131 Abarth valot

Abarthiin ja replikoihin liittyvät aiheet
NesteHukka

131 Abarth valot

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

131 Abarthista näkee aika monenlaisia ajovalo konfiguraatioita. Toisissa on samankokoiset pyöreät umpiot, ja toisissa on sisemmät valot pienemmät.
Kumpi noista on alkuperäisempi, ja minkä kokoiset nuo umpiot kuuluu olla?
Mistä löytäisi umpion pohjat (kiinnitykset siis)? Umpioita nyt löytyy mistä vaan.
Avatar
fiat forever
Viestit: 306
Liittynyt: 15.04.2003 23:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja fiat forever »

yleensä ottaen niin abartit jotka oli rallissa käyttivät ulompi pienempi valoja plus extra valo tai samankokosia katuautot melkein poikeuksetta samankokosia. sportit taas sisempi pienempi ja rallyt samankokosia (nämä on mun näkemiä eri kuvilta ja niitä voi olla vielä erilaisia eri vuosimalleissa)
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kuten fiat forever kirjoittikin niin katu-Aparaateissa on samankokoiset valot keskenään, vain Racingissä (englannissa Sport) oli pienempi valo sisämäisenä. Kilpureissa oli isoja sitten sisempänä mutta myös samankokoisia oli käytössä, riippuen ajankohdasta ja myös ymmärtääkseni rallista. Taisipa tässä Autonovon rakentamassa laitteessa olla vielä molemmat lamput isoja...

Noita valonpohjiahan on löytynyt 131S autoista mutta liienmälti noita ei enää missään loju... :cry: . Eli purkaamokierrokselta noita voisi löytyä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Tarkempi selvitys kuvien kera löytyy nettisivuiltani mutta lyhyesti:

- kaikki siviiliversiot olivat ns. Special maskilla ja valoilla. Siviiliversiossa erona Speciaaliin se että kromi osat olivat mustia.
- kaikki kilpaversiotkin olivat samalla maskilla vuoteen -77 loppu tai -78 alku.
- tuosta alkaen luokiteltiin tuo uusi maski jossa SISEMPI valo on isompi, tosin molempia käytettiin ristiin, tehdastiimin autoissa kylläkin tuo uudempi maski oli suositumpi
- pienempi valo keskellä olevaa Racing maskia EI käytetty Abarthissa.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Jyrkil
Viestit: 43
Liittynyt: 03.01.2003 23:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Jyrkil »

Yksi tarkennus HH:n vastaukseen. Autonovo ei ole itse rakentanut muita ralliautoja kuin sen turbo uunon millä sundtröm ajoi. Muut autot on ollut tehdasautoja jotka on ollut vuokralla suomessa.
131Rally kertoi oikein ralliautoissa käytetyistä valoista (tehdasautot). Ne missä oli keskimmäiset valot isommat niissä oli myös ne pienenmät valot H4:set.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Höpö-höpö, Autonovo rakensi noista vuokralla olleiden tehdasautojen varaosista yhden 131:n Kallion Jokkelle ja auto on ollut myynnissä jo pitempään eräällä harrastajalla pääkaupunkiseudulla, myynti-ilmonhan kaikki ovat bonganneet tietysti jo uudesta Bellisimasta.

Mitenkäs nämä Ritmot - Laineen Antsalle tullut 75:nenhan tuli valmiina mutta mites nuo 130:set, N:läisihän ymmärtääkseni rakennettiin Suomessa mutta mites nuo A:laiset, mikäs se Sunströmmin Mikon auto oli, tulikos se valmiina vai rakennettiinko Suomessa? Kallion 130:nen oli huhupuheiden (aika varma lähde) mukaan alunperin tuo Laineen vanha 75:nen josta se useiden vaiheiden jälkeen muuttui 130:seksi.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Jyrkil
Viestit: 43
Liittynyt: 03.01.2003 23:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Jyrkil »

Olen töissä samassa paikassa erään vanhan autonovon mekaanikon kanssa ja tietoni perustuu hänen puheisiin.
Sen Kallion Jokken auton rakensi joku turkulainen, osa osista tuli novon kautta. Rakentaja ei ole ollut koskaan novon palveluksessa.
Sundströmin mikon auto oli niin sanottu turbo uuno. Se on aloitettu rakentaa kolaroidusta fire mallista joka on muutettu ralliautoksi. Sitten se on muutettu turbo uunoksi.
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Mullakin on semmoinen hatara mielikuva että Kallion mirkula on Kallion tiimin tuotos. En ole varma.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Palatakseni vielä itse aiheeseen, niin mikähän se sitten on sen "oikeaoppisen" Abarthin (molemmat valot pienet) umpion halkaisija?
Jyrkil
Viestit: 43
Liittynyt: 03.01.2003 23:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Jyrkil »

Mun mielestä ne on samankokoiset kuin racingin sisemmät valot, mutta ne kaikki on h4:sia. Eli eikö koko ole silloin 5 3/4.
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

En vanno mutta olen lähes varma että umpiot ovat 5". Omaani ainakin vaihdoin jostakin Datsunista 5" yleismallisen umpion pohjat ja umpiot.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
karkin
Viestit: 956
Liittynyt: 29.01.2003 19:35
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja karkin »

Kylläpä ne ihan perus 5 3/4 on ja taispa olla vielä 10 referenssillä alkujaan.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Palataampa taas tapaus Kallion ex. Mirkkuun - oman tietoni olen muodostanut puheista joita auton ympärillä liikkuu ja suurin osa niistä on kuultu auton nykyiseltä omistajalta, hyvin mahdollista että olen väärässä ja auton on tehnyt Kallion porukat, silloin mahdollinen epäilys tekijästä onkin. Mutta Jyrkil, Sundström ajoi myös myös Ritmolla, sen historiasta kyselin että onko siitä tietoa?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Specialin maskin valot eivät käy racingin maskiin.
Racingin sisemmiksi valoiksi sopii ritmon sisemmät umpiot.
T: onnellinen molempien mallien omistaja... :D

Ja löyty toissaviikolla pörssistä..
Jyrkil
Viestit: 43
Liittynyt: 03.01.2003 23:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Jyrkil »

HH:lle tietoa ritmoista. Sundström käyttämä Ritmo oli myös tehtaan leasing malleja jotka menivät sopimuksen jälkeen takaisin tehtaalle. Ritmoissa oli hieman pitempi leasing aika kuin muissa. Laineen käyttämä 70:nen oli myös tehtaan tekemä. Viitalan Petri ajoi myös autonovon ylläpitämällä Ritmolla, siis sama yksilö millä Mikko ajoi (edes mennyt taitava rattitaituri, eli Mikko siis).
Autonovo toimi siis samalla periaatteella kun nykyään esim LPM racing.
Vastaa Viestiin