Lancia-jutut netissä ja lehdissä
No, nyt kun mainitsit. Ihmettelinkin, että onpas autoimittaja viitsinyt ruuvata Yykästä penkit irti pesuainetestiä varten, ja että olikos ne nyt tuossa edeltävän omistajan jäljiltä niin ryöttäiset kun tekstissä vihjataan.
Mutta juu, aivan totta: autossahan on penkit paikoillaan. Nämä testipenkit ovatkin ns. irtoistuimet, joita kertyy joidenkin autoharrastajien varastointitiloihin epälukuinen ja monasti myös epäparinen määrä. Tässä kuitenkin sointuva pari.
Mutta juu, aivan totta: autossahan on penkit paikoillaan. Nämä testipenkit ovatkin ns. irtoistuimet, joita kertyy joidenkin autoharrastajien varastointitiloihin epälukuinen ja monasti myös epäparinen määrä. Tässä kuitenkin sointuva pari.
TTT
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Uusimmassa Klassikot-lehdessä on pielaveteläinen grale... Eikö muka ole huomattu?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Huomattu toki mutta jotenkin oli niin negatiivinen juttu italialaisista että ei viitsinyt mainostaa. Kaikki oli enemmän tai vähemmän huonosti; sähköt, jäähdytys, kori ja vieläpä voimansiirtokin. Muistaako joku miten aikalaisten kilpailijoiden rattaat pysyivät kuorien sisällä?
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Pisti silmään sama asia. Jos vetäis viivasuoraan yks yhteen, kuinka paskoja autoja oli mm:( Toyota, Mitsubishi, Ford, Subaru,Mazda, Audi jne.) kun surkeella Deltalla ajettiin tuloksiin mitä ei ole vieläkään rikottu.
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Silloin ne autot olivatkin uusia.Nyt oli kyse enemmänkin siitä mitä on odotettavissa kun ostaa reilut 20 vuotta vanhan Deltan jolla on ajettu jo 150-250tkm.
Muistetaan myös se että niitä maailmanmestaruuksia joista aina puhutaan,ei voitettu suinkaan näillä vakiopalikoilla,joiden kanssa tavalliset harrastajat ovat tekemisissä.
En ole juurikaan Klassikoiden juttuja aiemmin lukenut,joten en tiedä minkälaista kaunokirjallisuutta muiden merkkien artikkelit ovat olleet...Vissiin sitten jotain silmänlumetta??
Muistetaan myös se että niitä maailmanmestaruuksia joista aina puhutaan,ei voitettu suinkaan näillä vakiopalikoilla,joiden kanssa tavalliset harrastajat ovat tekemisissä.
En ole juurikaan Klassikoiden juttuja aiemmin lukenut,joten en tiedä minkälaista kaunokirjallisuutta muiden merkkien artikkelit ovat olleet...Vissiin sitten jotain silmänlumetta??
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)
http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)
http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Pielavetinen tervehdys.
Savolaisesta kun on kyse, niin menköön veteläinenkin!
Ikävää, jos jutusta on jäänyt negatiivinen sävy. Se ei ollut perimmäinen tarkoitukseni. Juttu on kyllä aika hyvin kirjoitettu antamani haastattelun pohjalta, joten otan siitä täyden vastuun. Itse näen tämän Italoharrastukseni juuri näin. Ehkä joukossa on turhaa kyynisyyttäkin, myönnetään. Mutta jos faktoista puhutaan, niin kyllähän jutussa on kaikki aivan totta. Viime kesänä tuli todistettua useaan kertaan parkkipaikalla itsekseen tuhiseva Fiude tai Alfa. Ei siellä Japsit sitä tehneet. Toki muutkin autot ruostuu, mutta tuo minun auto oli oikeasti aika mätä, vaikka hyväastä perheestä olikin. Voin kuvitella millaisia "huonojen" perheiden Gralet voi olla.
Itse olen vakaasti sitä mieltä, että näiden Italialaisten autojen harrastajalta vaaditaan huomattavasti enemmän sitkeyttä ja pitkäjänteisyyttä, kuin monen muun "helpomman" merkin harrastajalta. Ja ne muut saattavat olla vieläpä rahallisesti huomattavasti arvokkaampiakin. Tässä valossa me kaikki Italoharrastajat ollaan täysiä pönttöjä. On minulla kokemusta Ferrareistakin: Samaa ruostuvaa, tuhisevaa ja sähkövikaista tavaraa. Tosin ei niistä uusista.
Voi tietysti olla, että tällainen juttu ei nostakaan Integralen rahallista arvoa tippaakaan, vaan päinvastoin. Ehkäpä kuitenkin lisää jonkin sortin arvostusta autoa kohtaan.
Kiitoksia kommenteista.
Juha
Savolaisesta kun on kyse, niin menköön veteläinenkin!
Ikävää, jos jutusta on jäänyt negatiivinen sävy. Se ei ollut perimmäinen tarkoitukseni. Juttu on kyllä aika hyvin kirjoitettu antamani haastattelun pohjalta, joten otan siitä täyden vastuun. Itse näen tämän Italoharrastukseni juuri näin. Ehkä joukossa on turhaa kyynisyyttäkin, myönnetään. Mutta jos faktoista puhutaan, niin kyllähän jutussa on kaikki aivan totta. Viime kesänä tuli todistettua useaan kertaan parkkipaikalla itsekseen tuhiseva Fiude tai Alfa. Ei siellä Japsit sitä tehneet. Toki muutkin autot ruostuu, mutta tuo minun auto oli oikeasti aika mätä, vaikka hyväastä perheestä olikin. Voin kuvitella millaisia "huonojen" perheiden Gralet voi olla.
Itse olen vakaasti sitä mieltä, että näiden Italialaisten autojen harrastajalta vaaditaan huomattavasti enemmän sitkeyttä ja pitkäjänteisyyttä, kuin monen muun "helpomman" merkin harrastajalta. Ja ne muut saattavat olla vieläpä rahallisesti huomattavasti arvokkaampiakin. Tässä valossa me kaikki Italoharrastajat ollaan täysiä pönttöjä. On minulla kokemusta Ferrareistakin: Samaa ruostuvaa, tuhisevaa ja sähkövikaista tavaraa. Tosin ei niistä uusista.
Voi tietysti olla, että tällainen juttu ei nostakaan Integralen rahallista arvoa tippaakaan, vaan päinvastoin. Ehkäpä kuitenkin lisää jonkin sortin arvostusta autoa kohtaan.
Kiitoksia kommenteista.
Juha
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Liekö läheskään kaikissa autoissa jäähdyttäjän flekti kytketty virtalukon ohi, jolloin virrat katkaistuna flekti ei lähde päälle, vaikka mikä olisi? Mulla ei ole ollut sähköflektillisiä autoja, kuin Saab 99 (lähinnä talven, eli ei paljon puhalleltu) ja sitten italialaisia. Lämpöongelmia ei yhdessäkään, ei edes viime kesänä. Flekti kyllä puhisi joskus parkkiin laittaessa, kun pysähtynyt vesi lämpeni koneessa, ja painui sitten jäähdyttäjään. En kuitenkaan ole osannut pitää tuota vikana, tai edes merkkinä mistään alimitoittamisesta tms, enkä jutussa mainittuja lämpö-ongelmia pidä kuin yksilö-ongelmina, jotka todennäköisesti korjautuvat vaihtamalla jäähdytin. Jos nämä jo täällä läkähtyvät, niin kuinka sitten Etelä-Euroopassa, kotinurkillaan?jkedino kirjoitti: Viime kesänä tuli todistettua useaan kertaan parkkipaikalla itsekseen tuhiseva Fiude tai Alfa. Ei siellä Japsit sitä tehneet.
Sähköjen tasosta Deltan kohdalla (Themat on tässä suhteessa osoittautuneet huomattavasti varmemmiksi) olen kyllä jokseenkin samaa mieltä, muutaman Prisman kokemuksella. Ei ne ehkä alimitoitetut ole, mutta liittimet on napattu samasta ale-korista, kuin aikakauden Fiateissa. Hapettuvaa ja liian pehmeää materiaalia, eli kontaktivikaa tulee herkästi varsinkin kohteissa, joissa liikkuu vähänkin isompia virtoja. Kopatkin lahoaa, kuten kaikissa muissakin sen ajan autoissa, mutta nuotitusautohistoria tuo siihenkin ihan oman lisänsä, kuten täälläkin on tainnut jokunen gralemies todeta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Mielestäni olisi hyvä muistaa mihin takoitukseen Lancia Delta Integrale(eri versiot) oli aikoinaan suunniteltu ehkä sen kilpailijat olivat enemmämkin keskittyneet
siviilipuolen myyntiin kuin Lancia. Ja täytyy todeta jos kilpailu historia on saavutettu erikois osilla niin kyllä Ford , Toyota , Mazda , Mitsubishi ja Subaru Teameissä tehtiin
hartiavoimin erikois osia menestyksen eteen tosin eivät ehkä onnistuneet siinä kokonaisuutena niin hyvin kuin Lancia.
Pidetään Lanciat kunnossa niin liikkuminen on vaivatonta oli pakkasta -30 tai lämpöa +30.
siviilipuolen myyntiin kuin Lancia. Ja täytyy todeta jos kilpailu historia on saavutettu erikois osilla niin kyllä Ford , Toyota , Mazda , Mitsubishi ja Subaru Teameissä tehtiin
hartiavoimin erikois osia menestyksen eteen tosin eivät ehkä onnistuneet siinä kokonaisuutena niin hyvin kuin Lancia.
Pidetään Lanciat kunnossa niin liikkuminen on vaivatonta oli pakkasta -30 tai lämpöa +30.
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Se että nelivetoinen kehittyneellä alustalla varustettu Lancia ei ole "rahallisesti niin arvokas" kuin bluebirdin taka-akselistoratkaisulla toteutettu takavetoinen sporttijapsi on mun mielestä vain positiivista, ostajan näkökulmasta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Silmäilin lehden pikaisesti jossain huoltiksella ja ihan hyvä mielikuva siitä sinänsä jäi. Itse en usko, että kukaan muodostaa varsinaisesti käsitystään jostain autosta jonkun yksittäisen lehtijutun perusteella, joten loppupeleissä on aika sama mitä ne jutun detaljit ovat. Tärkeintä on mielestäni tuoda esiin sitä, että tällaistakin merkkiä/mallia/ajoneuvotyyppiä harrastetaan, sillä se arvostus perustuu lopulta kuitenkin niihin ihmisiin, jotka niitä autoja harrastavatjkedino kirjoitti:Ikävää, jos jutusta on jäänyt negatiivinen sävy. Se ei ollut perimmäinen tarkoitukseni. Juttu on kyllä aika hyvin kirjoitettu antamani haastattelun pohjalta, joten otan siitä täyden vastuun. Itse näen tämän Italoharrastukseni juuri näin. Ehkä joukossa on turhaa kyynisyyttäkin, myönnetään. Mutta jos faktoista puhutaan, niin kyllähän jutussa on kaikki aivan totta. Viime kesänä tuli todistettua useaan kertaan parkkipaikalla itsekseen tuhiseva Fiude tai Alfa. Ei siellä Japsit sitä tehneet. Toki muutkin autot ruostuu, mutta tuo minun auto oli oikeasti aika mätä, vaikka hyväastä perheestä olikin. Voin kuvitella millaisia "huonojen" perheiden Gralet voi olla.
Itse olen vakaasti sitä mieltä, että näiden Italialaisten autojen harrastajalta vaaditaan huomattavasti enemmän sitkeyttä ja pitkäjänteisyyttä, kuin monen muun "helpomman" merkin harrastajalta. Ja ne muut saattavat olla vieläpä rahallisesti huomattavasti arvokkaampiakin. Tässä valossa me kaikki Italoharrastajat ollaan täysiä pönttöjä. On minulla kokemusta Ferrareistakin: Samaa ruostuvaa, tuhisevaa ja sähkövikaista tavaraa. Tosin ei niistä uusista.
Voi tietysti olla, että tällainen juttu ei nostakaan Integralen rahallista arvoa tippaakaan, vaan päinvastoin. Ehkäpä kuitenkin lisää jonkin sortin arvostusta autoa kohtaan.
Se, vaaditaanko italoharrastajalta enemmän vai vähemmän riippuu mielestäni todella ratkaisevasti siitä mihin verrataan. Jenkkiharrastus on tavattoman helppoa kun kaikkia tekniikan osia saa rahalla. Italialaisten varaosasaatavuus on sekin kuitenkin niin erinomainen, että jotain kuolleiden merkkien entisöijiä ei totisesti käy kateeksi. Pelen näkökulma on mielestäni erinomainen: kun puhutaan 20 vuotiaasta performance-nelivedosta, niin autolehtien kiiltokuvakoeajot (="tää on niin hyvä auto, että mää vaan ajelen tällä huolettomasti vuodesta toiseen") alkavat vaikuttaa absurdeilta. Samoin se, että vanhoja autoja koeajetaan ja sitten sen pikkulenkin perusteella kirjoitetaan joku syväluotaava analyysi siitä millainen auto oikein on kyseessä. Lopputulos perustuu sitten kuitenkin aina toimittajan ennakkokäsitykseen ja siihen miten hyvässä kunnossa se kyseinen autoyksilö sattuu olemaan.
Mitä taas Ferrareihin tulee, niin nekin ovat aina oman aikakautensa tuotteita. 70-lukulaisissa autoissa on ihan samoja laatuvirheitä kuin saman aikakauden Fiateissa ja Lancioissa. Kun Fiat ajoi oman järjestelmänsä sisään 1969, niin laatu muuttui samalla Fiat-laaduksi. Aivan erityisesti tämä näkyy autoissa, jotka ovat saaneet osakseen rumaa pitoa ilman kunnollista hoitoa. Tottakai rauta ruostuu. Sähköviat ovat usein perua hapettuneiden lattaliittimien läpenemisestä. Aika harva vaihtaa lämmenneet liittimet systemaattisesti. Sen sijaan niitä likaisia ja pehmenneitä liittimiä puristellaan pihdeillä, vaikkei se mitään auta. Pahimmassa tapauksessa tinataan (!) sinne autoon jotain markettiliittimiä ja sen jälkeen haukutaan italialaisia kun on niin paskat sähköt. No, myönnettäköön sekin että joissakin autoissa on ihan valmistusperäisiäkin ongelmia, mutta yleensä nekin pintaantuvat hapettuneiden kontaktien synnyttämän lämpenemisen myötä. Mun Betasta kaikki viat katosivat kuin pieru saharaan kun vaihdoin kaikki lämpenemään päässeeltä näyttäneet liittimet ja puhdistin korin maaterminaalit perusteellisesti.
Rahallinen arvostus on monipiippuinen juttu. Arvostuksen kasvaessa myös osien hinta nousee ja se johtaa lopulta hyvienkin autojen raakaan romuttamiseen heti kun autossa ilmenee välitöntä rahallista panostusta vaativia vikoja.
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Minulle jäi vielä epäselväksi, mitä termillä 'tuhista' tuossa edellä autojen yhteydessä tarkoitettiin?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Lancia-jutut netissä ja lehdissä
Niin, olisi voinut käyttää tietysti sanaa huutaa, puhista tai vinkua.. Tuulettajan flektin pyörimistä sillä tarkoitetaan auton ollessa parkissa. Ääritapauksessa kai kiehumista!
Minä nyt vielä kerran pyydän anteeksi kaikilta niiltä, joilla on syylärit, flektit ja muut jäähdytysvermeet siinä kunnossa, että eivät tuhise seistessään joutavia. Itse vain olen noiden jäähdytysongelmien kanssa paininut ihan jokaisen harrasteauton kanssa. Kaikki harrasteautot on olleet muuten Italialaisia. Ihan jo sieltä 133 lähtien. Viimeksi törmäsin ongelmaan kirouksenomaisesti pari viikoa sitten, kun heräsin tähän viimemainittuun tuhinaan keskellä yötä. Lancia tuhisi itsekseen autokatoksessa, ilman mitään syytä. Sillä ei oltu ajettu moneen tuntiin!
Ehkä mulla on sitten ollut joka vehkessä tehoa liikaa jäähdytyskapasiteettiin nähden.
Juha
Minä nyt vielä kerran pyydän anteeksi kaikilta niiltä, joilla on syylärit, flektit ja muut jäähdytysvermeet siinä kunnossa, että eivät tuhise seistessään joutavia. Itse vain olen noiden jäähdytysongelmien kanssa paininut ihan jokaisen harrasteauton kanssa. Kaikki harrasteautot on olleet muuten Italialaisia. Ihan jo sieltä 133 lähtien. Viimeksi törmäsin ongelmaan kirouksenomaisesti pari viikoa sitten, kun heräsin tähän viimemainittuun tuhinaan keskellä yötä. Lancia tuhisi itsekseen autokatoksessa, ilman mitään syytä. Sillä ei oltu ajettu moneen tuntiin!
Ehkä mulla on sitten ollut joka vehkessä tehoa liikaa jäähdytyskapasiteettiin nähden.
Juha