Mitä öljyä Kappan vaihdelaatikkoon?

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Mitä öljyä Kappan vaihdelaatikkoon?

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

Lukaisin nuo aikaisemmat öljykeskustelut, mutta ajattelin kysäistä kuitenkin?
Eli ongelma oli valmis kun menin vaihdattamaan Kappaani vaihteistoöljyjä. Kyseisessä firmassa oli myynnissä Mobilin tuotteet kaveri katsoi uudesta mobil-kirjastaan vaihteiston öljytyypin ja totesi että omituinen öljy meillä ei moista ole. Oli kuulemma työkoneöljy eikä sitä kukaan käytä enään autoissa. Kirja ei antanut täyssynteettistä vaihtoehtoa joten fiksusti he kieltäytyivät laittamasta mitään muutakaan mömmöä laatikkoon. Seuraavaksi marssin varaosaliikkeeseen jolla oli Castrolin öljyt ja hyllystä löytyi sopiva täyssynteettinen vaihtoehto. Hinta tosin oli suolainen 25€ litra. Tutkaisin sitten Heikan Tutela tarjonnan ja siellä olisi järkihintaan ohjekirjan mainitsema öljy.
Mitäpä laitan laatikkoon?
Vaihteistossa on ongelmana viitosvaihteen satunnainen kytkeytymättömyys reippaan kiihdytyksen tai vapaalla luikuttelun jälkeen. Lyhyenkin nelosvaihteen käytön jälkeen kytkeytyy viitonen jurinoitta. Pidempi lomareissu autolla kyllä lievensi ongelmaa.
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Re: Mitä öljyä Kappan vaihdelaatikkoon?

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

cromahdus kirjoitti:Tutkaisin sitten Heikan Tutela tarjonnan ja siellä olisi järkihintaan ohjekirjan mainitsema öljy.
Mitäpä laitan laatikkoon?
No eiköhän se vastaus tullut tossa.
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

No nytpä on sitten ohjeitten mukaiset vaihteistoöljyt laatikossa. Vaihteisto tuntuu toimivan juohevammin ja täsmällisemmin kuin aikaisemmin. Saapas nähdä alkaako vitosen synkronointi pelata kunnolla...
escortmk2
Viestit: 215
Liittynyt: 08.02.2008 07:34
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja escortmk2 »

itselläkin vitonen rusahtaa lähestulkoon aina lanciassa. synkka paskana? ei kai mitkään öljyt sitä rusahdusta saa aikaiseksi?
Lancia Delta Integrale
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

escortmk2 kirjoitti:itselläkin vitonen rusahtaa lähestulkoon aina lanciassa. synkka paskana? ei kai mitkään öljyt sitä rusahdusta saa aikaiseksi?
No ei pelkästään öljy.
Eli joo synkkarengas kulahtanut , mutta oikealla öljyvalinnalla sen voi saada toimimaan ihan hyvin.
Eli jotain ohkasta´ja synteettistä, 75w90
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

Todennäköisesti Kappani vaihteiston vitosen synkronointi on saanut joskus kipeätä aikaisemman omistajan käsittelyssä. (Huolimaton vaihtaminen + väärä öljy+ vitosen käyttö liian alhaisissa nopeuksissa...).

Heikalta tilaamani ja vaihtamani Fiatin suositusten mukainen vaihteistoöljy (vähemmän synkronointirenkaita syövyttävää paineenkestolisäainetta) on parantanut vaihteiston toiminnan 10 000 km:n ajon jälkeen todella juohevaksi. Vitonen kytkeytyy nyt rutisematta reippaankin kiihdytyksen jälkeen.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Tuossa paineenkestolisäaineen määrässä, ja öljyn sopivassa paksuudessa se juju just piilee sillä ei nuo Tutelat mitään kaikkein ohuimpia öljyjä tosiaan oo. Oon meinaan Cromussa tehnyt sen havainnon että kylmällä laatikolla talvella aski on kankeempi kuin vaikka Nesteen GL-nelosilla, mutta heti vähän lämmettyään vaihteiden päällemeno on huomattavasti parempaa. Eli tuo öljyn paksuuskin lienee vähän sellainen kompromissi josta pitäisi löytää sopiva, ja ei kai kukaan muita kuin synteettisiä laatikkoöljyjä autoissaan käytäkkään jos sillä talvisaikaan ajetaan. Kyllä ne mineraaliöljyt kuuluu kesäisiin harrastepeleihin.

Ja kai escortmkII on katsonut että siellä laatikossa sentään edes sitä öljyä riittävästi on?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
escortmk2
Viestit: 215
Liittynyt: 08.02.2008 07:34
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja escortmk2 »

En tajunnut mittatikusta katsoa ja korjaamolla ottivat öljyt pois, mutta olin juuri silloin paikalla ja ei sieltä niin kauheasti tullut. No on se ainakin hyvä nyt avata ja katsoa, kun on laatikko ja kone irti
Lancia Delta Integrale
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Mullakin huollossa kappaan

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Tempastiin vajaa ½ litraa laatikkoon öljyä, vaikka tuo laatikko on ulkoapäin aivan kuiva.
Enpä tuota sitten tiedä mihin se sieltä on itekseen kadonnut aikojen saatossa.
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

escortmk2 kirjoitti:korjaamolla ottivat öljyt pois, mutta olin juuri silloin paikalla ja ei sieltä niin kauheasti tullut.
vajaa 4 litraa sinne muistaakseni menee.. vrt. esim etuvetotheman laatikkoon menee about 1,6litraa... paljonko toi 'ei niin kauheasti' onkaan.. voi hyvinkin olla niin että öljyt on ollut vähissä..
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
escortmk2
Viestit: 215
Liittynyt: 08.02.2008 07:34
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja escortmk2 »

varmaan noin pari litraa, mutta tuli sieltä perästä vielä lisää eilen ku otin laatikon koneesta irti. Laatikko kyllä vuotaa suunnilleen joka stefan välistä, niin hyvin mahdollista kyllä, että öljy on ollut vähissä
Lancia Delta Integrale
Vastaa Viestiin