kuussatasen tehot
- fiat forever
- Viestit: 306
- Liittynyt: 15.04.2003 23:10
- Paikkakunta: kokkola
tuli tässä mieleen että jos ei sportin konetta laita niin sitte se orginaali ja tuota ilman "turboa" heppoja pitäis saada tonne 62 heppaan että takajarruija ei tarttis vaihtaa ja silti niin että se kulkee varmasti.
luuletko että puristuksien lisäämisellä+ kanavojen sorvimisellä+ kunnon kaasarilla+ pakoosarjalla pääsis tuohon voisi ehkä kampeakin "viilailla",
tuossa se hyvä että vaihtaa vaan takajarrut levyis niin siihen heittää sitten turbon ja se on siinä 93 hepass
ja kuusatanen lähtee
luuletko että puristuksien lisäämisellä+ kanavojen sorvimisellä+ kunnon kaasarilla+ pakoosarjalla pääsis tuohon voisi ehkä kampeakin "viilailla",
tuossa se hyvä että vaihtaa vaan takajarrut levyis niin siihen heittää sitten turbon ja se on siinä 93 hepass
ja kuusatanen lähtee
- fiat forever
- Viestit: 306
- Liittynyt: 15.04.2003 23:10
- Paikkakunta: kokkola
nolo
mitä oikein tuossa mietin kun entistä viestiä kirjotin tuo sun ohje se on vaan se paras (903 kone) tuo ois kyllä jo tässä vaiheessa pitänyt ymmärtää sanomattakin
paljoko hintaa peltisarjalle & kaasarille tulee ja sitten mieluiten nuo tuplakurkkuset tuplakaasarit niitä kun jotenkin suosin.
ja löytyykö vielä noita kyylareita (jos tässä vielä paha replikakuume herää) abarth maskin alle vai pitäskö semosen teettää.
mitä oikein tuossa mietin kun entistä viestiä kirjotin tuo sun ohje se on vaan se paras (903 kone) tuo ois kyllä jo tässä vaiheessa pitänyt ymmärtää sanomattakin
paljoko hintaa peltisarjalle & kaasarille tulee ja sitten mieluiten nuo tuplakurkkuset tuplakaasarit niitä kun jotenkin suosin.
ja löytyykö vielä noita kyylareita (jos tässä vielä paha replikakuume herää) abarth maskin alle vai pitäskö semosen teettää.
- fiat forever
- Viestit: 306
- Liittynyt: 15.04.2003 23:10
- Paikkakunta: kokkola
- fiat forever
- Viestit: 306
- Liittynyt: 15.04.2003 23:10
- Paikkakunta: kokkola
eläs ota niin vakavasti noita mun analyysiä kun tuo vääntö olikin poimittu ilmasta ja paino ei ollu kohallaan ja semmosia muitakin pikkuseikkoja ei ollu sen kummemmin huomioitu( ).
no mitä siihen sun mittauksiin tulee niiin ...........................
no ja ei siinä muuta voi ku nopeaks todeta
kyllä se fiatti sitte lähtee
no mitä siihen sun mittauksiin tulee niiin ...........................
no ja ei siinä muuta voi ku nopeaks todeta
kyllä se fiatti sitte lähtee
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: 29.01.2003 09:47
- Paikkakunta: Kajaani
sekametelisoppa
Moi
Hieman hyvittuneena olen seurannut kaytyä keskustelua...mutta koska itsekkin olen pari kusiasita nostanut takiaisin ajoon haudan takaa (kummassakin noin vuoden hitsuu talkoot) puhumattakaan tekniikka härdellistä...valotan hiukka asiaa mita itsella on tullut opittua vuosien saatossa:
stage 1:
paras ja halvin tekniika vaihtoehto on kusiaiseen tekniikan siirto kokonaisuudessaan fiat 133 tai fiat 850 autosta...parasta hommassa on vaihdelaatikko, ennen kaikkea sen valitykset ja lujuus...kusiaisen oman laatikon ongelma sijaitsee vetareiden lujuudessa (puhumattakaan rättinivelistä) ja ennen kaikkea 3 ja 4 vaihteen välistä jossa pikku moottorit putoavat pois tehoalueelta...tällä muutoksella olet juuri hankkinut vahvemman välitetyn vaihteiston ja moottorin jossa kytkin ei heti luista...puhumattakaan moottorista joka on eri tukevasti tehty kusiaisen vakio koneeseen (767ccm3) verrattuna
stage 2:
jos haluaa satsata hiukka ennemmän voi hiottaa vakio nokka-akselista (muistathan että 850/133 kone pyörii vastapäivään, 127 nokka ei käy!!)
viritys nokka-akselin esim rintakarilla/lapualla (hintaa noin 70e) ja säätämällä kaasarin säädöt uusiksi...teho nousee noin 8 hp joka on vakio koneesta ihan kivasti.
stage 3:
lisä muutokset tämän jälkeen käsittävät ensimmäiseksi jakajan...uden hinta on noin 100e ja ehdottoman kannattava hankinta...muten koneen säätäminen kohdilleen voi olla tuskaa (fiiatin jakajat menevät tosi helposti väljiksi) ja ehkä noin 32mm kurkulla varustettu kaasari..esim takaveto opeleissa on hyviä...abarth otti ton 70hp irti koneesta yksikurkkuisella 32mm solexilla!!!
vielä lisää???
stage 4:
unohda se seiskan kone pikkuhiljaa...no ehkä ota se 68mm iskulla varustettu kampura ja asenna se 850:sen lohkoon 850:sen (tai 133:n) mäntien ja kiertokankien kanssa...hoonaa pytyt, soravauta mäntien leasta 1mm pois..kasaa normaalisti...ja nauti noin 11:1 puristuksista ja +60ccm3 lisäyksestä iskutilavuudessa...tällä koneellä pieksää noin +75hv tehoilla 127 koneita...puhumattakaan siitä että moottorisi on kevyempi kuin 127 kone...seiskan kone ei ole avain tehoihin halvalla...
lisää???
stage 5:
nyt katsele itsellesi hämeenkyrön rompepäiviltä (josku heinakuussa???) itsellesi tuplakaasarin imusarja(alquati alumiininen 168e), laitat siis koneeseen tuplat...kärjetön sytytys on nyt must...samoin sportin peltipakosarja...sekä etsi käsiisi kopio fiat 850 competition manualista, tuosta al cosentinon kirjoittamasta kirjasesta selviää palotilan ja kanavien muutostyöt...tehoa lisä noin 10%
lisää??
stage 6:
daihatsu charaden turbo, välijäähdytin, öljynjäähdytin, takomännät 127 lohkossa(saat puristukset tonne 6,5:1 ja joko DHLA H turbotupla tai ohjelmoitava ruisku...tää on vielä halpaa kun vertaa mitä abartin alkuperäiset romut maksaa...
copyright 2003
toni parkkinen "hautakorpi"
ps...tässä vaiheessa sitten ne turvakaaret, kuppisituin 4-piste vyöt, levyjarrut...ja ennen kaikkea järki päähän!!!!
ps. abartin 5-vaihteinen laatikko Berniltä italiasta...n.35000mk /n.6000e...montako tilataan??
ps VINKKEJÄ NEUVOJA SÄHKÖPOSTISTA..SIIS MAILILLA SAA KIINNI PÄIVITTÄIN
Hieman hyvittuneena olen seurannut kaytyä keskustelua...mutta koska itsekkin olen pari kusiasita nostanut takiaisin ajoon haudan takaa (kummassakin noin vuoden hitsuu talkoot) puhumattakaan tekniikka härdellistä...valotan hiukka asiaa mita itsella on tullut opittua vuosien saatossa:
stage 1:
paras ja halvin tekniika vaihtoehto on kusiaiseen tekniikan siirto kokonaisuudessaan fiat 133 tai fiat 850 autosta...parasta hommassa on vaihdelaatikko, ennen kaikkea sen valitykset ja lujuus...kusiaisen oman laatikon ongelma sijaitsee vetareiden lujuudessa (puhumattakaan rättinivelistä) ja ennen kaikkea 3 ja 4 vaihteen välistä jossa pikku moottorit putoavat pois tehoalueelta...tällä muutoksella olet juuri hankkinut vahvemman välitetyn vaihteiston ja moottorin jossa kytkin ei heti luista...puhumattakaan moottorista joka on eri tukevasti tehty kusiaisen vakio koneeseen (767ccm3) verrattuna
stage 2:
jos haluaa satsata hiukka ennemmän voi hiottaa vakio nokka-akselista (muistathan että 850/133 kone pyörii vastapäivään, 127 nokka ei käy!!)
viritys nokka-akselin esim rintakarilla/lapualla (hintaa noin 70e) ja säätämällä kaasarin säädöt uusiksi...teho nousee noin 8 hp joka on vakio koneesta ihan kivasti.
stage 3:
lisä muutokset tämän jälkeen käsittävät ensimmäiseksi jakajan...uden hinta on noin 100e ja ehdottoman kannattava hankinta...muten koneen säätäminen kohdilleen voi olla tuskaa (fiiatin jakajat menevät tosi helposti väljiksi) ja ehkä noin 32mm kurkulla varustettu kaasari..esim takaveto opeleissa on hyviä...abarth otti ton 70hp irti koneesta yksikurkkuisella 32mm solexilla!!!
vielä lisää???
stage 4:
unohda se seiskan kone pikkuhiljaa...no ehkä ota se 68mm iskulla varustettu kampura ja asenna se 850:sen lohkoon 850:sen (tai 133:n) mäntien ja kiertokankien kanssa...hoonaa pytyt, soravauta mäntien leasta 1mm pois..kasaa normaalisti...ja nauti noin 11:1 puristuksista ja +60ccm3 lisäyksestä iskutilavuudessa...tällä koneellä pieksää noin +75hv tehoilla 127 koneita...puhumattakaan siitä että moottorisi on kevyempi kuin 127 kone...seiskan kone ei ole avain tehoihin halvalla...
lisää???
stage 5:
nyt katsele itsellesi hämeenkyrön rompepäiviltä (josku heinakuussa???) itsellesi tuplakaasarin imusarja(alquati alumiininen 168e), laitat siis koneeseen tuplat...kärjetön sytytys on nyt must...samoin sportin peltipakosarja...sekä etsi käsiisi kopio fiat 850 competition manualista, tuosta al cosentinon kirjoittamasta kirjasesta selviää palotilan ja kanavien muutostyöt...tehoa lisä noin 10%
lisää??
stage 6:
daihatsu charaden turbo, välijäähdytin, öljynjäähdytin, takomännät 127 lohkossa(saat puristukset tonne 6,5:1 ja joko DHLA H turbotupla tai ohjelmoitava ruisku...tää on vielä halpaa kun vertaa mitä abartin alkuperäiset romut maksaa...
copyright 2003
toni parkkinen "hautakorpi"
ps...tässä vaiheessa sitten ne turvakaaret, kuppisituin 4-piste vyöt, levyjarrut...ja ennen kaikkea järki päähän!!!!
ps. abartin 5-vaihteinen laatikko Berniltä italiasta...n.35000mk /n.6000e...montako tilataan??
ps VINKKEJÄ NEUVOJA SÄHKÖPOSTISTA..SIIS MAILILLA SAA KIINNI PÄIVITTÄIN
Mitäs minä sanoin
Kyllä tähänkin vastasi "reblica" harrastaja
Kun vain maltilla odotti
http://www.scuderiatopolino.com/Parts%20for%20Sale.htm
5 speed Price US$2,800.00
6 speed Price US$3,600.00
(EI abarthin)
Ei mitään ihan halpoja nuo lodjut
Kyllä tähänkin vastasi "reblica" harrastaja
Kun vain maltilla odotti
Japs. abartin 5-vaihteinen laatikko Berniltä italiasta...n.35000mk /n.6000e...montako tilataan??
http://www.scuderiatopolino.com/Parts%20for%20Sale.htm
5 speed Price US$2,800.00
6 speed Price US$3,600.00
(EI abarthin)
Ei mitään ihan halpoja nuo lodjut
Itselläkin on mökillä kusiainen
Sillä mielellä lukenut/tutkinut kaikkea siihen liittyvää
Jos joskus pistäs sen liikenteeseen hieman tehokkaampana
Täytyy kyllä sanoa että 127 902cc kone on se helpoin ja Halvin
Ja kyllä se vakio laatikkokin kestää
Kun vain maltilla ajaa ettei mitään hurjia burniksia!
Vaikka tuossa oli hyvää ohjetta ja luin silmät tapilla...
Täytyy myös muistaa nuo prosentti säädökset
(kone, laatikko ja jarrut)
Ja viri osia (esim. nokka)
Ja valmiita koneita
saa helpommin oikein päin rullaaviin
Tietysti jos panostaa rahallisesti/ajallisesti
ja jaksaa hakea osia ym.
Niin ehkäpä tuo tekniikka voisi olla ajattelemisen arvoinen
Tämä ei ollut mitään piruilua
Tuossa se vaan kuulosti liian helpolta
Sillä mielellä lukenut/tutkinut kaikkea siihen liittyvää
Jos joskus pistäs sen liikenteeseen hieman tehokkaampana
Täytyy kyllä sanoa että 127 902cc kone on se helpoin ja Halvin
Ja kyllä se vakio laatikkokin kestää
Kun vain maltilla ajaa ettei mitään hurjia burniksia!
Vaikka tuossa oli hyvää ohjetta ja luin silmät tapilla...
Täytyy myös muistaa nuo prosentti säädökset
(kone, laatikko ja jarrut)
Ja viri osia (esim. nokka)
Ja valmiita koneita
saa helpommin oikein päin rullaaviin
Tietysti jos panostaa rahallisesti/ajallisesti
ja jaksaa hakea osia ym.
Niin ehkäpä tuo tekniikka voisi olla ajattelemisen arvoinen
Tämä ei ollut mitään piruilua
Tuossa se vaan kuulosti liian helpolta
No joo
Tuosta laatikon kestävyydestä
Kuten jo sanoin siitä on monia mielipiteitä
Itsekin olen saanut vetareita rikki, en itse laatikkoa
Nuo vetaritkin kestää paremmin kun vaihtaa UUDET rättinivelet ja sen laipan mikä tulee akseliin ja rättiniveleen, ja ne "kikkareet" Mitkä tulee taas vetariin laatikon päähän
Ja kun pistää laipan pitkillä pulteilla ja lukko prikoilla rättiniveleen
Kestää ne vielä enemmän
Minkä minä olen huomannut niin jos pultit löystyy hiemankin
Sitä ei huomaa ja ajan mittaan se rikkoo paikat
Ja sen olen huomannut että Fiatin vetari jutskat kestää enemmän kuin Seatin
(Mika joskus taisi sanoa tuon)
Ja tietysti voihan niitä akseleita vahvistaa
Ja Laatikossa sitten öljyä
Kyllä kai se sitten kestää
No itsellä on tuo laatikko kestänyt ihan hyvin
Tosin mitään tehoa pellin alta ei löydy, mutta on mulla ollut tässä hurjiakin kokeiluja ja laatikko on ne hyvin kestänyt
Mutta kuten jo sanoin on monia mielipiteitä
Ehkäpä minunkin mielestä on helpompaa kun jättää kusiaisen laatikon
ja käyttää "oikein päin" pyöriviä koneita
Tosin tämäkin on maku asia
Ja jos nyt totta puhutaan olen itse kaupoilla välitetystä YM. "väärin päin" pöyrivästä laatikosta
Ehkä se on niin että normaali loota kestää normaali ajon hieman pirteemmälläkin koneella
Mutta kun tehdään "raceria" ei ole vakio lodju paras mahdollinen
Ja kyllä noiden prosenttien kanssakin joutuu pelaamaan jos laatikon vaihtaa, Mutta onko sillä nyt sitten väliä...
Meinaan jos Hyvää, kestävää rakentaa joutuu sen eteen tekemään töitäkin eiks niin...
Tuosta laatikon kestävyydestä
Kuten jo sanoin siitä on monia mielipiteitä
Itsekin olen saanut vetareita rikki, en itse laatikkoa
Nuo vetaritkin kestää paremmin kun vaihtaa UUDET rättinivelet ja sen laipan mikä tulee akseliin ja rättiniveleen, ja ne "kikkareet" Mitkä tulee taas vetariin laatikon päähän
Ja kun pistää laipan pitkillä pulteilla ja lukko prikoilla rättiniveleen
Kestää ne vielä enemmän
Minkä minä olen huomannut niin jos pultit löystyy hiemankin
Sitä ei huomaa ja ajan mittaan se rikkoo paikat
Ja sen olen huomannut että Fiatin vetari jutskat kestää enemmän kuin Seatin
(Mika joskus taisi sanoa tuon)
Ja tietysti voihan niitä akseleita vahvistaa
Ja Laatikossa sitten öljyä
Kyllä kai se sitten kestää
No itsellä on tuo laatikko kestänyt ihan hyvin
Tosin mitään tehoa pellin alta ei löydy, mutta on mulla ollut tässä hurjiakin kokeiluja ja laatikko on ne hyvin kestänyt
Mutta kuten jo sanoin on monia mielipiteitä
Ehkäpä minunkin mielestä on helpompaa kun jättää kusiaisen laatikon
ja käyttää "oikein päin" pyöriviä koneita
Tosin tämäkin on maku asia
Ja jos nyt totta puhutaan olen itse kaupoilla välitetystä YM. "väärin päin" pöyrivästä laatikosta
Ehkä se on niin että normaali loota kestää normaali ajon hieman pirteemmälläkin koneella
Mutta kun tehdään "raceria" ei ole vakio lodju paras mahdollinen
Ja kyllä noiden prosenttien kanssakin joutuu pelaamaan jos laatikon vaihtaa, Mutta onko sillä nyt sitten väliä...
Meinaan jos Hyvää, kestävää rakentaa joutuu sen eteen tekemään töitäkin eiks niin...
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: 29.01.2003 09:47
- Paikkakunta: Kajaani
non niin :)
hep...tulihan sitä komenttia
joo helpoin tapa on ehdottomasti käyttää kusiaisen omaa boxia...omat lähtökohtani kuitekin ovat hiukka erilaiset...johtuneen varmaan siitä että minulla on henk kohtaisesti ollut onni olla tekemisissä alkuperäisen abartin kanssa...sekä tutustua siihen oikeaan materiaaliin abarth malleista...kopioitu on, ja tällä hetkellä matskua on satoja sivuja
ehä niitä lukiessa on tullut lähdettyä tielle jossa (niin valitettavaa kuin onkin rahan) takia on joutunut hakemaan vaki kamppeiden lähettyviltä sellaisia ratkaisuita joilla oikeasti olisi mahiksia kilpailuissa (välityssuhteet, painonsäästö, alusta ...ja tietty tehot) ...koska alkuperäis osin tai edes rablika osin toteutettuna halvinkin abarth malli on hurjan kallis tekniikan osalta...
kasipätkän laatikosta sen verran...siinä olevat rattaat ovat kusiaisen laatikkoon verrattuna ihan eri planeetalta...puhumattakaan laatikon teknisestä toteutuksesta (ykkösessä olisi kiva se synkronointi...)
puhumattakaan vaihteiden väleistä viritetylla koneella...
abarth käytti itse konetta OT malleissa jopa twincam koneilla
-Toni-
Sanoinhan että on monia mielipiteitä...
Tosiaan jos teet suorituskyvyn omaavaa katukäyttöön olevaa kusiaista
Riittänee tuo vakio aski
Mutta jos rakennat
Hirrmuista rata vehjettä unohda se vakio lodju
Kuten "hautakorpi" mainitsi
kusiaisen oman laatikon ongelma sijaitsee vetareiden lujuudessa (puhumattakaan rättinivelistä) ja ennen kaikkea 3 ja 4 vaihteen välistä jossa pikku moottorit putoavat pois tehoalueelta...tällä muutoksella olet juuri hankkinut vahvemman välitetyn vaihteiston ja moottorin jossa kytkin ei heti luista