LUKKO JUMISSA

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
MattiK
Viestit: 13
Liittynyt: 13.09.2004 16:49

LUKKO JUMISSA

Viesti Kirjoittaja MattiK »

Eli Lancia Thema -90 kuskin ovi ei tottele avainta. Ei käänny eikä avaa. Missä vika?
tötterö
Viestit: 529
Liittynyt: 12.12.2006 19:31

Re: LUKKO JUMISSA

Viesti Kirjoittaja tötterö »

MattiK kirjoitti:Eli Lancia Thema -90 kuskin ovi ei tottele avainta. Ei käänny eikä avaa. Missä vika?
Lukkosulaa vaan lukkopesään?
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Lukkomoottori sökö. Tarvikeliikkestä saa kympillä uuden suoraan sopivan, kunhan ottaa liittimen vanhasta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
kumppari
Viestit: 1761
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kumppari »

Onkos noissa kuinka yleistä, että joku siirtotanko olisi irronnut, vai onko moista edes?
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
tötterö
Viestit: 529
Liittynyt: 12.12.2006 19:31

Viesti Kirjoittaja tötterö »

Jos avain ei käänny lukkosylinterissä ei sähkömoottorin toiminnalla ole väliä eikä myöskään siirtotangoilla..

Vikahan on silloin juuri sylinterissä
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ainakin Theman lukoissa moottori "seuraa mukana" avainta käännettäessä, ja tyypillinen oire moottorin kulumisesta on se, ettei avain suostu kääntymään. Tietysti vikaa voi olla lukkosylinterissäkin (tai olla mekanismi jäässä), mutta moottoreiden vaihdolla nuo on omalla kohdalla korjaantuneet.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

Cromassa oli ongelmana toimimaton lukkosylinteri. Ja hankkimani Kappan kuskin oven lukko reistasi. Molemmissa syyllinen oli lukkosylinteri. Pahimmillaan haittalevyjä oli poikki ja haittoja lukitusasennossa pitäviä jousia lukkosylinterin ja pesän välissä.

Tutkin Kappan virta-avainta, ja se oli todella kulunut. Vika kehittyy ajan kanssa jos ei lukkoa voidella ja avainta uusita ajoissa. Virta-avaimen kuluminen aiheuttaa sylinterin haittalevyissä liian pienen liikkeen, jolloin haittalevyn kulma syö lukkopesään uran. Mitä enemmän avain kuluu sen pahemmat urat. lopulta haittalevyn kulma haukkaa kiinni lukkopesään. Voimankäyttö tässä tilanteessa tekee haitan keskiosasta ja jousesta silppua.
Vanhan avaimen kopiointi ei tahdo auttaa, koska tässä tapauksessa kopioituu kuluneen avaimen vajavainen muotoilu ja taas haittalevyt jyrsivät lukkopesää. Eli kannattaakin tilata, jos mahdollista, uusi avain jossa avaimen muotoilu on riittävä ja voidella lukkopesät säännöllisesti. Nuo avaimet tuntuvat olevan todella pehmeää ainetta ja kuluvat luvattoman nopeasti.
tötterö
Viestit: 529
Liittynyt: 12.12.2006 19:31

Viesti Kirjoittaja tötterö »

Ne suutarit ovat kivenalla jotka suostuvat tekemään vanhasta avaimen aihiosta uuden hieman "isompana"..
jkedino
Viestit: 366
Liittynyt: 18.11.2008 17:33
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja jkedino »

Tervehdys

Gralessani lukot myös reistailee, toisaalta se kuuluu Italialaisen auton perusluonteeseen. Eilen juuri rassailin mekanismeja, joskus olisi kiva saada auto "oikeasti" lukkoon. Vika tuntuu olevan apukuskin puolen moottorissa, siellä on jokin ihmeellinen kosketushäiriö. Välillä toimii välillä ei. Jos ovi suostuu menemään lukkoon, keskuslukituksen saa avaamaan ovet lyömällä sopivaan kohtaan ovea napakasti nyrkillä. Hiukan tyyliin Fonzie. Lyönnin vomakkuus ja tarkka paikka pidettäköön lukitusturvallisuuden nimissä salassa.

Juha
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Itse asiassa, tulikin mieleen että onhan mullakin ollut myös lukkosylinterien kanssa ongelmaa. Tuon lukkosylinterin ongelman erottaa lukkomoottorin jumimisesta siinä, että sylinterin jumiessa avain ei käänny juuri ollenkaan, moottorin jumiessa avain kääntyy hieman, ja "stoppikohta" tuntuu hiukan joustavammalta. Tietysti moottorin jumiessa ei lukituksen avaaminen onnistu myöskään sisäpuolelta.

Lukkosylinterit on samat, kuin ainakin Regatassa (kuskin oveen vaihdoin lukkosulalla tuhotun tilalle varaosa-Regatasta), joten liekö esim. Unon lukkosylinterisarja kävisi, noitahan saa melko edullisesti tarvikkeena?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mulla oli Integralessa johto poikki heti oven läpiviennin jälkeen. Aika koviksi ovat menneet kuoriltaan.. Turhaan tuli lukkomotooria vaihdeltua. Lisäksi toiselta puolen puuttui mystisesti koko tanko avainpesästä lukkomekanismiin. Nyt pelaa kaikki ja molemmista ovista :D

Niin aiemmin ainoa tapa saada lukkoon oli apparin takaoven kautta painaa apparin etuoven nuppi alas.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin