Kappan hankinta

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Kappan hankinta

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

Autokantaa pitäisi uudistaa... ja tuli kokeiltua Lancia Kappaa. Hankittava automalli on siis valittu. Vuosimallit 1995-1997 olisivat sopivia veronkin puolesta. Nyt kiinnostaisikin pitemmän aikaa Kappan kanssa touhunneiden kokemukset.
Mitä pitäisi ottaa hankintabudjetissa huomioon (varautua korjaamaan) jos hankittavan auton kilometrit luokkaa 100-200 000 km?
Korimalleista sedan ja farmari, moottorikoot 2.0 ja 2.4 käypäiset, turbomallikin (parempi varustelu) käy jos kohdalle sattuu. Hankintamaana tulee tietenkin ensimmäiseksi mieleen Saksa edullisine hintoineen.
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

No onpas hiljaista.
Mutta heitänpä kuitenkin jatkoksi kysymyksen Kappa turbosta. Kyseessä olisi 16V turbo. Onko tuo moottoriversio suoraan Integralesta? Vai onko sitä muokattu herrasmieskäyttöön? Onko tyyppivikoja? (isoja rahareikiä korjattaessa?)
Avatar
124 AC
Viestit: 570
Liittynyt: 07.01.2003 15:42
Paikkakunta: Tyrwää

Oletko jo hakua käyttänyt

Viesti Kirjoittaja 124 AC »

jonkun verran juttua löytyy.

Meidän farkulla (-99 V6 automaatti) on nyt ajettu runsaat 160 tkm, autoon on vaihdettu uudet Nivomat takaiskarit, alapallonivelet, jarrupalat ja takapönttö 2004 vuoden tuonnin jälkeen. Hihna vaihdettiin myös kevättalvella noin 500 Euron kustannuksin, onneksi Tyrväällä on korjaamoita joilla Lankisista kokemusta ainakin kolme--
Kuutosen hihna ja kiristimet ovat kolmivuotiaina vielä hyvän oloiset mutta varmempi noin.

Joku kanssa autoilija on hanttarin takaovea pökkäissyt parkkiksella niin kovaa että maaliinkin on tullut halkeama, muuten ei käytön jälkiä sitten olekaan. Vaimokkeen käyttöautona Kappa palvelee hyvin ja "farmariosa" on ollut laatikoiden kuskaukseen yms. todella kätevä.
Välipohja on takaosasta pysyvästi poissa koska arkikäytössä se on tarpeeton. Automaatti pelaa hienosti kunhan muistaa öljyjä vaihtaa siihenkin, vain neljää vaihdetta kompensoi kuutosen laaja käyntialue jos kiire tulee.

Edellinen farkku oli 16V turbo ja siinä on varmasti halvin moottori huoltaa. Mielestäni se oli ohuella alaväännöllään vähän hankala moottori tuon tyyppiseen autoon. Turbopotku taasen viekoitteli urheilulliseen ajotapaan joka on vaarallista&sakkoaltista..

Eka Kappa oli 2.4 Suomi sedan karvalakki LE, 1996 mallinen. Tuo kone on todella mukava, vääntää jo alhaalta ja kiertää kivasti. Hieman turhan lyhyet välitykset noissa on, koska kone jaksaisi pienemmilläkin kierroksilla autoa kuljettaa.

-96 vuonna taka-akselisto uudistui kun farkku tuli valikoimaan, vanhemmissa se on aivan samanlainen kuin Themassa/Cromassa.
Nahkasisusta on hyvälaatuinen ja penkit kestävät käyttöä kulumatta pitkään.

Jos ei farmaria välttämättä tarvitse kannattaa ottaa sedani, takaluukussa on siinäkin hyvin tilaa vain lastausaukko on ahdas.
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

Kiitos kommenteista.
Tuon turbon kohdalla tuli kyllä mieleen tuo sakkoalttius ja kun tuo auto tulisi ensisijaisesti vaimon käyttöön, niin turbopotku ei talvikeleissä ole suotava ominaisuus.
Tuo V6 olisi hieno mylly, mutta kulutus turhan suuri (pätkäajossa). Viitoskoneen sointi on jotenkin korvaa miellyttävä. Kaksilitraista poweri välityksellistä Kappaa ilman VIS:siä olen kokeillut. Tuntui järkimallilta, mutta kiinnostaisi tietää, että kuinka vika-altis tuo VIS-järjestelmä (2.0 ja 2.4) on?
Minkä tyyppinen muutos tuohon taka-akselistoon tulee vuosimallissa -96? Ei kai noissa kaikissa ole tuota farmarin nivomat-järjestelmää vakiona?
90.
Viestit: 231
Liittynyt: 08.04.2003 10:41
Paikkakunta: pohjois pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90. »

perhessä ollut 2.4:n kappa nyt aika tasan kaksivuotta, normaalihuoltojen lisäksi jouduttu vaihtamaan vain takaiskarit ja alapallonivelet, kilsoja mittarissa nyt n 170tkm.
VIS on toistaiseksi pelannut täysin ongelmitta, kone on todella mahtava ominaisuuksiltaan vääntää, kiertää ja mikä parasta kuluttaa kokoisekseen ja tehoisekseen todella vähän.. :wink:
Alfa romeo Giulia super 2.2 - 17.
Alfa romeo 166 3.2 V6 - 00.
Maserati QP V6 Evoluzione - 00.
Neckar jagst 770 - 65.
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

No niin, samoja kuluvia osiahan tuohon näyttää menevän kuin Cromaan ja Themaan. Tuo 2.4 vis kone rastitaan ykkösvaihtoehdoksi.
Autojen varustetaso näyttäisi olevan Saksanmaalla melko kirjavaa. Ilmeisesti siellä on voinut valita varusteita, joita vastaavissa Suomi-varustemalleissa ei ole. Eikös tuo LX varustelutaso ole se kattavin (paras)?
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

No nyt se on hankittu! Täytyy kertoa, että parin sadan kilometrin siirtoajon aikana alkoi hymyilyttää. Että voikin autolla ajo olla mukavaa...
90.
Viestit: 231
Liittynyt: 08.04.2003 10:41
Paikkakunta: pohjois pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90. »

no onnittelut vain hankinnasta, kyllä kappa on matkavaununa sieltä parhaimmasta päästä... 8)
Alfa romeo Giulia super 2.2 - 17.
Alfa romeo 166 3.2 V6 - 00.
Maserati QP V6 Evoluzione - 00.
Neckar jagst 770 - 65.
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

Yksi pieni ongelma löytyi. Nimittäin CD-vaihtajan kasettia ei löytynyt auton matkasta. Osaa on tiedusteltu edelliseltä omistajalta, saa nähdä löytyykö häneltä tuota palikkaa.
Mistähän tuohon saisi hankittua kasetin tilalle?
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

No niin nytpä on sitten "mielenkiintoinen" tilanne. Kesäkuun alussa, käydessäni tullissa hoitamassa Kappaan veroilmoitukset ja kolmen kuukauden ajoluvan, tullivirkailija lupaili päätöksen saapumiseen menevän "ainakin kaksi kuukautta". Ajolupa vanhenee 8.9.07 ja tietenkin rekisteröintikatsastus menee myös vanhaksi. Luin netistä, että uhka veropäätöksen myöhästymisestä olisi todellinen. Tullin sivuillahan asiasta ei ole minkään moista infoa eikä toimintaohjetta. Ottaakko riski että veropäätös ehtii ajoissa vai pitäisikö alkaa kyselemään varuilta jatkoaikaa ajoluvalle?
Viimeksi muokannut cromahdus, 07.09.2007 19:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

Se on Kappa 2.4 vuosimallia 95 sitten EU-Suomen kilvissä. Verot 1678 euroa.
hetepi
Viestit: 28
Liittynyt: 27.09.2006 18:20
Paikkakunta: Tampere

kapan vero

Viesti Kirjoittaja hetepi »

Eipä ollu paljon eroa veroissa,toin 2006 V6 Kapan (1995 mallinen) ja siinä oli verot 1900€.
Tosin auto on niin mukava ajaa että oisin maksanut enemmänkin :D
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

No arpoivat verot 7.9.07 perjantaiaamuna nettiauton hintapyyntien perusteella. Oli siellä nettiautossa myynnissä tuolloin yksi 3.0 v6 mallikin.

Ajokilometrejä Kappaani oli kertynyt vasta 56000km. Nyt on huristeltu lisää 11000 kilometriä ja aina vaan pyrkii hymy huulille kun ratin taakse asettuu.
Vastaa Viestiin