Varaosatietojen paikkaansapitävyys
Varaosatietojen paikkaansapitävyys
Kappan startti alkoi pitää epätervettä ääntä ja startatessa jännite tipahti 7 volttiin. Auto käynnistyi kunhan kone pyörähti vaikka vaivaisesti. Arvelin, että ennen pakkasia tuo on vaihdettava.
Ei muuta kuin tsekkaamaan varaosafirmojen luetteloita joista auton mallin mukaan löytyi startiksi 9 hampainen malli. Paikalliseen varaosaliikkeeseen ja mallin mukainen tarkistus ja startti tilaukseen.
Koitti sitten asennuspäivä ja uusi startti paikalleen. Vääntö virta-avaimesta ja naks, uusi yritys ja naks. Solenoidi piti äänen mutta ei pyörittänyt. Mitä ihmettä uusi varaosa viallinen???? Tarkistettiin maadoitukset ja virtajohdot, kaikki oiken ja avainta käännettäessä kuului vain naks! No startti irti ja pyöritettiin akulla, hyvin pyöri. Sitten toimenpide joka olisi pitänyt tehdä jo kun vanha startti oli irti. Laskettiin startista hampaat. Uusi startti 9 vanha startti 11!!!! Mitä h... "tähän kuuluisi pitkä litania kirosanoja"
No muistin täältä forumilta noita starttitarinoita ja napattiin vanha startti auki. Planeettapyörästö oli kuiva kesäisten starttausyritysten jäljiltä. Rasvat sisään sartti kiinni ja hyvin pyöritti.
Seuraavaksi selvittelemään startin palautusta. Paikallinen liike lupasi selvittää maahantuojalta tilannetta. Ja kuten arvata saattoi maahantuoja pesi kätensä.
Kaikissa tiedostoissa on Kappaan startti 9 hampaalla ja varaosa oli käytetty kun pultit oli kierretty kiinni. Niin että pidä hyvänäsi. Ajattelin vielä mielessäni "ja vielä Saksan tuontiauto".
No maahantuojallahan on sääntöjensä mukaan oikeus toimia noin, mutta eipä minunkaan tarvitse enää ikinä käyttää kyseisen firman tuotteita.
Olisiko hyviä teorioita mistä moinen heitto voisi johtua?
Ainut 11 hampainen 1,4 KW starttihan on 16v Cromassa ja Themassa?
Niin ja nyt multa löytyisi edullisesti 9 hampainen 1,4 KW:n Kappan startti.
Ei muuta kuin tsekkaamaan varaosafirmojen luetteloita joista auton mallin mukaan löytyi startiksi 9 hampainen malli. Paikalliseen varaosaliikkeeseen ja mallin mukainen tarkistus ja startti tilaukseen.
Koitti sitten asennuspäivä ja uusi startti paikalleen. Vääntö virta-avaimesta ja naks, uusi yritys ja naks. Solenoidi piti äänen mutta ei pyörittänyt. Mitä ihmettä uusi varaosa viallinen???? Tarkistettiin maadoitukset ja virtajohdot, kaikki oiken ja avainta käännettäessä kuului vain naks! No startti irti ja pyöritettiin akulla, hyvin pyöri. Sitten toimenpide joka olisi pitänyt tehdä jo kun vanha startti oli irti. Laskettiin startista hampaat. Uusi startti 9 vanha startti 11!!!! Mitä h... "tähän kuuluisi pitkä litania kirosanoja"
No muistin täältä forumilta noita starttitarinoita ja napattiin vanha startti auki. Planeettapyörästö oli kuiva kesäisten starttausyritysten jäljiltä. Rasvat sisään sartti kiinni ja hyvin pyöritti.
Seuraavaksi selvittelemään startin palautusta. Paikallinen liike lupasi selvittää maahantuojalta tilannetta. Ja kuten arvata saattoi maahantuoja pesi kätensä.
Kaikissa tiedostoissa on Kappaan startti 9 hampaalla ja varaosa oli käytetty kun pultit oli kierretty kiinni. Niin että pidä hyvänäsi. Ajattelin vielä mielessäni "ja vielä Saksan tuontiauto".
No maahantuojallahan on sääntöjensä mukaan oikeus toimia noin, mutta eipä minunkaan tarvitse enää ikinä käyttää kyseisen firman tuotteita.
Olisiko hyviä teorioita mistä moinen heitto voisi johtua?
Ainut 11 hampainen 1,4 KW starttihan on 16v Cromassa ja Themassa?
Niin ja nyt multa löytyisi edullisesti 9 hampainen 1,4 KW:n Kappan startti.
eper on ehdoton
näissä jutuissa, näkee heti mikä osanumero pitäisi olla ja mitä Fiat/Alfa malleja on samalla osalla..
Olisko 16V & 20V moottorit samalla jaolla startin suhteen kun vaihteiston pulttijakokin on sama ja Kappaakin oli 16V turbolla?
Olisko 16V & 20V moottorit samalla jaolla startin suhteen kun vaihteiston pulttijakokin on sama ja Kappaakin oli 16V turbolla?
Fiat 124 AC 2.0 TC 1967
Lancia Kappa V6 SW Softronic 1999
Lancia Thesis V6 Emblema 2002
Lancia Kappa JTD 1999 Berlina
Maserati 222 SE 2.8 Bii-turbo 1990
Alfa-Romeo 159 2.4 JTDm Q-tronic 2008
Lancia Kappa V6 SW Softronic 1999
Lancia Thesis V6 Emblema 2002
Lancia Kappa JTD 1999 Berlina
Maserati 222 SE 2.8 Bii-turbo 1990
Alfa-Romeo 159 2.4 JTDm Q-tronic 2008
Hankala
Asia alkaa olla perin hankala kun kaukoidän tuotteet valtaavat tarvikemarkkinoita. Starteissa (kuten muissakaan osissa) ei ole mitään valmistajan numeroa. Esim. Boschin numeron avulla oikean osan tunnistaminen on helppoa ja oikea osa helposti löydettävissä.
Kyseisessä tapauksessa kun hammasluku heittää, on myös helppo erehtyä, sillä joidenkin merkkien starteisssa samassa moottorissa voidaan käyttää eri hammasluvun omaavia startteja. Tällöin kuitenkin hammasprofiili ja mahdollisesti rattaan halkaisija poikkeavat toisistaan. Näin ollen huolellinenkaan tarkastus ennen asennusta ei tuota varmaa lopputulosta.
Inhimillisen osaamisen merkitys alkaa olla taas arvossaan varaosamyyjien kohdalla.
Kyseisessä tapauksessa kun hammasluku heittää, on myös helppo erehtyä, sillä joidenkin merkkien starteisssa samassa moottorissa voidaan käyttää eri hammasluvun omaavia startteja. Tällöin kuitenkin hammasprofiili ja mahdollisesti rattaan halkaisija poikkeavat toisistaan. Näin ollen huolellinenkaan tarkastus ennen asennusta ei tuota varmaa lopputulosta.
Inhimillisen osaamisen merkitys alkaa olla taas arvossaan varaosamyyjien kohdalla.
Tipossa on ainakin ollut kahta eri ratasmäärää ja sopivat surutta keskenään (oma kokeilu).
Onko kapassa sitten tapahtunut muutos myös vauhtipyörän hammaskehään?
Onko kapassa sitten tapahtunut muutos myös vauhtipyörän hammaskehään?
Lancia Thema 2.0 16v T LX -92
Lancia Thema 2.0 8v Turbo -88
Fiat Multipla 1.6 elx -99
Fiat Multipla 1.6 kaasu/bensa -05
Citroen Jumper 2.8 -06
Fiat Linea 1.3 mjet -08
Lancia Thema 2.0 8v Turbo -88
Fiat Multipla 1.6 elx -99
Fiat Multipla 1.6 kaasu/bensa -05
Citroen Jumper 2.8 -06
Fiat Linea 1.3 mjet -08
Koivunen
Tarvikepuolella Koivunen tarjoaa vain 9-hampaista starttia ja kertoo sen sopivan 1995-10/2001. Kantapään kautta olen itse oppinut, että näihin hieman harvinaisempiin autoihin ei tarviketukkureiden tietoihin voi suhtautua kuin suuntaa antavana tietona.
Näin on, samassa muutoksessa vaihtui hammaskehä vauhtipyörään.
Se on kumma startti, kun se ei käy mihinkään muuhun konsernin tuotteeseen kuin Kappaan...elikä noinkin vanha startti oli jo planeettapyörästöllä, sitä en tiennytkään?
Ahaa, Koivusen tieto voi olla aika oikea, ne vaan ei osaa kertoa tarkkaa muutoshetkeä moottorinumerosta tai varaosien tilausnumerosta, Fiatti taas ei ilmoita tämän muutoksen ajankohtaa vuosilla.
Se on kumma startti, kun se ei käy mihinkään muuhun konsernin tuotteeseen kuin Kappaan...elikä noinkin vanha startti oli jo planeettapyörästöllä, sitä en tiennytkään?
Ahaa, Koivusen tieto voi olla aika oikea, ne vaan ei osaa kertoa tarkkaa muutoshetkeä moottorinumerosta tai varaosien tilausnumerosta, Fiatti taas ei ilmoita tämän muutoksen ajankohtaa vuosilla.
Tarkastelin noilta Saksan varaosaliikkeistä, niin ei sielläkään löytynyt kuin 9 hampaista starttia Kappaan. Tuo Kappani on 2,4l vuosimallia1995, mutta valmistettu ilmeisesti 1994, ainakin osien vuosileimoista päätellen. Kunhan tässä toipuu flunssasta niin täytyy tsekata tuo moottorin numero. Minustakin loogiselta tuntuisi, että hammaskehä vauhtipyörältä ja startin hammasmäärä ovat muuttuneet alkuvaiheessa valmistusta. Tietoa tästä muutoksesta ei ole legendaarisessa TECdocissakaan kuulemma.
Tulipas mieleeni, tuossa 2,4l koneessa on kannentiiviste jossa on 84mm sylinterin rei´ät, no varaosatiedostot eivät tunne moista kannentiivistettä (ei ainakaan saatavana). Vaan tarjoavat 2.0 litraisen tiivistettä jossa sylinterien reikä on 83mm. Olisiko tietoa jostain että 84 millisen voisi korvata 83 millisellä? Tilaa näyttäisi olevan kannessa männänrei´än ympärillä kavennukseen.
Tulipas mieleeni, tuossa 2,4l koneessa on kannentiiviste jossa on 84mm sylinterin rei´ät, no varaosatiedostot eivät tunne moista kannentiivistettä (ei ainakaan saatavana). Vaan tarjoavat 2.0 litraisen tiivistettä jossa sylinterien reikä on 83mm. Olisiko tietoa jostain että 84 millisen voisi korvata 83 millisellä? Tilaa näyttäisi olevan kannessa männänrei´än ympärillä kavennukseen.
Kiitos vinkeistä!
2.0 litraisessa poraus 82mm ja 2.4 litraisessa poraus 83mm.
Tulostin tuon ePerin starttisivun, jahka tässä tervehtyy niin täytyy käydä vielä neuvottelemassa. Yritin selvittää tuota kannentiiviste asiaa online ePerillä, mutta kun vaihtoi osaruutua niin ohjelma pompsahti aina aloitussivulle.
2.0 litraisessa poraus 82mm ja 2.4 litraisessa poraus 83mm.
Tulostin tuon ePerin starttisivun, jahka tässä tervehtyy niin täytyy käydä vielä neuvottelemassa. Yritin selvittää tuota kannentiiviste asiaa online ePerillä, mutta kun vaihtoi osaruutua niin ohjelma pompsahti aina aloitussivulle.
Itellä sama homma operalla ja mozillalla, internet exploderilla toimii.cromahdus kirjoitti:Yritin selvittää tuota kannentiiviste asiaa online ePerillä, mutta kun vaihtoi osaruutua niin ohjelma pompsahti aina aloitussivulle.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: Varaosatietojen paikkaansapitävyys
ei sitten tullut mieleen laskea hampaita ennen asenusta ,kun monissa autoissa on tuo sama vika joissakin löytyy jopa 9 -10 -11 hampaista startti samoista moottoreista ja silloin eivät sovi kaikkiin keskenään.cromahdus kirjoitti:Kappan startti alkoi pitää epätervettä ääntä ja startatessa jännite tipahti 7 volttiin. Auto käynnistyi kunhan kone pyörähti vaikka vaivaisesti. Arvelin, että ennen pakkasia tuo on vaihdettava.
Ei muuta kuin tsekkaamaan varaosafirmojen luetteloita joista auton mallin mukaan löytyi startiksi 9 hampainen malli. Paikalliseen varaosaliikkeeseen ja mallin mukainen tarkistus ja startti tilaukseen.
Koitti sitten asennuspäivä ja uusi startti paikalleen. Vääntö virta-avaimesta ja naks, uusi yritys ja naks. Solenoidi piti äänen mutta ei pyörittänyt. Mitä ihmettä uusi varaosa viallinen???? Tarkistettiin maadoitukset ja virtajohdot, kaikki oiken ja avainta käännettäessä kuului vain naks! No startti irti ja pyöritettiin akulla, hyvin pyöri. Sitten toimenpide joka olisi pitänyt tehdä jo kun vanha startti oli irti. Laskettiin startista hampaat. Uusi startti 9 vanha startti 11!!!! Mitä h... "tähän kuuluisi pitkä litania kirosanoja"
No muistin täältä forumilta noita starttitarinoita ja napattiin vanha startti auki. Planeettapyörästö oli kuiva kesäisten starttausyritysten jäljiltä. Rasvat sisään sartti kiinni ja hyvin pyöritti.
Seuraavaksi selvittelemään startin palautusta. Paikallinen liike lupasi selvittää maahantuojalta tilannetta. Ja kuten arvata saattoi maahantuoja pesi kätensä.
Kaikissa tiedostoissa on Kappaan startti 9 hampaalla ja varaosa oli käytetty kun pultit oli kierretty kiinni. Niin että pidä hyvänäsi. Ajattelin vielä mielessäni "ja vielä Saksan tuontiauto".
No maahantuojallahan on sääntöjensä mukaan oikeus toimia noin, mutta eipä minunkaan tarvitse enää ikinä käyttää kyseisen firman tuotteita.
Olisiko hyviä teorioita mistä moinen heitto voisi johtua?
Ainut 11 hampainen 1,4 KW starttihan on 16v Cromassa ja Themassa?
Niin ja nyt multa löytyisi edullisesti 9 hampainen 1,4 KW:n Kappan startti.
Ainakin joskus on joidenkinn autojen osaalla esim. Motonetin luettelosa tuosta maininta..
En ole nyt katsonut ovatko säilytäneet tuon maininnan vaiko ovatko alkaneet myydä vain yhtä mallia kaikkiin vaikka alkujaan erilainen-
Ei alkuperäisvaraosia myyvien tukkureiden varaosakatalookeista on aina löytynyt tuon kaltaisia möhkösiä, kirjat tai tietokannat vain ovat väärässä ja myyjä sitten vetoaa ties mihin kun on ilman pahaa tarkoitusta myynyt väärän osan.
Olen minäkin saanut mm. vääränlaisia umpioita kaupasta tilaamalla, kun kirja ei tuntenut Renault 9:n faceliftattuja malleja lainkaan.
Samaa hommaa käy helposti monissa autoissa, kun ei kaikkia osavaihtoehtoja ole mahdollista kauppiaan itse tietää, optionaaliset varusteet vielä saattavat jotain yksityiskohtaa muuttaa mukavasti niin että jokin optiovaruste muuttaa toisen osan mallia yms.
Olen minäkin saanut mm. vääränlaisia umpioita kaupasta tilaamalla, kun kirja ei tuntenut Renault 9:n faceliftattuja malleja lainkaan.
Samaa hommaa käy helposti monissa autoissa, kun ei kaikkia osavaihtoehtoja ole mahdollista kauppiaan itse tietää, optionaaliset varusteet vielä saattavat jotain yksityiskohtaa muuttaa mukavasti niin että jokin optiovaruste muuttaa toisen osan mallia yms.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76