Lancia HF Delta Integrale käyttisprojektiksi ?

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
escortmk2
Viestit: 215
Liittynyt: 08.02.2008 07:34
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja escortmk2 »

Kyllä se muuten on aika helmessä kunnossa omasta mielestäni. Pohjaa ei ole koskaan hitsattu, eikä tarvitse. Ainoa mikä hieman häiritsee on pienet kukkaset, mitä hieman jostain kohtii löytyy, mutta saa varmaan jossain vaiheessa uuden maalin. Nyt jo sen verran sijoittanut moottoriin, että ei varmaan kauheen äkkiä viitsi hävittää mihinkään
Lancia Delta Integrale
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

LongJohn kirjoitti:Niin ja sattuuko foorumilaisilla olemaan kokemusta tästä pelistä tai onko auto jopa jonkun harrastajan hallussa tälläkin hetkellä:
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1611140 ?
no jos grale on myynnissä tohon hintaan eikä tunnu menevän kaupaksi, niin toi yksilö on ihan täysi p**ka!
LongJohn kirjoitti:Onko tuo 8V moottori millainen viriteltävä? Lastulla näkyy jotkut lupaavan jonkun 215hv mutta entä siitä eteenpäin. Saako tuubisarjaa tuotettuna vai meneekö kaikki itse rakenteluksi? Mitä sisuskalut kestää?
haulla löytyy kyllä tältä forumilta paljon juttua tuon padan virityksestä. Viritysosaa kyllä löytyy ja jos haluat enemmän tehoa, niin isompaa turboa ja kannen porttaus yms.. perusviritystä ja 300hepoa tulee helposti. 400hepoa noista 8v koneista on todistetusti otettu isommitta ongelmitta.. Alakerta kestää vakionakin helposti yli 300hv tehot. Onpa 16v hattu vaihtamalla vakioturbostakin puristettu yli 300 hepoa, mutta ahdin ei sitä kauaa kestä..
Midi^ kirjoitti:Ihan pakko nyt tähän heittää että mitä järkeä on madaltaa gralea. :?: En ymmärrä miks hankitaan nelivetonen turboauto ja sillä rullaillaan sit vaan asfaltilla kun on niin matala ja jäätävät tuning vanteet alla.. No, tää on vaan oma näkemys. :oops:

Vähän harmittaa vaan kun tänkin vuoden jäärätapäivien perusteella alkaa kaikki gralet olemaan sellasia ettei niillä ilmeisesti voi tulla radalle ajamaan. :?:
nimpä.. Kyllähän sitä kesällä on kiva tällää mutkaan kova kun on madallettu alusta, mutta ei semmosella autolla talvella ajeta.. ja eikös tää kärry ollut tarkoitus tulla ympärivuotiseen käyttöön? omaan graleen kylläkin on asfaltti-tolpat kesää varten ja vakioalusta tarven rientoihin...
LongJohn kirjoitti:Huomasin muuten yhden nykyään erikoisen seikan Gralen teknisistä tiedoista. Puristussuhde on vain 7.5:1. No tuota luokkaahan se 80-luvun lopulla turbovehkeissä oli aina rallia myöten mutta voisihan tuo nykyään olla paljon korkeampikin. Audin S2 on 9.3:1 vakiona ja esimerkiksi Harinen on tehnyt Type-R Hondan jossa puristukset 12:1 luokkaa. 12:1 on myös puristussuhdeluokka jota nykyiset WRC autot käyttää. Siinä tulee aika suuri apu sinne ahdottomalle alueelle eikä sekään turbo sitten revi niskoja nurin kun tulee apuun. No tähän hommaan saanee korkeampia mäntiä tms.
Kyllä näissä 80-luvun rasseissa on kunnon turboviive, kuten joissakin uusissakin peleissä joissa on reippaasti tehoa (esim. 300hp Subaru Impreza WRX STI). Puristukset 2-venttiilitekniikan turbokoneissa ei kyllä minnekään 9:n kireemmälle puolelle mene. 4v-tekniikalla tilanne on eri. Esim. tälläkin forumilla vaikuttavan yli 300km/h kulkevan 16v koneen rutut on kympin luokkaa.. tosin turbo (ja teho 500+hv) on sitä luokkaa että varmasti 'repii niskat'....
LongJohn kirjoitti:Asia joka tässä nousee ensimmäisenä esiin, ja jonka jotkut ovat jo maininneetkin, onko tuon ikäisestä Lancia Integralesta palvelemaan kakkosautona ympäri vuoden? Vaikka kilometrejä tulisikin vähän. On kuitenkin primäärisen tärkeää että auto lähtee aamulla ja sillä pääsee käymään töissä 13km päässä.
osta tojota korolla.
LongJohn kirjoitti:Kolmoskopan GTI / VR6 lienee joku ajellut, millainen Grale lienee niihin verrattuna? Ripeämpi ainakin mutta noin muuten. Ajokäytös ym.
hmm... onkos toi kolopallo neliveto?
LongJohn kirjoitti:Tapahtuuko esim liukkaalla kelillä tuota mainitsemaani voiman karkailua toisen etupyörän kautta?
ei.
LongJohn kirjoitti:Jos ajatellaan että Deltasta alkaisi vaikkapa +300hv tehoja ottaa ulos mitä 8v voimansiirtoon ja moottoriin tarvitsee tehdä? 16v lootaa ja jakolaatikkoa? Kannen porttaus, isot bensajärjestelmät, tuubisarja, sopiva ahdin, iso välijäähy, vapaa putkisto, ohjelmoitava ruisku, korkeammat männät? Kestääkö kanget? Kytkin varmaan sitten kanssa ja se tiukka kannentiiviste.
muuten joo, mutta mäntiä ei pidä vaihtaa ainakaan korkeempiin.. Kanget kestänee. Mutta varman päälle jos haluaa pelata, niin takomännät, H-profiili kanget... eihän tämä mitään rakettitiedettä ole.
LongJohn kirjoitti:Mitäs tuommoinen 8v motti kiertää sitten vakiona?
-HH- kirjoitti:max.7200rpm on Croftin sedän suositus valumäntäselle 2-litraiselle, ja tuolloinkin männän kiihtyvyydet on jo aika kovaa luokkaa...
oisko vapari? Turbo-Theman rajoitin on 6700rpm:ssä.

virityspalikkaa löytyy kohtalaisesti, viripontentiaalia on. Voimansiirottekniikka ei ole maailman kestävintä, eli ei kestä esim. sitä kuten uusi Lancer Evo9 että launch kontrollilla hoidetaan se että lähdössä isketään 300hp koneessa kaasu ja kytkin pohjaan - kierrokset nousee 5000rpm ja kun kytkin vapautetaan, niin sitten lähetään... 80-luvun Lanciassa varmasti joku paikka lojahtaa.. tietty kestävääkin saa, mutta lähinnä tekemällä/teettämällä.. kyllähän suht ripeitä Graleja löytyy esim. Ruotsista tai Kreikasta (yli 700hp)...

Joitakin osia on vaikea löytää, esim. iskarin yläpäät taikka vaikka sumuvalot. Kyllähän noihin sitten tarvittaessa vaikka soveltaa jotain, mutta iso juttu on että peltiosia noihin ei käytännössä enää saa.. Ehkä jostain Italiasta tilaamalla saat jonkun tuulilasin alareunan puolen vuoden päästä tuhannella eurolla.. pääsääntöisesti tekniikkaa kyllä löytyy, mutta kuten rupee olemaan kaikkien 80-luvun kärryjen kanssa peltiosat on kiven alla. Jos väännät suorasta pellistä etulokarin vasemmalla kädellä silmät kiinni niin sithän se ei ole ongelma..

Kun grale on pelikunnossa ja talvella on liukasta joutuu tosissaan harkitsemaan lähteekö liukkaille ulos vai makkariin... :twisted:
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
LongJohn
Viestit: 21
Liittynyt: 29.04.2008 21:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja LongJohn »

Meltdown kirjoitti:osta tojota korolla.
En tod osta.
hmm... onkos toi kolopallo neliveto?
Ei ole. Siihen nelivetoon en koske.

Kiitoksia informatiivisesta viestistä. On tässä jonkunlainen kuva alkanut menopelistä muodostumaan.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ruttujen nostoon näppärä apuvälinen on se ohut millinen Cometic. 8:1 on kyllä musta ahdistetun 8-venttiilisen Deltan (ja Theman/Croman) purkkarit, Dedrassa on ilmoitettu pienemmät eli se 7,5:1. Evocarsia aikoinaan pitänyt edesmennyt setä joskus mainosti että chipillä ja kevyellä lohkon höyläämisellä oli (olikos purkkarit 8,5 vai 9?) oli 16v:n kanssa päästy 300 kaakkiin, ja tosiaan Gralen ahdinhan riittäneen sinne (tosin ei taaskaan se vanha väljä ahdin...). 8v:hän on isommalla 0,63 pakopesällä kun 16v oli taas 0,48:lla pienemmän viiveen toivossa. Kompurahan noissa on jotain karvan vajaa 50mm kokoluokkaa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juuh, turbon kunnosta kannattaa varmistua (niinkuin kaikissa 80-luvun turbokamppeissa joissa on se kolmosgarretti).

En tuota konetta nyt sentään edm. diesel-V6:een vertaisi, suurin osa TC-versioista on kuitenkin todella kestäviä. :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
LongJohn
Viestit: 21
Liittynyt: 29.04.2008 21:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja LongJohn »

vvieri kirjoitti:En tuota konetta nyt sentään edm. diesel-V6:een vertaisi, suurin osa TC-versioista on kuitenkin todella kestäviä. :lol:
Eikai sitä liene kukaan verrannutkaan. Se oli vain esimerkki siitä että joka konsernista on välillä tupsahdellut ala-arvoista tavaraa tuotantoon.
Avatar
tommi nylund
Viestit: 1307
Liittynyt: 11.08.2004 22:31
Paikkakunta: Tammerforssss

Viesti Kirjoittaja tommi nylund »

Emmäjaksanu tätä ketjua lukea. Mutta mä olen ajanut noita Audejakin ja niitä valitettavasti joutuu vähän pakottaan mutkaan kun siellä on se vitonen etuakselin etupuolella. Vaikka 8v:ssä on voimajako on etupainotteinen (tietysti, kun painokin on edessä....) niin ei se kyllä puske yhtään kun käsittelyn niksit oppii. Mä olen vähän sitä mieltä (vaikka en ole 16v:tä / evoa koskaan ajanut), että takapainoinen voimajako on hitaampi talvella kun menee jo liikaakin sladissa. Tämä siis vain niistä kokemuksista kun tuntuu että 8v:kin menee joskus liikaa liipillä.

Mullon ollut mk2turbosynkro16v-golffikin ennen tota Gralea niin on sitten autoilla eroa kuin yöllä ja päivällä! Grale menee juuri sinne minne ajatus sen käskee meneen, golfia ei saanut kääntymään monesti edes pakottamallakaan mutkiin liukkailla! Tämä johtuu tietysti lukottomuudesta, Gralen torsen takana pelastaa paljon! Lisäksi golfin taka-akselisto on kivikautinen verrattuna Lancian kolmitukivarsiratkaisuun, joka joskin on tietysti hieman heppoisen oloinen. Voimankarkailu etupyöristä....ei sitä huomaa, paitsi kaverit vittuili mulle joskus kun pyörittelin paikallaan rinkiä että sun toinen etupyörä ei vedä ollenkaan.....no tästä vedin sitten itse omat johtopäätökset ja... :) Vetopitoon tietysti etulukolla on merkitystä, samoin käytöksen rauhoittamiseen.

Mutta, mutta. Lancian alusta on timanttia (vähintäänkin lähtökohdaksi) ja nopeahko ojaus esimerkillisen tunnokas. Kuten meltdownkin tuossa näköjään totesi, kunnossa oleva Grale (siis delta tietysti! :P 8) ) on lumibaanalla parempaa kuin seksi!

Turbonelivetopähkäilyysi voisin heittää lisävaihtoehdoiksi (joskin kalliiksi) Escort Cosworthin (jakovaihteisto- / etuperäongelmineen) tai sitten ensimmäisiä evomitsuja / imprezaa... Ootko niitä miettiny, PitkäJohn? Joskin Lanciassa on yksi asia mitä ei missään muussa ole: Edelleen maailman menestynein ralliauto! Ja vaikka kaverit vittuilee nelivetoritmosta tai mistä lie niin kyllä ne hiljaiseksi saa kun käy vähän talvieekoolla paiskomassa. :cool:

Tietysti 80-luvun italialaisen auton ongelmat on useasti todella turhauttavia.... Talvella takaluukun kautta sisään kun mitkään ovet ei aukea ja keskuslukkokin paskana. Lukot on tietenkin aina jäässä, ei auta lukkosulat eikä aseöljyt ja vaikka purkaa putsaa ja kasaa niin siltikin niillä on oma temperamenttinen mielipiteensä koska ovat toimintakunnossa. No sähkölasithan ei tietenkään toimi, nopeus- ja kierroslukumittarit kojelaudassa ainoat luotettavat mittarit. Valojen sähköt saa tehdä suosiolla uusiksi kaikki niin alkaa muuten ihan hyvillä etuvaloillakin näkeen eteensä, jne... :)

Ja kannattaa satsata mieluummin 10.000euroa Graleen kuin se 5000! Mutta kannattaa olla tarkkana ettei 5000euron autosta maksa sitä kymppiä.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu, onpa sitä tosin firman parkkiksella nähty että takaluukusta sisään kömmitään ihan muutaman vuoden ikäiseen 'laatuautoonkin'. :lol: Sähkölasit ovat itse asiassa näissä 80-luvun italialaisissa yllättävän harvoin rikki mitä mulle on yksilöitä sattunut kohdalle, Gralen vikaherkkyydestä tuossa suhteessa en osaa sanoa.

Mahdollisten vikamonitorien jutut sitten erikseen mutta nehän onkin vaan vilkkuvia valoja eikä vaikuta menoon.. :lol:

Yleisesti ottaen maadoituspisteet kun hoitaa jo auton hankkiessa kunnollisilla kaapelikengillä kuntoon, niin säästyy monilta ongelmilta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
LongJohn
Viestit: 21
Liittynyt: 29.04.2008 21:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja LongJohn »

tommi nylund kirjoitti:Emmäjaksanu tätä ketjua lukea. Mutta mä olen ajanut noita Audejakin ja niitä valitettavasti joutuu vähän pakottaan mutkaan kun siellä on se vitonen etuakselin etupuolella.
Näinhän nuo on valmistaja tehnyt. Aliohjaavaksi tarkoituksella. Sopivilla alustamuutoksilla tuota saa kyllä aika paljon korjattua vaikkei se tietenkään painonjakaumaan vaikutakaan. Esimerkiksi RS2 alustaa pidetään suhteellisen onnistuneena tehdasalustana.
Kuten meltdownkin tuossa näköjään totesi, kunnossa oleva Grale (siis delta tietysti! :P 8) ) on lumibaanalla parempaa kuin seksi!
Se ehkä ratkaiseva kysymys tällä hetkellä on se kunnossa oleva Grale. Jos auto on mallia helikopteri (enemmän huollossa kuin ajossa) ei siitä ole ympärivuotiseen kakkosautokäyttöön ja jos se funktio ei täyty ei sitä voi harkitakaan.
Turbonelivetopähkäilyysi voisin heittää lisävaihtoehdoiksi (joskin kalliiksi) Escort Cosworthin (jakovaihteisto- / etuperäongelmineen) tai sitten ensimmäisiä evomitsuja / imprezaa... Ootko niitä miettiny, PitkäJohn?
Melko hinnoissaan ovat vielä. Imprezat on vielä muovisia kuten japsit yleensä.
Joskin Lanciassa on yksi asia mitä ei missään muussa ole: Edelleen maailman menestynein ralliauto! Ja vaikka kaverit vittuilee nelivetoritmosta tai mistä lie niin kyllä ne hiljaiseksi saa kun käy vähän talvieekoolla paiskomassa. :cool:
Edelleen asia kulminoituu siihen toimivuuteen. Vetäähän se hiljaiseksi kaverit ja taas omistajan sitten kun/jos auto ei toimi. Statusarvo on sinänsä ihan kiva mutta edelleen se primäärinen käyttötarkoitus tulee täyttyä. Ei siitä statusarvosta ole pukeilla autotallissa mitään riemua.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

vvieri kirjoitti:Sähkölasit ovat itse asiassa näissä 80-luvun italialaisissa yllättävän harvoin rikki mitä mulle on yksilöitä sattunut kohdalle, Gralen vikaherkkyydestä tuossa suhteessa en osaa sanoa.
Prisman (ja sitä myöten ilmeisesti myös gralen) sähkölasien katkaisijat ovat sen verran heppoista tekoa kontaktipinnoiltaan, että vähänkin enemmän käytetyt katkaisijat vaatisivat joko uusimisen tai täyshuollon. Ne ovat kyllä helposti purettavissa, joten pystyy niille jotain tekemäänkin, mutta ei niitä erityisen toimintavarmoiksi voi sanoa. Esim. Regatan katkaisijat ovat aivan eri tasoa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

LongJohn kirjoitti: Edelleen asia kulminoituu siihen toimivuuteen. Vetäähän se hiljaiseksi kaverit ja taas omistajan sitten kun/jos auto ei toimi. Statusarvo on sinänsä ihan kiva mutta edelleen se primäärinen käyttötarkoitus tulee täyttyä. Ei siitä statusarvosta ole pukeilla autotallissa mitään riemua.
Mun mielestä tuo tarkoittaa sitä että ostaa oikeesti hyvän yksilön - tai sitten sen viiden tonnin pommin, purkaa sen atomeiksi ja remppaa sen oikeesti kuntoon rahaa säästämättä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

luigi kirjoitti:mutta ei niitä erityisen toimintavarmoiksi voi sanoa. Esim. Regatan katkaisijat ovat aivan eri tasoa.
Juu, omat kokemukset on Regatoista ja takavetomalleista. No, kytkimetkin voinee vaihtaa parempiin.

Kun konsernin muista saman ikäisistä tuotteista on palvelemaan ykkösautonakin ympäri vuoden (näin esimerkiksi minulla) niin luulisi että siitä Gralesta nyt sentään kakkosautoksi on. Erot noiden välillä tulee siitä miten autoa on pidetty eli komppaan tässä asiassa Harria. Hyvin pidetty yksilö palvelisi varmasti ainoana autonakin, mutta ikävä kyllä suurin osa myynnissä olleista yksilöistä eivät välttämättä ole sellaisia.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
m.sa
Viestit: 107
Liittynyt: 08.04.2005 10:59
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Nettiautossahan on ollut pitkään valkoinen taxfree Delta16v ja varmasti olis hieno alkuperäinen. Hinta on vain hieman kovantuntuinen. Mut onko se sitä oikeasti? Paljonko tohon tulisi veroja? Onko mitään hajua, kun nykyään uudemmat menee co-päästöjen mukaan niin meneekö vanhemmatkin jo kokonaismassan mukaan?!

http://www.nettiauto.com/1562817
Abarth 500 esseesse
LongJohn
Viestit: 21
Liittynyt: 29.04.2008 21:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja LongJohn »

-01 vanhemmat tuontiautot menee kokonaismassansa ja polttoaineen mukaan. Tullin sivuilla löytyy taulukot. Käytännössä lähes kaikkien tuotavien henkilöautoksi laskettavien autojen verot putosivat. Esimerkiksi Audi S2, jota on harkinnut tuoda, vero laski 29% -> 24%. Euromääräisesti luokkaa 500 euron säästö sen pirssin kohdalla. Gralen verotusarvosta en tiedä.
kurppa
Viestit: 284
Liittynyt: 09.10.2007 20:36
Paikkakunta: Vahto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Maaliskuussa -08 LDelta -91, 8v mittarilukema 201 000:tta ajettu.
Tullin tilastojen mukaan tuon ikäisellä autolla pitäisi olla ajettu 300 000.
Veroperuste auton mittarilukema ja ajoneuvon yleiskunto.
Autovero 1 220€.
Kyseisen kaavan mukaan tuon lancian vero alkaa kolmosella ja jotain.
Itse hieman kummastelen auton hintaa/kilometrimäärää. Auto tullut Suomeen -95 onko niitä saanut ilmaisesksi Saksasta vuonna -95 koska silloin jo vähänajettu saatika nyt???? Ei ummarra.
Tai sitten ei löydy 100% luotettavaa dokumenttia ajokilometreistä.
Vastaa Viestiin