kuussatasen tehot

Abarthiin ja replikoihin liittyvät aiheet
juhani.e
Viestit: 138
Liittynyt: 28.04.2003 20:40

Viesti Kirjoittaja juhani.e »

Mutta missä se raja sitten menee
Minkä hevosien jälkeen kannattaa laatikon haku matkalle lähteä

En tiedä
Veikkaisin jos 80hp rupeaa irtoamaan
Niin olisi syytä jotain tehdä
Ja kyllä noiden prosenttien kanssakin joutuu pelaamaan jos laatikon vaihtaa, Mutta onko sillä nyt sitten väliä...
Meinaan jos Hyvää, kestävää rakentaa joutuu sen eteen tekemään töitäkin eiks niin...
Tuossa olet oikeassa
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Mutta missä se raja sitten menee
Minkä hevosien jälkeen kannattaa laatikon haku matkalle lähteä

En tiedä
Veikkaisin jos 80hp rupeaa irtoamaan
Niin olisi syytä jotain tehdä
Eipä kai siinä mitään "sääntöä" ole
Kyllä sen itse sitten huomaa kun vaihde välit/välitykset on päin peetä
Ja laatikko vikojen takia auto jää tien poskeen useasti
Kytkin luistaa sitä mukaa kun painaa kaasua
jne. jne.

Yksi pikkulisä kusiaisen laatikon vikoihin..
Ei sinne mahdu kovinkaan iso kytkin
jollei sitten poistele "tavaraa"
Jussi
Viestit: 33
Liittynyt: 17.02.2003 21:28

Viesti Kirjoittaja Jussi »

juha kirjoitti:
Yksi pikkulisä kusiaisen laatikon vikoihin..
Ei sinne mahdu kovinkaan iso kytkin
jollei sitten poistele "tavaraa"
Jep, muistelisin, että jo 127:n asetelma ottaa jo aika nätisti kiinni orggis askiin jos ei poista materiaalia "kopasta"... :roll:

Olis muuten nyt myytävänä 127:n (1049cc) täyd. virikone (ei pa-pumppua) kuussatasen aski-sovitteella... Ei halpa, mutta hyvä! :wink:
Mitattu kuussatasessa muistaakseni 65hv / 80Nm... Mukaan saa lisäksi alkuperäisn kaasarin (ilmaputsaripontönkin) imusarjoineen ja pakosarjan. Lisäksi vielä kuussataseen tehdyn pakosarjan ja simonsin vaimentimen... Perälaudan+kiinnikkeet koneeseen joutuu ite tekeen jos kuussataseen meinaa. :lol:

Sori, oli ehkä väärä osasto myydä... :oops:
Avatar
fiat forever
Viestit: 306
Liittynyt: 15.04.2003 23:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja fiat forever »

en oon vähään aikaan kerkeny täällä käyä ja kiiitos kaikille vinkin antaneille nyt taas on mietittävää vähäks aikaa eteenpäin :)
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Kaasari 600-850

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Tuli tossa mieleen ,että eikös tollanen moottoripyörän luisti kaasari olisi hyvä virikaasari.
Sellanen 1kpl 40mm luisti kaasari virtaa suunnilleen yhtä hyvin kuin 40mm tupla kaasari 30mm kurkuilla. Luistikaasari on sivuimumallia ja suodattimen sais helposti suoraan kaasariin kiinni.
Imusarjan tekeminenkin olisi paljon helpompaa (kun se kansi kerran on yksireikäinen).
Laippa, mutka ja kumiletkulla kaasari kiinni.
Kaasuttimen säätäminen on helpompaa/halvempaa.
Ja muuttuvan kurkun ansiosta voi käyttää kooltaan isoa kaasaria.
Joku tollanen dellorto PHF tai PHM (on varustettu kiihdytyspumpulla).
:wink:
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Juha kirjoitti:
Yksi pikkulisä kusiaisen laatikon vikoihin..
Ei sinne mahdu kovinkaan iso kytkin
jollei sitten poistele "tavaraa"
:?: En nyt oikein ymmärrä, mikä siellä laatikossa estää isomman kytkimen käyttöä. Itse kokeilin hiljattain kolmea eri kytkinmallia A112-lohkon kanssa 127:n vauhtipyörällä ja vaihteisto oli mallista Fiat 600 -70:

-127:n 160-millinen (vanhempi) kytkin, valmistaja Borg et Beck
-vastaava kuin edellä mutta toinen valmistaja
-127:n 170-mm kytkin, valmistaja Borg et Beck

Yksikään ei osunut vaihteiston koppaan ja jätin 170-millisen kytkimen (joka oli suurin ulkomitoiltaankin) paikoilleen. Ja pitoa riittää... :D

Saattaisiko jollain tietyllä kytkinvalmistajalla olla suuremmat paineasetelmat, että ne osuvat vaihteistoon? Vai poikkeaako esim. Seatin vaihteiston kytkinkoppa Fiatin vaihteistosta (itse en huomannut ulkoista eroa)?

Abarth muuten käytti ulkohalkaisijaltaan 155 mm:n kytkintä (kitkapinnan leveys vain 20 mm) tehoilla 112 hv, enkä usko että paineasetelma oli paljoakaan 127:n vastaavaa osaa jäykempi.
Jussi
Viestit: 33
Liittynyt: 17.02.2003 21:28

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Noh, ainakin minulla oli se ongelma aikanaan, että kun käytin 600:sen vauhtipyörää ja 127:n levyä+asetelmaa otti asetelma kiinni koppaan...
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Noh, ainakin minulla oli se ongelma aikanaan, että kun käytin 600:sen vauhtipyörää ja 127:n levyä+asetelmaa otti asetelma kiinni koppaan...
Paineasetelma on mahdollisesti ollut poikkeavan suuri? Kävin juuri mittaamassa, että kuussatasen vauhtipyörässä kytkimen kiinnityspinta on lähempänä moottoria kuin esim. Fiat 127:n vauhtipyörää käytettäessä, joten kuussatasen vauhtipyörällä on suurempi todennäköisyys onnistua tässä kytkinasiassa.
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Minulla on kanssa ollut samaa ongelmaa
asetelma ottaa kiinni laatikkoon kone 903cc
Ja asetelma+levy 903

Ei se hirveästi ota (600:sen v-pyörä)
Mutta tarpeeksi

seiskan v-pyörällä otti aika runsaasti
Liikaa

Tosin nuo minun kytkin kokeilut
Ovat vielä täysin kokeiluja

En usko
että Fiatin ja Seatin laatikossa olisi kaavelissa eroja
Ei ainakaan silmällä erota

Ja mielestäni kaikki "seiskan" asetelmat ovat noin. saman kokoisia

Yritän katsoa jos muistan, minkä merkkisiä nuo mun kytkimet On/Oli


Mika:
Oliskohan tuo A112 rakenteeltaan hieman eri
(vaikka kaikki nuo Työntötanko koneeet perustuu 600:lohkoon)
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

En usko, että A112 tai Fiat 127:n moottorit poikkeavat huomattavasti näiltä osin vanhemmista moottorityypeistä. Ainakaan Autobianchin ja 127:n lohkoissa ei pitäisi olla keskenään eroa tässä kohtaa. Olen kokeillut käyttää ihan muuttamatnta 903 cc:n konetta kaikkine varusteineen kuussatasessa, eikä silloinkaan esiintynyt ongelmia. Otin moottorin suoraan 127:sta ja kytkin taisi olla alkuperäinen.
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Löysin vanhoja varastojani penkomalla harvinaisen oloisen kytkinpaketin:

Fraymon-merkkinen 160 mm:n paineasetelma, joka vastaa ulkoisesti vanhan 903cc:n kytkintä mutta on reunoistaan hieman matalampi ja sopii takuuvarmasti kuussataseen. Mikä erikoista, paineasetelman rakenteeseen kuuluu lautasjousen keskelle sijoittuva n. 15 mm korkea jatkoholkki, joten se sopii käytettäväksi kusiaisen alkuepräisen painelaakerin kanssa. Olen 100% varma että tämä kytkin on tehdastekoinen ja ehkä mahdollisesti juuri 600:n virityskäyttöön tarkoitettu.

Oletteko harrastajat törmänneet vastaavaan paineasetelmaan? Olisi kiinnostavaa tietää josko näitä saisi vielä jostain uutena...
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Mika:
En minäkään usko että A112 tai Fiat 127 lohko olisi niin paljon erilainen
Mutta se nyt tuli ekaksi mieleen

Tuo mainitsemasi asetelma on mielenkiintoinen

Olen kyllä kuullut joskus että tuollaisia on
Mutta luulin niiden olevan Höpö puhetta

Minuakin kiinnostaa tuo asetelma
Olisi hienoa jos noita saisi uusia jostain
Tomppade
Viestit: 29
Liittynyt: 17.02.2003 14:57
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomppade »

Mjuu, oma muistikuva ettäk un joskus faijan kanssa rakennettiin tota omaa romua (silloin olin jotain 11v ehkäpä) niin 600:sen sorvattu vauhtipyörä ja sitten seiskan kone ja kait 600:sen oma kytkin ja painelaakeri. Ja eka yritettiin seiskan kytkintä mutta taisi ottaa lootaan kiinni tai jotain. en muista koska hommasta on joku 5 vuotta aikaa. pitäisi tutkia joskus kun saan vaan aikaiseksi alkaa fiudea rakentamaan.
Qtka
Viestit: 14
Liittynyt: 30.05.2003 17:59

Viesti Kirjoittaja Qtka »

Jos en nyt ihan väärin muista (mikä on tietysti hyvin mahdollista :lol: ) on mahdollista sovittaa Ritmon moottori kusiaisen lootaan käyttämällä Ritmon vaihdelaatikon kytkinkoppaa :shock: eli kusiaisen lootasta kytkinkoppa irti ja ritmon kone kytkinkoppineen tilalle. Ja sinne sopii varmaan Ritmon isompi kytkin. Tämä siis jokkis patentti.
mu-hahha-haa
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Qtka:

Meinaatko että koko kytkinkoppa sopisi kusiaiseen sovittamalla?
Elikkä Bolt-on homma vai?
(noin ainakin ymmärsin)
Jos näin on niin
jos joku ystävällinen mittaisi minulle mitat... jos sattuu olemaan irtonaisena
Kun en viitsi ehjistä autoista/laatikoista tuota ottaa irti
itse ainakin luulen että riston koppa on kiinnitys kohdistaan aika lailla suurempi kuin kuussatasen
(voihan joku ystävällinen innokas mittailla muitakin laatikoita.. vertailun vuoksi)

Jos taas meinasit "katkaista" kopat ja sovittaa yhteen...
Itsekin asiaa mietein ja tutkein..
Tämä operaatio ei ole lain mukainen sanottiin konttorilla heti kättelyyn
ja muutamalta ammatti hitsarilta tuota kysyin...
yksikään ei antanut takeita että se pysyy kasassa
kun laatikot on sen verran huokoista ja öljyn kyllästämiä
että on hyvin epä toden näköistä että ne kestäisi

Lisää vain jokkis juttuja/vinkkejä
niitä kun aina mielellään kuuntelee
saahan niistä ideoita muihin projekteihin
Vastaa Viestiin