Theman sähkot kateissa missä vika?

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
KEIHÄS
Viestit: 72
Liittynyt: 19.04.2007 16:25

Theman sähkot kateissa missä vika?

Viesti Kirjoittaja KEIHÄS »

No niin. Tämän siitä saa kun pitää autosta hyvää huolta. Themasta katos sähköt.
Tapahtuman kulku seuraava: ajan auton ruutuun, ja käännän virrat pois.
Auto jää käymään, ja sytyttää vikapaneelissa akun merkkivalon. Käännän virrat uudestaan päälle ja pois ja auto sammuu. Käydään kaupassa ihmettelemässä jouluruuhkaa, ja lampsitaan takaisin autolle. Nyt ei syty lataus eikä öljynpainevalot eikä myöskään lämmönsäätimien merkkivalot.
Eli kaikki valot mitkä keksit (myös ajovalot) ovat nurin. Avaimesta käännettäessä startti kyllä pyörittää moottoria. Sulakkeet on tsekattu. Ei kärähtäneitä.
Minun järkeeni vikakohteita voisi olla kolme: virtalukko, joku rele tai sitten lastuaivot kärähtäneet. Voisiko joku tietäjä valottaa mitä lähden ensimmäiseksi repimään irti hiusten repimisen jälkeen.
Varalastuaivo löytyy (se mikä on siellä hanskalokeron takana) sekä releet.
Virtaa kyllä on koska startti pyörittää, eli akku on poissuljettu.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Virtalukon pohja. Todennäköisesti saat huomata ainakin yhden sen nastoista olevan poikkeavassa asennossa sulamisen takia. Viime lopputalvesta jouduin ohittelemaan tuon matkoilla ollessa johdoilla, huoltikselta sai vain 1,5-neliöistä kaapelia, joten tein johdotukset tuplina, silti lämpenivät jonkun verran, mutta pärjäsi sillä kolmatta sataa kilometriä. Varaosa-Prisma luovutti vaihtopohjan, joka hajosi viime viikolla. Seuraaja tuli varaosa-Y10:stä... Eli Unon, Regatan yms. pohja käy, jos varaosaliikkeen myyjää kiinnostaa selvittää saatavuutta. Motonetista saa Unon kokonaisen virtalukon 25€:lla, joten konkurssia tuskin tulee. Omien kokemusten perusteella en kuluttaisi käytettyyn osaan senttiäkään.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
KEIHÄS
Viestit: 72
Liittynyt: 19.04.2007 16:25

Viesti Kirjoittaja KEIHÄS »

Kiitos, siellähän se vika luurasi. Onko pohjan asentamisessa joku jippo? Sain nimittäin homman korjattua vain puolittain: saan auton käyntiin, vaan en pysty sammuttamaan sitä avaimesta.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Muistaakseni siinä pohjan reunassa ja pyörivässä osassa on merkit, joiden ollessa kohdakkain on pohja stop-asennossa (helppohan tuo on testata piuhojen ollessa kiinni - muista vaan sitten, että pohja yksinään ei palauta starttiasennosta pois.) Avaimen kääntää sitten samaan asentoon ennen pohjan tyrkkäämistä paikalleen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
KEIHÄS
Viestit: 72
Liittynyt: 19.04.2007 16:25

Viesti Kirjoittaja KEIHÄS »

No niin. Vanha totuus sanoo että on olemassa sähköä ja autosähköä. Tuntuu taas pitävän paikkansa. Sain uuden pohjan paikoilleen, sähköt tuli, ja sain pois päältä, mutta virtalukosta kääntämällä konetta ei saanut starttaamaan.
No tein kokeiluja vanhalla pohjalla, ja kas perhanaa nyt kaikki toimi! Sähköt tuli ja starttasi.
Nyt mieltä kalvaa epäilys, että autossa on joku piilevä vika, tai sitten virtalukon pohja korjaantui kun sitä pyöritteli. Enpä taida laittaa ohjauspylvään paneeleja kuin jesseteipillä kiinni jos vika uusii. Tarkkaillaan tilannetta.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

ehkä kontaktihäiriö virtalukon pohjan liittimessä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin