Lancia Thema turbo?
Lancia Thema turbo?
Saattaisin ruveta harkitsemaan tuollaista seuraavaksi autoksi, mutta minä vuosina sitä on tuotu suomeen 8- tai 16-venttiilisenä?
Kokemuksia muutenkin?
Kokemuksia muutenkin?
Tuotu muistaakseni Suomeen vuosina 88-93.
Meillä on kaksi tuollaista 16-venttiilistä turbottomia olevia Lancioita.
Kokemuksia voin sanoa että iso auto, etuvedoksi hyvä ajaa, hyvä lämmitin, heikko öljynpainepumppu jne....
Meillä on kaksi tuollaista 16-venttiilistä turbottomia olevia Lancioita.
Kokemuksia voin sanoa että iso auto, etuvedoksi hyvä ajaa, hyvä lämmitin, heikko öljynpainepumppu jne....
-Jere-
Fiat Stilo 100 Active 3D -03
Fiat Argenta 120i.e -85
Fiat Argenta 2000 -82
Fiat 126 Bambino -76
Fiat Stilo 100 Active 3D -03
Fiat Argenta 120i.e -85
Fiat Argenta 2000 -82
Fiat 126 Bambino -76
-87 tuli ekat 8-tappiset joista vikat myytiin vissiinkin -90, eli I-sarjanen turbo on 8-tappienen ja II-sarjanen taas 16-tappinen (maailmallahan tuo II-sarjanen tuli jo -88 mutta Suomeen vasta 90-91). Noita 16-tappisia turboja ei ole maahantuotu kuin muutama joten simmoisen löytyminen voi olla hankalaa Suomesta.Fiiu kirjoitti:Tuotu muistaakseni Suomeen vuosina 88-93.
Meillä on kaksi tuollaista 16-venttiilistä turbottomia olevia Lancioita.
Kokemuksia voin sanoa että iso auto, etuvedoksi hyvä ajaa, hyvä lämmitin, heikko öljynpainepumppu jne....
Ja sitten nuo "viat" - tuo sähkösäätöinen lämppäri on oikeen vikaherkkä - kun moottorit jumittaa niin käräyttää boxin eli olisin eri mieletä sen hyvyydestä - ihan lämmin autohan tuo taas on kunhan vaan läppäri toimii niin kuin sen on tarkoitettukkin. Öljypumppua en voi pitää miteenkään heikkona, pari niitä olen kuullut hajoavan jostain aivan oudosta syystä mutta laakereita sitäkin enemmän varsinkin noista vapari 8-tappisista, turboissa nuo ovat yllättävän hyvin kestäneet ja niissä on sama öljypumppu.
Ja sitten tuo ajettavuus - kyllä etuveto on lähes poikkeuksetta hyvä ajaa toisin kuin takaveto - tietysti jos ajettavuudella tarkoitetaan sitä miten hyvin kulkee kahva edellä niin tietty sitten... Tietysti sitten kun Themassa on oikeesti tehoa ja jos puslat pikkasenkin väljät niin vetely on ongelma mutta uretaanipuslista on tuohon aika moinen apu - 8-tappisen turbo-Croman vakiotehoilla ei vetely ole ollenkaan ongelma orgispuslillakaan mutta vetelyn makuun pääsin sitten kokeiltuani 16-tappista Thema-turboa - se pikkasen yllätti ja sen kanssa sai olla tarkkana, tosin siihenkin ihan varmasti olisi uretaanipuslista ollut apua.
Yleisestikin mielestäni nuo Themat ja Cromat tarjoavat hinnalleen erittäin hyvän vastineen mutta kun niiden varaosahinnat eivät ole "normaalia" Fiat-tasoa niin huonoon yksilöön saa uppoamaan uskomattoman summan rahaa, eli kannattaa katsoa että huonoa yksilöä ei osta kuin varaosiksi. Totta kai 10-15 vuotiaassa, kohtuullisesti varustellussa italiaanossa vikojakin on kuten muissakin vastaavissa mutta silti väitän että hyvä ostos - jos ropaamista vierastaa ja korjaukset suorittaa korjaamolla niin silloin en välttämättä suosittele.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Niin HH, mutta tuota en oikein ymmärtänyt "kyllä etuveto on lähes poikkeuksellisesti hyvä ajaa toisin kuin takaveto"
On nimittäin ihmisiä jotka eivät luopuisi etuvedosta mitenkään, kuten myös sellaisia ihmisiä jotka eivät luopuisi takapotkusta ikinä.
Mutta, tämän jälkeen pidän turpani kiinni, etten vain polta itseäni
On nimittäin ihmisiä jotka eivät luopuisi etuvedosta mitenkään, kuten myös sellaisia ihmisiä jotka eivät luopuisi takapotkusta ikinä.
Mutta, tämän jälkeen pidän turpani kiinni, etten vain polta itseäni
-Jere-
Fiat Stilo 100 Active 3D -03
Fiat Argenta 120i.e -85
Fiat Argenta 2000 -82
Fiat 126 Bambino -76
Fiat Stilo 100 Active 3D -03
Fiat Argenta 120i.e -85
Fiat Argenta 2000 -82
Fiat 126 Bambino -76
Löytyy molempiin vetotapoihin kannattajia yllinkyllin - lähinnä se mihin ketäkin on itse tottunut. Takavetopotku-kuskit pelkäävät ihan sairaasti puskemista kuten sinäkin ja etuvetokuskit taas sinne-tänne huitelevaa takapäätä. Itse kyllä tuleen toimeen molemmilla ja kun paljon enemmän tulee ajettua etuvedolla niin tunnen oloni siinä kotoisemmaksi - ja yleensä sen auton saa säädettyä sellaiseksi kun itse tykkää kunhan vaan jouset sekä edessä että takana ovat samaa paria - joko yli- tai aliohjaavaksi taikka vaikka mahdollisimman neutraaliksi jollaiseksi oman auton aina mielummin haluan. Tietysti jos auto on varustettu jollain hevoskärryn taka-akselilla (tai muuten ei taka-akselilla pyöräkulmat ole säädettävissä) niin silloin tietty tuo pyöränkulmilla tapahtuva hienosäätö on vaikeampaa.
Itse vihaan suunanvakaattomia autoja ja ainakin itsellä on sellainen käsitys että kun samalla rahalla tehdään etu- tai takaveto niin tuo ensinmainittu on parempi - juuri vanhasta hevoskärry-teoriasta johtuen. Jos nykypäivän autoja vertaillaan vetotavan mukaan niin eihän niissä enää kauheaa eroa ole mutta voi jotain halvalla tehtyä pienehköä 80-luvun takaveto-japsia - ajo-omituisuuksista pitäisi paremminkin puhua. Totta kai noissakin on hyviä ajettavia ja yleistykseni oli pikkasen "raaka".
Itse vihaan suunanvakaattomia autoja ja ainakin itsellä on sellainen käsitys että kun samalla rahalla tehdään etu- tai takaveto niin tuo ensinmainittu on parempi - juuri vanhasta hevoskärry-teoriasta johtuen. Jos nykypäivän autoja vertaillaan vetotavan mukaan niin eihän niissä enää kauheaa eroa ole mutta voi jotain halvalla tehtyä pienehköä 80-luvun takaveto-japsia - ajo-omituisuuksista pitäisi paremminkin puhua. Totta kai noissakin on hyviä ajettavia ja yleistykseni oli pikkasen "raaka".
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -