Nyt tarvitaan todellista abarth fakta tietoa...

Abarthiin ja replikoihin liittyvät aiheet
Mese
Viestit: 76
Liittynyt: 13.01.2003 15:57
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Mese »

Eikös nuo alustaratkaisut näy tuossa F.I.A:n todistuksessa...
heikosti kylläkin.
(kirjoitin oman otsikon aiheelle)
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

juhani...
Kyllä sun pitäisi tietää, ettei se auto tarvi olla identtinen... todistuksen kanssa Vaan vastaava :wink:
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Joo, nyt täytyy ottaa huomioon luokitustodistuksien tarkasteluissa se, että autoja valmistettiin useilla eri varustetasoilla. Esimerkiksi edellä mainitussa luokitustodistuksessa 1182 esitetään tietty perusmalli ja erikseen luetellaan mahdolliset lisävarusteet, kuten kaarrevakaajat.

Fiat 600-pohjaisissa Abartheissa mallimerkinnän loppuosa kertoo enemmän tehosta ja auton varustuksesta. Esim. vuoden -65 Berlina Corsa -mallissa tehoa oli enemmän kuin perusmallissa ja myöskin auton varustus oli sen mukainen. Luokitustodistus ei kerro suoraan, millaisia tehtaalta lähteneet autot olivat, vaan monet lisävarusteeksi merkityt osat olivat jo ihan vakiona parhaissa malleissa. Tästä syystä katsastusmieskään ei välttämättä vaadi takapyörille levyjarruja luokitustodistuksen aineiston perusteella, sillä takalevyjenkin kohdalla on maininta lisävarusteesta. Näyttää siis italiaa ymmärtämättömälle katsastajalle suurinta paperista löytyvää teholukemaa ja kuvien mukaisia rakenteita eikä puhu lisävarusteista mitään, niin voi kiertää tätä vertailuautoasiaa. Tämä ei ole tietenkään suositeltavaa, sillä esimerkiksi takalevyjarrut eivät ole yhtään turhia jos tehoja on +70 hv.
juhani.e
Viestit: 138
Liittynyt: 28.04.2003 20:40

Viesti Kirjoittaja juhani.e »

juha
joo, tiedän ihan kantapään kautta niinkuin hyvin tiedät :lol:



Mutta akelta ainakin sanottiin, että levyt pitää olla joka nurkassa
Olisiko niiden "todistuksissa" nuo lisävarusteet merkattu varusteiksi
Vai onko noita todistuksia eri laisia/tyyppisiä ?

Eniten nyt hämää
Todistuksissa on varmuudella murros nivelet vetoakselissa
Miten niiden kanssa, tiedän että vakio akseleilla on monia leimattu mutta miten on asian todellinen laita... Tarvitaanko?
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Mutta akelta ainakin sanottiin, että levyt pitää olla joka nurkassa
Olisiko niiden "todistuksissa" nuo lisävarusteet merkattu varusteiksi
Vai onko noita todistuksia eri laisia/tyyppisiä ?
Nyt tulee kysymykseen, minkä kokoiselle moottorille olet kysynyt muutoslupaa AKElta?

Mikäli kuussataseen aiotaan laittaa tehokkaampi moottori, vertailussa käytettävä malli riippuu kokonaan tehojen suuruudesta. Tehokkaimmissa malleissa olivat nelipyörälevyjarrut, vähemmän tehokkaissa levyt ainoastaan edessä. Siis tiettyyn rajaan saakka voit tehdä moottorimuutoksen ilman takalevyjarruja.

Viranomaiset tekevät muutoskatsastuksiin liittyvät päätökset pääasiassa sen aineiston perusteella, joka muutoslupaa haettaessa on esitetty. Mikäli kuussatasiin liittyen lupia on haettu moottoreille, jotka tehojensa puolesta ovat edellyttäneet nelipyörälevyjarrujen asentamista, on AKEn miehillä varmaan muistissa tällaiset tapaukset. Ja koska yleisimmin verrataan juuri tuohon -65 Berlina Corsaan, niin siinä oli levyjarrut joka nurkassa.

Mutta esimerkiksi vuoden 1960 Fiat Abarth 850 TC Berlinassa tehoja oli 52 hv ja kuutioita 847 eikä levyjarruja ollut takana (1961 jopa 55 hv), joten jos tätä autoa pidetään vertailumallina, niin tehoja saisi olla 62,4 hevosvoimaa ja tilavuutta 1057 kuutiota. Kaikkia Abarth-malleja ei voida edes käyttää vertailumalleina muutoskatsastuksessa, sillä ne eivät ole olleet aina katuliikenteeseen tarkoitettuja.

Mitä tulee vetoakseleihin, myös niiden tulee olla muutoskatsastuksessa vastaavat kuin siinä Abarth-mallissa, jota pidetään vertailukohteena. Tässäkin tapauksessa verrokki kannattaa valita siten, ettei muutoskatsastus tuota ongelmia. Toisaalta vastaava vetoakseli on hyvin helppo rakentaa tarvittaessa, mikäli katsastusmies innostuu sellaista vaatimaan. Yleensä pääpaino on kuitenkin turvallisuusvarusteissa.
juhani.e
Viestit: 138
Liittynyt: 28.04.2003 20:40

Viesti Kirjoittaja juhani.e »

Miten helppo rakentaa..
Siis nuo murrosnivelet

jostain oon lukenut että 124 saa helpolla rakennettua, mutta
niitä on vaikea saada
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Pyörän päähän tarvitaan yleismallinen ristinivel, joita saa hyvinvarustetuista laakeriliikkeistä, ja se kiinnitetään alkuperäiseen kuminiveleen sopivalla välilaipalla. Alkuperäinen vetoakseli taas hitsataan kiinni ristiniveleen. Helppoa, mutta kestävyys jää hieman avoimeksi.
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Tuosta on olemassa paikallinen sovitus seuraavasti: Alkuperäisestä kuminivelestä booriosa, kaikki muut pois. Siihen boorin päähän olikohan Nissan Cherryn vaihteiston puoleinen tai sitä vastaava laippa. Sitten Cherryn vetoakselit jotka katkaistaan mittaan vaihteiston puoleisesta päästä. Vaihteiston puoleisen pään valmistusta en muista, ehkä ottivat pätkän vakiovetarista ja hitsillä kiinni, tai sitten koneistivat sen vastaamaan 600 vetarin mallia. Tämä on kestänyt hyvin tehokkaan n. 1,0 litraisen koneen tuottamat tehot. Tuota niveltä voi käyttää luonnollisesti mistä tahansa autosta, mutta ongelmaksi tulee koko, eli halkaisija ei saa olla kovin suuri. Vetoakseleita on tullut hitsailtua aikoinaan omaan 850 2,0TC kilpuriin. Siinä avainsana on että akselia ei saa hitsatessa kuumentaa punahehkuun. Käytännössä siis pienehköinä sauman pätkinä välillä teräsharjalla hyvin puhdistaen. Jos käryyttää kerralla liitoksen, se ei kestä edes yhtä lähtöä asfaltilla.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
5Marche
Viestit: 128
Liittynyt: 21.08.2003 18:58

Viesti Kirjoittaja 5Marche »

Akselienvälistä jarrubalanssia voi säätää ihan palojen kovuuksillakin jonkin verran. Jos takaset lukkii ennen etusia niin kovempaa palaa taakse tai pehmeempää eteen tai sitten molemmat toimenpiteet :lol:
On olemassa firmpja jotka tekee uudet haluntunlaiset kitkapinnat vaikkapa vanhoihin palojenrunkoihin.
Jos sekään ei riitä ( tai saldoraja iskee päälle ) niin voihan hioa takapalojen ulkolaidasta kitkapintaa pois niin jarrutusteho pienenee silläkintapaa.
Nämä niitä paljon toivottuja halpoja vinkkejä balanssinsäätöön, ja mikä parasta ei tarvii alkaa lutraamaan jarrunesteiden ja jumiutuneiden putkiliitoksien kanssa auton alla :!: :!: nyt sitten sen liitoksiin sopivan balanssisäätimen etsimisestä puhumattakaan
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Kunnon virittäjähän tietysti vaihtaa kaikki jarrujärjestelmän komponentit, vanhat syöpyneet jarruputket mukaan lukien, uusiin osiin :wink:
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Itsekin soittelin tuonne akelle...
enkä tullut edes useiden tuntien jälkeen viisaammaksi
Sitten kuulin eräältä harrastajalta, joka oli selvitellyt noita verrokkeja kuussataseen liittyen
Lyhyesti:
Akella ei ole hajuakaan Abarthista tai kuussatasesta
Lähinnä heidän tietonsa perustuvat lupahakemuksiin ja niiden todisteisiin.

Tuosta vetoakselista
Kuulin joskus että 300 sarjan volvon kardaanista saa helposti murrosnivelen, tosin alkp. rättinivel jää paikallensa
(taisi olla automaatti volvosta)
Avatar
Fiiutón
Viestit: 267
Liittynyt: 09.02.2003 11:45
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Fiiutón »

Nyt ois vuorossa etulokareiden laikkaus.
En ole löytänyt mistään kunnollista kuvaa, jossa näkyisi etulevikkeen linja kokonaisuudessaan. Kuvia on "paljon" netissä, mutta kuvakulmat ei satu kohdalleen.
Edellinen rakentelija on jättänyt kaaren liian alas joka aiheuttaa kaikenlaista harmia ajossa.

Linkkejä/kuvia otetaan kiitollisuudella vastaan...

TA
Emmie tiiä, mie vaan ajelin viiatilla...
Vastaa Viestiin