Sportin kone ja kuplan laatikko kuussataseen
Sportin kone ja kuplan laatikko kuussataseen
Oisko kellään kokemuksia 1050 sportin koneen ja kuplan laatikon asentamisesta kuussataseen? Miten tollanen paketti mahtuu mittojen puolesta? Välilaipan joutuu kuitenkin teettämään. Kytkin?
Onko kellään kuvaa miten on orkkis Abarthissa levikkeet kiinnitetty koriin?
Onko kellään kuvaa miten on orkkis Abarthissa levikkeet kiinnitetty koriin?
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: 29.01.2003 09:47
- Paikkakunta: Kajaani
Hep!
muutaman kusiaisen kuplan koneella olen itsekkin nahnyt ja myos niihin perehtynyt...kuplan laatikko on yleisesti kaytetty jokkis kamppeissa joissa koneena kaytetaan alle 1600ccm konetta.
muutos on ongelmainen siina suhteessa, etta käytettaessa kuplan laatikkoa vetarit on useimmiten otettu suoraan kuplan heiluakselisesta laatikosta jolloin takaan raidelevys levenee huomattavasti (takarenkaat tulevat lokasuojista ulommaksi)
jotkut ovat rankentaneet kamppeen kayttaens 1602S laatikkoa joka tunnetaan myos IRS laatikkona...kyseinen laatikko sopii muutoksessa paremmin paikoilleen ja sallii laatikon siirtamisen eteenpain (huomaa vetoakseleiden kulma) joilloin pitempia moottoreita kaytettaessa takaluukku mahtuu kiinni. (hinta ero heiluakselisen ja IRS laatikon välilla on noin 800mk...eli ihan halpa laitos)
Nailla paivilla (ritmo 1550ccm3 / twincam 1596ccm3) koneilla ongelmaksi muodostuu helposti takapainoisuus ja mutkissa siakaarteen takapyoran sutiminen...naihin olen huomannut toimivaksi laakkeeksi noin 15mm vakaajan taka-akselille ja vahvemmat takajouset joilla peran painumista voi estaa.
ehka paras pienella budjetilla toteutettava "patentti" kusiaiseen on tekniikan siirto 850 fiiusta. tällä saa mutaman lisahepan ja ennen kaikkea vahvemman voimansiirron jossa valitykset on huomattavasti paremmat kuin vakio kusiaisen "loodassa"...mikali viela haluaa enemman voi nakata moottoriin 127 kampiakselin jolloin vakio 850 mannista koneistetaan tollaiset 1mm mannanpaista pois ja hiotuttamalla (esim rintakari/lapua) nokka-akselista noin 296 asteisen ...kaasariksi tupla pystyimu alquatin sarjalla, peltipakosarja ja hop +75HV mylly...muistathan etta alkuperaisissa abarth 982ccm3 katu koneissa oli noin 60-65 hv...eli löylyn pitaisi riittaa kusiaiseen
...etta tallaista...suosittelen jalkimmaista vaihtoehtoa, halvempi huomattavasti kun jokkishemmoilta saa 133 tekniikka paketin (sama kuin 850 fiiatin) noin 120e vetoakseleineen....tietty tyota ko. muutos vaatii mutta eihan naita rakenneta muusta kuin harrastuksen nimissa 8)
-toni-
muutaman kusiaisen kuplan koneella olen itsekkin nahnyt ja myos niihin perehtynyt...kuplan laatikko on yleisesti kaytetty jokkis kamppeissa joissa koneena kaytetaan alle 1600ccm konetta.
muutos on ongelmainen siina suhteessa, etta käytettaessa kuplan laatikkoa vetarit on useimmiten otettu suoraan kuplan heiluakselisesta laatikosta jolloin takaan raidelevys levenee huomattavasti (takarenkaat tulevat lokasuojista ulommaksi)
jotkut ovat rankentaneet kamppeen kayttaens 1602S laatikkoa joka tunnetaan myos IRS laatikkona...kyseinen laatikko sopii muutoksessa paremmin paikoilleen ja sallii laatikon siirtamisen eteenpain (huomaa vetoakseleiden kulma) joilloin pitempia moottoreita kaytettaessa takaluukku mahtuu kiinni. (hinta ero heiluakselisen ja IRS laatikon välilla on noin 800mk...eli ihan halpa laitos)
Nailla paivilla (ritmo 1550ccm3 / twincam 1596ccm3) koneilla ongelmaksi muodostuu helposti takapainoisuus ja mutkissa siakaarteen takapyoran sutiminen...naihin olen huomannut toimivaksi laakkeeksi noin 15mm vakaajan taka-akselille ja vahvemmat takajouset joilla peran painumista voi estaa.
ehka paras pienella budjetilla toteutettava "patentti" kusiaiseen on tekniikan siirto 850 fiiusta. tällä saa mutaman lisahepan ja ennen kaikkea vahvemman voimansiirron jossa valitykset on huomattavasti paremmat kuin vakio kusiaisen "loodassa"...mikali viela haluaa enemman voi nakata moottoriin 127 kampiakselin jolloin vakio 850 mannista koneistetaan tollaiset 1mm mannanpaista pois ja hiotuttamalla (esim rintakari/lapua) nokka-akselista noin 296 asteisen ...kaasariksi tupla pystyimu alquatin sarjalla, peltipakosarja ja hop +75HV mylly...muistathan etta alkuperaisissa abarth 982ccm3 katu koneissa oli noin 60-65 hv...eli löylyn pitaisi riittaa kusiaiseen
...etta tallaista...suosittelen jalkimmaista vaihtoehtoa, halvempi huomattavasti kun jokkishemmoilta saa 133 tekniikka paketin (sama kuin 850 fiiatin) noin 120e vetoakseleineen....tietty tyota ko. muutos vaatii mutta eihan naita rakenneta muusta kuin harrastuksen nimissa 8)
-toni-
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: 29.01.2003 09:47
- Paikkakunta: Kajaani
levikkeet
alkuperaisessa takalokarin levikkeet kiinni neljalla pultilla...jotka laminoitu pystyyn kiinni levikkeen sisapintaan...levike paikoilleen tyotamalla ruuvit peltiin tehtyjen reikien lapi, ja toiselle puolelle mutterit kiinni (pellin ja levikkeen valissa tiiviste nauha, ettei hankaa peltiin)
etusyylarin koppa,sama metodi, kiinni muutamalla ruuvilla, valissa tiiviste...)
levikkeet eivat siis tule kiinni millaan sika massoilla tai muilla mommoilla....auton voi pilata niin helposti...
-toni-
alkuperaisessa takalokarin levikkeet kiinni neljalla pultilla...jotka laminoitu pystyyn kiinni levikkeen sisapintaan...levike paikoilleen tyotamalla ruuvit peltiin tehtyjen reikien lapi, ja toiselle puolelle mutterit kiinni (pellin ja levikkeen valissa tiiviste nauha, ettei hankaa peltiin)
etusyylarin koppa,sama metodi, kiinni muutamalla ruuvilla, valissa tiiviste...)
levikkeet eivat siis tule kiinni millaan sika massoilla tai muilla mommoilla....auton voi pilata niin helposti...
-toni-
Niin se kuvissa näyttikin että ei oo abarthin pajalla levikkeitä sikaflexillä paikoilleen läiskitty.
Mitä eroja 850 vs. 600 laatikoissa (muutakin ku pyör.suunta)?
Millä mitoilla orkkis abarthis on syyläri ja mitä kautta vesiputket kiertelee? Joku oli laitellut hehk.kupari putkesta. Miten orkkiksessa?
Mitä eroja 850 vs. 600 laatikoissa (muutakin ku pyör.suunta)?
Millä mitoilla orkkis abarthis on syyläri ja mitä kautta vesiputket kiertelee? Joku oli laitellut hehk.kupari putkesta. Miten orkkiksessa?
- TfP-Motors
- GFF
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 22.02.2003 10:20
- Paikkakunta: Suonenjoki
Kyllä noissa männissä on yleensä varaa ottaa pois. Jutustelin tämän tanskalaisen hepun http://www.abarth-racing.dk/ kanssa jolla oli ritmon 1.3 koneessa turboa varten poistettu männistä muistaakseni 1.5mm eikö muita muutoksia. Pata pysyi hyvin nipussa 1.4bar ahdoilla.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Itellä on tuo 133 ja alko kiinnostaa tuo 127 kampiakselin asentaminen siihen soopiiko se suoraan siihen toimiiko se vaikka kone käy väärinpäin? Pystyykö tälläinen tee-se-itse mies sorvaamaan männistä pois? Minkä kokoinen koneesta tulee silloin kun siihen asentaa 127 kampiakselin? Mitä tuo kampiakselin vaihto auttaa kiertääkö kone enemmän vai kuinka?
Kertokaa pian niin pääsen konetta enemmän piristämään,kone kiertää tällä hetkellä 8000r/min paikalla 286-nokka ja peltisarja ja eri kaasari! Mitä tuollainen mäntien sorvaus mahtaa kustantaa jossain pajalla?? TAHTOO LISÄÄ TEHOA!
Kertokaa pian niin pääsen konetta enemmän piristämään,kone kiertää tällä hetkellä 8000r/min paikalla 286-nokka ja peltisarja ja eri kaasari! Mitä tuollainen mäntien sorvaus mahtaa kustantaa jossain pajalla?? TAHTOO LISÄÄ TEHOA!
No mäntien sorvaus onnistuu helposti.
Ite olen sorvannut ritmon 1.5 männistä 1.6mm (turbokone) .
Ja viimeksi sorvasin tipon 1.6 mäntiin sellasen kupin,pakko tehdä muuten menee liian lähelle männänrengasta , keskeltä lähti materiaalia 3.2mm (turbo kone ja on kestäny).
Voisinhan mä noi sunkin männät pyöräyttää jotain 50e .
Ite olen sorvannut ritmon 1.5 männistä 1.6mm (turbokone) .
Ja viimeksi sorvasin tipon 1.6 mäntiin sellasen kupin,pakko tehdä muuten menee liian lähelle männänrengasta , keskeltä lähti materiaalia 3.2mm (turbo kone ja on kestäny).
Voisinhan mä noi sunkin männät pyöräyttää jotain 50e .
Anza kirjoitti:
Viimeisissä malleissa putket lähtevät vierekkäin takaalta eteenpäin kulkien ensin sisäilmakanavana toimivan palkin vierellä tämän palkin ja kierrejousen välistä. Siitä auton keskilinjaa pitkin akkukotelon alle, jossa kohdin putket jakautuvat oikealle ja vasemmalle puolelle keulaa. Putket kulkevat ohjausvarsien yläpuolelta ja läpäisevät sekä vararengaskotelon takaseinän että keulapellin. Alkuperäisissä Abartheissa vesiputket kulkevat siis auton alla, ei sisäpuolella. Vaikka putkia on kovasti taivuteltu valmiiseen muotoon, on niissäkin muutamia kumiletkuista tehtyjä osioita.
Itse kannattaa mahdollisesti suunnitella hieman poikkeava kulkureitti putkille, sillä kierrejousen ja ilmastointikanavan väliin jää tosi niukasti tilaa
Abarthin oma etusyylari viimeisissä kuussataseen pohjautuvissa malleissa on mitoiltaan 770 x 205 mm sisältäen öljynlauhduttimen. Putkina Abarth on käyttänyt lähes poikkeuksetta alumiiniputkea, sisähalkaisja n. 25...26 mm.Millä mitoilla orkkis abarthis on syyläri ja mitä kautta vesiputket kiertelee? Joku oli laitellut hehk.kupari putkesta. Miten orkkiksessa?
Viimeisissä malleissa putket lähtevät vierekkäin takaalta eteenpäin kulkien ensin sisäilmakanavana toimivan palkin vierellä tämän palkin ja kierrejousen välistä. Siitä auton keskilinjaa pitkin akkukotelon alle, jossa kohdin putket jakautuvat oikealle ja vasemmalle puolelle keulaa. Putket kulkevat ohjausvarsien yläpuolelta ja läpäisevät sekä vararengaskotelon takaseinän että keulapellin. Alkuperäisissä Abartheissa vesiputket kulkevat siis auton alla, ei sisäpuolella. Vaikka putkia on kovasti taivuteltu valmiiseen muotoon, on niissäkin muutamia kumiletkuista tehtyjä osioita.
Itse kannattaa mahdollisesti suunnitella hieman poikkeava kulkureitti putkille, sillä kierrejousen ja ilmastointikanavan väliin jää tosi niukasti tilaa