control panel...

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
pusla
Viestit: 26
Liittynyt: 03.02.2006 19:50

control panel...

Viesti Kirjoittaja pusla »

Prkl näitä Italian sähköjä! Themassa syttyy nykyjään punanen tshekkivalo melkein joka jarrutuksen jälkeen. Ja siihen autonkuvaan molemat takavalot...Palavat aikansa ja sammuvat itsestään. Kaikki takavalojen polttimot ovat ehjät ja ruikin niihin voitelua sekä pyörittelin ees taas ilman toivottua tulosta. Vika on ilmiselvästi jarruihin kytköksissä,mutta miten?Maadotus ongelmako?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Takavalojen maadoitusongelmaa?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jos sulla on vetokoukku, niin se on varmaan kytketty valmistajan ohjeiden vastaisesti suoraan takavaloihin rosvoliittimillä. Hapettunut pistorasia tekee sitten kaikenlaista kivaa, ja saattaapa perävaunun sähköviat hajottaa koko valvontasysteemin. Kokemusta on. :evil: Tuo tarkkailee myös jarruvalokatkaisijan toimintaa, eli vika voi olla siinäkin. Lisäksi vääränkokoiset jarruvalolamput (lähinnä liian pienitehoiset, koska systeemi perustuu virtamittaukseen) voi tehdä virhehälytyksiä. Tuolla on 1-korisen Theman korjausmanuaalin sähkö-osio:
http://lampredi.ath.cx/Lancia/Thema/manuals/Service/
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

pusla kirjoitti:Taas tuli tehtyä se tyypillinen Suomalainen "Minähän osaan kaiken"virhe :oops: . Kurkistus käyttöohjekirjaan nimittäin selvitti asian tuosa tuokiossa. Vika paikallistui jarruvalojen kytkimeen siellä polkimen tyvessä.Töpseli irti,suihkaus CRC:tä,töpseli kiinni ja kas,vika on poissa.Toivottavasti pysyvästi... Themalla on muuten pirun kiva ajella mutkaisia pikkuteitä liukkaassa talvikelissä hiukka liian lujaa ja joka kurvi lievässä sivusladissa :twisted:
eaton/holset power kirjoitti:niin sulla on ollut valoissa häikkää :roll: crc monasti auttaa ja lisäksi hieman hankaa vielä liittimiä jollain kepukalla... ja sama kai miten päin sillä autolla ajaa kunhan vaan eteenpäin pääsee :D
Jatketaas tässä samassa viestiketjussa eikä aloiteta uutta kun kerran aihe on sama.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
croma_ies
GFF
Viestit: 328
Liittynyt: 10.07.2003 19:02
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja croma_ies »

luigi kirjoitti:Jos sulla on vetokoukku, niin se on varmaan kytketty valmistajan ohjeiden vastaisesti suoraan takavaloihin rosvoliittimillä. Hapettunut pistorasia tekee sitten kaikenlaista kivaa, ja saattaapa perävaunun sähköviat hajottaa koko valvontasysteemin. Kokemusta on. :evil: Tuo tarkkailee myös jarruvalokatkaisijan toimintaa, eli vika voi olla siinäkin. Lisäksi vääränkokoiset jarruvalolamput (lähinnä liian pienitehoiset, koska systeemi perustuu virtamittaukseen) voi tehdä virhehälytyksiä. Tuolla on 1-korisen Theman korjausmanuaalin sähkö-osio:
http://lampredi.ath.cx/Lancia/Thema/manuals/Service/
Katselin Cromani vetokoukun asennusta ja sehän oli juuri tehty juuri rosvoliittimillä sekä vasemmanpuoleisesta takavalosta että siitä isommasta johtonipusta joka tulee takaluukun vasenta reunaa pitkin.

Mikähän tuohon mahtaisi olla se oikea kytkentä, jos vaikka joskus sattuisi koukkua tarvitsemaan.
GFF jäsen 1579
GFF:n tapahtumia
Muita italo-auto tapahtumia

Croma 2.0 i.e.S 1990

Exät:
Croma 1.9 Multijet 120 Business 2008
Stilo MW 115 JTD Active 2004
Marea 100 ELX Weekend 1999
Marea 155 HLX 2000
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Cromassa taitaa johtojen väri vaihdella, mutta periaate on sama, eli tässä Theman vetokoukun kytkentä ohjeen mukaan:
http://lampredi.ath.cx/Lancia/Thema_vetokoukku.jpg
Ja Kappaan vielä varuilta sama:
http://lampredi.ath.cx/Lancia/Kappa_vet ... kaavio.jpg
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
croma_ies
GFF
Viestit: 328
Liittynyt: 10.07.2003 19:02
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja croma_ies »

Jos oikein tulkitsin, niin koukulta pitäisi kytkeä osa johdoista sulaketaululta vikamonitorille meneviin johtoihin. Korjatkaa jos olen väärässä.
Viimeksi muokannut croma_ies, 24.07.2009 13:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
GFF jäsen 1579
GFF:n tapahtumia
Muita italo-auto tapahtumia

Croma 2.0 i.e.S 1990

Exät:
Croma 1.9 Multijet 120 Business 2008
Stilo MW 115 JTD Active 2004
Marea 100 ELX Weekend 1999
Marea 155 HLX 2000
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Noinhan se menee. Virta koukulle otetaan siis ennen valvontalaitetta, jolloin koukku ei vaikuta siihen mitenkään. Ihan 100-varma en ole, mutta Croman ja Theman sulakerasiat lienee identtiset, joten johtojen värejä lukuunottamatta tuo I-sarjan Theman ohjekirjasta oleva ohje pätisi Cromaan sellaisenaan?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

No jos näprätä haluaa niin noinhan se kannattaa muuttaa/kytkeä. Tosin ainakin oman kokemuksen perusteella takavaloilta rosvoilla tehdyt kytkennät ovat noissakin osoittautuneet ihan toimiviksi joten en niitäkään ihan maailmanloppuna kuitenkaan pitäisi...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mä laitoin erillisen releboksin. Tuossa on etuna ettei kärähtele auton omat sulakkeet vaan boksissa olevat, sitten kun niissä lainakärryissä kuitenkin on sähköjohdoissa oikosulkuja.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ongelmia ei tule niin pitkään, kun kärryn sähköt on kunnossa. Jokainen lainakärryjä käyttänyt tietää, mikä tilanne yleensä on... Ei valmistaja tuota ohjetta lämpimikseen ole väsännyt.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Mutta mikäs valo se on mittaristossa joka on mainittu jotenkin liityen peräkärryyn.
Koskas sen kuuluisi liekehtiä?
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ilmeisesti vain Saksassa asennettujen koukkujen yhteydessä, siellä tuo taisi olla pakollinen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
kh
Viestit: 43
Liittynyt: 23.04.2006 11:59
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kh »

Rosvoilla mun cromassa on nuo koukun sähköt tehty... tossa kun tuli asuvaunu laitettuu perään yks kään varoitus valo ei syttyny.(" tuo sentään toimii") Sen laitoin merkille että ennemmin kannattaa tuohon maadotus puoleen panostaa se kun tuntuu loppuvan. :roll:
Vastaa Viestiin