131 vanteet

Abarthiin ja replikoihin liittyvät aiheet
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

No onko pakko sekaantua joka asiaan, no on :lol:

Tuossa kommentoitiin että levikelaipat rasittavat laakereita. EN OLE mikään laakeriekspertti mutta paljon levikelaippojen kanssa on tullut touhuttua. Mitään laakeriongelmia ei ole ollut, jopa 40mm laippoja on käytetty. Mutta joka tapauksessa uskallan väittää että takana ei levikelaippa rasita laakeria YHTÄÄN. Miettikääpä laakerin rakennetta. Sama paine käy laakeriin riippumatta minkälaisen vivun päässä on rengas. Etupyörän laakeri on erijuttu 131ssä, siinä laakeri kantaa kuormaa eritavalla ja jatkunut vipu vääntää laakerin ulkokoolia. Takana vääntöä ei tule jos vetari ei taivu, ja en usko että vetarin taipuma ei niiiin iso ongelma ole.

Jos vetareita jatkatte niin tietysti laakerin ja perän välistä, ei laakerin ja pyörän välistä :shock: On sekin ihme nähty että kaveri hitsasi toisesta vetarista 20cm jatkoa varsinaiseen vetariin, eka mutkassa n.100km/h hitsaus petti ja katon kautta ympäri, vänkäri lensi ikkunasta..
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
rekku100s
Viestit: 134
Liittynyt: 02.11.2006 20:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja rekku100s »

Tottakai laakerin ja perän välistä.Ei muu oo käyny mielessäkään.Totahan mä ton holkin ja stefan kanssa tarkotinkin.En levitä akselia,vaan hommaan sopivat vanteet. :wink:
Fiat 131 Abarth replica+Alfa 75 TSx2+HD
mikahai
Viestit: 483
Liittynyt: 11.09.2007 18:08
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja mikahai »

kyllä nuo mun autossa olevat akselit ohenevat laakerista vetopyörästöön päin. oli miten oli. kait se on itekki alettava katteleen levittävempiä vanteita. aika monta muttaa tuossa perän leventämisessä kuitenkin on
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Vielä pitää yksi asia laakerikuormasta sanoa, se onko leveys tehty laipalla tai vanteella ei vaikuta laakerin kuormaan. Laakeria rasittaa ihan samalla tavalla vivun pituus, riippumatta miten se vipu on saatu aikaan. Laakeri ei tiedä onko se aine vannetta vai ei. Ongelma on lähinnä siinä että laippa/vanne pysyy kiinni, ja että vanne/laippa/napa keskittyy toisiinsa nähden. Luonnollisesti vanne ilman laippaa on luotettavampi, usein myös kevyempi. Kovin paksuja laippoja käytettäessä olisi syytä välipultata laippa napaan ja vanne laippaan. Nykyisellään tosin taitaa olla meilläkin 30mm laipat pitkillä pinnoilla ja muttereilla ja niillä on ajettu 100h rataa ilman ongelmia. Tosin pinnat on Turner Motorsportin tavaraa, lie ihan hyvää ainetta.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
mikahai
Viestit: 483
Liittynyt: 11.09.2007 18:08
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja mikahai »

tuolla niitä ois mirkkuun vanteita.

http://www.roinmotorsport.com/tecnology ... barth1.htm
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Vastaa Viestiin