Onko Fiat 127 abartheja :?: Tai 127 abarth osia
127 Abarth
Tässä linkki 127 abarth keskusteluun http://www.abarth-gmr.be/forum/index.ph ... cseen.html
Lancia Fulvia 1.3 HF Gr4, Fiat Tipo Sport2000, ex Autonovo Gr2 128 Coupe
Sain tuossa yhteyden kaveriin nimeltä Carlo Cavicchi. Carlo ajoi vuonna 1978 Quebecin MM-rallin Alitalian väreissä olleella Fiat 127 Abarthilla. Kyselin vähän tuosta autosta ja kisasta ja Carlo ystävällisesti kertoili.
Auto oli tosiaan Fiatin tehdastiimin tekemä ja ajattama. Auto oli tehty pistämään kampoihin Alain Coppierin ajamalle Peugeot 104:lle, joka oli menestynyt aiemmissa kisoissa ihan mukavasti. Carlo muisteli että seiska oli hyvin tehokas(!), mutta ei kovin luotettava, sillä auto oli valmisteltu kisaan vain 15:ssä päivässä.
Kolmen pätkän jälkeen Carlo oli kokonaiskisassa kympin sakissa, 15s edellä Coppieria eikä kaukana Alenista... Nelospätkällä vetoakseli petti ja aiheutti kuperkeikan ja keskeytyksen. Kisan jälkeen auto purettiin ja tämä ralli jäi seiskalle ainoaksi tehdastiimin väreissä.
Tuolla alimpana on Italiaksi jotain juttua auton tekniikasta: http://www.fiat127club.it/PrepAbarth.htm
Carlo lähetti myös kuvia:
Ja tuolla kuvia pienoismallista: http://homepage3.nifty.com/group4rally/page025.html
Auto oli tosiaan Fiatin tehdastiimin tekemä ja ajattama. Auto oli tehty pistämään kampoihin Alain Coppierin ajamalle Peugeot 104:lle, joka oli menestynyt aiemmissa kisoissa ihan mukavasti. Carlo muisteli että seiska oli hyvin tehokas(!), mutta ei kovin luotettava, sillä auto oli valmisteltu kisaan vain 15:ssä päivässä.
Kolmen pätkän jälkeen Carlo oli kokonaiskisassa kympin sakissa, 15s edellä Coppieria eikä kaukana Alenista... Nelospätkällä vetoakseli petti ja aiheutti kuperkeikan ja keskeytyksen. Kisan jälkeen auto purettiin ja tämä ralli jäi seiskalle ainoaksi tehdastiimin väreissä.
Tuolla alimpana on Italiaksi jotain juttua auton tekniikasta: http://www.fiat127club.it/PrepAbarth.htm
Carlo lähetti myös kuvia:
Ja tuolla kuvia pienoismallista: http://homepage3.nifty.com/group4rally/page025.html
Aparaatti seiska
Bono estente!
Jos oikein italiankielisen sepustuksen ymmärsin oli Quebec:in kilvanajoon osallistunut peli 1050 / ohc koneinen r II laite? Ja teksitissä aiemmat palikat taas Abarthin tuning kitti tappikoneiseen seiskaan. Kaikenkaikkiaan hienoa salapoliisityötä. Vielä, kun saisi kuvia alustasta ja konehuoneesta - olisi Historic miehille hieman referenssiä, vaikka kysessä ei sportti ollutkaan, vaan "strada"...
Jos oikein italiankielisen sepustuksen ymmärsin oli Quebec:in kilvanajoon osallistunut peli 1050 / ohc koneinen r II laite? Ja teksitissä aiemmat palikat taas Abarthin tuning kitti tappikoneiseen seiskaan. Kaikenkaikkiaan hienoa salapoliisityötä. Vielä, kun saisi kuvia alustasta ja konehuoneesta - olisi Historic miehille hieman referenssiä, vaikka kysessä ei sportti ollutkaan, vaan "strada"...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Joopa joo
...tai enemmänkin siansuomea...
Sinänsä toki viihteellistä. Vaan oikeasti asiaan. Kun kerran on kontaktit aikanaan MM tasolla kilpailleeseen henkilöön, niin tietoa mielellään vastaan otetaan, miten ja millä palikoilla auto on rakennettu - lähinnä alustan suhteen, muut asiat selviävät luokkareista. Kuvista päätellen autoa on rakennettu, kilpakoelaudat jne... Ei siis mikään tyypillinen r A suomisportti, jossa aikanaan oli ladan etujouset, kireämpi nokka, välityssarja (ehkä lukko), etupäässä K-raudan kierretangosta tehdyt reaktiotangot, vakiojarrut jne... Eihän sitä koskaan tiedä, jos kuitenkin ylijäämäosista innostuisi rakentamaan Fiat 127 L / 1050 cc rII mukaisen historic kilpurin...
Sinänsä toki viihteellistä. Vaan oikeasti asiaan. Kun kerran on kontaktit aikanaan MM tasolla kilpailleeseen henkilöön, niin tietoa mielellään vastaan otetaan, miten ja millä palikoilla auto on rakennettu - lähinnä alustan suhteen, muut asiat selviävät luokkareista. Kuvista päätellen autoa on rakennettu, kilpakoelaudat jne... Ei siis mikään tyypillinen r A suomisportti, jossa aikanaan oli ladan etujouset, kireämpi nokka, välityssarja (ehkä lukko), etupäässä K-raudan kierretangosta tehdyt reaktiotangot, vakiojarrut jne... Eihän sitä koskaan tiedä, jos kuitenkin ylijäämäosista innostuisi rakentamaan Fiat 127 L / 1050 cc rII mukaisen historic kilpurin...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Näkyyhän tuossa ekassa kuvassa alustakin... Nojoo, laitoin Carlolle kyselyä jos hänellä on alustaratkaisuista jotain tietoa. Voi kyllä olla että kuskilta ei detaljitietoa löydy, kun tuo oli kuitenkin tehtaan rakentama auto. Ilmoittelen täällä jos jotain kuuluu. Carlo lupasi aiemmin myös lisää kuvia jos niitä vain löytyy.
Seiska
Jees, niin näkyy. Yritin zoomailla kuvatusta, kovin selvää siitä ei vaan saanut. Lähinnä seuraavat alusta-asiat kiinnostavat:
- takapää; oliko mahd.coiloverit lehtijousen kaverina
- etupäässä vissiin oli vakaaja (ei reaktiotankoja)
Hienoa olisi mahdollisimman laaja kuvakooste...
- takapää; oliko mahd.coiloverit lehtijousen kaverina
- etupäässä vissiin oli vakaaja (ei reaktiotankoja)
Hienoa olisi mahdollisimman laaja kuvakooste...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Italian ebayssä näkyy joku kauppaavan jotain prujuja tästä Alitalia fiiusta ja samoin Lavazzan Sportista ja monesta muustakin. Ihan varma en ole mistä on kysymys, kun ei tuo Italia taivu edes käännöskoneen kanssa. Käykääpä katsomassa: http://shop.ebay.it/merchant/karmann121
Ilmeisesti ainakin Ranskassa on ajeltu rallicrossia tuonnäköisillä Abarthin rakentamilla seiskoilla. Ranskalaisilla Forum-Auton sivuilla on jotain juttua ja kuvia näistä. Ranskaksi tosin...
http://www.forum-auto.com/automobiles-m ... 107-35.htm
http://www.forum-auto.com/automobiles-m ... 107-35.htm
Italian poikien foorumilla on kuvia Alitalia replicasta. Aika hieno...
http://fiat127club.forumfree.net/?t=42040655
http://fiat127club.forumfree.net/?t=42040655
Ebayssa näkyy olevan 127 Abarthin kone myynnissä: http://global.ebay.com/FIAT_127_ABARTH_ ... 30899/item