Suomi Abarth valokuvia/tietoutta ym. kaivataan!

Abarthiin ja replikoihin liittyvät aiheet
Avatar
FiatAbarth
Viestit: 30
Liittynyt: 19.12.2002 20:32
Viesti:

Suomi Abarth valokuvia/tietoutta ym. kaivataan!

Viesti Kirjoittaja FiatAbarth »

Missä ovat Fiat 600 Abarth Suomi autot?
Onko sinulla Abarth teknistä tieoutta (kuvia, luokitustodistuksia ym.)?
Löytyykö valokuvia rata, jäärata ym. rintamalta joissa Fiat/Abarth autot viilettävät? Taatusti löytyy, kamerahan keksittiin ennen Abarthia 8)

Näitä tietoja olen jo viiden vuoden ajan http://www.fiat-abarth.net sivuilla tasaiseen tahtiin kysellyt. Vastauksia on ko. kysymyksiin tullut tänä aikana on kolme, muuta palautetta kyllä tippuu tasaiseen tahtiin. Nyt jututtamaan kavereita ja isäpappaa, kenen tallin perukoilta löytyykään eniten Abarth osia.... kuvia, juttuja voi esim lähetellä sähköpostilla: vatanen@fiat-abarth.net

Muokkaus (18.1.2003)
------------------------
esim. alla olevista kisoista olisi kiva saada kuvia ym. Kuopiolaisena tietenkin Väinölänniemen kuvat kiinnostavat eniten. Lisää kisoja joissa Fiat 600 Abarth mallit ovat esiintyneet voitoisasti löytyy www-sivuilta. Samoin lisäyksenä edelliseen esim. Vauhdinmaailma lehden jutut (fiat 600, 131 abarth ym.) olisivat kiva yllätys, näitäkin toisilta löytyy.

100 auton ajot, Turku, 23.04.1967 A.Vaara, Fiat Abarth 850 TC
Helsingin vauhtikisat, 04.05.1967 A.Vaara Fiat, Abarth 850 TC
Väinölänniemen ajot, Kuopio, 28.05.1967 H.Liedes, Abarth 1000 Berlina
Ounasvaaran vauhtikisat, 23.06.1967 A.Vaara, Fiat Abarth 850 TC
Itäharjun Ajo, Turku, 10.09.1967 P.Saikkonen, Fiat Abarth 850 TC
Viimeksi muokannut FiatAbarth, 18.01.2003 14:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
sedicivalvole
Viestit: 593
Liittynyt: 05.01.2003 23:12

tietoa suomi ABARTHsta

Viesti Kirjoittaja sedicivalvole »

Otappa yhteys Timo Ryyppöön kyllä löytyy tietoa 050-3302752
Avatar
FiatAbarth
Viestit: 30
Liittynyt: 19.12.2002 20:32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FiatAbarth »

No, eipä ole toistaiseksi tullut tänne, eikä sähköpostiin ruuhkaa vastauksista. Pitänee odotella kesäkuuhun(vuodesta ei tietoa) ja katsella uudelleen. 8)

Ps. pyyhkii pölyjä Abarth kirjojen päältä ja aloittaa selaamisen...
hautakorpi
Viestit: 46
Liittynyt: 29.01.2003 09:47
Paikkakunta: Kajaani

Tietoa

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

Alkuperäisestä ja oikeasta tiedosta,

Todellakin kannattaa kysellä niiltä jotka ajavat vanhoilla entistetyillä aidoilla Abarth:teilla...itse olen selvittänyt ko. autojen tekniikkaan liittyviä seikkoja haaveena rakentaa joskus täydellinen replica omantallin kaunistukseksi, tuleva vuosien projekti :wink:

Olen törmännyt (kuten aihepiirin parissa enemmän viihtyvä asiantuntia kaverinikin, sekä aidon Abarthin omistaja)
paljon epätäsmälliseen ja jopa väärään tietoon...Eikä hommaa auta "tuunarit" jotka kyllä levittävät sitä tehokkaasti...Tai vanhat patut joilla on mennyt +30 vuotta aikaa siitä kun sellaisien kanssa ovat touhunneet (jos nyt yleensä ovat touhunneet, ilman kuvia vaikea todistaa...Jos joku vanha patu sanoo:" joo sellaisella määkin ajelin 2 vuotta...herättäisi epäilyksiä jos detaili tiedot auton tekniikasta eivät ole tarkkoja...nämä vehkeethän maksoivat sikana uutena...niitä myös siis huollettiin hyvin, jolloin auton kuskilla tai omistajalla on varmasti jäänyt tarkkoja yksityiskohtaisia muistoja)

Siis, oikea tieto löytyy niiltä jotka oikeiden ja alkuperäisten Abarthien kanssa touhuavat, heiltähän useimmiten löytyy myös auton historiikki kerättynä, entisine omistajineen ja heiltä nähtyine kuvineen ja tarinoineen...Tässäkin asiassa tulee muistaa hienovaraisuus, nyt kun elämme aikakautta jolloin auton rakentelu (myös kusiaisten) on kovassa nousussa eivät kaikki alkuperäisten Abarthin omistajat välttämättä ilahdu saamastaan julkisuudesta ja monista puhelin soitoista tyyliin "vau, voinko ottaa kuvia, saanko mitata ja räpeltää"...vaan mielummin pitäisivät matalaa profiilia harrastuksensa kanssa.

Olisi todellakin hienoa jos tämä tieto saataisiin joskus kaikkien nähtäväksi esim kirjan muodossa...tulisi varmaan tallennettua osa suomalaista autohistorian perinnettä...jota ei tällä hetkellä vaali näiden mallien osalta kuin ne 3-4 onnelista joilla aidot autot ovat tallissaan.

Terveisin,
-Toni-

ps. Onkos se 750 Derivazione Abarth jo paljastunut metsien kätköistä, eli joko kori ko. autoon on löytynyt?
Napalaikka
Viestit: 201
Liittynyt: 24.01.2003 20:57
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Napalaikka »

Mites tuo nyt oikeasti on kun faija ja sen kaverit väittää että silloin kun he ajoivat rallia (joskus 70 luvun aikana) lapissa olisi ollut ainakin kolme fiat 500 aparttia? Yksi niistä oli kuulemma alkuperäinen ja kaksi olisi ollut rakennettuja(oulussa fordin pajalla, kun se kuulemma oli ainoa kunnon koneistamo pohjois suomessa). Kusiaisissa oli kuulemma vain jotain viri osia aparaatista.
Voin toki olla väärässäkin...
hautakorpi
Viestit: 46
Liittynyt: 29.01.2003 09:47
Paikkakunta: Kajaani

Suomi Abarth

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

Niin, miten se näitten juttujen kanssa taas on...en tietenkään halua mennä tyrmäämään suoralta kädeltä kenenkään sanomisia...mutta...

Kun aikoinaan autonovo toi maahan abarth:in modifioimia katu ja kilpa-autoja ne menivät poikeuksetta kilpailu käyttöön...luokkaan alle 1000kts
mm, Heikki Liedes keräsi autolla menestystä radalla voittamalla 12.6.66 kisat.

Kun tieto abarthien ylivoimaasuudesta kiiri muitten kiinnostuneitten (luokassa kilpailevien) korviin, selvitettiin varmasti ensiksi saatavuus/hinta moisille kulkineille....Tämä tieto lieneen ollut järkytys, sillä esim 10.5.65 autonovon julkaiseman hinnaston mukaan 850 TC nurburing maksoi 9950,- ,1000 Berlina Corsa jopa 19950,- mikä lienee ollut noin 5-6 kertaa enemmän mitä vakio kusiainen silloin uutena maksoi....Eli jos tavan henkilöauto maksaa nyt 23 000e kerro luku kuudella ja kysy itseltäsi oletko vielä ostamassa autoa...todennäkoisesti et enää!

Sama päti silloin 65-66 kun autoja tuotiin maahan, rajoitettu määrä...kilpailukäyttöön jossa tallit/sponssit maksoi viulut..eli raha ei tehnyt näissä piireissä kiusaa.

Korkea hankinta hinta ei ole koskaan estänyt kekseliäitä moottori harrastajia...vaan katse suunnattiin vakio kusiaisiin joita ruvettiin rakentamaan alkuperäisien abarthien teknisiä ratkaisuja kopioden, samantyyppisiksi kilpureiksi. Näitä autoja jotka eivät ole alkuperäisiä abarth autoja, mutta joilla on kilpailu taustaa aikakaudelta kutsutaan nykyään nimella suomi-abarth:tit...ja niillä on mahdollista nykyään osallistua historic kisoihin, taitaapa joku mukana pyörivistä autoista ollakkin tälläinen suomi-abarth, mikäli en väärin muista....

Mainitsemastasi autot ovat 99.5% todennäköisyydellä tälläisia tallin perukoilla rakennettuja abarth kopioita... jos tälläisillä joku joskus kisaa ajoi, on luonnollista että aika kultaa muistot, siten että autoista tulee helposti alkuperäisiä, puhumattakaan siitä että kusiaista tuotiin aikanaan niin paljon maahan, että se oli yleisimpiä tiellä liikkuneita autoja, on suht helppo sekoittaa kaksi samalta näyttävää asiaa keskenään...ja muistaa väärin koska vakion ja abarthin ero päällepäin on mitätön abathin kadulle tarkoitetuissa malleissa.

Alkuperäisiä autoja kilpailutti alkuvuosinaan autonovo joka vastasi fiatin maahantuonnista ja ketkä autot omistivat sen jälkeen ja niillä kilpailivat on suht tarkkaan harrastajien toimesta selvitetty....eli siltäkin osin asia on tarkastettavissa harrastaja piiristä.

-Toni-

ps. mielenkiintoisena lisänä mainittakoon suomi-abarth harrastajien itse valamat imusarjat (kopiota alkuperäisistä) ,sekä shakkiruudukko maalaukset autojen katossa, joita tarinan mukaan suomi-abarth autojen entisöijät ovat maalikerroten välista hoinnan yhtetydessä löytäneet. :P
Napalaikka
Viestit: 201
Liittynyt: 24.01.2003 20:57
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Napalaikka »

Kyselin asiasta lisää faijan isosiskolta joka sanoi että hänen muistikuvansa mukaan se fiat 500 abarth olisi ollut vuokralla ruotsista ja toinen niista rakennelluista olisi ollut paikallisen kyläsepän rakennelma. Tämä pellepeloton olisi kuuleman mukaan tehnyt itse viriosat ottaen mallia valokuvista... siitä kolmannesta ei kukaan muistanut sen enempää. Faija itse ajoi kuussatasella jonka he laittoivat oulun foordin koneistamossa(siskon miehen veli oli töissä siellä). Myöhemmin he ajoivat impillä johon saivat valmiin tekniikan ruotsista. Faijan veli joka oli faijan mekaanikko sanoi että lappiin saapui jonkin verran abarth osia(öljypohjia, kansia, pakosarjoja yms.) ruotsista ja rikkaat tilasivat jotain osia kuulemma italiastakin.

Paha mennä väittämään vastaan kun olen itse syntynyt vasta 1977.
Voin toki olla väärässäkin...
hautakorpi
Viestit: 46
Liittynyt: 29.01.2003 09:47
Paikkakunta: Kajaani

Kuvia

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

Hieno juttu, olisiko mahdollisesti kuvia tästä suomi abartista...ne varmaan kelpaisivat muittenkin katseltaviksi...nehän ovat osa suomalaista autoilu historiaa!!!

-Toni-

ps. siis olen rakentamassa parasta aikaa www sivustoja...sinne kaivattasiin materiaalia!!
Napalaikka
Viestit: 201
Liittynyt: 24.01.2003 20:57
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Napalaikka »

Täytyy käydä kaivamassa faijan varastoa, hämärästi muistan nähneeni siellä joskus kakarana jotain vanhoja rallikuvia. Jos vaikka säkällä olis eksyny joku viiatti niihin kuviin.
Voin toki olla väärässäkin...
Tomppade
Viestit: 29
Liittynyt: 17.02.2003 14:57
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomppade »

No tuttava piirissä on yksi AITO Fiat abarth 850cc(tc) corsa. Omistaja Veijo pesonen, Veikko Pesonen luki ainakin www.fiat-abarth.net sivuilla.

Auto On järvenpäässä ja täysin entisöitynä. Joskus kun menisi isukin kanssa taas käymään siellä voisihan siitä muutaman kuvan räpsästä.

Ainakin on hyvä malli josta ottaa mallia kun rakentaa sitten oman abarth replican odottamaan ajokortti ikää, 3v vielä... :(
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Auto On järvenpäässä ja täysin entisöitynä.
En tiedä mikä on nykytilanne, mutta ainaski muutama vuosi sitten auto oli ihan entisöimätön, suoraan kilpakäytöstä. Silti uskomattoman hienossa kunnossa :D
Tomppade
Viestit: 29
Liittynyt: 17.02.2003 14:57
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomppade »

Mika kirjoitti:
Auto On järvenpäässä ja täysin entisöitynä.
En tiedä mikä on nykytilanne, mutta ainaski muutama vuosi sitten auto oli ihan entisöimätön, suoraan kilpakäytöstä. Silti uskomattoman hienossa kunnossa :D
No juu, siksi laitoin entisöity kun ainakin omasta mielestä auto oli kuin pakasta tullut, en sitten kysellyt onko auto entisöity mutta se tuli mieleen kun katsoi autoa.
JLe
Viestit: 7
Liittynyt: 28.02.2003 00:51
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JLe »

Tomppade kirjoitti:No tuttava piirissä on yksi AITO Fiat abarth 850cc(tc) corsa. Omistaja Veijo pesonen, Veikko Pesonen luki ainakin www.fiat-abarth.net sivuilla.

Auto On järvenpäässä ja täysin entisöitynä. Joskus kun menisi isukin kanssa taas käymään siellä voisihan siitä muutaman kuvan räpsästä.
Taitaa olla sama auto, joka oli näytillä 26.8.2000 Sparco (Historic)-rallin kilpailukeskuksen ovenpielessä, pääväri harmaa ja muistaakseni vähän punaista?
JLe
Viestit: 7
Liittynyt: 28.02.2003 00:51
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JLe »

Napalaikka kirjoitti:Faija itse ajoi kuussatasella jonka he laittoivat oulun foordin koneistamossa(siskon miehen veli oli töissä siellä). Myöhemmin he ajoivat impillä johon saivat valmiin tekniikan ruotsista. Faijan veli joka oli faijan mekaanikko sanoi että lappiin saapui jonkin verran abarth osia(öljypohjia, kansia, pakosarjoja yms.) ruotsista ja rikkaat tilasivat jotain osia kuulemma italiastakin.

Paha mennä väittämään vastaan kun olen itse syntynyt vasta 1977.
Nyt osui minua kiinnostava aihepiiri kohdalle. :P
Napalaikka, olisiko mahdollista saada hieman tarkempia tietoja täällä tai ehkä mieluumin sähköpostilla osoitteeseen JLebox@jippii.fi ? En aio tungeksia Abarth-asioihin, vaan tuo vanha rallitarina kiinnostaa kaikkien merkkien osalta. Voin yrittää auttaa vanhoissa kilpa-asioissa, en niinkään tekniikkajuttujen, mutta tulosten jne. osalta, jos kiinnostaa, ja osaan.

Nimim. syntynyt -78 Jyväskylän Suurajojen aikaan, mutta ei anneta sen asettaa ennakkoluuloja.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kyllä Veijon auton on "entisöity", aktiiviaikanahan se oli "liekitetty".
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin