131 Abarth valot
131 Abarth valot
131 Abarthista näkee aika monenlaisia ajovalo konfiguraatioita. Toisissa on samankokoiset pyöreät umpiot, ja toisissa on sisemmät valot pienemmät.
Kumpi noista on alkuperäisempi, ja minkä kokoiset nuo umpiot kuuluu olla?
Mistä löytäisi umpion pohjat (kiinnitykset siis)? Umpioita nyt löytyy mistä vaan.
Kumpi noista on alkuperäisempi, ja minkä kokoiset nuo umpiot kuuluu olla?
Mistä löytäisi umpion pohjat (kiinnitykset siis)? Umpioita nyt löytyy mistä vaan.
- fiat forever
- Viestit: 306
- Liittynyt: 15.04.2003 23:10
- Paikkakunta: kokkola
Kuten fiat forever kirjoittikin niin katu-Aparaateissa on samankokoiset valot keskenään, vain Racingissä (englannissa Sport) oli pienempi valo sisämäisenä. Kilpureissa oli isoja sitten sisempänä mutta myös samankokoisia oli käytössä, riippuen ajankohdasta ja myös ymmärtääkseni rallista. Taisipa tässä Autonovon rakentamassa laitteessa olla vielä molemmat lamput isoja...
Noita valonpohjiahan on löytynyt 131S autoista mutta liienmälti noita ei enää missään loju... . Eli purkaamokierrokselta noita voisi löytyä.
Noita valonpohjiahan on löytynyt 131S autoista mutta liienmälti noita ei enää missään loju... . Eli purkaamokierrokselta noita voisi löytyä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Tarkempi selvitys kuvien kera löytyy nettisivuiltani mutta lyhyesti:
- kaikki siviiliversiot olivat ns. Special maskilla ja valoilla. Siviiliversiossa erona Speciaaliin se että kromi osat olivat mustia.
- kaikki kilpaversiotkin olivat samalla maskilla vuoteen -77 loppu tai -78 alku.
- tuosta alkaen luokiteltiin tuo uusi maski jossa SISEMPI valo on isompi, tosin molempia käytettiin ristiin, tehdastiimin autoissa kylläkin tuo uudempi maski oli suositumpi
- pienempi valo keskellä olevaa Racing maskia EI käytetty Abarthissa.
- kaikki siviiliversiot olivat ns. Special maskilla ja valoilla. Siviiliversiossa erona Speciaaliin se että kromi osat olivat mustia.
- kaikki kilpaversiotkin olivat samalla maskilla vuoteen -77 loppu tai -78 alku.
- tuosta alkaen luokiteltiin tuo uusi maski jossa SISEMPI valo on isompi, tosin molempia käytettiin ristiin, tehdastiimin autoissa kylläkin tuo uudempi maski oli suositumpi
- pienempi valo keskellä olevaa Racing maskia EI käytetty Abarthissa.
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Yksi tarkennus HH:n vastaukseen. Autonovo ei ole itse rakentanut muita ralliautoja kuin sen turbo uunon millä sundtröm ajoi. Muut autot on ollut tehdasautoja jotka on ollut vuokralla suomessa.
131Rally kertoi oikein ralliautoissa käytetyistä valoista (tehdasautot). Ne missä oli keskimmäiset valot isommat niissä oli myös ne pienenmät valot H4:set.
131Rally kertoi oikein ralliautoissa käytetyistä valoista (tehdasautot). Ne missä oli keskimmäiset valot isommat niissä oli myös ne pienenmät valot H4:set.
Höpö-höpö, Autonovo rakensi noista vuokralla olleiden tehdasautojen varaosista yhden 131:n Kallion Jokkelle ja auto on ollut myynnissä jo pitempään eräällä harrastajalla pääkaupunkiseudulla, myynti-ilmonhan kaikki ovat bonganneet tietysti jo uudesta Bellisimasta.
Mitenkäs nämä Ritmot - Laineen Antsalle tullut 75:nenhan tuli valmiina mutta mites nuo 130:set, N:läisihän ymmärtääkseni rakennettiin Suomessa mutta mites nuo A:laiset, mikäs se Sunströmmin Mikon auto oli, tulikos se valmiina vai rakennettiinko Suomessa? Kallion 130:nen oli huhupuheiden (aika varma lähde) mukaan alunperin tuo Laineen vanha 75:nen josta se useiden vaiheiden jälkeen muuttui 130:seksi.
Mitenkäs nämä Ritmot - Laineen Antsalle tullut 75:nenhan tuli valmiina mutta mites nuo 130:set, N:läisihän ymmärtääkseni rakennettiin Suomessa mutta mites nuo A:laiset, mikäs se Sunströmmin Mikon auto oli, tulikos se valmiina vai rakennettiinko Suomessa? Kallion 130:nen oli huhupuheiden (aika varma lähde) mukaan alunperin tuo Laineen vanha 75:nen josta se useiden vaiheiden jälkeen muuttui 130:seksi.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Olen töissä samassa paikassa erään vanhan autonovon mekaanikon kanssa ja tietoni perustuu hänen puheisiin.
Sen Kallion Jokken auton rakensi joku turkulainen, osa osista tuli novon kautta. Rakentaja ei ole ollut koskaan novon palveluksessa.
Sundströmin mikon auto oli niin sanottu turbo uuno. Se on aloitettu rakentaa kolaroidusta fire mallista joka on muutettu ralliautoksi. Sitten se on muutettu turbo uunoksi.
Sen Kallion Jokken auton rakensi joku turkulainen, osa osista tuli novon kautta. Rakentaja ei ole ollut koskaan novon palveluksessa.
Sundströmin mikon auto oli niin sanottu turbo uuno. Se on aloitettu rakentaa kolaroidusta fire mallista joka on muutettu ralliautoksi. Sitten se on muutettu turbo uunoksi.
En vanno mutta olen lähes varma että umpiot ovat 5". Omaani ainakin vaihdoin jostakin Datsunista 5" yleismallisen umpion pohjat ja umpiot.
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Palataampa taas tapaus Kallion ex. Mirkkuun - oman tietoni olen muodostanut puheista joita auton ympärillä liikkuu ja suurin osa niistä on kuultu auton nykyiseltä omistajalta, hyvin mahdollista että olen väärässä ja auton on tehnyt Kallion porukat, silloin mahdollinen epäilys tekijästä onkin. Mutta Jyrkil, Sundström ajoi myös myös Ritmolla, sen historiasta kyselin että onko siitä tietoa?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
HH:lle tietoa ritmoista. Sundström käyttämä Ritmo oli myös tehtaan leasing malleja jotka menivät sopimuksen jälkeen takaisin tehtaalle. Ritmoissa oli hieman pitempi leasing aika kuin muissa. Laineen käyttämä 70:nen oli myös tehtaan tekemä. Viitalan Petri ajoi myös autonovon ylläpitämällä Ritmolla, siis sama yksilö millä Mikko ajoi (edes mennyt taitava rattitaituri, eli Mikko siis).
Autonovo toimi siis samalla periaatteella kun nykyään esim LPM racing.
Autonovo toimi siis samalla periaatteella kun nykyään esim LPM racing.