130TC tukivarsista

Abarthiin ja replikoihin liittyvät aiheet
Samson
Viestit: 1
Liittynyt: 26.01.2004 14:02
Paikkakunta: Espoo

130TC tukivarsista

Viesti Kirjoittaja Samson »

Tein muutama vuosi sitten 130TC Abarthin alustan kumipuslien vaihtokierroksen ja sain kuin sainkin kaikki muut puslat uusittua, mutta etupään taaempia alatukivarsia ei enää ollut onnelasta saatavilla. Tukivarret ovat Abarthin valmistamat ja niiden toisessa päässä on puristamalla asennettu kumipusla ja toisessa päässä on tyypillinen pallonivel.

Äkkisältään voisin kuvitella että tuollaista ajan syömää tukivartta on hankala korjata/korjauttaa, joten...
- Onko kellään tiedossa mistä näitä tukivarsia olisi vielä saatavilla?
- Voiko vanhoja vielä jossakin korjauttaa?
- Onko mahdollisesti saatavilla korvaavia tukivarsia?

Myös moottorin ylempien tukivarsien kumipuslat/kumivulkanoinnit alkavat olla tiensä päässä.
- Mahtaisikohan näille olla jotakin tehtävissä?
- Myydäänkö esimerkiksi "sopivia" puslia jossakin hyllytavarana?

T:Sami
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8811
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Tukivarsiin löytyy uretaaniasia puslia Powerflexiltä joten jos niissä nivelät ovat kunnossa niin tuskin kannatta alkaa vaihtamaan. Noita tukivarsia PITÄISI saada tarvikkeena Italiasta, Torino Partsissahan moiset jossan käänteessä olikin mutta eipä taida olla enää. Jos nivel on väljä niin siihen sopii joku BMW:n nivel ja noitahan eräs korjaamo joskus korjasikin, mutta eipä tee enää kun koko firmaa ei ole olemassa.

Ne ylimmäiset kumit ovat aika murheenkryyni - joko purkka-teippi-fixaus sikaflexillä tai sitten vertaamaan vaikka Croman puslaa, näyttää aika samalta. Lisäksi vaikka Motonetista niitä voisi käydä kysymässä, siis mallin kanssa sillä niillähän on aika hyvät varastot ja mittaa apuna käyttäen voisi sopivat löytyä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
GabrielQ
Viestit: 367
Liittynyt: 05.08.2003 23:49

130 abarth

Viesti Kirjoittaja GabrielQ »

Minä nimesin aikoinaan kyseisen auton murheenkryyniksi. Jo silloin, kun meillä oli muutama noita autoja, oli yksi sen ongelmista etutukivarret. Niitä ei saanut tarvikkeena mistään, ja alkuperäiset maksoivat jotain aivan käsittämätöntä. Mutta tämähän ei ole uutta, kun on kyse erikoisemmasta Fiatista. Niihin ei todellakaan saa vaihdettua palloniveltä. Ainakaan niin, että sillä vielä uskaltaisi ajaa. Mutta kyseleppä Jyväskylästä Ijäksen Arilta osia autoosi. Se on purkanut mm. pari 130 abarthia. Puh:0400/515688. Onnea etsinnälle.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8811
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Vai että ei saa nivelää vaihdettua, kyllä eräs expertti niitä vaan aikoinaan Järvenpäässä vaihteli... Tosin voi olla että eivät sitten kestäneet kun kerran niin sanot. Alkuperäisiä ei ole enään 10:neen vuoteen saanut uusina, eli ei siis ainakaan teltta-aikakaudella.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
GabrielQ
Viestit: 367
Liittynyt: 05.08.2003 23:49

Viesti Kirjoittaja GabrielQ »

Olet oikeassa HH. Myönnän virheeni. Kyllä pallonivelen pystyy vaihtamaan 130 alatukivarteen. Se on prässäämällä kiinni. Sitä en tiedä mistä itse niveliä sais, mutta jos sellaisen jostain saa, sen pystyy kyllä vaihtamaan. Saattaa tietysti olla, että joskus jossain on ollut myynnissä tukivartta johon ei ole niveltä pystynyt vaihtamaan, mutta.... Orkkikseen pystyy.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8811
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jep, aina ei kannata väittää vastaan jos ei ole tietoa :wink: . Noita tarviketukivarsia tänne ei ole tainnut toimittaa kuin Torino Parts, muuta ovat ymmärtääkseni orginaaleja. Mutta noiden orgiksen kestokin on aivan toista tuokkaa verrattuan vakiomallien tukivarsiin (puhumattakaan niiden tarvikeosista joita saa vaihdella vuosittain - ilmeisesti no ovat aika kuivia), tai siis ainakin mulla on ollut.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
torinoparts

Tukivarsista

Viesti Kirjoittaja torinoparts »

HH:n kommentteihin lisään sen verran, että tukivarret, joita meillä oli, olivat pääsääntöisesti alkuperäisiä. Olivat peräisin Fiatin alihankkijalta ja varustettu alkuperäisellä varaosanumerolla, ainakin filmien mukaan,ja tietenkin asiaan kuuluvalla ABARTH-tekstillä. Mutta valitettavasti niitä ei ole nyt enää pariin vuoteen saanut. Jos sellaisia ostaa haluaa, voi ihan ite tilata niitä Saksasta firmasta nimeltä Bielstein Gruppo Ricambi. Mutta kannattaa, ennen kuin ottaa sinne yhteyttä, varmistua siitä, että lompakko on hyvässä kunnossa... TM&P.
Se miksi ohjaan omatoimisuuteen, johtuu siitä, että hinnat ovat pääsääntöisesti samat, osti kuka hyvänsä. Ja Euron myötä hinnatkin säilyivät kätevästi samoina; ainoastaan DEMit muuttui EUROiksi...!!! :D
saanma
Viestit: 465
Liittynyt: 19.09.2003 20:36
Paikkakunta: turku

bmw

Viesti Kirjoittaja saanma »

325 alapallot sopivat abarthin alatukivarsiin ja ne vaihdetaan prässäämllä, kannattaa olla tarkkana kohdistinurien kanssa. itsellä semmoiset olleet jo pitkän aikaa eikä ainakaan viellä kulumaa...
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 384
Liittynyt: 24.10.2005 22:49
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Kumityyny ja pusla keskusteluun lisäyksenä:
Yritykseni on valmistanut puslia ja kumityynyjä polyuretaanista halutulla
kovuudella ja värillä jo n. 17 vuoden ajan.
Omaan moottoripyörä- ja autoharrastukseeni liittyen olen valanut ko.
puslia ja tyynyjä yksityishenkilöille mallin tai kuvan mukaan. Vanhasta
tyynystä / puslasta kopioidaan malline ja sulatetaan kumi pois. Vanhat
raudat voi käyttää uudelleen. Myös tukivarsiin valetaan suoraan pusla
jos niin on tarvis. Mobiili ikäisiin ajoneuvoihin nivelien kulutusosan
täytös voidaan tehdä kovasta pur-materiaalista ,ruiskuttamalla se
suoraan puhdistettuun niveleen.
Teen kyseisiä tuotteita kun teollisuuden tarpeilta ehdin , joten jos on
jotain haastavaa ,niin voi kysyä.
MATTI

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Avatar
hepe75
Viestit: 1722
Liittynyt: 15.05.2003 18:04
Paikkakunta: Kuikka

Viesti Kirjoittaja hepe75 »

onkos toi puslien teettäminen mitenkäs arvokasta touhua?
esim. alatukivarren(2kpl)puslia mihin hintaan?
[URL=https://matchnow.info]Exemplary Сasual Dating[/URL]
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 384
Liittynyt: 24.10.2005 22:49
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

terve
puslat on ollut välillä 10...60 eur. kpl mallista riippuen, moottorin ja
vaihteiston kumityynyt 60...100 eur. kpl. Muistaakseni tein yhteen
600 fiattiin jäykemmät vaihteiston tukikumit, ja ne teki n. 30 eur/kpl
Värit , kovuudet ja kimmoisuussäädöt ei maksa erikseen , vaan
suurin kustannus on muotinkopionti ja vanhojen rautojen irroitus
ja puhdistus.
MATTI

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Vastaa Viestiin