Kokemuksia Thesiksestä

Yleistä keskustelua Lancioista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiKirjoittaja ScartLiitin » 12.09.2018 12:30

Meikäläiselläkin auto menossa pajalle tässä kuussa.
Kaasussa on viivettä. kun autolla lähtee liikkeelle ongelmaa ei ole mutta kun vauhdissa alkaa uudestaan painamaan kaasua on viivettä jopa 1-2 sekuntia. ei vikakoodeja.
oisko kellään vinkkiä et mistä vikaa lähtee hakemaan.
auto ilmoittaa ebp faultin yleensä sateen jälkeen joten todennäköisin vika taitaa olla veden pääsy kässärin koneistoon?? ainakin tähän mennessä on kuitenkin aina avannut jarrut normaalisti.
etu parkkitutka piippaa omiaan eikä vikakoodia tule joten siinä taitaa olla kosketushäiriö jossain.
myös oikea sivupeili menee vaihtoon mutta ebayssa ole myynnissä 200€ hintaan uusi.
ScartLiitin
 
Viestit: 43
Liittynyt: 12.01.2017 17:26

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiKirjoittaja JT Newman » 12.09.2018 14:35

ScartLiitin kirjoitti:auto ilmoittaa ebp faultin yleensä sateen jälkeen joten todennäköisin vika taitaa olla veden pääsy kässärin koneistoon?? ainakin tähän mennessä on kuitenkin aina avannut jarrut normaalisti.


Todennäköisesti satulan moottorin suojakuori on halki ja vesi menee sisään. Muutamia juttuja tässäkin topicissa.
Onhan sillä uudella satulalla hintaa, mutta muistaakseni vanhasta saa 80€ pantin takaisin Ebay-kauppiailta. Olin itse laiska ja jätin lähettämättä takaisin, joten ne ovat vieläkin hyllyssä rikkinäisinä.
Alfa Romeo Giulia 2.2 2016
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
JT Newman
 
Viestit: 416
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiKirjoittaja Isola » 12.09.2018 21:38

Etupään parkkitutka voi häiriintyä anturien likaisuudesta tai niiden huonosta asennosta. Minulla huuto alkoi, kun autokauppias ruuvasi saksalaiset vientikilvet kiinni. Rekisterikilpi riitti vääntämään puskuria sen verran, että parkkitutka sai kaikua oman poteronsa reunasta.
Avatar
Isola
 
Viestit: 173
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiKirjoittaja Ismo Laitinen » 08.11.2018 09:22

No niin Thesis ei mennyt sitten katsastuksesta läpi kertaheitolla Vasemmalta edestä on raidetangonpää ja etummainen alatukivarren pallo väljä. Pikkujuttuja. Ohjaustehostin on hukannut jon jonkin aikaa nestettä mutta niin vähän ettei vuotopaikkaa ole havaittu mutta nyt on yltynyt minkä katsastusmieskin pani merkille ja paperiin. Raidetangon pää olikin kotona ja kunhan tukivarsi tulee niin saavat pajalla sitten katsoa tuon vuotokohdankin nyt kun se löytyy jo helpommin. Saas nährä missä se vuoto on ja tarviiko jotakin uusia osia. Hammastangon saa uutena 250 eurolla ja pumpun kai jollakin parilla sadalla. Tuo hammastanko on niin halpa, ettäse pitäisi ostaa ehkä jemmaan jo ihan sen vuoksi...
Thesis JTD (ex: 2xDedra, 156 ja 147)
Ismo Laitinen
 
Viestit: 92
Liittynyt: 21.09.2015 11:21

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiKirjoittaja Barc » 08.11.2018 09:32

Oletko katsonut maton alle, 166 vuotaa sinne ja silloin uusi tehostin kannattaa olla kotona?
Barc
 
Viestit: 62
Liittynyt: 01.07.2008 12:16

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiKirjoittaja JT Newman » 13.11.2018 17:21

Hmm. Olisiko jollakulla oikein tarvetta tällaiselle mustalle mörölle? 218 tkm tuli mittariin.
Alfa Romeo Giulia 2.2 2016
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
JT Newman
 
Viestit: 416
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiKirjoittaja Ismo Laitinen » 30.11.2018 13:13

Jo vain tuli leima kun nivelet vaihdettiin. Tehostimen vuoto ilmeni paineputken vuodoksi. Pumppu vetelee myös viimeisiään. Molemmat tilattu, yhteensä 255€. Vuotoa ei korjattu katsatukseen mennessä mutta pesu, kuivaus ja äkkiä konttorille toi tuon leiman. Pakkasta on täällä Kainuussa ollut jo yli 10 astetta kun vaihteiston, käsijarrun ja ESP:n merkkivalot palaa merkkinä siitä. Sammutus ja uudelleen käynnistys auttoi kuten ennekinn eli kaikki kunnossa.
Thesis JTD (ex: 2xDedra, 156 ja 147)
Ismo Laitinen
 
Viestit: 92
Liittynyt: 21.09.2015 11:21

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiKirjoittaja JT Newman » 04.12.2018 09:31

Kuinka yleistä cruisen hetkellinen "katoaminen" on muilla?
Siis että kytkimen pyörittely on-off ei vaikuta mitenkään, mutta seuraavassa startissa kaikki toimii kuten aina ennenkin? Tuo tekee sitä joskus ja jouluna (kerta-pari vuoteen), mutta nyt tuo on kestänyt jo kolme ajosuoritetta :roll:
Alfa Romeo Giulia 2.2 2016
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
JT Newman
 
Viestit: 416
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiKirjoittaja Stefa » 04.12.2018 11:13

Mulla 159 Alfa teki tuota aiemmin joskus. Jotenkin tuon kytkisin myöhemmin täysin antautuneeseen ABS-anturiin. Teki tosiaan juuri noin joskus satunnaisesti. Myöhemmin alkoi välillä tulla ABS/ASR/luistonesto-herjaa ensin välillä ja sitten oli herjat kokoajan päällä. Vasen etu ABS-anturi oli pimeänä. Tuon anturin vaihdon jälkeen ei mielestäni ole vakkarikaan temppuillut. Ehkä jonkin yksittäisen pulssin jääminen pois ei vielä tee isompaa herjaa eikä vaikuta ABS, jne systeemeihin, mutta vakkari olisi herkin. Varmaksi en kyllä tiedä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
 
Viestit: 2599
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiKirjoittaja JT Newman » 05.12.2018 12:18

Satuinpa lukemaan koodeja eilen. ABS-systeemistä ei näkynyt herjoja, ja cruise palasi taas toimintaan.
Sähköhyönteiset eivät pidä kurasta.
Alfa Romeo Giulia 2.2 2016
Plymouth Belvedere 2D HT 1958
VW Käfer 1200 1965
Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn!
JT Newman
 
Viestit: 416
Liittynyt: 21.08.2004 21:15
Paikkakunta: Espoo, kehätunnelin päällä

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiKirjoittaja Ismo Laitinen » 17.01.2019 13:21

No niin nyt on pumppu ja paineputki vaihdettu. Osien vaihto vei puoli tuntia ja oheistyöt kaksi päivää eli apurunko ja moottori irrota ja kiinnitä. Siinä meni koko vuoden huoltobudjetti heti neljäs tammikuuta. Pitää vielä uusia etupään koiranluut ja vasemman etupyörän laakerikin. Noo auto on niin mieleinen, että se saa kaiken anteeksi.
Thesis JTD (ex: 2xDedra, 156 ja 147)
Ismo Laitinen
 
Viestit: 92
Liittynyt: 21.09.2015 11:21

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiKirjoittaja savijo » 24.01.2019 17:28

No niin näyttäisi talvi alkaneen....

Thesis on majaillut käytännössä koko syksyn ja alkutalven tallissa ja nyt kun näyttäisi pakkastakin olevan sillain sopivasti ettei koko ajan kura lennä niin nappasin sen taas ajoon.

Huomioita:

Yö ulkona.
Pakkasta -14 astetta ja siitä lämmittämättä käyntiin.
Startti pyörittää vähän nihkeämmin kuin bensakuutosen.
Lähtee kuitenkin nätisti, käy kaikilla ja siististi.
Kabiinissa kaikki automaatilla, penkinlämmitin päälle ja matkaan.
ihan kävelyvauhdeissa alusta tuntuu hieman kovalta ja moottorin värinä tulee hieman läpi. Laatikkokin vaihtaa nätisti ainakin pintakaasulla.
Alkumatka 50km/h aluetta ja 2.5 km kohdilla suuttimista tulee jo lämpöistä ja puhallin nostaa nopeutta . (tässä on webasto)
6.5km kohdilla puhallin jo hieman rauhoittuu kun lämpötila kasvaa, samalla saa penkinlämmittimen ottaa pois päältä.
7km kohdilla alkaa 80km/h rajoitus ja vakkari asetellaan uudelleen.
9.5km kohdilla vedenlämpömittari nököttää 90asteen viivalla ja radiosta soi sävelet.... mukava tunnelma vaunussa.

15km kohdilla eka pysähdys ja kässärin merkkivalo syttyy mittaristoon. Kässäri kuitenkin pelaa normaalisti ja molemmat pyörät lukkiutuvat lumella yhtä aikaa. Hälyytys katoaa päivän mittaan. Lienee syytä uusia ensimmäisenä pikkuakku.

Ja jottei ihan menisi kehumiseksi niin on tässä talveen yritetty varautuakkin joillain keinoilla:
-Uudet hehkut
-Uusi termostaatti
-Webasto herätetty henkiin
-Huohottimelle rakennettu lämmitys termarin ilmauskierrosta, samaan tyyliin kuin 159 Alfoihin on tapana tehdä.
-Konepellin maskin takana pala routamattoa, alaritelikön jätin auki.
Avatar
savijo
 
Viestit: 207
Liittynyt: 09.12.2005 14:30
Paikkakunta: Toijala

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiKirjoittaja Ismo Laitinen » 25.01.2019 10:37

Jottei elämä olisi liian tasaista niin jakopään suunnalta kuulunut vieno vinkuminen yltyi ja kuuluu nyt koko ajan. Todettiin kuuluvan todellakin jakopäästä. Eli ensi syksynä olisi tullut 4 vuotta edellisestä jakopäähuollosta mutta se aikaistui reilulla puolella vuodella. Kilsoja on tullut edellishuollosta 44 tkm. Apulaitehihna routi jo reilu vuosi sitten joten hihnojen kanssa wi olw mennyt hyvin. Hihnat kiristimineen ohjausrullineen kaikkineen teki 291€ mikä ei ole paha.
Thesis JTD (ex: 2xDedra, 156 ja 147)
Ismo Laitinen
 
Viestit: 92
Liittynyt: 21.09.2015 11:21

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiKirjoittaja savijo » 27.01.2019 19:42

Tänään parinkympin pakkasesta 30min webaston käytöllä lähtee kuin palmun alta. Kyllä tästä hyvä talviauto tulee. Pistin aamusta vielä ala ritelikön umpeen. Tuskin siitä mitään haittaa näillä keleillä on, siellähän majailee öljynjäähdytin nyt ainakin. Pysyy viima vielä paremmin poissa konehuoneesta.

Mutta vähän asiaakin.

Tietääkö joku tuon käsijarrun sielunelämästä mitään?
Minkä takia se huutelee ja mitkä ovat ne kriteerit tai tai syyt kun ilmoittelee keltaisella valolla itsestään.

Valohan sammui tuossa itsestään ja tänäänkin koko päivän pysyi poissa kunnes peruutin pihaan ja käsjarru meni päälle. Piipitys ja keltainen P tauluun.

Kaikki toimii.
Käkkäri pitää molemmilta puolilta ja myös irroittaa, yhtä pitkä surinakin kuuluu molemmilta puolilta....
Mitä se oikein mittaa että päättää sytyttää valon.

Ai niin sen pikkuakun jo uusin. Pistin varuiks isomman. Ei sovi telineeseen mutta onhan siellä hyvin tilaa muuten.

-Joni
Avatar
savijo
 
Viestit: 207
Liittynyt: 09.12.2005 14:30
Paikkakunta: Toijala

Re: Kokemuksia Thesiksestä

ViestiKirjoittaja Isola » 29.01.2019 22:09

Varmasti oikeaan tietoon en ole törmännyt. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että ECU mittaa käsijarrumoottorin virtaa ja liikenopeutta. Jos moottori vie virtaa liikaa tai liian vähän, kuljettajaa varoitellaan. Tyypillinen syy tähän on veden pääsy moottorikoteloon ja jäätyminen. Ilmeisesti ensin pettää moottorikotelon tiiviste, ja siitä sisään kulkeutuva vesi halkaisee jäätyessään koko kopan ja nopeuttaa näin prosessia. En keksi miksi se kotelo muuten halkeaisi, mutta halki se näyttää olevan kaikissa hajonneissa jarrusatuloissa.

Katselin kerran MESillä virtaa käsijarrusta, joka toimi aivan normaalin oloisesti, mutta sytytti vikavalon joka kerta. Virta muistaakseni nousi epämonotonisesti, eli siellä oli jokin mekaaninen jumi jossakin kohdassa.

Sen vara-akun uusiminen on nähdäkseni aika turhaa hommaa. Sehän on vain varalla sitä tilannetta varten, että auto menee täysin sähköttömäksi ja käsijarru pitäisi saada ajettua auki. Käsijarru toimii samalla pääakun sähköllä kuin kaikki muukin niin kauan kuin sitä vain riittää. Eipä se akku tosin maksa kuin kympin ja on helppo vaihtaa.
Avatar
Isola
 
Viestit: 173
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen Lancia-keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä