Sportin kone ja kuplan laatikko kuussataseen

Abarthiin ja replikoihin liittyvät aiheet
Anza
Viestit: 5
Liittynyt: 07.06.2003 09:52

Sportin kone ja kuplan laatikko kuussataseen

Viesti Kirjoittaja Anza »

Oisko kellään kokemuksia 1050 sportin koneen ja kuplan laatikon asentamisesta kuussataseen? Miten tollanen paketti mahtuu mittojen puolesta? Välilaipan joutuu kuitenkin teettämään. Kytkin?
Onko kellään kuvaa miten on orkkis Abarthissa levikkeet kiinnitetty koriin?
hautakorpi
Viestit: 46
Liittynyt: 29.01.2003 09:47
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

Hep!

muutaman kusiaisen kuplan koneella olen itsekkin nahnyt ja myos niihin perehtynyt...kuplan laatikko on yleisesti kaytetty jokkis kamppeissa joissa koneena kaytetaan alle 1600ccm konetta.

muutos on ongelmainen siina suhteessa, etta käytettaessa kuplan laatikkoa vetarit on useimmiten otettu suoraan kuplan heiluakselisesta laatikosta jolloin takaan raidelevys levenee huomattavasti (takarenkaat tulevat lokasuojista ulommaksi)

jotkut ovat rankentaneet kamppeen kayttaens 1602S laatikkoa joka tunnetaan myos IRS laatikkona...kyseinen laatikko sopii muutoksessa paremmin paikoilleen ja sallii laatikon siirtamisen eteenpain (huomaa vetoakseleiden kulma) joilloin pitempia moottoreita kaytettaessa takaluukku mahtuu kiinni. (hinta ero heiluakselisen ja IRS laatikon välilla on noin 800mk...eli ihan halpa laitos)

Nailla paivilla (ritmo 1550ccm3 / twincam 1596ccm3) koneilla ongelmaksi muodostuu helposti takapainoisuus ja mutkissa siakaarteen takapyoran sutiminen...naihin olen huomannut toimivaksi laakkeeksi noin 15mm vakaajan taka-akselille ja vahvemmat takajouset joilla peran painumista voi estaa.
:wink:

ehka paras pienella budjetilla toteutettava "patentti" kusiaiseen on tekniikan siirto 850 fiiusta. tällä saa mutaman lisahepan ja ennen kaikkea vahvemman voimansiirron jossa valitykset on huomattavasti paremmat kuin vakio kusiaisen "loodassa"...mikali viela haluaa enemman voi nakata moottoriin 127 kampiakselin jolloin vakio 850 mannista koneistetaan tollaiset 1mm mannanpaista pois ja hiotuttamalla (esim rintakari/lapua) nokka-akselista noin 296 asteisen ...kaasariksi tupla pystyimu alquatin sarjalla, peltipakosarja ja hop +75HV mylly...muistathan etta alkuperaisissa abarth 982ccm3 katu koneissa oli noin 60-65 hv...eli löylyn pitaisi riittaa kusiaiseen :D

...etta tallaista...suosittelen jalkimmaista vaihtoehtoa, halvempi huomattavasti kun jokkishemmoilta saa 133 tekniikka paketin (sama kuin 850 fiiatin) noin 120e vetoakseleineen....tietty tyota ko. muutos vaatii mutta eihan naita rakenneta muusta kuin harrastuksen nimissa 8)

-toni-
hautakorpi
Viestit: 46
Liittynyt: 29.01.2003 09:47
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

levikkeet

alkuperaisessa takalokarin levikkeet kiinni neljalla pultilla...jotka laminoitu pystyyn kiinni levikkeen sisapintaan...levike paikoilleen tyotamalla ruuvit peltiin tehtyjen reikien lapi, ja toiselle puolelle mutterit kiinni (pellin ja levikkeen valissa tiiviste nauha, ettei hankaa peltiin)

etusyylarin koppa,sama metodi, kiinni muutamalla ruuvilla, valissa tiiviste...)

levikkeet eivat siis tule kiinni millaan sika massoilla tai muilla mommoilla....auton voi pilata niin helposti...

-toni-
Anza
Viestit: 5
Liittynyt: 07.06.2003 09:52

Viesti Kirjoittaja Anza »

Niin se kuvissa näyttikin että ei oo abarthin pajalla levikkeitä sikaflexillä paikoilleen läiskitty.
Mitä eroja 850 vs. 600 laatikoissa (muutakin ku pyör.suunta)?
Millä mitoilla orkkis abarthis on syyläri ja mitä kautta vesiputket kiertelee? Joku oli laitellut hehk.kupari putkesta. Miten orkkiksessa?
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

mulla on jokkis 600 jossa on fiuden oma laatikko ja 1500?? ritmon kone. menee purkuun tällä viikolla joten välilaipasta voisi saada näpsittyä kuvia.
Tero
Viestit: 84
Liittynyt: 20.12.2002 17:21

Viesti Kirjoittaja Tero »

Kestääkö tollanen kone josta otetaan männänpäältä pois 1mm? Voiko edes siitä niin paljon ottaa? 850cc kone käy väärinpäin miten se kampiakseli toimii kun se on 127:sta?
Jos meinaan tuo kestää vielä jotain niin kohta lähtee kone auki ja sorvailemaan
Avatar
Fiiutón
Viestit: 267
Liittynyt: 09.02.2003 11:45
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Fiiutón »

Minkäs takia sinne kuplanlaatikon jatkeeksi pitää fiiatin moottori laittaa?

TA
Emmie tiiä, mie vaan ajelin viiatilla...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä noissa männissä on yleensä varaa ottaa pois. Jutustelin tämän tanskalaisen hepun http://www.abarth-racing.dk/ kanssa jolla oli ritmon 1.3 koneessa turboa varten poistettu männistä muistaakseni 1.5mm eikö muita muutoksia. Pata pysyi hyvin nipussa 1.4bar ahdoilla.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Tero
Viestit: 84
Liittynyt: 20.12.2002 17:21

Viesti Kirjoittaja Tero »

Itellä on tuo 133 ja alko kiinnostaa tuo 127 kampiakselin asentaminen siihen soopiiko se suoraan siihen toimiiko se vaikka kone käy väärinpäin? Pystyykö tälläinen tee-se-itse mies sorvaamaan männistä pois? Minkä kokoinen koneesta tulee silloin kun siihen asentaa 127 kampiakselin? Mitä tuo kampiakselin vaihto auttaa kiertääkö kone enemmän vai kuinka?
Kertokaa pian niin pääsen konetta enemmän piristämään,kone kiertää tällä hetkellä 8000r/min paikalla 286-nokka ja peltisarja ja eri kaasari! Mitä tuollainen mäntien sorvaus mahtaa kustantaa jossain pajalla?? TAHTOO LISÄÄ TEHOA!
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

No mäntien sorvaus onnistuu helposti.
Ite olen sorvannut ritmon 1.5 männistä 1.6mm (turbokone) .
Ja viimeksi sorvasin tipon 1.6 mäntiin sellasen kupin,pakko tehdä muuten menee liian lähelle männänrengasta , keskeltä lähti materiaalia 3.2mm (turbo kone ja on kestäny).
Voisinhan mä noi sunkin männät pyöräyttää jotain 50e .
Tero
Viestit: 84
Liittynyt: 20.12.2002 17:21

Viesti Kirjoittaja Tero »

Kysyin täällä viritys palstalla tosta 127kampiakselista,että sopiiko 850cc koneseen! Vastaus oli EI käy!! Kertokaa nyt viisaat viri miehet käykö se suoraan 850koneeseen??!!
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Anza kirjoitti:
Millä mitoilla orkkis abarthis on syyläri ja mitä kautta vesiputket kiertelee? Joku oli laitellut hehk.kupari putkesta. Miten orkkiksessa?
Abarthin oma etusyylari viimeisissä kuussataseen pohjautuvissa malleissa on mitoiltaan 770 x 205 mm sisältäen öljynlauhduttimen. Putkina Abarth on käyttänyt lähes poikkeuksetta alumiiniputkea, sisähalkaisja n. 25...26 mm.

Viimeisissä malleissa putket lähtevät vierekkäin takaalta eteenpäin kulkien ensin sisäilmakanavana toimivan palkin vierellä tämän palkin ja kierrejousen välistä. Siitä auton keskilinjaa pitkin akkukotelon alle, jossa kohdin putket jakautuvat oikealle ja vasemmalle puolelle keulaa. Putket kulkevat ohjausvarsien yläpuolelta ja läpäisevät sekä vararengaskotelon takaseinän että keulapellin. Alkuperäisissä Abartheissa vesiputket kulkevat siis auton alla, ei sisäpuolella. Vaikka putkia on kovasti taivuteltu valmiiseen muotoon, on niissäkin muutamia kumiletkuista tehtyjä osioita.

Itse kannattaa mahdollisesti suunnitella hieman poikkeava kulkureitti putkille, sillä kierrejousen ja ilmastointikanavan väliin jää tosi niukasti tilaa :wink:
Jomppa
Viestit: 8
Liittynyt: 22.09.2003 19:58
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja Jomppa »

Mulle menee kusiaisessa ihan tosta sisältä, kardaanitunnelin oikealta puolelta. En sitte tiiä miten abarthissa menee mutta ittellä menee tosta..eihän toi mikää abartti ookkaa ees
Fiat 600, Volvo 142, Ford escort Mk1, Datsun-Nissan sunny
Vastaa Viestiin