Thema lämppärin säätömoottorit
Thema lämppärin säätömoottorit
Mitenkäs lämppärin säätömoottorit saa irti? Löysin yhden ristipään, mutta se ei vielä tuskaa helpottanut.
Nyt en enää muista tarkalleen, miten ne lähti, mutta ei se kovin vaikea homma ollut, kun irrotti ensin hanskalokeron. Muistaakseni myös ohjausyksikön irrottaminen antaa lisää tilaa. Minun tapauksessa siis kyse oli ykköskorin Themasta, uudemmissa saattaa olla erilaiset moottorit? Taisi mennä niin, että helpoiten sai irti, kun otti kiinnitysraudan kanssa irti.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Missä se toinen
Mulla on sekä hanskaboxi että säätöboxi irti. Missä päin se toinen ruuvi on?
http://lampredi.ath.cx/Lancia/Thema/man ... ppari1.jpg
http://lampredi.ath.cx/Lancia/Thema/man ... ppari2.jpg
http://lampredi.ath.cx/Lancia/Thema/man ... ppari3.jpg
http://lampredi.ath.cx/Lancia/Thema/man ... ppari2.jpg
http://lampredi.ath.cx/Lancia/Thema/man ... ppari3.jpg
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Thema lämppärin säätömoottorit
Voiko moottorin rajoihin tulla vika? Moottori hetkeksi pysähtyy ja jonka jälkeen lähtee naksuen kiertämään ympyrää? Kyse on nyt lämmönsäädön moottorista. Tämä ilmiö tulee kylmällä suunnalla. Lämpimälle mennessään pysähtyy rajaansa joka nyt on oikeassa paikassaan.
makarooni ja riisikuppi
Re: Thema lämppärin säätömoottorit
Jos se jää pyörimään tyhjää, niin jossain on mekaanista vikaa. Ehkä välityksestä hampaita pois tms.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Thema lämppärin säätömoottorit
Nyt joutuu vähän perumaan sanomisia... Siellä saattoi olla jonkunlainen systeemi, joka alkaa hyppimään yli, jos raja ylittyy. Äkkiähän tuon testaa, kun menee testitilaan ja ajelee moottoreita käsin, mutta tähän hätään mulla ei ole niitä ohjeita.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Thema lämppärin säätömoottorit
Testitilalla tuota olen kokeillutkin ja myös antanut tuon poksin itse käyttää. Tuo tosiaan ilmeisesti alkaa hyppiä siellä Tuo valkoinen ratas on se raja. Mikä siinä sitten alkaa hyppiä?
Akselista kun tota käsin pyörittää, silloin toimii hyvin
Akselista kun tota käsin pyörittää, silloin toimii hyvin
- Liitteet
-
- P8090574.JPG (44.66 KiB) Katsottu 11048 kertaa
makarooni ja riisikuppi
Re: Thema lämppärin säätömoottorit
Jos moottorille tulee vain kaksi johtoa (virrat edestaas, säätöpotikka jossakin muualla), niin pistä sopiva vastus väliin, moottori jaksaa säätää, muttei jaksa vääntää pakolla rajojen yli.
Mareassa rikkoi muovirattaat ja hyppi ylitse, vastuksella toimi vielä vähän aikaa.
Rakensin pienoismalliservosta (metallirattailla) uuden moottorin sen tilalle viime kesänä.
Mareassa rikkoi muovirattaat ja hyppi ylitse, vastuksella toimi vielä vähän aikaa.
Rakensin pienoismalliservosta (metallirattailla) uuden moottorin sen tilalle viime kesänä.
Re: Thema lämppärin säätömoottorit
Ilmeisesti saksaliset insinörtit on suunnitelleet tämän lämmön säädön niin ,että moottorin rajat on suuremmat kun siinä rungossa olevat topparit. Eli se moottori pakoketaan pysähtymään.
makarooni ja riisikuppi
Re: Thema lämppärin säätömoottorit
Muistaakseni se rajakytkin säätyy itsestään kohdalleen, kun ajetaan moottori ääriasennosta toiseen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Thema lämppärin säätömoottorit
Eikö siellä sähköpuolella ole joku potikkasysteemi joka seuraa moottorin asentoa? Testitila antaa moottorin asennon asteina joten luulisi sen perustuvan resistanssin muutokseen. Yksi joka surrasi edestakaisin eikä mekaanista vikaa näkynyt korjaantu juotokset uusimallla ja kontaktisprayta suihkuttamalla kun moottori oli osina.