Lancia HF Delta Integrale käyttisprojektiksi ?

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
escortmk2
Viestit: 215
Liittynyt: 08.02.2008 07:34
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja escortmk2 »

Käykä esim. 3bar mappi cossusta, niin boksi ymmärtäisi ahtoja pidemmälle kuin 1.15bar, vai mitä se vakiona ymmärsikään?
Lancia Delta Integrale
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Niinno, mappi tais olla noissa erillinen joten ei se boksista ole kiinni, isommalla anturilla tosin sama kartasto skaalautuu isommalle painealueelle elikkä karttamuutokset olisi silti tarpeen, tai ainakin polttoaineen paineen nosto.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
LongJohn
Viestit: 21
Liittynyt: 29.04.2008 21:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja LongJohn »

8V näyttäisi suhteellisen järkevänoloiselle motille. Missä kohtaa siinä lienee sitten porttaus tarpeen jos viriviriä ajattelee? Kuopiossa voisi Kosusen palveluita hyödyntää tässä asiassa.

Omat nokat pako- ja imupuolella on kyllä tuon ajoituksen suhteen hyvä homma. Voi haeskella sopivaa moottorin luonnetta omaan käyttöön, optimoida vaikka keskikierrosvääntöä tms.

Mihin saakka nokat lienee riittävät? Ja mitä alakerta kestää?

Millaisilla resepteillä tuosta moottorista on mitäkin saatu ulos?

vvieri mainitsit kaasulla perän irroittamisesta. Vaikuttaako tähän miten merkittävästi onko kyseessä 8v etu- vai 16v takapainotteinen jako?

Miten jouhevasti tuo visko keskitasaus toimii? Tapahtuuko esim liukkaalla kelillä tuota mainitsemaani voiman karkailua toisen etupyörän kautta?

Joissain testipätkissä näyttivät menevät laskettelurinnettäkin jonkunmoista jyrkkyyttä joten kai nämä ainakin etenee. Taka-akselilla se Torsen tekee vähän samaa temppua kuin jollekin oli sen A4 kanssa sattunut. Kun Torsenilla ei ole yhtään kitkaa vastassa, pyörä on ilmassa, se hukkaa kaiken voimansa sinne. Pieni määrä kitkaa ja sitten se ymmärtää pistää sinne paremmin voiman hyödyntävälle pyörälle sitä. Tässä suhteessa nelikkoauton perässä tuo torsen voisi olla ihan toimiva ratkaisu. Sen pitäisi tiukassa kurvissa tarjota (reilustikin) enemmän voimaa ulkokurvin puoleiselle takarenkaalle ja näin ollen työntää takapäätä paremmin mutkaan.

Jos ajatellaan että Deltasta alkaisi vaikkapa +300hv tehoja ottaa ulos mitä 8v voimansiirtoon ja moottoriin tarvitsee tehdä? 16v lootaa ja jakolaatikkoa? Kannen porttaus, isot bensajärjestelmät, tuubisarja, sopiva ahdin, iso välijäähy, vapaa putkisto, ohjelmoitava ruisku, korkeammat männät? Kestääkö kanget? Kytkin varmaan sitten kanssa ja se tiukka kannentiiviste.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

300 kaakkiin ei tule probleemia alakerran kestävyyden kanssa. Ainoa haitta vakiomännillä on niiden paino eli jos meinaa kierrosaluetta kasvattaa. Vakio öljysumppu ei ole 2-osaisuudestaan huolimatta häävinen, se kannattaa varustaa läppäväliseinillä ja loiskelevyillä jos meinaa radoilla hyppyyttää. Ylipäätään TC-koneiden mukaan hakemalla löytyy viljalti viritysjuttua kun vaan jaksaa penkoa.

Nykybensoilla puristussuhde kestää korottaa, voisi ehkä lohkon päältä ottaa pienen siivun ellei mäntiä muuten vaihda.

Nuo etu- ja takapään vetosuhteiden erot on mainittu jossain vanhemmassa keskustelussa. Liukkaalla oon ajanut Prisma Gralella ja sillä ainakin tuo kaasulla temppuilu onnistui hyvin. 16v Deltan koeajokeli oli turhan kesäinen jotta olisi kohtuuriskeillä uskaltanut kokeilla. :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
LongJohn
Viestit: 21
Liittynyt: 29.04.2008 21:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja LongJohn »

Mitäs tuommoinen 8v motti kiertää sitten vakiona?

Lueskelin juttua noista vehkeistä ja jotenkin oudolle tuntuu että autossa on moottori remonttikunnossa 200tkm kohdalla.

Mitä potentiaalisesti leviäviä harvinaisia (Integrale only) osia Integralessa on? Jarrukalikkaa ym näkyy saavan edukkaasti mutta entä jakolootat, vaihdelaatikot ym.

Entä onko tiedossa shortshifteriä tuohon lootaan? Melkoiselle soppakapustalle näyttää vaihtaja. :)
Avatar
RiTo
Viestit: 198
Liittynyt: 28.01.2004 18:33
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Jos tuo Porin grale on oikeasti koriltaan ok kunnossa, niin mielestäni se kannattaa kyllä ostaa. Olen näitä kuvia linkitellyt tänne ennenkin, mutta tässä siis malliesimerkki siitä, mihin kuntoon tuo kori pahimmillaan pääsee: http://users.tkk.fi/~hjrintat/16.11/

Vaihde- ja jakolaatikot sekä perät ovat Suomessa melko harvassa, mutta Saksan suunnalta noita tuntuu edelleen löytyvän.
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Tuo Porin grale ei taida ihan virheetön olla, mahdoton sanoa, ei tuohon hintaan voi tosin paljoa vaatiakkaan. Soittelin talvella tuosta ja kaveri sanoi että takaluukku aivan ruostunut, loput pitäs käydä ite kattoos. Ei oikeen ihmeempiä loppupeleissä osannu sanoo autosta. Kytkimen kunto on myös aika tärkee jos kattelee pikku laitolla autoa ajoon, on meinaa aika iso homma vaihtaa.
Fiat Uno Turbo i.e -88
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ei kai nyt kukaan hullu kuvittele että ostaa viiden tonnin Gralen ja ajelee sillä purkamatta sillä huolettomia kilometrejä... :shock: Mä oon vahvasti siinä uskossa että ihan rehellisiä projekteja nuo on. Graleista, ja sen ostamisestakin on musta aika hyvin ollut juttua täällä foorumilla joten kannattaa koittaa myös sitä hakua ja lueskella vanhoja juttuja.

max.7200rpm on Croftin sedän suositus valumäntäselle 2-litraiselle, ja tuolloinkin männän kiihtyvyydet on jo aika kovaa luokkaa...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

LongJohn kirjoitti:Lueskelin juttua noista vehkeistä ja jotenkin oudolle tuntuu että autossa on moottori remonttikunnossa 200tkm kohdalla.
On, varsinkin kun sama kattila jossain Turbo-Cromassa kestää hyvinkn tuplat tuohon verrattuna. :lol: Ehkä 200t nuotitusautona tai muuten rääkättynä sitten tekee tehtävänsä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
escortmk2
Viestit: 215
Liittynyt: 08.02.2008 07:34
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja escortmk2 »

No tuo mun on suomi auto ja mittarissa komeilee 150tkm. Ja oli kyllä aika huolella kulunut sylinterit ym. Saanu kenkää vissiin aika huolella sen 150tkm
Lancia Delta Integrale
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Niin, kehno sumppu takaa voiteluongelmat ja nopeamman kulumisen heti kun kaarrenopeudet kasvaa ja tulee vähän pomppuja. Samoin tietysti jos on kengitty kylmänä ja muut 'perinteiset'...

Esimerkiksi noissa 100S Regatoissa, joissa on 1.6-litrainen versio samasta TC-koneesta, näkyy usein vielä hoonijäljet 200t ajetuissa koneissa. Toki kone lienee huomattavasti vähemmän rasitettu elämänsä aikana. :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
LongJohn
Viestit: 21
Liittynyt: 29.04.2008 21:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja LongJohn »

Onhan noita kehnosti kestäviä koneita välillä putkahdellut monistakin konserneista. Esimerkin vuoksi Audin eka 2.5 litrainen V6 TDI (mm A6) oli perinteiseen tapaan kannen osalta voiteluongelmainen joka johtaa noin 200tkm välein nokka-akseleiden tuhoutumiseen. Dieseliksi huono ominaisuus. Puoli-ilmaiseksi saa noita vehkeitä nykyään Saksasta.

Tuo ruosteisen kopan horror-show vaikutti kyllä lupaavalle. Jotain etua olisi (ollut) siitä sinkitystä kopasta ja hyvästä suojauksestakin.
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

LongJohn kirjoitti:Esimerkin vuoksi Audin eka 2.5 litrainen V6 TDI (mm A6) oli perinteiseen tapaan kannen osalta voiteluongelmainen joka johtaa noin 200tkm välein nokka-akseleiden tuhoutumiseen
Kyllä Audi on tässä vielä paremmin "onnistunut", aika tasaseen nuo 2.5 V6 tdi:n nokat on menneet jo 150tkm kohdalla eli ei kestä edes sitä 200tkm :)
Fiat Uno Turbo i.e -88
LongJohn
Viestit: 21
Liittynyt: 29.04.2008 21:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja LongJohn »

Niin. Siinä on vain hyvä syy pysyä kyseisistä vermeistä erossa. V6 kansiremontin osalta kun puhutaan eri hintaluokista kuin joku puslaralli tai muu pienempi tyyppivika. Laakkosella +4ke homma ja niitä on tehneet.
Avatar
Luigi
Viestit: 9534
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Sylinterit kuluvat myös ylirikkailla seoksilla (jos on vähän ahtopaineita nosteltu, ja leikitty suuttimilla tai bensanpaineilla) ja vapaavirtaussuodattimilla (likakin virtaa vapaammin läpi.) Lisäksi kannattaa verrata auton yleistä kuluneisuutta kilometrilukemiin, Fiatin ja Lancian mittareita on todella helppo ruuvata. Theman lähes identtisessä kattilassa oli hoonausjäljet näkyvissä vielä 282tkm:n kohdalla. Ilman haukkaaminen öljyn loiskumisen takia käynee enemmän laakereiden, kuin sylintereiden päälle. 2l tc:ssä kun on poikkeuksellisen pitkän iskun takia vielä kiertokangenlaakereilla enemmän rasitusta, niin on ihan hyvä ajatus vaihtaa ne vähänkin enemmän (yli 200tkm) ajetussa yksilössä, jos meinaa vielä reilummin rasittaa. Vaikka turbomalleissa laakeririkkoja onkin ollut vähemmän.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin