kuussatasen tehot

Abarthiin ja replikoihin liittyvät aiheet
Avatar
fiat forever
Viestit: 306
Liittynyt: 15.04.2003 23:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja fiat forever »

tuli tässä mieleen että jos ei sportin konetta laita niin sitte se orginaali ja tuota ilman "turboa" heppoja pitäis saada tonne 62 heppaan että takajarruija ei tarttis vaihtaa ja silti niin että se kulkee varmasti.

luuletko että puristuksien lisäämisellä+ kanavojen sorvimisellä+ kunnon kaasarilla+ pakoosarjalla pääsis tuohon voisi ehkä kampeakin "viilailla",
tuossa se hyvä että vaihtaa vaan takajarrut levyis niin siihen heittää sitten turbon ja se on siinä 93 hepass :D

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D ja kuusatanen lähtee
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Eiköhän siitä 903cc ihan kivan saa
onhan siinä vakiona 45/47 horsepowerii

Tässä yksinkertainen ohje:
kansi matalaks (milli on ihan hyvä) ja hyvin virtaavaks
isompi kaasari
peltisatsi

Jos tehon nälkää jää (niin kuin aina)
poraa hieman isommaks
viri nokka
Isompia venttiileitä
Avatar
fiat forever
Viestit: 306
Liittynyt: 15.04.2003 23:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja fiat forever »

:oops: :oops: nolo :oops: :oops:

mitä oikein tuossa mietin kun entistä viestiä kirjotin tuo sun ohje se on vaan se paras (903 kone) tuo ois kyllä jo tässä vaiheessa pitänyt ymmärtää sanomattakin :(

paljoko hintaa peltisarjalle & kaasarille tulee ja sitten mieluiten nuo tuplakurkkuset tuplakaasarit niitä kun jotenkin suosin. :mrgreen:

ja löytyykö vielä noita kyylareita (jos tässä vielä paha replikakuume herää) abarth maskin alle vai pitäskö semosen teettää.
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Empä osaa sanoa mitään hinta arvioita

Reblica osistakaan ei pahemmin ole kokemusta


No odottele kaikessa rauhassa kyllä tähän vielä joku vastaa
Onhan täällä foorumilla muutama Reblica harrastaja
Avatar
Fiiutón
Viestit: 267
Liittynyt: 09.02.2003 11:45
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Fiiutón »

Vakio 903:nen kuljettaa fiudea huippusuorituskyvyllä .
0-100 km/h menee heittämällä alle puolen minuutin (27s käsiajan otolla) :lol:
No saattaahan sillä kisassa voittaa esim. 75-vuosimallin 200D mersun ?

TA
Emmie tiiä, mie vaan ajelin viiatilla...
Avatar
fiat forever
Viestit: 306
Liittynyt: 15.04.2003 23:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja fiat forever »

ct mukaan kun analysoin se oli 18.2 sekuntia sataan mutta tuohan on teoreetinen arvo :roll:
Avatar
Fiiutón
Viestit: 267
Liittynyt: 09.02.2003 11:45
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Fiiutón »

Anaalyysiä kerrassaan, mutta voihan olla että toi mun kone on vanhapas%@. Ei se kyllä mee pätkääkään nopeemmin sataan, vielä...

TA
Emmie tiiä, mie vaan ajelin viiatilla...
Avatar
fiat forever
Viestit: 306
Liittynyt: 15.04.2003 23:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja fiat forever »

eläs ota niin vakavasti noita mun analyysiä kun tuo vääntö olikin poimittu ilmasta ja paino ei ollu kohallaan ja semmosia muitakin pikkuseikkoja ei ollu sen kummemmin huomioitu( :oops: ).

no mitä siihen sun mittauksiin tulee niiin ...........................

no ja ei siinä muuta voi ku nopeaks todeta :wink:

:arrow: :arrow: kyllä se fiatti sitte lähtee
hautakorpi
Viestit: 46
Liittynyt: 29.01.2003 09:47
Paikkakunta: Kajaani

sekametelisoppa

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

Moi

Hieman hyvittuneena olen seurannut kaytyä keskustelua...mutta koska itsekkin olen pari kusiasita nostanut takiaisin ajoon haudan takaa (kummassakin noin vuoden hitsuu talkoot) puhumattakaan tekniikka härdellistä...valotan hiukka asiaa mita itsella on tullut opittua vuosien saatossa:

stage 1:

paras ja halvin tekniika vaihtoehto on kusiaiseen tekniikan siirto kokonaisuudessaan fiat 133 tai fiat 850 autosta...parasta hommassa on vaihdelaatikko, ennen kaikkea sen valitykset ja lujuus...kusiaisen oman laatikon ongelma sijaitsee vetareiden lujuudessa (puhumattakaan rättinivelistä) ja ennen kaikkea 3 ja 4 vaihteen välistä jossa pikku moottorit putoavat pois tehoalueelta...tällä muutoksella olet juuri hankkinut vahvemman välitetyn vaihteiston ja moottorin jossa kytkin ei heti luista...puhumattakaan moottorista joka on eri tukevasti tehty kusiaisen vakio koneeseen (767ccm3) verrattuna

stage 2:
jos haluaa satsata hiukka ennemmän voi hiottaa vakio nokka-akselista (muistathan että 850/133 kone pyörii vastapäivään, 127 nokka ei käy!!)
viritys nokka-akselin esim rintakarilla/lapualla (hintaa noin 70e) ja säätämällä kaasarin säädöt uusiksi...teho nousee noin 8 hp joka on vakio koneesta ihan kivasti.

stage 3:
lisä muutokset tämän jälkeen käsittävät ensimmäiseksi jakajan...uden hinta on noin 100e ja ehdottoman kannattava hankinta...muten koneen säätäminen kohdilleen voi olla tuskaa (fiiatin jakajat menevät tosi helposti väljiksi) ja ehkä noin 32mm kurkulla varustettu kaasari..esim takaveto opeleissa on hyviä...abarth otti ton 70hp irti koneesta yksikurkkuisella 32mm solexilla!!!

vielä lisää???

stage 4:

unohda se seiskan kone pikkuhiljaa...no ehkä ota se 68mm iskulla varustettu kampura ja asenna se 850:sen lohkoon 850:sen (tai 133:n) mäntien ja kiertokankien kanssa...hoonaa pytyt, soravauta mäntien leasta 1mm pois..kasaa normaalisti...ja nauti noin 11:1 puristuksista ja +60ccm3 lisäyksestä iskutilavuudessa...tällä koneellä pieksää noin +75hv tehoilla 127 koneita...puhumattakaan siitä että moottorisi on kevyempi kuin 127 kone...seiskan kone ei ole avain tehoihin halvalla...

lisää???

stage 5:

nyt katsele itsellesi hämeenkyrön rompepäiviltä (josku heinakuussa???) itsellesi tuplakaasarin imusarja(alquati alumiininen 168e), laitat siis koneeseen tuplat...kärjetön sytytys on nyt must...samoin sportin peltipakosarja...sekä etsi käsiisi kopio fiat 850 competition manualista, tuosta al cosentinon kirjoittamasta kirjasesta selviää palotilan ja kanavien muutostyöt...tehoa lisä noin 10%

lisää??

stage 6:

daihatsu charaden turbo, välijäähdytin, öljynjäähdytin, takomännät 127 lohkossa(saat puristukset tonne 6,5:1 ja joko DHLA H turbotupla tai ohjelmoitava ruisku...tää on vielä halpaa kun vertaa mitä abartin alkuperäiset romut maksaa...

copyright 2003
toni parkkinen "hautakorpi"

ps...tässä vaiheessa sitten ne turvakaaret, kuppisituin 4-piste vyöt, levyjarrut...ja ennen kaikkea järki päähän!!!!

ps. abartin 5-vaihteinen laatikko Berniltä italiasta...n.35000mk /n.6000e...montako tilataan??

ps VINKKEJÄ NEUVOJA SÄHKÖPOSTISTA..SIIS MAILILLA SAA KIINNI PÄIVITTÄIN :D
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Mitäs minä sanoin
Kyllä tähänkin vastasi "reblica" harrastaja
Kun vain maltilla odotti
ps. abartin 5-vaihteinen laatikko Berniltä italiasta...n.35000mk /n.6000e...montako tilataan??
Ja
http://www.scuderiatopolino.com/Parts%20for%20Sale.htm
5 speed Price US$2,800.00
6 speed Price US$3,600.00
(EI abarthin)

Ei mitään ihan halpoja nuo lodjut
juhani.e
Viestit: 138
Liittynyt: 28.04.2003 20:40

Viesti Kirjoittaja juhani.e »

Itselläkin on mökillä kusiainen
Sillä mielellä lukenut/tutkinut kaikkea siihen liittyvää
Jos joskus pistäs sen liikenteeseen hieman tehokkaampana

Täytyy kyllä sanoa että 127 902cc kone on se helpoin ja Halvin
Ja kyllä se vakio laatikkokin kestää
Kun vain maltilla ajaa ettei mitään hurjia burniksia!

Vaikka tuossa oli hyvää ohjetta ja luin silmät tapilla...
Täytyy myös muistaa nuo prosentti säädökset
(kone, laatikko ja jarrut)

Ja viri osia (esim. nokka)
Ja valmiita koneita
saa helpommin oikein päin rullaaviin

Tietysti jos panostaa rahallisesti/ajallisesti
ja jaksaa hakea osia ym.
Niin ehkäpä tuo tekniikka voisi olla ajattelemisen arvoinen

Tämä ei ollut mitään piruilua
Tuossa se vaan kuulosti liian helpolta
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

No joo
Tuosta laatikon kestävyydestä
Kuten jo sanoin siitä on monia mielipiteitä
Itsekin olen saanut vetareita rikki, en itse laatikkoa

Nuo vetaritkin kestää paremmin kun vaihtaa UUDET rättinivelet ja sen laipan mikä tulee akseliin ja rättiniveleen, ja ne "kikkareet" Mitkä tulee taas vetariin laatikon päähän

Ja kun pistää laipan pitkillä pulteilla ja lukko prikoilla rättiniveleen
Kestää ne vielä enemmän

Minkä minä olen huomannut niin jos pultit löystyy hiemankin
Sitä ei huomaa ja ajan mittaan se rikkoo paikat

Ja sen olen huomannut että Fiatin vetari jutskat kestää enemmän kuin Seatin
(Mika joskus taisi sanoa tuon)

Ja tietysti voihan niitä akseleita vahvistaa

Ja Laatikossa sitten öljyä

Kyllä kai se sitten kestää
No itsellä on tuo laatikko kestänyt ihan hyvin
Tosin mitään tehoa pellin alta ei löydy, mutta on mulla ollut tässä hurjiakin kokeiluja ja laatikko on ne hyvin kestänyt

Mutta kuten jo sanoin on monia mielipiteitä

Ehkäpä minunkin mielestä on helpompaa kun jättää kusiaisen laatikon
ja käyttää "oikein päin" pyöriviä koneita
Tosin tämäkin on maku asia
Ja jos nyt totta puhutaan olen itse kaupoilla välitetystä YM. "väärin päin" pöyrivästä laatikosta

Ehkä se on niin että normaali loota kestää normaali ajon hieman pirteemmälläkin koneella
Mutta kun tehdään "raceria" ei ole vakio lodju paras mahdollinen

Ja kyllä noiden prosenttien kanssakin joutuu pelaamaan jos laatikon vaihtaa, Mutta onko sillä nyt sitten väliä...
Meinaan jos Hyvää, kestävää rakentaa joutuu sen eteen tekemään töitäkin eiks niin...
hautakorpi
Viestit: 46
Liittynyt: 29.01.2003 09:47
Paikkakunta: Kajaani

non niin :)

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

:D
hep...tulihan sitä komenttia :D

joo helpoin tapa on ehdottomasti käyttää kusiaisen omaa boxia...omat lähtökohtani kuitekin ovat hiukka erilaiset...johtuneen varmaan siitä että minulla on henk kohtaisesti ollut onni olla tekemisissä alkuperäisen abartin kanssa...sekä tutustua siihen oikeaan materiaaliin abarth malleista...kopioitu on, ja tällä hetkellä matskua on satoja sivuja :shock:
ehä niitä lukiessa on tullut lähdettyä tielle jossa (niin valitettavaa kuin onkin rahan) takia on joutunut hakemaan vaki kamppeiden lähettyviltä sellaisia ratkaisuita joilla oikeasti olisi mahiksia kilpailuissa (välityssuhteet, painonsäästö, alusta ...ja tietty tehot) ...koska alkuperäis osin tai edes rablika osin toteutettuna halvinkin abarth malli on hurjan kallis tekniikan osalta...

kasipätkän laatikosta sen verran...siinä olevat rattaat ovat kusiaisen laatikkoon verrattuna ihan eri planeetalta...puhumattakaan laatikon teknisestä toteutuksesta (ykkösessä olisi kiva se synkronointi...)
puhumattakaan vaihteiden väleistä viritetylla koneella...
abarth käytti itse konetta OT malleissa jopa twincam koneilla :wink:

-Toni-
juhani.e
Viestit: 138
Liittynyt: 28.04.2003 20:40

Viesti Kirjoittaja juhani.e »

No niin
noin ajattelinkin asian olevan

Siis kusiaisen aski on ihan kestävä

Ja tietysti jos kilpuria tehdään unohdetaan se vakio aski ja pistetään parempaa tilalle
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

:lol:
Sanoinhan että on monia mielipiteitä...

Tosiaan jos teet suorituskyvyn omaavaa katukäyttöön olevaa kusiaista
Riittänee tuo vakio aski

Mutta jos rakennat
Hirrmuista rata vehjettä unohda se vakio lodju

Kuten "hautakorpi" mainitsi
kusiaisen oman laatikon ongelma sijaitsee vetareiden lujuudessa (puhumattakaan rättinivelistä) ja ennen kaikkea 3 ja 4 vaihteen välistä jossa pikku moottorit putoavat pois tehoalueelta...tällä muutoksella olet juuri hankkinut vahvemman välitetyn vaihteiston ja moottorin jossa kytkin ei heti luista
Vastaa Viestiin