LUKKO JUMISSA
LUKKO JUMISSA
Eli Lancia Thema -90 kuskin ovi ei tottele avainta. Ei käänny eikä avaa. Missä vika?
Re: LUKKO JUMISSA
Lukkosulaa vaan lukkopesään?MattiK kirjoitti:Eli Lancia Thema -90 kuskin ovi ei tottele avainta. Ei käänny eikä avaa. Missä vika?
Ainakin Theman lukoissa moottori "seuraa mukana" avainta käännettäessä, ja tyypillinen oire moottorin kulumisesta on se, ettei avain suostu kääntymään. Tietysti vikaa voi olla lukkosylinterissäkin (tai olla mekanismi jäässä), mutta moottoreiden vaihdolla nuo on omalla kohdalla korjaantuneet.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Cromassa oli ongelmana toimimaton lukkosylinteri. Ja hankkimani Kappan kuskin oven lukko reistasi. Molemmissa syyllinen oli lukkosylinteri. Pahimmillaan haittalevyjä oli poikki ja haittoja lukitusasennossa pitäviä jousia lukkosylinterin ja pesän välissä.
Tutkin Kappan virta-avainta, ja se oli todella kulunut. Vika kehittyy ajan kanssa jos ei lukkoa voidella ja avainta uusita ajoissa. Virta-avaimen kuluminen aiheuttaa sylinterin haittalevyissä liian pienen liikkeen, jolloin haittalevyn kulma syö lukkopesään uran. Mitä enemmän avain kuluu sen pahemmat urat. lopulta haittalevyn kulma haukkaa kiinni lukkopesään. Voimankäyttö tässä tilanteessa tekee haitan keskiosasta ja jousesta silppua.
Vanhan avaimen kopiointi ei tahdo auttaa, koska tässä tapauksessa kopioituu kuluneen avaimen vajavainen muotoilu ja taas haittalevyt jyrsivät lukkopesää. Eli kannattaakin tilata, jos mahdollista, uusi avain jossa avaimen muotoilu on riittävä ja voidella lukkopesät säännöllisesti. Nuo avaimet tuntuvat olevan todella pehmeää ainetta ja kuluvat luvattoman nopeasti.
Tutkin Kappan virta-avainta, ja se oli todella kulunut. Vika kehittyy ajan kanssa jos ei lukkoa voidella ja avainta uusita ajoissa. Virta-avaimen kuluminen aiheuttaa sylinterin haittalevyissä liian pienen liikkeen, jolloin haittalevyn kulma syö lukkopesään uran. Mitä enemmän avain kuluu sen pahemmat urat. lopulta haittalevyn kulma haukkaa kiinni lukkopesään. Voimankäyttö tässä tilanteessa tekee haitan keskiosasta ja jousesta silppua.
Vanhan avaimen kopiointi ei tahdo auttaa, koska tässä tapauksessa kopioituu kuluneen avaimen vajavainen muotoilu ja taas haittalevyt jyrsivät lukkopesää. Eli kannattaakin tilata, jos mahdollista, uusi avain jossa avaimen muotoilu on riittävä ja voidella lukkopesät säännöllisesti. Nuo avaimet tuntuvat olevan todella pehmeää ainetta ja kuluvat luvattoman nopeasti.
Tervehdys
Gralessani lukot myös reistailee, toisaalta se kuuluu Italialaisen auton perusluonteeseen. Eilen juuri rassailin mekanismeja, joskus olisi kiva saada auto "oikeasti" lukkoon. Vika tuntuu olevan apukuskin puolen moottorissa, siellä on jokin ihmeellinen kosketushäiriö. Välillä toimii välillä ei. Jos ovi suostuu menemään lukkoon, keskuslukituksen saa avaamaan ovet lyömällä sopivaan kohtaan ovea napakasti nyrkillä. Hiukan tyyliin Fonzie. Lyönnin vomakkuus ja tarkka paikka pidettäköön lukitusturvallisuuden nimissä salassa.
Juha
Gralessani lukot myös reistailee, toisaalta se kuuluu Italialaisen auton perusluonteeseen. Eilen juuri rassailin mekanismeja, joskus olisi kiva saada auto "oikeasti" lukkoon. Vika tuntuu olevan apukuskin puolen moottorissa, siellä on jokin ihmeellinen kosketushäiriö. Välillä toimii välillä ei. Jos ovi suostuu menemään lukkoon, keskuslukituksen saa avaamaan ovet lyömällä sopivaan kohtaan ovea napakasti nyrkillä. Hiukan tyyliin Fonzie. Lyönnin vomakkuus ja tarkka paikka pidettäköön lukitusturvallisuuden nimissä salassa.
Juha
Itse asiassa, tulikin mieleen että onhan mullakin ollut myös lukkosylinterien kanssa ongelmaa. Tuon lukkosylinterin ongelman erottaa lukkomoottorin jumimisesta siinä, että sylinterin jumiessa avain ei käänny juuri ollenkaan, moottorin jumiessa avain kääntyy hieman, ja "stoppikohta" tuntuu hiukan joustavammalta. Tietysti moottorin jumiessa ei lukituksen avaaminen onnistu myöskään sisäpuolelta.
Lukkosylinterit on samat, kuin ainakin Regatassa (kuskin oveen vaihdoin lukkosulalla tuhotun tilalle varaosa-Regatasta), joten liekö esim. Unon lukkosylinterisarja kävisi, noitahan saa melko edullisesti tarvikkeena?
Lukkosylinterit on samat, kuin ainakin Regatassa (kuskin oveen vaihdoin lukkosulalla tuhotun tilalle varaosa-Regatasta), joten liekö esim. Unon lukkosylinterisarja kävisi, noitahan saa melko edullisesti tarvikkeena?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Mulla oli Integralessa johto poikki heti oven läpiviennin jälkeen. Aika koviksi ovat menneet kuoriltaan.. Turhaan tuli lukkomotooria vaihdeltua. Lisäksi toiselta puolen puuttui mystisesti koko tanko avainpesästä lukkomekanismiin. Nyt pelaa kaikki ja molemmista ovista
Niin aiemmin ainoa tapa saada lukkoon oli apparin takaoven kautta painaa apparin etuoven nuppi alas.
Niin aiemmin ainoa tapa saada lukkoon oli apparin takaoven kautta painaa apparin etuoven nuppi alas.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net