Theman kierroslukumittari

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
KEIHÄS
Viestit: 72
Liittynyt: 19.04.2007 16:25

Theman kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja KEIHÄS »

Mistäpä alan etsiä vikaa kun Theman kiekkamittari näyttää vain puolet kierroksista? On se joskus innostunut näyttämään ihan oikeitakin lukemia, yleensä sen jälkeen kun auton on ajanut johonkin töyssyyn. Eli onko vika anturipuolella (missä se sitten lieneekin), vai mittarissa itsessään? Kannattaisiko vaihtaa koko mittaristo suosiolla?
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Mittari taitaa olla kytketty suoraan sytytyksen ohjaukseen, joten "antureissa" vikaa tuskin on, muuten koko auto ei pelaisi. Mitäs korimallia tuo sinun Themasi olikaan? Vanhemman 1-korisen mittarista en tiedä, olisiko siellä jotain potikkaa tms, joka vanhemmiten saattaisi alkaa temppuilemaan, uudemmissa (mulla on tuossa purettuna -90 16V:stä mittari) ei ainakaan ole. Itse mittarin vialta tuo kuitenkin kuulostaisi. Muut mittarit ilmeisesti toimivat ihan normaalisti?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
KEIHÄS
Viestit: 72
Liittynyt: 19.04.2007 16:25

Viesti Kirjoittaja KEIHÄS »

Ykkösthema, ja joo kyllä kaikki muut mittarit toimii ok. Jotenkin epäilen olevan joku kontaktivika, koska kuten sanoin mittari on alkanut pelittämään joskus tössyn jälkeen. Ja sitten toiminutkin ihan ok jonkin aikaa.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kontaktivikaa minäkin epäilen, mutta johdotuksissa olevan ei luulisi tuollaista kierrosten puolittumista tekevän, itse mittarin komponentit kylläkin. Esim. Prisman kiekkamittarista löytyy trimmeripotentiometri, ja on mahdollista, että vanhemman Theman mittari olisi samaa tyyppiä. Kyseisen potikan säätö saattaa poistaa vian, mutta sitten pitäisi mittari säätää näyttämään oikein. Voi myös olla, että on mittarin piirilevyllä joku juotos revennyt auki.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
KEIHÄS
Viestit: 72
Liittynyt: 19.04.2007 16:25

Viesti Kirjoittaja KEIHÄS »

Täytyypä tutkia tuosta toisesta, palailen kun olen vilassut.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ainakin yhdestä Cromasta vastaava vika korjaantui ihan rehdisti mittaria vaihtamalla... Taitaa olla tuossakin helpoin vaihtoehto.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
KEIHÄS
Viestit: 72
Liittynyt: 19.04.2007 16:25

Viesti Kirjoittaja KEIHÄS »

No niin, eilen hivautin uuden mittariston kiinni. Sama juttu tässäkin, kiekkamittari näyttää vain puolet kierroksista. Nyt on tietysti mahdollista, että minulla sattuu olemaan kaksi mittaristoa jossa kiekkamittari tillintallin. Enpä kuitenkaan usko tähän. Joten: uusia ehdotuksia tilanteen korjaamiseksi. Mihin päin kierroslukumittaria ohjaava johto tulee konehuoneen puolelle? Tarkistaisin sen seuraavaksi.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Johan on erikoinen juttu! Piuha näkyy kulkevan sulakerasian kautta (ei kuitenkaan sulakkeen kautta) sytytysyksikölle, väri on kirkkaansininen/valkoinen. Kytkentäkaavion mukaan sytkäyksikön samasta nastasta pitäisi mennä kierroslukutieto myös ruiskulle, joten siinä on vähän vaikea uskoa vikaa olevan, jos kone pelaa muuten hyvin. Ehkä siellä sulakerasian liitoksissa tai sisällä sitten?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Cromasta muinoin

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Korjasin tuon vian vaihtamalla muutaman kondensaattorin ja sen laskuripiirin piirilevyltä.
Muistaakseni siinä piirissä ei vikaa ollut, vaan se johtui niistä väsyneistä konkista. :oops:
Vastaa Viestiin