piikkipyöräasiaa Delta integrale

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
jkedino
Viestit: 366
Liittynyt: 18.11.2008 17:33
Paikkakunta: Pielavesi

piikkipyöräasiaa Delta integrale

Viesti Kirjoittaja jkedino »

Tervehdys

Onko kenelläkään käytännön kokemusta, mahtuuko 155/15 piikkipyörä vakiovanteilla ja parilla spacerilla pyörimään vakiotolpissa? Kannattaako alkaa taikinoimaan pyörää edes vanteelle, vai suosiolla etsiskellä matalampaa piikkipyörää.

Parin viikon päästä olisi Ranualla (siellä napapiirin kupeessa) tunturirallien aikaan pieni "leikkimielinen" jääratakoitos Renault 8 Gordinien kanssa. Yritän pitää vakiogralella meidän mainetta yllä. Halusivat jäniksen paikalle..

ks. http://www.g-forum.net/

Onko tietoa pyöränkulmista jääradalle? Pannaanko taakse haritusta vai aurausta? Kävin tänään talvisella koeajolla alustan uretaanipäivityksen ja Sparcon madallusjousien asennuksen jäljiltä. Tuntui muuten eri tanakalta. Martiini racing look on mainostarroja vaille valmis. sattuuko jollain olemaan settiä valmiina. Tai tarvetta sellaiselle, aion ne tarvittaessa teettää ensi viikon aikana. Tuli muuten pitkästä aikaa ajellessa vähän sellainen poikamainen olo 8) .

Juha, 40v.
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

Eipä taida juuri tuon matalampaa piikkipyörää edes löytyä,jos ei sitten siirry 14" pyöriin.Ne taas ei sovi Gralen etujarrujen kanssa.Vakio vanne on talvipyörälle ok ET:nkin puolesta.
Madallusjouset saa kyllä unohtaa,sekä sisälokasuojat.
Takapäässä on ahtaampaa mm. pyöränkotelon saumojen puolesta,sekä pituussuunnassa helmalevikkeen pää ja puskuri on lähellä.Spacer ei tuo apua.Pikemminkin huonontaa vain tilannetta.Pyöränkulmista ei taida olla yhtä ja ainoaa oikeaa asetusarvoa.Vakioasetuksilla uskoisin että ei niin kauhean kaukana olla.
Orkkis tukivarret ja ym. elääkin pitävällä renkaalla sen muutaman millin
:wink:
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
jkedino
Viestit: 366
Liittynyt: 18.11.2008 17:33
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja jkedino »

Kiitokset vinkeistä!

Laitoin yhden 155 piikirenkaan vanteelle, ja aika ahdasta on. Edessä on suurin ongelma iskarin jousilautasen kanssa. Rengasta pitää tuoda n. 15 mm ulospäin. Täytyy sorvata keskittävät välilaipat ja kaivella pinnapultit taas esiin. Takana täytyy varmaan vähän "kotkata" niitä pyränkaivon pystysaumoja ja silputa vähän helmalevikkeen päätä.. Vähän arvelinkin, ettei tästä hommasta liian helpolla pääse.

Mitäs mieltä olette, jos etupäätä levittää niin pitääkö sama tehdä myös takapäälle? Häviääkö ajettavuus muuten ihan kokonaan? Muistelen joskus aikoinaan 128 3P:n kanssa törmänneeni kyseiseen ajettavuusongelmaan
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

Puskurit kannattaa myös säätää kauemmaksi,niin ei rapsi sitten kovin helposti kiinni.Tuskin niitä kuitenkaan halua alkaa sahailemaan.
Jaa että se vakion jousilautanen on niin lähellä..No siinä tapauksessa ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin koittaa sitä spaceria.Takana taas pyörää ulos tuotaessa tulee ahdasta oven alakulman kanssa..
Kyllähän sen takapään tarvisi levitä samassa suhteessa kuin etupäänkin.Kulkis sitten vähän samoja jälkiä..
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Eikös Deltassa pitäisi vakiona jo jolla jonkinlaiset spacerit navoissa? Tosin saattaa koskea vain etuvetomalleja. Puskuria pitäisi olla mahdollista säädellä taemmaksi, jos ei muuten, niin laajentamalla kiinnitysrautojen reikiä takakontin pohjassa. Pyöräkoteloiden saumat saa yleensä sormilla rapsittua irti, ehkä rallipeleissä sitten on pellit säilyneet parempina...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

Joo onhan niissä sellaiset samanlaiset about 5mm. levyt kuin monissa muissakin Fiat/Lancioissa.Mut ei niitäkään viitsi montaa niputtaa peräkkäin,kun ei ole mitään keskitystä.
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
jkedino
Viestit: 366
Liittynyt: 18.11.2008 17:33
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja jkedino »

Vanteen keskitys pitää olla kunnossa, muuten ei oikein tule hommasta mitään. Sorvailin 128:n etunavoista vetarinboorit pois ja keskitysolakkeen joka sopii gralen napoihin. (58 mm). Porasin vielä ylimääräiset reiät 4x98 jaolla. Idea on, että laippa pultataan yhden 5mm spacerin kanssa gralen etunapaan, ja vanne puolestaan tähän laippaan. Saadaan 15 mm:n levitys per puoli. Taakse voi laitaa yhden ylimääräisen spacerin (yhteensä 2) ilman että keskitys kärsii. Päästään nyt ainakin vähän kokeilemaan.

Juha
Vastaa Viestiin