Gralen jarrupaineensäädin

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
tötterö
Viestit: 529
Liittynyt: 12.12.2006 19:31

Gralen jarrupaineensäädin

Viesti Kirjoittaja tötterö »

Onko 8v ja 16v samanlaiset?

Entä missä tuo säädin konkreettisesti sijaitsee (taka-akselin likellä ilmeisemmin) ja onko vaikea irroittaa?
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

En ole käytännössä verranut,mutta todennäköisesti 8 ja 16V:ssä on sama.
Takapalkissa vasemmalla,akselilinjan takapuolella.
Jos ei ole koskaan ennen ollut auki,voi teettää hieman työtä.Kiinnityspultit (2kpl) miellellään katkeaa.Samoin käy helposti jarruputkien..
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Avatar
m.sa
Viestit: 107
Liittynyt: 08.04.2005 10:59
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ja jos saa auki niin ei enää pysy nesteet sisällä kuten mulla kävi. Prismassa on melko samanlainen. Noita Gralen säätimiä kun ei enää juuri mistään saa niin mä laitoin Prismasta. Molemmat jarruputket satuloihin vain piti vaihtaa uusiin kun on eri kierre siinä säätimessä (ainakin tossa minkä mä laitoin), mut kiinnityspiseteet ovat samat. Ja se säädintangon pää on eripäin Prismassa, joten paineensäätimeen täytyy loveta ura toisin päin.
Abarth 500 esseesse
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ei mulla ainakaan ole ollut ongelmia paineensäätimien vaihdon kanssa, siis nestevuotojen suhteen, vaikka on vanhoja osia olleet kaikki. Muutamaa päivää aiemmin jo kannattaa käydä teräsharjalla putsaamassa putkien liitokset, ja suihkuttamassa reilusti irrotusöljyä, välillä vaikka vielä lisää. Irti on lähteneet liitokset viimeistään putkipihdeillä. Säätimen kiinnityspultit on saattaneet jumia säätimeen kiinni ja ne saattaa joutua rälläköimään auki (ja poraamaan pois säätimestä.) Monesti muuten itse säädin ei välttämättä olekaan jumissa, vaan ainoastaan sitä käyttävä vivusto :!: Jotkut on noita säätimiä kunnostaneetkin, eli purkaneet ja uusineet tiivisteet. Uusien tiivisteiden etsiminen vain on jonkinmoista salapoliisityötä, kun valmiita sarjoja ei taida olla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
mikah
Viestit: 1073
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja mikah »

8V mallissa on sama kun Cromassa, Themassa, Alfa 164:ssa ja joissakin ulkomaan malleissa.. 16V:ssä on taasen omansa, ja sitä löytyy vain perus 16v:stä, 8v kat ja Evosta. Käytännössä tuskin on mitään merkitystä kumpaa käyttää.

Prismassa ei takuulla ole eri kierteet kun deltassa... Vai tuntuuko jotenkin järkevältä laittaa Prismaan kahteen reikän millikierre ja toiseen kahteen tuumainen, kun Deltassa on kaikissa reijissä 10x1,0 kierre?????
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

mikah kirjoitti:Prismassa ei takuulla ole eri kierteet kun deltassa... Vai tuntuuko jotenkin järkevältä laittaa Prismaan kahteen reikän millikierre ja toiseen kahteen tuumainen, kun Deltassa on kaikissa reijissä 10x1,0 kierre?????
Käytetyissä voi olla mitä tahansa... On tuolla varastossa yksi Croman takasatulakin, jossa ilmaruuvina M8-pultti.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
m.sa
Viestit: 107
Liittynyt: 08.04.2005 10:59
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

No joo okei. Eihän sitä voi tietää käytetyssä mitä siinä on. Ja toi mun "alkuperäinenkin" paineensäädin voi olla sepitetty mistä vain, samoin ku se Prisman jonka siihen laitoin. Joka tapauksessa pienellä modaamisella kaikki käynee.
Abarth 500 esseesse
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

m.sa kirjoitti:Molemmat jarruputket satuloihin vain piti vaihtaa uusiin kun on eri kierre siinä säätimessä (ainakin tossa minkä mä laitoin), mut kiinnityspiseteet ovat samat.
mikah kirjoitti:Prismassa ei takuulla ole eri kierteet kun deltassa... Vai tuntuuko jotenkin järkevältä laittaa Prismaan kahteen reikän millikierre ja toiseen kahteen tuumainen, kun Deltassa on kaikissa reijissä 10x1,0 kierre?????
No tuossa tapauksessa ainakin oli säätimeen menevissä putkissa 12x1,0 ja säätimeltä lähtevissä 10x1,0 (tai toisinpäin, ei jaksa muistaa...). Ja oli peräisin prismasta :roll:

Tainnu Luigi laittaa fiiliksen mukaan noita kierteitä :P
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Nyt kun muistelen (ei, mä en ole mitään kierteitä noihin laittanut :wink: ), niin Prismassa taisi olla kahta eri kokoa kierteet, eli tulevissa putkissa yhtä, ja satuloille menevissä toista. Hyvä ollakin noin, niin eivät pääse sekaantumaan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ei ole fiiliksen mukaan luigi noita erikokoja laittanut vaan siksi ettei ristikkäiset jarrupiirit mee sekaisin - kas kun kaikenmaailman remppareinot niitä laittaa sen fiilikseen mukaan miettimättä miten se osa oikeesti toimii... :roll: Jos mä oikeen muistan niin toisen puolen juntturit on isommat - sekä lähtevä että tuleva.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

-HH- kirjoitti:Ei ole fiiliksen mukaan luigi noita erikokoja laittanut vaan siksi ettei ristikkäiset jarrupiirit mee sekaisin.
Joo mutta siinä se onkin fiilistelly jos se kerran on johonkin laittanut kaikki putket samalla kierteellä...
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Vastaa Viestiin