Öljynpaineet kateissa Integrale 16 V koneessa???

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
jake2
Viestit: 65
Liittynyt: 29.09.2005 14:36
Paikkakunta: Tampere

Öljynpaineet kateissa Integrale 16 V koneessa???

Viesti Kirjoittaja jake2 »

Osaiskohan joku kertoa tai arvioida mistä johtuu, kun koneessa ei ole ollenkaan öljynpainetta mittarin mukaan ja valo palaa. Koneessa kaikki kammen laakerit uusittu ja männänrenkaat vaihdettu. Myös kansi läpikäyty täysin. Voisiko vika olla pelkästään öljypumpussa??? Olisin kiitollinen tiedosta/ neuvoista.
Avatar
mikah
Viestit: 1071
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja mikah »

Kerro nyt vähän enemmän kuinka paineet katosivat. Kesken ajon? "Remontin" jälkeen? Seisonnan jälkeen?

Jos remontin jälkeen, niin muistithan tunkea jokapaikan öljyä täyteen ennen kasausta? Eli öljypumppu, suodatin, kaikki mahdolliset öljykanavat. Jos jättää jokapaikan kuivaksi, niin aika nihkeästi paineet nousevat. Yksi hyvä konsti on laittaa öljypumppu täyteen vaseliinia remontin yhteydessä.

Erään englantilaisen maasturin korjaamokäsikirjassa käsketään tehdä niin aina pidemmän seisottamisen jälkeen ja on hyväksihavaittu konsti muissakin laitteissa...
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Ihan ensin voisi tarkistaa mittarin ja valon toiminnan, ovatko ne samalla anturilla?

Eikö tuossakin ole öljypumppu apuakselilta voimansa ottava, eli sitä pitäisi voida pyörittää ilman muun moottorin pyörittämistä, jos haluaa kokeilla.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
jake2
Viestit: 65
Liittynyt: 29.09.2005 14:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jake2 »

Remontti tehty, jonka jälkeen kuulemma ajettu vähän, silloin kun paineita vielä oli. Auto seisonut nyt n. 2 vuotta ajamatta, kunnes tänään laitoin käyntiin sekunneiksi mutta ei paineita. En pysty sanomaan, onko vaseliiniä laitettu mihinkään, kun en oo itse tehnyt remonttia, ostin auton vasta eilen ns. rikkinäisenä. Voisko vika korjaantua, jos avaan pumpun ja laitan vaseliiniä joka paikkaan? Vai ostanko suosiolla pumpun ja tarkastan kampiakselin??? Saamieni kuittien mukaan kampiakselikin vaihdettu joskus uuteen. Autolla ajettu 158 tkm mittarin mukaan.
Avatar
mikah
Viestit: 1071
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja mikah »

jake2 kirjoitti:Remontti tehty, jonka jälkeen kuulemma ajettu vähän, silloin kun paineita vielä oli. Auto seisonut nyt n. 2 vuotta ajamatta, kunnes tänään laitoin käyntiin sekunneiksi mutta ei paineita. En pysty sanomaan, onko vaseliiniä laitettu mihinkään, kun en oo itse tehnyt remonttia, ostin auton vasta eilen ns. rikkinäisenä. Voisko vika korjaantua, jos avaan pumpun ja laitan vaseliiniä joka paikkaan? Vai ostanko suosiolla pumpun ja tarkastan kampiakselin??? Saamieni kuittien mukaan kampiakselikin vaihdettu joskus uuteen. Autolla ajettu 158 tkm mittarin mukaan.
Juu, ei ne vaseliinit siellä auta kun ekan käynnistyksen ajan. Kyllähän se seistessä valuttaa suodattimen ja kaikki muutkin paikat kuiviksi öljyistä. Ota nyt vaikka ensin öljysuodatin pois ja koitat saada öljyä valutettua pumppuun menevään kanavaan. Se laskee sitten tois hitaasti. Sitten täytyisi hakea jostain mersun M102 moottoriin tarkoitettu saksalainen ölysuodatin, jossa on "takaiskuventiili" johtuen juuri samanlaisesta asennus asennosta, ja täyttää se öljyllä. Ei kai vaan ole joku Teho tai M-filtteri koneen kyljessä??
Pumpuun et saa vaseliinia laitettua ennen kun purat moottorin pois autosta, irroitat vaihteiston, öljypohjan ja jakopään..
Pumppu tuskin on rikki.
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

...ellei se sitten ole saanut sisäänsä hiekkaa tai muuta kovaa, jolloin ulompi hammaskehä murtuu pumpusta ja sitten ei varmasti ole paineita. Pari tuolla tavalla särkynyttä vinokoneen pumppua on tullut vastaan joten ei mikään mahdottomuus ettei sellaista olisi tuossakin koneessa.

Nokat kannattaisi rasvata kun tuolla tavalla kuivunutta konetta joutuu pyörittelemään. Mieluiten katsoisi ne laakeritkin ja ruiskisi niihin spray-vaseliinia.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Sanoisin, että teki mitä tahansa, niin kannattaa ainakin öljypohja käyttää irti ja tarkistaa kiertokangenlaakerit. Paljon helpompaa ja halvempaa, kuin koko kampiakselin uusiminen. Eihän tuosta tiedä, kuinka pitkään on edelliset omistajat ehtineet paineitta käyttämään. Ja muutenkin vähän katsoa, miten remontti on oikeastaan tehty. Uudet laakerit kun ei urilla olevalla kaulalla pitkään juhli.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

Jaahas,nettiauton Grale on näköjään löytänyt uuden kodin.Onnittelut hienon auton hankinnasta! :D
Tulipa tuota itsekin soiteltua,mutta oli senverran kaukana ettei löytynyt aikaa lähteä katsomaan.Kuulemma paineet on tarkistettu erillisellä mekaanisella mittarilla,joten alkuperäisten toimintahäiriöt voi sulkea pois.Oudolta tosin tuntuu että paineet katoaisivat auton seistessä.Eipä ole kyllä omalle kohdalle vastaavaa osunut.Hyvin on nostaneet enemmänkin ajetut koneet vaikka ovat pitkäänkin seisseet.Pumppuvikojakaan ei ole tullut vastaan.Toki kaikkihan on mahdollista.Itse ottaisin kyllä ekaks öljypohjan auki ja tsekkaisin että esim. peltipohja ei ole niin kasassa että estäisi öljyn imemisen tai mahdollisesta iskusta pumpun kaula tai pumpun runko olisi rikkoutunut..Niin ja ehdottomasti ne laakerit uusiksi kunhan vika löytyy..
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

Ippe kirjoitti:Ihan ensin voisi tarkistaa mittarin ja valon toiminnan, ovatko ne samalla anturilla?

Eikö tuossakin ole öljypumppu apuakselilta voimansa ottava, eli sitä pitäisi voida pyörittää ilman muun moottorin pyörittämistä, jos haluaa kokeilla.

Näissä on pumppu kampiakselin päässä,joten ei onnistu.
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Vastaa Viestiin