Abarth vai ei??
Abarth vai ei??
Eli miten tällaiset mallit kuten stilo 2.4 abarth tai bravo 2.0 abarth?? Ovatko todellisuudessa aitoja abartheja vai ovatko viimeiset oikeat abarthit ritmoja?
Mistä erottaa oikean abarthin tehdystä? Olen joskus nähnyt uno turbon jossa luki vain uno abarth. Onko tämäkin vain joku omistajan kikka vai mikä?
Mistä erottaa oikean abarthin tehdystä? Olen joskus nähnyt uno turbon jossa luki vain uno abarth. Onko tämäkin vain joku omistajan kikka vai mikä?
Fiude se olla pitää!
Tuo Stilo lienee ihan aito Abarth mutta Bravon kohdalla ei mitään Abarthia ole ollut. Sitten noita on eri maahantuojien lanseeramia Abartheja kuten vaikka Suomessa Novon aikanaan tekemä Uno Abarth mallista 55S(?) - alle tie-Unon alut, takaluukkuun Fiat-Abarth merkki sekä koneeseen pientä piristettä (putki, oisko ollut nokka ja kaasari/imusatsi). Turbo-Unosta mitään virallista Abarthia ei ole ollut. Edellinen Abarth on tosiaan ollut Ritmosta (125/130TC, 105TC ei ollut Abarth). Aidon Abarthin tunnistaa siitä että sen rekisteriotteessa lukee moinen ...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Liekköhän tuo Abarthin merkki rytmistä sen kummemmin kuin stilostakaan "aitoo" tekee Miten se aitous sit lopulta määritelläänkään.......
Oliskohan kuitenkin 124 Abarth Spider ihan viimenen varsinainen Abarthin tekele tai 131 Abarth.....Joka kuitenkin poikkes varsinaisen mirkun tekniikasta melko täydellisesti
Oliskohan kuitenkin 124 Abarth Spider ihan viimenen varsinainen Abarthin tekele tai 131 Abarth.....Joka kuitenkin poikkes varsinaisen mirkun tekniikasta melko täydellisesti
+30km/h
Kysy ihan mitä vaan,niin vastaan ihan mitä vaan
Kysy ihan mitä vaan,niin vastaan ihan mitä vaan
No samaa ideologiaa käyttämällä siis joku "alkupään" 850/1000TC ei ole Abarth kun tekniikka on niin pitkälle vakio-pissiäistä... Tuon Stilon Abarth-astetta en sen tarkemmin tunne Rytmissä tuo ei ihan pelkkään merkkiin rajoittunut. Ja loppujen lopuksi joku 124 Abarth Spiderin 8v mallikaan ei itse moottoriltaan kauheita poikennut vakiomallista mutta alusta sen sijaan kyllä. Mutta itsekkin edustan sitä sukupolvea joka tuota Rytmiä ei niin kauheen eksoottisena ole pitänyt toisin kuin taas juuri noita mainitsemiasi 124/131 versioita.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Tuosta jousituksesta sen verran, että aikanaan omassa vuoden 1982 Ritmo 105TC:ssä oli mm. Konin Sport vaimentajat joita ei varmasti ollut missään Dieselissä (siis vakiona). Pakoputki oli Abarthin valmistama ja siinä erikoisuutena keskiputki, joka oli alumiinia. No ratissahan luki Abarth, mutta senhän tietää kaikki. Vanteet oli 14 alut, myös varapyörä. Oli aikanaan ihan menevä laite vaikkei mikään Abarth ollutkaan.
Mielenkiintoinen kanta aikoinaan ollut Veholla, ei voi kun ihmetellä mutta tuolla paperillahan on hyvä mennä muutoskatsatamaan... Siinä jousituksessa on eroa aika tavallakin (edessä olka-akselit (joissa lukee se Abarth ), isot laakerit ja vetonivelet, iskarit/jouset, vakaaja, takana yksilehtinen jousi...) kuten myös koko voimansiirtolinjakin (ne vetonivelet/akselit ja laatikko) on tavallisesta poikkeava. Koneessahan ei nyt suurta eroa noihin taximallin patoihin ole, ellei sellaiseksi sitten laske sitä peltisarjaa jossa komeilee valmistaja Abarth, 130:ssä ne tuplat ja 125:ssa oma imusarjansa sekä se alusumppu - taas trapantin logolla) Otappa Karkin trapantti-rytmi ja tiisselisi vierekkäin ja ala vertailemaan - saatat hämmästyä ... Ja jos tuota silmänruokaa ajattelee niin mm. 125TCon ihan omalla speciaalilla sisustalla mittaristoa myöten ja sitten nuo korin muovihärpäkkeet.
Coupé, ei 105:ssa vakiona mitään Koneja ole ollut vaan kyllä nekin sinne on vaihdettu.
Coupé, ei 105:ssa vakiona mitään Koneja ole ollut vaan kyllä nekin sinne on vaihdettu.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Mutta mitäs tuo todista siitä mitä eroja niissä ihan oikeesti on?karkin kirjoitti:Tuolla paperilla ja tuolta: http://photobucket.com/albums/v332/karkin/?start=all löytyvillä datapapereilla diisseliin meni 1.8 tc.
No ulospäin joo ne näyttävät molemmat - Ritmolta...karkin kirjoitti:Joo olen kyllä vertaillut livenä molempia
Juu, ei todistakkaan (ompa sulla hyvät referenssit ) mutta siinä tiisselissä ei siltikään ole niitä 243mm jäähdytettyjä levyjä, isompia etujarrusylintereitä eikä pääsylkkykään tai tehostin taida olla niitä isomman kaliberin tuotteita kuten ei 105:kaan. Samoin ne isot vetonivelätkin puuttuvat siitä tiisselistä joten eipä ihme ettei se voimansiirtokaan sulla läjässä pysynyt . Oletko muuten verrannut tavallisen ja Aparaatin etualatukivarsia?karkin kirjoitti:14":n rengaskoko nyt ei todista mitään,kun se oli vaihtoehtoisena kaikkiin Jousiakin oli kaikkiin tarjolla 2 eri jäykkyyttä.
Tuossa nakussanikin oli uutena kaasupumput ja 14" pyörät
Pistäppäs 125TC:n iskarit normaali-Ritmoon niin voit yllättyä kun ei camberit olekkaan enää kunnossa - arvaneet varmaan miksi...
Joo, se on tosi speciaali kun ei mullakaan moista edes ole - mulla sentään on ZF:n tasauspyörästökin ...karkin kirjoitti:Ps. Se "tavallisesta poikkeava" laatikko olis edelleen joutilaana
Hinta vaan just pompsahti,kun se on niin spesiaali
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Eihän se todistakkaan........paprussahan onkin ettei "periaatteellisia" eroja ole Ja se riitti katsastukseen.-HH- kirjoitti: Mutta mitäs tuo todista siitä mitä eroja niissä ihan oikeesti on?.
Jarrujakaan ei vaadittu muutettavaksi,koska kiisselissä oli isompi tehostaja kuin 105:ssa(pienempi taas kuin 130:ssä )
Datapapereissa ei yleensäkkään ole erikseen mainittu "ABARTH LEIMATTUJA" palikoita
+30km/h
Kysy ihan mitä vaan,niin vastaan ihan mitä vaan
Kysy ihan mitä vaan,niin vastaan ihan mitä vaan
Ei moista ketään väitäkkään ettei putki moinen olisi ollut - tosin sen voisin väittää että se keskiosa oli alumiinisella lämpösuojalla vaan päällystetty, ei kokoalumiininen 8) . Noi ovat kuitenkin olleet silloin sen verran erikoisautoja että ajo-ominaisuuksien parantamiseksi ollaan helpolla iskareita jo uutena vaihdettu paremmiksi.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Kyllä se alumiinia oli. Eikä ollut ymmärrettävästi pitkäikäinen. Putken kylkeen tuli repeämä. Kun vieraalla paikkakunnalla olin suunnistin lähimmälle Hankkijalle. Pyysin että hitsaisivat putken repeämän kun oli niin siististi mennet (auton alle kurkkien). Auto nosturille ja asentaja töihin. Ei mennyt kauan kun pyysi katsomaan, ettei onnistu kun on alumiinia! Saatiinhan se "väliaikaisesti" pakoputkimassalla, pellillä ja lemmareilla. Että sellainen tarina.