Kappan hankinta
Kappan hankinta
Autokantaa pitäisi uudistaa... ja tuli kokeiltua Lancia Kappaa. Hankittava automalli on siis valittu. Vuosimallit 1995-1997 olisivat sopivia veronkin puolesta. Nyt kiinnostaisikin pitemmän aikaa Kappan kanssa touhunneiden kokemukset.
Mitä pitäisi ottaa hankintabudjetissa huomioon (varautua korjaamaan) jos hankittavan auton kilometrit luokkaa 100-200 000 km?
Korimalleista sedan ja farmari, moottorikoot 2.0 ja 2.4 käypäiset, turbomallikin (parempi varustelu) käy jos kohdalle sattuu. Hankintamaana tulee tietenkin ensimmäiseksi mieleen Saksa edullisine hintoineen.
Mitä pitäisi ottaa hankintabudjetissa huomioon (varautua korjaamaan) jos hankittavan auton kilometrit luokkaa 100-200 000 km?
Korimalleista sedan ja farmari, moottorikoot 2.0 ja 2.4 käypäiset, turbomallikin (parempi varustelu) käy jos kohdalle sattuu. Hankintamaana tulee tietenkin ensimmäiseksi mieleen Saksa edullisine hintoineen.
Oletko jo hakua käyttänyt
jonkun verran juttua löytyy.
Meidän farkulla (-99 V6 automaatti) on nyt ajettu runsaat 160 tkm, autoon on vaihdettu uudet Nivomat takaiskarit, alapallonivelet, jarrupalat ja takapönttö 2004 vuoden tuonnin jälkeen. Hihna vaihdettiin myös kevättalvella noin 500 Euron kustannuksin, onneksi Tyrväällä on korjaamoita joilla Lankisista kokemusta ainakin kolme--
Kuutosen hihna ja kiristimet ovat kolmivuotiaina vielä hyvän oloiset mutta varmempi noin.
Joku kanssa autoilija on hanttarin takaovea pökkäissyt parkkiksella niin kovaa että maaliinkin on tullut halkeama, muuten ei käytön jälkiä sitten olekaan. Vaimokkeen käyttöautona Kappa palvelee hyvin ja "farmariosa" on ollut laatikoiden kuskaukseen yms. todella kätevä.
Välipohja on takaosasta pysyvästi poissa koska arkikäytössä se on tarpeeton. Automaatti pelaa hienosti kunhan muistaa öljyjä vaihtaa siihenkin, vain neljää vaihdetta kompensoi kuutosen laaja käyntialue jos kiire tulee.
Edellinen farkku oli 16V turbo ja siinä on varmasti halvin moottori huoltaa. Mielestäni se oli ohuella alaväännöllään vähän hankala moottori tuon tyyppiseen autoon. Turbopotku taasen viekoitteli urheilulliseen ajotapaan joka on vaarallista&sakkoaltista..
Eka Kappa oli 2.4 Suomi sedan karvalakki LE, 1996 mallinen. Tuo kone on todella mukava, vääntää jo alhaalta ja kiertää kivasti. Hieman turhan lyhyet välitykset noissa on, koska kone jaksaisi pienemmilläkin kierroksilla autoa kuljettaa.
-96 vuonna taka-akselisto uudistui kun farkku tuli valikoimaan, vanhemmissa se on aivan samanlainen kuin Themassa/Cromassa.
Nahkasisusta on hyvälaatuinen ja penkit kestävät käyttöä kulumatta pitkään.
Jos ei farmaria välttämättä tarvitse kannattaa ottaa sedani, takaluukussa on siinäkin hyvin tilaa vain lastausaukko on ahdas.
Meidän farkulla (-99 V6 automaatti) on nyt ajettu runsaat 160 tkm, autoon on vaihdettu uudet Nivomat takaiskarit, alapallonivelet, jarrupalat ja takapönttö 2004 vuoden tuonnin jälkeen. Hihna vaihdettiin myös kevättalvella noin 500 Euron kustannuksin, onneksi Tyrväällä on korjaamoita joilla Lankisista kokemusta ainakin kolme--
Kuutosen hihna ja kiristimet ovat kolmivuotiaina vielä hyvän oloiset mutta varmempi noin.
Joku kanssa autoilija on hanttarin takaovea pökkäissyt parkkiksella niin kovaa että maaliinkin on tullut halkeama, muuten ei käytön jälkiä sitten olekaan. Vaimokkeen käyttöautona Kappa palvelee hyvin ja "farmariosa" on ollut laatikoiden kuskaukseen yms. todella kätevä.
Välipohja on takaosasta pysyvästi poissa koska arkikäytössä se on tarpeeton. Automaatti pelaa hienosti kunhan muistaa öljyjä vaihtaa siihenkin, vain neljää vaihdetta kompensoi kuutosen laaja käyntialue jos kiire tulee.
Edellinen farkku oli 16V turbo ja siinä on varmasti halvin moottori huoltaa. Mielestäni se oli ohuella alaväännöllään vähän hankala moottori tuon tyyppiseen autoon. Turbopotku taasen viekoitteli urheilulliseen ajotapaan joka on vaarallista&sakkoaltista..
Eka Kappa oli 2.4 Suomi sedan karvalakki LE, 1996 mallinen. Tuo kone on todella mukava, vääntää jo alhaalta ja kiertää kivasti. Hieman turhan lyhyet välitykset noissa on, koska kone jaksaisi pienemmilläkin kierroksilla autoa kuljettaa.
-96 vuonna taka-akselisto uudistui kun farkku tuli valikoimaan, vanhemmissa se on aivan samanlainen kuin Themassa/Cromassa.
Nahkasisusta on hyvälaatuinen ja penkit kestävät käyttöä kulumatta pitkään.
Jos ei farmaria välttämättä tarvitse kannattaa ottaa sedani, takaluukussa on siinäkin hyvin tilaa vain lastausaukko on ahdas.
Kiitos kommenteista.
Tuon turbon kohdalla tuli kyllä mieleen tuo sakkoalttius ja kun tuo auto tulisi ensisijaisesti vaimon käyttöön, niin turbopotku ei talvikeleissä ole suotava ominaisuus.
Tuo V6 olisi hieno mylly, mutta kulutus turhan suuri (pätkäajossa). Viitoskoneen sointi on jotenkin korvaa miellyttävä. Kaksilitraista poweri välityksellistä Kappaa ilman VIS:siä olen kokeillut. Tuntui järkimallilta, mutta kiinnostaisi tietää, että kuinka vika-altis tuo VIS-järjestelmä (2.0 ja 2.4) on?
Minkä tyyppinen muutos tuohon taka-akselistoon tulee vuosimallissa -96? Ei kai noissa kaikissa ole tuota farmarin nivomat-järjestelmää vakiona?
Tuon turbon kohdalla tuli kyllä mieleen tuo sakkoalttius ja kun tuo auto tulisi ensisijaisesti vaimon käyttöön, niin turbopotku ei talvikeleissä ole suotava ominaisuus.
Tuo V6 olisi hieno mylly, mutta kulutus turhan suuri (pätkäajossa). Viitoskoneen sointi on jotenkin korvaa miellyttävä. Kaksilitraista poweri välityksellistä Kappaa ilman VIS:siä olen kokeillut. Tuntui järkimallilta, mutta kiinnostaisi tietää, että kuinka vika-altis tuo VIS-järjestelmä (2.0 ja 2.4) on?
Minkä tyyppinen muutos tuohon taka-akselistoon tulee vuosimallissa -96? Ei kai noissa kaikissa ole tuota farmarin nivomat-järjestelmää vakiona?
perhessä ollut 2.4:n kappa nyt aika tasan kaksivuotta, normaalihuoltojen lisäksi jouduttu vaihtamaan vain takaiskarit ja alapallonivelet, kilsoja mittarissa nyt n 170tkm.
VIS on toistaiseksi pelannut täysin ongelmitta, kone on todella mahtava ominaisuuksiltaan vääntää, kiertää ja mikä parasta kuluttaa kokoisekseen ja tehoisekseen todella vähän..
VIS on toistaiseksi pelannut täysin ongelmitta, kone on todella mahtava ominaisuuksiltaan vääntää, kiertää ja mikä parasta kuluttaa kokoisekseen ja tehoisekseen todella vähän..
Alfa romeo Giulia super 2.2 - 17.
Alfa romeo 166 3.2 V6 - 00.
Maserati QP V6 Evoluzione - 00.
Neckar jagst 770 - 65.
Alfa romeo 166 3.2 V6 - 00.
Maserati QP V6 Evoluzione - 00.
Neckar jagst 770 - 65.
No niin, samoja kuluvia osiahan tuohon näyttää menevän kuin Cromaan ja Themaan. Tuo 2.4 vis kone rastitaan ykkösvaihtoehdoksi.
Autojen varustetaso näyttäisi olevan Saksanmaalla melko kirjavaa. Ilmeisesti siellä on voinut valita varusteita, joita vastaavissa Suomi-varustemalleissa ei ole. Eikös tuo LX varustelutaso ole se kattavin (paras)?
Autojen varustetaso näyttäisi olevan Saksanmaalla melko kirjavaa. Ilmeisesti siellä on voinut valita varusteita, joita vastaavissa Suomi-varustemalleissa ei ole. Eikös tuo LX varustelutaso ole se kattavin (paras)?
No niin nytpä on sitten "mielenkiintoinen" tilanne. Kesäkuun alussa, käydessäni tullissa hoitamassa Kappaan veroilmoitukset ja kolmen kuukauden ajoluvan, tullivirkailija lupaili päätöksen saapumiseen menevän "ainakin kaksi kuukautta". Ajolupa vanhenee 8.9.07 ja tietenkin rekisteröintikatsastus menee myös vanhaksi. Luin netistä, että uhka veropäätöksen myöhästymisestä olisi todellinen. Tullin sivuillahan asiasta ei ole minkään moista infoa eikä toimintaohjetta. Ottaakko riski että veropäätös ehtii ajoissa vai pitäisikö alkaa kyselemään varuilta jatkoaikaa ajoluvalle?
Viimeksi muokannut cromahdus, 07.09.2007 19:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kapan vero
Eipä ollu paljon eroa veroissa,toin 2006 V6 Kapan (1995 mallinen) ja siinä oli verot 1900€.
Tosin auto on niin mukava ajaa että oisin maksanut enemmänkin
Tosin auto on niin mukava ajaa että oisin maksanut enemmänkin