Lancia-alokas

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
dan11
Viestit: 3
Liittynyt: 04.02.2010 22:05

Lancia-alokas

Viesti Kirjoittaja dan11 »

Joops, eli olen katsellut paria Lancia-autoa (tähän mennessä Thema/Dedra) mutta minulla olisi muutama kysymys sillä ko. merkki on minulle vieras. Eli onko varaosat Lancioihin kalliita vai käyvätkö Fiatin varaosat? Onko Lancioilla kovakin polttoainekulutus? Ehkäpä joku malli kuluttaa yllämainittuja vähemmän... Joku väitti että hörppäävät bensaa eritoten talvella. Mitä muuta tulisi potentiaalisen Lancia-omistajan huomioida? Hienoja autojahan nuo ovat mutta italo-autojen maailma on minulle vielä vähän uusi.

Dan
Avatar
Luigi
Viestit: 9534
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Hyviä vaihtoehtoja molemmat. 8) Kannattaa huomioida, että molemmilla alkaa ikää olemaan lähes 20 vuotta tai enemmänkin (Suomi-autojen tarjonnasta jos puhutaan), joten tekemistä tulee todennäköisesti olemaan. Käytettynä nämä ovat edullisia, mikä yleensä johtaa kehnoon ylläpitoon, joten kovin rähjäisen oloiset yksilöt kannattaa unohtaa, ellei halua rakennussarjaa.

Varaosat eivät sinänsä ole sen kalliimpia, kuin muillakaan merkeillä, mutta joidenkin osalta saatavuus voi vaatia omatoimisuutta varaosaliikkeessä vieraillessa. Katalogit eivät aina tunne Lanciaa, mutta tuntevat kuitenkin vastaavan Fiatin mallin (esim. Thema/Croma.) Parempaa asiantuntemusta osien kanssa tarjoavat esim. Ricambi Heikka ja Auto Azzurro. Bensankulutus riippuu tietysti mallista, mutta ei nämä mitenkään janoisia ole, jos verrataan muihin vastaaviin (2-litraisella automaatilla on 2-litraisen automaatin kulutus, ja 1.6-litraisella säästömallilla 1.6-litraisen säästömallin kulutus. )
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Karpo
Viestit: 344
Liittynyt: 30.11.2006 14:49
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja Karpo »

Dedrojen ylivoimaisesti suurin ongelma on kyllä ruoste. Takakaaret ja pyöräkotelot tuntuvat olevan mätiä käytännössä kaikissa suomiautoissa.

Varaosista ei kannata murehtia, koska käytännössä kaikki Dedran tekniikan ja alustan/jarrujen osat ovat samoja kuin vastaavalla koneella varustetuissa Temproissa -> saa vaikka motonetista...

Kulutus ei myöskään ole ainakaan 1,6i.e:ssä ongelma, kunhan ruiskussa ja sytytyksessä on kaikki kunnossa. Alkup. koneella pääsin n.6l/100km kulutukseen matka-ajossa (350tkm ajettuna...).
128 1.1 '75, Tipo 1.6DGT '88, Dedra 2.0ie '92, Sprint 1.5QV '86 + varaosa-autot
A Bart
Viestit: 904
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Kappaa voi ainakin omien kokemusten perusteella suositella.
Niitten hinnatkin rupeaa olemaan kohtuuttoman matalalla tasolla.
Mutta kannattaa katsoa myös, että on kaikinpuolin kunnossa ostettaessa.
2.4 on kiva kone, ja tuo turbo tietenkin kivempi (kokemukset 5 mukisista).
Ei muuta kuin katselemaan lumppariralliin, ja kyselemään kaikkea viisasta sinne :lol:
dan11
Viestit: 3
Liittynyt: 04.02.2010 22:05

Viesti Kirjoittaja dan11 »

Hienoa! Kiitos kommenteistanne! Valitettavasti en päässe rallia seuraamaan näillä näkymillä... :( Minulla oli kuva että Suomessa ei varaosia niin olisi käsillä. Onko Thema/Dedroissa jokin erityinen "vakiremppa" mikä tulee vastaan? Mikä on tuo Fiat-vastine Themalle? Kuinka Theman kori kestää Suomen oloja? Joku meinasi että Lancia korit olisivat vähän parempaa laatua kuin vastaavissa Fiateissa. Liekö tuo kaupunkilegendaa? Kappa on minun makuuni vähän iso. Olisiko jollain kokemuksia Deltasta ja Themasta? Mietin että millainen tuollainen pienempi Lancia olisi suhteessa noihin isoihin.

Dan
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1744
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Kyllä osia ihan mukavasti saa, Ricambi Heikalta varsinkin jos tulee eteen jotain kinkkisempää(tosin toimitusaika voi olla viikkoja eksoottisempien osien kanssa). Mutta löytyy myös ihan perus varaosamyyjältäkin paljon.

En tiedä onko dedrassa sama taka-akseliston rakenne kuin Themassa jossa taka poikittaispalkki on poikkeuksetta huonossa hapessa(puutteellisen ruostesuojauksen takia). Sitäkin saa uutena Heikalta jopa ihan suhteellisen järkevään hintaan jos autoa meinaa pitää. En tuosta korin laadusta tiedä, voisi kuvitella että paikoin lanciat saattaisivat olla hieman paremmin pidettyjä(ruostesuojaus kunnossa sisältä ja ulkoa) ja sitäkautta säilyneet paremmin mutta ei välttämättä.

Fiat 16v koneissa kannattaa olla tarkkana jakohihnan vaihtovälin kanssa, foorumilta siitä löytyykin haulla juttua ihan riittämiin jo. Muuten perusvarmaa tekniikkaa.

Fiat Croma, Lancia Thema, Alfa 164 ja Saab 9000 perustuvat samalle "pohjalevylle".

Itse en ole vielä Themalla ehtinyt pahemmin rullailemaan mutta pienemmällä Prismalla tuli puolivuotta ajeltua ja oli kyllä aivan mainio käyttöauto. Ja Y10 Lancioita on parikin meidän perheessä, toinen sai tosin varaosa-auton roolin.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
dan11
Viestit: 3
Liittynyt: 04.02.2010 22:05

Viesti Kirjoittaja dan11 »

Kiitoksia kommenteista! Loppujen lopuksi taitaa olla niin että noissa 80-90 autoissa on samoja juttuja merkistä riippumatta. Mutta tyylihän noissa painaa. :) Nyt kun lapsen kyselyikä on päällä niin ajattelin tiedustella mitä mieltä arvon foorumi väki on Lancia Y:stä? Vähän tätä "pikku-auto" puoltakin olen silmäillyt. Silmiin osui sellainen 2001 malli. Netti osasi kertoa että niissä on Fiatin REAL-tekniikka. Miten se eroaa vaikkapa Fordin :oops: ruiskutekniikkaan? Y pohjaa vissiin pitkälti Puntoon ja onhan se pienikin mutta jos se olisi Fiatin tapaan pikkuruokainen se voisi olla ihan asiallinen peli tähän saumaan. Saakos noita 2000-luvun alun malleihin enää mitään itse tehtyä jos jotain pitää vaihtaa tms.?

Dan
Vastaa Viestiin