Lancia HF Delta Integrale käyttisprojektiksi ?

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
LongJohn
Viestit: 21
Liittynyt: 29.04.2008 21:56
Paikkakunta: Kuopio

Lancia HF Delta Integrale käyttisprojektiksi ?

Viesti Kirjoittaja LongJohn »

Hei,

Minä tässä aloittelevana fooruminne käyttäjänä kyselen tyhmiä. Pahoittelen jo etukäteen.

Tässä olisi tämän hetkinen kakkosauto / harraste lähdössä kiertoon ja tilalle tulossa jotain. Neliveto olisi kiva juttu nyt kun yhden talven joutui kitkuttamaan vajaavedolla. Edellinen peli oli 2.3 coupe quattro Audi.

No Lancia Delta on yksi vaihtoehto. Ok, ulkoasu on kasaria mutta niinhän tuo on monessa muussakin harkinnanarvoisessa vehkeessä. Etsiskelin tältä foorumilta vähän juttua noista 8V koneisista vehkeistä ja muutamia juttuja jäi ns korvan taakse.

8V on siis se yleisempi ja edullisempi malli. Neliveto on näissä tehty hieman etupääpainotteiseksi jolloin balanssi on aliohjaavaan päin. Lisäksi voimansiirron kestävyydestä reilummin laitettuna on jonkun verran kirjoiteltu.

Kerrotaan nyt samalla vaihtoehdoistakin. Audin B4 korimallinen eli viimeinen 80 on käynyt mielessä. 2.8 V6 motilla ja luonnollisesti quattrona. Tekniikkaa voisi vaihdella 2.2 20V turbon, 2.7biturbon ja poikkeusluvan kanssa 4.2 V8 väliltä. Tekniikka tunnetusti suhteellisen kestävää ja aina alle on laitettavissa S2 kalikkaa joka ainakin kestää. Alustan osalta voi turvautua sedan 80 RS2 osiin joilla saadaan Porschen optimoima alusta alle. Pitäisi kulkea.

No muitakin ajatuksia on. Varsin erilainen, ei parempi eikä huonompi (vain erilainen), lähtökohta olisi 200 20V Audi. Iso edustussedan. Mustana. Yllättävän pirteä ja piristettävissä edelleen. Harvinainen joka osaltaan nostaa kustannuksia monien asioiden osalta. Ei tietenkään niin notkea kuin pienemmät autot.

Sitten olisi ainakin Delta. Miten se suhtautuu tässä seurassa? Voimansiirrosta ja 16V osien käytöstä on kirjoiteltu että hintavia ovat, kuinka hintavia? Miten tuo voimansiirron kestävyys todellisuudessa menee ja mitä 8V tekniikasta kannattaa ottaa ulos että voimansiirto vielä kestää?

Ja kestämisellä tarkoitan suhteellisen järkevää ajoa. Ei sitä että poljetaan 7krpm lasiin ja hypäytetään sintteri ylös.

Millainen alusta Deltassa on ja miten ajettavan vekottimen siitä saa? Ainakin takavetopainotteisella 16V voimansiirrolla pitäisi päästä ok lopputulokseen. Kynäjousia varmaan saa, vakaimia molempiin päihin?

Moottori noissa käsittääkseni ja mitä olen joskus ihmetellyt löytyy aikalailla tolppien välistä, ei etuakselin etupuolelta mitä se R8 lukuunottamatta Audeissa on. Tämä toisi ainakin teoriassa etua Lancialle.

Entä auton yleinen vikaherkkyys (italialainen kun on, sorry)? Osien hinta ja saatavuus? Jarrut ja niiden riittävyys? Jarrupäivitysten saatavuus?

Onko tuo 8V miten potentiaalinen kone? Onko se läpi kannen virtaavaa mallia kuten 16V vai vanhempaa suunnittelua? Elektronisesti ohjattu vai mekaaninen ruisku?

Joo. Jos näillä alkuun.
LongJohn
Viestit: 21
Liittynyt: 29.04.2008 21:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja LongJohn »

Niin ja sattuuko foorumilaisilla olemaan kokemusta tästä pelistä tai onko auto jopa jonkun harrastajan hallussa tälläkin hetkellä:

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1611140

?
kurppa
Viestit: 284
Liittynyt: 09.10.2007 20:36
Paikkakunta: Vahto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Ise olen omistanut kysesisen värkin vasta ronski 1/2 vuotta. Kaikki mitä olen tarvinnút löytynyt suht. kivuttomasti. Auto on LEGENDA eikä sitä voi verrata mihinkä muihin kuin aikakautensa parhaisiin tuotoksiin( Toyota celica, Sierra Cosworth jne.) tilastot kertovat kuinka mahtavia laitteita mikin oli. Autoa ostetaan tunteella vain hyvin harvoin voi perustella järkisyillä. Kuvittele itsesi tilaisuuteen missä paikalla ovat Herrat Kankkunen, Biasion, Oriol, Saintz, Alen jne. ja saisit saapua paikalle kummalla tahansa mainitsenistasi autoista. Kumman laitteen vieressä otettaisiin lakki pois päästä , kumarrettaisiin syvään ja näkisit jopa pienen kyyneleen vierivän poskella. Mietippä sitä.
LongJohn
Viestit: 21
Liittynyt: 29.04.2008 21:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja LongJohn »

Onhan tuossa tuokin perspektiivi. Periaatteessa samaa kohtelua saisi typ85 coupen tai ur-quattron ostamalla. Tuo on ehdottomasti yksi aspekti. Mutta on täysin riippuvainen seurasta ja ympäristöstä, auton tulisi myös antaa kiksejä itse kuskille. No tieto että ajaa legendalla on osa siitä mutta ei läheskään kaikki.

Useimmat kasarivehkeet, kuten mainitsemani 200 20V, katsotaan todennäköisesti taviskansan osalta saastuttavaksi vanhaksi laivaksi joka joutaisi pistää romikselle. No toki pääosaihmisistä osaa arvostaa komeaa vanhaa amerikanrautaa joten ehkä asenteet ovat muuttumassa näiden vehkeiden kerätessä ikää.

80 on taas koriltaan ihan tavispeli. Löytyy joka pitäjästä joka sormelle. Siinä viehättäisi tekniikat mitä siihen saa kiinni. Alustarakenteet ym. Ajettavuus ja suorituskyky.

Millaisia kokemuksia sinulle on puolessa vuodessa 8V Deltasta kertynyt?
kurppa
Viestit: 284
Liittynyt: 09.10.2007 20:36
Paikkakunta: Vahto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Hyviä! :D :D Auto seissyt tallissa syksystä asti, verot maksettu uudet palikat paikallaan ja katastus ensi viikolla. Oon mä pari pientä vetoo käynyt tekemässä mutta kun on ilman kilpiä vielä. Pakulla kun ajelee viikot tuntuu pikkasen eri aparaatilta.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tuo nettiauton grale on suorastaan halpa. Tosin aina pitää ihmetellä, että miksei viedä leimalle, jos siinä ei kerran ole odotettavissa mitään ongelmia, helpottaisi myyntiä? :roll: Omalla kokemuksella Deltan sisarmallista Prismasta (vaatimattomammilla tekniikoilla) voin sen verran todeta, että mallisarjan viimeistelytaso ei ole ainakaan 80-luvun malleissa ihan loppuun asti vietyä. Ilmenee sisustan ylimääräisinä helinöinä repsottavina paneeleina. Nämä saa kyllä laitettua iltapuhteina muutamassa illassa kuntoon, ja jos tämmöistä ei hankinnan kohteena olevassa autossa ole pahemmin näkyvillä, voi olettaa yksilön olevan huolella pidetty.

Mittariston näyttämät saattaa hieman heitellä (en tiedä onko ominaisuus, esim. volttimittari harvemmin menee 12V:n yli, vaikka latausjännite onkin kunnossa), ja valvontamonitorissa palaa turhia varoitusvaloja. Jälkimmäinen ei monista väitteistä huolimatta ole ominaisuus, vaan yleensä melko vähällä vaivalla korjattavissa (laitetaan maadoituspiste kuntoon.) Tyypilliset viat eivät ole niinkään tielle jättäviä, vaan näitä varusteiden häiriöitä, ja huolettomasti pidetyssä yksilössä niitä voi olla kasaantunut melkoisestikin, kun eivät ajoon vaikuta. Talvikäytössä ei muita ongelmia ole ollut, kuin joskus jäätymään pyrkivät takaovien lukot, ja tietyillä öljymerkeillä (halpikset ja ilmeisesti Shell Helix?) joskus esiintyvä huohottimen jäätyminen, joskaan tämäkään ei mitään PSA-tasoa. On täysin vältettävissä käyttämällä asiallisia öljyjä.

Räpelletyissä yksilöissä voi sitten odottaa mitä vain, mutta tämähän pätee kaikkiin merkkeihin. Ruostekohteet on taidettu käydä läpi ja löytynevät haulla, ja graleja paremmin tuntevat jatkakoon tästä...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
LongJohn
Viestit: 21
Liittynyt: 29.04.2008 21:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja LongJohn »

No jos Graleen päätyisi menisin todennäköisesti sitä raaserireittiä. Hiljaista matka-autoa siitä tuskin saa tekemälläkään. Tässä suhteessa se 200 on päinvastainen harrastepeli vaikka sinänsä ripeä on sekin. Penkit mäkeen, kupit tilalle, sisustat penkalle repsottamasta. Simppeliksi koko vekotin. Hienouksiahan ei paljoa ole muutenkaan.

Tämän tyyppisenähän sen näkee coupen tai ur-quattronkin. Sport quattron korisarja karulla sisustuksella on niiden vehkeiden tyyli. No aitoa urkkia ei kyllä raaskisi raiskata.
LongJohn
Viestit: 21
Liittynyt: 29.04.2008 21:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja LongJohn »

Mites jos ajatellaan esimerkiksi tuommoisen -88 Gralen tekniikkaa. Visko keskustasauksen apuna, Torsen takana, mitä se visko siinä keskitasauksessa käytännössä tekee? Vetää jakosuhdetta jumiin jos akselit alkaa sutia? Jatkuvia nelivetojahan nämä kuitenkin on.

Entä onko tuon ikäisissä sähköohjattu ruisku? Oletan näin koska tuohonkin autoon on ilmoituksen mukaan pistetty lastu. Mitä tuosta motista sitten saa lastun kanssa? +200hv?

Entä onko -88 vielä vähäpäästöinen? Tai onko kattiakaan? Autowikin mukaan näytti vasta 90-luvun vehkeisiin tulevan katalysaattori. Entä ABS jarrut, ei varmaankaan ole?
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

LongJohn kirjoitti:Entä onko tuon ikäisissä sähköohjattu ruisku? Oletan näin koska tuohonkin autoon on ilmoituksen mukaan pistetty lastu.
Weber IAW. Boschin vastine on Motronic.
Entä onko -88 vielä vähäpäästöinen?
Ei, ellei ole joku Sveitsin tuontimalli.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
LongJohn
Viestit: 21
Liittynyt: 29.04.2008 21:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja LongJohn »

Miten noita Weberin ruiskuja Suomessa koodataan? Vai meneekö ihan suosiolla ohjelmoitavan ruiskun hankintaan?

Alustan madalluspalikkaa, jäykempää vakainta (8V oli jonkun tiedon mukaan takanakin vakiona vakain, pitänekö paikkansa?) ym saanee?

280mm edessä, 220mm takana, jarrulevyt. Pitääkö tieto paikkansa? Ovatko nämä osat hintavia vai saako tyyliin Motonetin tiskiltä?

Onko tuo 8V moottori millainen viriteltävä? Lastulla näkyy jotkut lupaavan jonkun 215hv mutta entä siitä eteenpäin. Saako tuubisarjaa tuotettuna vai meneekö kaikki itse rakenteluksi? Mitä sisuskalut kestää?

Lieneekö noita 16V voimansiirtoja ja varsinkin keskijakausta miten saatavilla ja missä hinnoissa pyörivät noin yleensä?

Pahoittelen kysymystulvaa. Tässä on vain täysin noviisi näiden merkkien kanssa.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Tuskin tuo nettiauton yksilö on mikään huippu kun on ollut jo aika pitkään myynnissä ja ei mee vaan kaupaksi. Tosin voishan sitä olla järkevä käydä katsomassa, ties mikä huippuyksilö on... :lol:

Ihan sivustaseuranneena on tullut huomattua että kaikkia osia Graleen ei enää saa (vaikka oikeita kanavia käyttämällä melkeen mitä vaan), ja Grale-only osat on myös kohtuu hinnoissa. Tosin en taas noita osaa suhteuttaa esmes kasari-Audien osien hintoihin, voi olla että mennään samassa tasossa, tai sitten ei. Ja ihan varmasti tollanen vanha Grale on saanut kovaa kättä jossain välissä elämäänsä, ja vanhaan italialaiseen autoon pitää suhtautua musta niin että joka pikkuviasta ei saa menettää yöuniaan - niitä ihan varmasti riittää ellei sitten tarkoitus ole purkaa autoa samantien atomeiksi ja kasata sitä vaan pelkästään uusilla/uudenveroisilla osilla. Moottoriltahan tuo on vahva kunhan vaan palikat on kunnossa (mitä se tuskin on...), ja kyllä sen alakerran kohtuullinen tehonlisäyskin pitäisi kestää... Alakertahan on periaatteessa sama myös 16v:ssä.

Mä en kyllä osaa tollasta oikeen nähä enää käyttiksenä - harrasteautoksi sen sijaan mitä mielenkiintoisin vaihtoehto... Musta kannattaa tosiaan tarkkaan miettiä millaista autoa on hakemassa - ja Gralen omistajat voi sitten kertoa täyttääkö se ne toiveet.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Ihan pakko nyt tähän heittää että mitä järkeä on madaltaa gralea. :?: En ymmärrä miks hankitaan nelivetonen turboauto ja sillä rullaillaan sit vaan asfaltilla kun on niin matala ja jäätävät tuning vanteet alla.. No, tää on vaan oma näkemys. :oops:

Vähän harmittaa vaan kun tänkin vuoden jäärätapäivien perusteella alkaa kaikki gralet olemaan sellasia ettei niillä ilmeisesti voi tulla radalle ajamaan. :?:
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
LongJohn
Viestit: 21
Liittynyt: 29.04.2008 21:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja LongJohn »

Onhan tuo sinänsä outo juttu kun autoa ei ole leimattu jos siinä ei kerran ole mitään estettä leimalle. Pistin hemmolle joskus vajaa viikko sitten postia että käytä auto leimalla niin voidaan katsoa, ei ole kuulunut mitään.

Motonetissä näkyy olevan monenmoista kulutusosaa noihin vehkeisiin eikä hinnat ole kalliita. Ne dedikoidut grale osat kyllä voi varmaankin olla hintavia. Audeissa on omat kalliit osansa. Esimerkin vuoksi 200 20V etujarrulevyt maksaa tiskillä 392 euroa kappale. Eikä saa tarvikkeena mistään. Jostain syystä noihin on alkanut ilmestyä Bremboa alle. ;)

Niin kai sen auton jokainen laittaa siihen kuntoon kun sen itse katsoo parhaaksi. Laskin joskus että jos meidän taloudessa olisi vain yksi auto, mitä se ei ole, ja kilometrejä tulisi 20tkm vuodessa, mitä ei tule vaan enemmän, noin 0,5% ajosta tapahtuu hiekkatiellä. No käytännössä ykkösautolla ajetaan +40tkm vuodessa, kakkosella ehkä 8tkm (Gralen rooli olisi siis näin laaja) ja prosentti sen kuin putoaa. Tuolla määrällä hiekkatietä ei ole kovin suurta tarvetta maasturillekaan. Ja tällä viittaan ihan oikeisiin maastureihin, en siihen että vakiokorkuinen Grale moinen olisi.

Tuohon 8tkm kuitenkin sisältyy se seikka että sillä pitäisi päästä ympäri vuoden hankaamaan töissä. Pikkuviat ei sinänsä harmita. Siis jos lasit ei aukea tai vastaavaa mutta perustekniikan pitäisi toimia suhteellisen luotettavasti. Nykyisin käytössä on -92 VR6 Golf ja on siinäkin omat kommervenkkinsä. Viime talvena piti yksi aamu kömpiä takaovesta ajamaan kun ei aukea ovet. Mk3 tyyppivika...

Huomasin muuten yhden nykyään erikoisen seikan Gralen teknisistä tiedoista. Puristussuhde on vain 7.5:1. No tuota luokkaahan se 80-luvun lopulla turbovehkeissä oli aina rallia myöten mutta voisihan tuo nykyään olla paljon korkeampikin. Audin S2 on 9.3:1 vakiona ja esimerkiksi Harinen on tehnyt Type-R Hondan jossa puristukset 12:1 luokkaa. 12:1 on myös puristussuhdeluokka jota nykyiset WRC autot käyttää. Siinä tulee aika suuri apu sinne ahdottomalle alueelle eikä sekään turbo sitten revi niskoja nurin kun tulee apuun. No tähän hommaan saanee korkeampia mäntiä tms.
tötterö
Viestit: 529
Liittynyt: 12.12.2006 19:31

Viesti Kirjoittaja tötterö »

Hieman OT:

Itsekin ihmetellyt miksei kyseinen porin lancia myy..
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

Hieman myös OT:
Onko kyseinen nettiauton Lancia jollekin foorumilaiselle tuttu? Kovasti näyttää samalle kuin kaverillani oli n.10V sitten.Varkaat vei,ja ajoivat metsään,ei tosin pahasti..
Meni AVK:lta jonnekin Porin suuntaan.Tiettyjä tuntomerkkejä vaan jotka täsmäisi ko. autoon.Silloin oli vielä hyvä yksilö..tietty tässä ajassa on ehtinyt tapahtua vaikka mitä.
Kohtahan tuo jo kannattaa hakea vaikka varaosiksi,jos hinta vielä hiukan putoaa. :roll:
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Vastaa Viestiin