Kappan lämpeneminen

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Kappan lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Heips kaikille.
Tutkailin olosuhteiden pakosta tuota oman 2,4:n lämpenemistä, ja totesin se olevan hitaahkoa.
Jo 3 km ajon jälkeen lämpömittari kyllä näyttää n. +50C° mutta kun pysäsin tuohon pihaani(kaupungin omistamaan) niin ylävesiletku tuntui lämpyseltä.
Itse asiassa koko syylärin tuleva pää oli lämmin.
Lämmöt kyllä nousevat sitten joskus n.70-75c°, mutta olisiko tuo 85°+ parempi.
Kuinka muilla tuo K läpenee?
Nyt kun ei pakkasta ole kuin pari astetta, kuinka hidasta tuo on talvella?

Cromassa taannoin kiellettiin käyttämästä 92:kosta temaria, mutta oli se mulla viitisen vuotta paikoillaan kesät talvet.
Lämpöä riitti, ja vaunuakin vedettiin kesäisin ilman ongelmia.`

No, kyllä K :kin lämpenee kuumemmaksi kesällä vaunua vedettäessä.

Minkälainen termostaatti tuossa italian ihmeessä on, eikai siihen tule sitä koko valuhässäkkää, vai saako sinne vaihdettua pelkän elementin?

Onko jollain kuvaa vanhasta termostaatista, josta näkee sen rakenteen purkamatta sitä ensin?
ricambiheikka
Viestit: 88
Liittynyt: 11.01.2006 22:20
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ricambiheikka »

Koko mötti(kuva täytyy vaihtaa. Noita on olemassa kahta eri asteista eli 83 ja 88 asteista. Jollain valmistajalla on lämpötila merkitty termariin.
Ricambi Heikka
040 - 57 59 460
ricambi(at)heikka.fi
www.heikka.fi
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

Olen tuota samaa lämpeämisasiaa seurannut omassa 2.4 Kappassa. Lämpömittarin lukemista on vähän paha päätellä lämpötilaa kun on merkitty vain nuo 50°C ja 130°C.
Lämpömittarin neula kesälämmössä nousi tasaisesti liki keskiasentoa (90°C ??) ja pysyi siellä. Nyt pikkupakkasilla moottorin lämpömittarin neula nousee hissun kissun ensimmäiseen 50°C jälkeiseen isompaan mittaviivaan. Ja pysyttelee tuossa viivassa (70°C ??). Paljonkohan tuo koneen lämpotila mahtaa silloin oikeasti olla?
Arveluttaa minuakin tuo lämmön riittävyys tosipakkasten alkaessa.
Kävin kurkkaamassa termostaattia mutta en löytänyt merkintää lämpötilasta.
Avatar
x1/9 T16
Viestit: 1586
Liittynyt: 09.09.2003 11:42
Paikkakunta: Boostlandia

Re: Kappan lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja x1/9 T16 »

Kyseiseen yksilöön on vaihdettu termostaatti -06 keväällä!
Kun hain autoa Porista niin oli rapsakampi pakkanen ja meinasin jäätyä :shock: Piti vuorata huoltiksella koko keula umpeen että edes vähän tuli lämpöa kapiiniin...
Ei tuosta tullut vieläkään mitään saunaa niinkuin kerroin :wink: Minä suosittelen pahvia keulalle, ainakin helpoin konsti!
http://www.amwdynoservice.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Niinhän mä asiaa muistelinkin

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Ja oikeastaan sentähden asiaa ihmettelinkin.
Jos tuo ylävesiletku lämpenee ennenkuin termostaatti aukeaa, niin sehän silloin vuotaa.
Näissähän monessa termostaatissa on pieni reikä kyllä porattu tuohon, jotta tuo ilmaus olisi helpompaa, mutten usko että se aivan näin paljon pitäis vuotaa/lämmetä.
Varsinkin kun tuo alavesiletkukin lämpeää, silloinhan vuotava vesimäärä ei ole vähäinen.
Tuo pahvi on äsken asennettu nokalle, joten saas kattoa mitä se auttaa.
Varsinainen lämpeneminen kyllä alkaa nopeasti, koska sen kaksi-kolme minuuttia kun askartelin pahvia, ylävesiletku oli jo lämmin (kone kävi tyhjäkäyntiä).
Taitaa olla infrapunamitarin paikka tutkia tuota oikeaa lämpötilaa.
Mutta sama juttu Cromahduksen kanssa, viisari nousee noin 70c°, ja pysyy siinä, kesällä vaunun kanssa liki 90.
Asteikkohan on tuossa helppo, 50:n jälkeen kun laskee viiva / 5c°, niin lopussa on päässyt 130.neen, joka seisoo mittarissakin siinä kohtaa.
Kumman asteinen tuohon silloin asennettiin? tuo 83 vai 88 ? muistaako kumpikaan?
Onko kellään vanhaa teurastettavaa termostaattia, jolla voisi leikkiä lääkärileikkiä. Tuo on Heikan kuvan mukaan jollain puristettu tuo muoviholkki tuohon metalliin, ja itse elementti lienee siinä välissä(kö).
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

Mulla ei ole tuota termostaattia vaihdettu. Kappassani lienee alkuperäinen termostaatti, joita Saksan myyntimalleihin on asennettu. Veikkaus tuon alkuperäisen termostaatin lämpötilaksi on 83°C. Velimies vaihtoi, myöskin Saksasta tuotuun 2.0 Kappaansa, termostaatin. Täytyypä kysäistä mikä tuon uuden termostaatin lämpöarvo oli.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

No auttoiko

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Termostaatin vaihto yhtään mihinkään?
Ja olisko se vanha "hylsy" vielä tallessa? :?:
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Auttoi sisälämpöön

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

Vaihdetun termostaatin lämpöarvo oli 88°C . Auton sisätilat lämpeävät paremmin, mutta moottorin lämpömittari näyttää edelleen koneen lämmöksi n. 75°C . Kuinka tarkka lienee tuo Kappan oma lämpömittari?
Eikös tuon 75°C lämpöisen jäähdytysveden pitäisi riittää reippaaseenkiin lämmöntuottoon?
Onko tuohon lämmitys/ilmastointisysteemin ohjaukseen olemassa omat ohjelmaversiot/mahdollinen päivitys eri alueille myytäviin malleihin?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Auttoi sisälämpöön

Viesti Kirjoittaja vvieri »

cromahdus kirjoitti: Eikös tuon 75°C lämpöisen jäähdytysveden pitäisi riittää reippaaseenkiin lämmöntuottoon?
Riippuu miten lämppärin kenno on mitoitettu. Monissa autoissa moottorin lämpötila on sen takia valittu liian suureksi (jopa yli 90) jotta lämppärin teho riittäisi talvella.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Eikös tuo optimaalinen

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Vedenlämpö olisi muutenkin yli 100 celssiusta?
Muistan joskus jostain lukeneeni että jossain merkissä jopa nykyään kannen lämpötila kierrossa on yli 100.
Lohkossa sitten kiertää viileämpi vesi.
Mutta ei tuo pahvi tuossa kaupunkiajossa paljoa auta näköjään, mutta jäähtyminen tapahtuu hitaampaa.
Kait tarvii viikonloppuna tutkailla tuota infrapunamittarilla, vaikka tuo termostaatti kyllä selvästikin vuotaa.
jiiässä
Viestit: 42
Liittynyt: 06.03.2006 18:41
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Mulla vanhakorisessa 164 Alfassa 90 termari toimii mainiosti, mittari nousee 90 asteeseen kovallakin pakkasella, saunaa ei siitä vaikka on Saabin lämmityslaite mutta eroa on vakioon 83:een, vesikierto kennolle on sen ikäsissä tehty typerästi.

Ei ole ollut lämpövaivoja vielä edes +20 asteen paikeilla ainakaan, suuri öljymäärä ja kokonaan alumiininen rakennekin vaikuttaa.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Noniiin

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Tuota hommaa hiukan tutkiskelin (aloitin puolilämpysellä koneella) ja tuo auton lämpömittari pitää kyllä aika tarkkaan paikkansa tuon termostaattikotelon lämpötilan kanssa.
Muutaman asteen heittoja siinä toki oli, mutta halvan ir lämpömittarinkaan tarkkuus ei välttämättä hyvä ole.
Yllätys oli kyllä se, että termari aukeaa n.72 asteessa, ja lämppäriletkut pyörii 68, ja paluu 62 astessa.
Sisälletuleva ilma reilut 60 astetta.
Kunhan sai termarikotelon tyhjäkäynnillä nousemaan noin 80 asteeseen, sisäänkin tuli jo yli 70 asteista ilmaa, puhallusnopeuden kovastikaan muuttamatta lämpötilaa.
Tosin pakkastakaan ei ollut kuin muutama aste.
Eli : onko nyt oikeasti vaan niin, että tuo termostaatti vaan falskaa hiukan kokoajan, koska syylärille menevä letku lämpeni pikkuhiljaa tuon moottorilämmön kanssa, ja kun termari aukesi letku kyllä oli heti kuuma.
Mistä saa 92:sta termostaattia :D
Visteri
Viestit: 140
Liittynyt: 02.08.2003 02:01

Viesti Kirjoittaja Visteri »

Kovin näyttää tutulta tuo termostaatti Heikan kuvassa. Pari talvea sitten vaihdoin stilooni sen. Oireet oli ennen vaihtoa juuri samanlaiset, ei lämmennyt pakkasella kuin asteikon 1/4. Termostaatin vaihdon jälkeen rupesi lämpeemään kunnolla: kesät ja talvet aina asteikon puolessa välissä lämmöt. Lämpeneminen on tuossa stilossa myös todella hidasta, mutta lämpöihin kun pääsee niin siellä myös pysyy.
Tyhmänä sen silloin menin deltasta ostamaan ja hintakaan ei ollut kuin tuplat.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

No tuo MW Stiletto (1.6)

Viesti Kirjoittaja A Bart »

On kanssa vähän saman tyylinen, mutta lämpenee tosiaankin siihen puoleenväliin, mutta tasaisesti ja lämpenemisnopeuteen vaikuttaa oleellisesti puhallusnopeus.

Kyllä senkin lämpyseksi saa, mutta mikään pikasauna se ei ole.
Tosin viimetalvena ei ollut kuin -25 pakkasta.

Hankala siihen on virittää pahvi ilmastointikennon eteen.
Vastaa Viestiin