Ritmo Abarth 125 & 130TC, ja ehkä 105:kin

Abarthiin ja replikoihin liittyvät aiheet
Avatar
Pikku-Taukka
GFF
Viestit: 303
Liittynyt: 09.06.2008 15:48
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Pikku-Taukka »

kurppa kirjoitti:Joskus aikoinaan mulle hehkutettiin että nämä ovat aitoja abartheja koska kori tuotiin bartin tehtaalle, tosin kuin 130tc:t jotka koottiin fiatin linjalla. Abartti toimitti vain määrätyt palikat. Tosi vai legenda kuka tietää?
Saman kuulin itsekin joskus. Onko totta - en tiedä...
HH kirjoitti:Juu kyllä mä Ollin kanssa oon joskus jotain noista jutellut. Mutta tosiaan mielenkiintoista jos tosiaan on hyppyrikatolla - toisen auton tiedot tiiänkin ja pitää tosta toisesta joskus vaihtaa muutama kuuluminen.

Ja Jape - katon malli on vaihtunut about 1982, tarkkaa ajankohtaa en tiiä. Mutta viimiset I-koriset on tasakattoisia. Ja kattoluukullisia on ollut - mä oon nähnyt joskus viisovisen 75:sen automaatilla mutta taisi mennä purkuun. Ja luukku kitattu tietty kiinni... Laughing
Ei kenelläkään sattusi olemaan kuvaa tuosta "hyppyrikatosta"? Kiinnostaisi nähdä miltä se näyttää...
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
saanma
Viestit: 465
Liittynyt: 19.09.2003 20:36
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja saanma »

Onkohan tuo automaatti ja kattoluukku ollut yhdistelmänä suomessa? Myös mulla ollut valkoinen 5-ovinen 75CL automaatti kattoluukulla, "hyppyri" katolla ja kolmio peileillä. Vuosimalli olisko ollu 79 tai 80? Ostin joskus 90-luvulla topinojan huutokaupasta, silloin niitä romuja saattoi yksityinen ostaa... Ja hintaa tais olla muutama kymppi (siis markkaa) Virtalukko rikki ja käyntiin. Ostin aikoinaan useampiakin noita MK I ritmoja varaosiksi silloiselle 105TC:lle tuolta topinojalta. Olis vissiin pitäny niistäkin paremmat säilöa eikä paloitella :cry: ainakin yksi 5-ovinen pienen palovaurion kärsinyt 75CL oli ällistyttävän hyväkorinen. No meni peltiosatkin sisälokasuojia ja takaluukun pohjaa myöten hyötykäyttöön sentään.
Avatar
coupe
Viestit: 297
Liittynyt: 01.06.2003 07:36
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja coupe »

Siinä kuva vanhasta 105TC:stä jossa oli hyppyrikatto. Vuosimallia -82. Ja kun noista vanteista oli juttua niin tuossa oli nuo alla olevat vanteet vakiona (5 kpl).

http://kuvablogi.com/nayta/1667491/

Tuon omani lisäksi liikkui Jämsän seudulla aikoinaan myös hopea 125TC. (siis -80 luvulla).
Coupe 20VT
Skyline GT-R
Tesla model S
saanma
Viestit: 465
Liittynyt: 19.09.2003 20:36
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja saanma »

Mun 105 oli myös -82 ja se suoralla katolla... tossa myös uudemmat peilit. Eli eroja on vaikka samasta vuosimallista kyse, tietty valmistusvuosi voi olla eri..? Onko tietoa kuvan autosta, onko viellä elossa?
Avatar
coupe
Viestit: 297
Liittynyt: 01.06.2003 07:36
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja coupe »

Ei itsellä. Helsinkiin meni 80-luvun lopulla. Silloin oli hyvässä kunnossa. Josko joku foorumilla tietäisi.
Coupe 20VT
Skyline GT-R
Tesla model S
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Siis musta nuo I-koriset TC:t on aina noilla uudemmilla peileillä. Mutta tosin tarkkaa valmistusajankohtaa ei välttämättä tiiä - ainakin ne mitä itsellä on noista 125:sta tiedossa niin osuu rekisteröintiajankohdaltaan jostain myöhäisestä keväästä eteenpäin - muistaakseni. Tarttiskin päivitellä taas noita 125:sten tietoja - pari kun on tullut lisää tietoon sitten sieltä 90-luvun puolivälin... Eli jos joku tietää, on omistanut tai edelleen omistaa 125TC-Ritmon niin ilmottautuu ihmeessä mulle. :D

Toi saanman tomaatti-Ritmo - on sitten sama mitä joskus samassa paikassa katselin. Tosiaan muistuu mieleen että hyviäkin yksilöitä siellä joskus oli kaupan.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
mikah
Viestit: 1071
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja mikah »

Yksi kpl. 125TC Abarth ollut täällä yhdeksänkymmentä luvun alkupuolella. Tyhmänä tuli se hävitettyä, ja on nykyään O. Yli-Hellällä. Väri punainen ja rekkarin numerot tais olla -125. koriltaan ja sisustaltaan oli silloin hyvä, tosin siinä taisi olla Finlandia kattoluukulla pilattu katto. Ostettiin Tuusula - Järvenpää suunalta. oli muistaakseni sileäkattoinen.
Helpoitenhan katon erottaa pesiän suuttimen paikasta, sileäkattoisessa katolla ja hyppyrikattoisessa katon "päässä". Eikö näin?
saanma
Viestit: 465
Liittynyt: 19.09.2003 20:36
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja saanma »

-HH- kirjoitti:
Toi saanman tomaatti-Ritmo - on sitten sama mitä joskus samassa paikassa katselin. Tosiaan muistuu mieleen että hyviäkin yksilöitä siellä joskus oli kaupan.
Niin se vaan on pieni ritmohörhöjen maailma :lol: Tohon kyseiseen autoon oli pirusti laitettu uutta osaa varsinkin moottoriin kun mä sen sieltä hommasin, kuittejakin oli autossa vino pino. Löytyi myös ajokortti joka oli huomattavan iäkkään naisen. Oli varmaan kuollu ja auto oli jääny parkkikselle kenenkään perillisen siitä kiinostumatta, olihan vaan ritmo... Näin siis päättelin. Koriltaan tuo oli tosi ruosteinen, katto oli oikeastaan ruostunut irti. Lähti tosiaan käymään ja hieman sillä landella ajoinkin. Piti tuo katto ottaa luukun takia talteen mutta kunnon takia hylkäsin. Samalla kertaa kun ostin tuon valkoisen ostin myös sen mainitsemani sinisen. Myöhemmin tuli sitten ainakin kullanvärinen ja raikeän vihreä. Se vihreä olisi pitänyt säilöä sen eroottisen värin takia :lol: . No Nousiaisten autopurkaamolla oli ainakin viellä keväällä saman värinen kokonaisena, että voishan sieltä käydä sen pelastamassa :wink:
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Yksi kpl. 125TC Abarth ollut täällä yhdeksänkymmentä luvun alkupuolella. Tyhmänä tuli se hävitettyä, ja on nykyään O. Yli-Hellällä. Väri punainen ja rekkarin numerot tais olla -125. koriltaan ja sisustaltaan oli silloin hyvä, tosin siinä taisi olla Finlandia kattoluukulla pilattu katto. Ostettiin Tuusula - Järvenpää suunalta. oli muistaakseni sileäkattoinen.
Helpoitenhan katon erottaa pesiän suuttimen paikasta, sileäkattoisessa katolla ja hyppyrikattoisessa katon "päässä". Eikö näin?
Jep, toi auto onkin mun tiedostoissa. Itseasiassa aikoinaan piti totakin autoa 90-luvun puolivälin paikkeella inttiaikana katoa mutta kerkes mennä ennen sitä - en tiiä oliko vielä silloin MikaH:lla...? Eiks tuossa ollut silloin joku muu kuin orgis kone vai muistanko väärin?

Toi on hyvä tunniste siitä katon mallin tuntemiseen - menee just noin.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
mikah
Viestit: 1071
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja mikah »

-HH- kirjoitti: Jep, toi auto onkin mun tiedostoissa. Itseasiassa aikoinaan piti totakin autoa 90-luvun puolivälin paikkeella inttiaikana katoa mutta kerkes mennä ennen sitä - en tiiä oliko vielä silloin MikaH:lla...? Eiks tuossa ollut silloin joku muu kuin orgis kone vai muistanko väärin?
Auto oli silloin jo serkullani. Ja kone oli 1,8 Betan alakerralla. Meille tullessa siinä oli takavetoisen 2 litranen, tosia Abarthin omalla hatulla. Moottori tuli tiensä päähän, ja siihen laitettiin Betan tosivähän ajettu alakerta. Laatikko oli vielä alkuperäinen.
saanma
Viestit: 465
Liittynyt: 19.09.2003 20:36
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja saanma »

Joskus 90- luvun puolivälissä oli turussa myynnissä 125TC olisko ollu hintaa joku 6000mk. Omasta ensimmäisestä 130TC:stä maksoin samoihin aikoihin n 15 000mk joten oli edullinen ja muistaakseni hopean värinen. Mahtaako tuo olla nykyään Jarkolla?
JTP
Viestit: 309
Liittynyt: 02.10.2003 11:20

Viesti Kirjoittaja JTP »

Tein joskus -90 luvun alkupuolella mustan replican, kanta-autona 60L. Auto oli pikkuosiaan myöten 125TC. Vehon pojat tarkistivat auton, ennen kuin kirjoittivat todistuksen vastaavuudesta. Otteeseenkin taisi tulla teksti "vastaa mallia 125TC Abarth"... liekö enää elossa.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Niin ja tää JTP:n autohan taisi olla hyppyrikatolla - 90-luvun puolivälissä sitä mulle kaupattiin mutta en innostun - sen jälkeen en oo siitä mitään kuullut. Tuli tuosta katosta mieleen että voihan olla vaikka se Ollinkin toinenkin auto asioista sen paremmin tietämättä.
Joskus 90- luvun puolivälissä oli turussa myynnissä 125TC olisko ollu hintaa joku 6000mk. Omasta ensimmäisestä 130TC:stä maksoin samoihin aikoihin n 15 000mk joten oli edullinen ja muistaakseni hopean värinen. Mahtaako tuo olla nykyään Jarkolla?
Hmmm, missä tää oli kaupan...? Jos Palstassa niin voi olla mun auto mutta oli Köyliössä, ei Turussa - ja pyyntihinta tais olla 8200mk - mutta halpa yleiseen hintatasoon nähden. Hyvänähän sitä ei missään nimessä tuolloin edes myyty. Tarkkaan tuossa vaiheessa noita tuli seurattua noita ja en kyllä muista muuta tapausta, ja värikin mainittiin ilmoituksessa. Jarkon auto on taas pääkaupunkiseudulta haettu.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

125TC kilpurit

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Missähän mahtaa majailla Fiat Ritmo 125 TC kilpurit nykyään? Ainakin yksi on pyörinyt ralleissa (tai sitten autoja on ollut 2 kpl?). Joka tapauksessa 125 TC:llä ainakin Esa Kemppainen Lahdesta ajoi kymmenen vuotta sitten F-cupissa ja edelleen v. 2002 Teemu Kiiski vastaavalla (tai samalla autolla?) B-junnuissa ainakin Lahdessa ja Pusulassa, jossa yleiskisan 3. lopputuloksissa. Muistaakseni Hanaa-lehdessä Kiisken auton todettiin omaavan nimekkään kisahistorian. Olisiko sitten ollut Sundströmin / Laineen vanha laite...
Olisikos näistä hieman "off-topiceista" hajua / tietoa?
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kemppaisen ja Kiisken auto on sama ja ei sillä kyllä mitään nimekästä vanhaa historiaa ole... Toihan on on nimim. Torinopartsilla aikoinaan ollut auto joka Järvenpään jälkeen kulki rallipoluille. Kiiskeltä auto meni Noormarkkuun jossa se osaksi ainakin vissiin paloitettiin kun sitä kaupattiin ainakin osina. Kolme aitoa 125:sta on rallipoluille tehty koska eikös nimim. 128:lla ollut kanssa ihan 125:sta tehty kilpuri aikoinaan...? Ihodessa tehtiin kanssa yks rallipeli 90-luvulla. 80-luvun alkupuolella Pesosen ralliauto oli taas tietääkseni tehty ihan tavallisen koppaan.

Joo tässäkin alkaa olla sen verran tarinaa että pitäis tehdä oikeen oma topicci tuonne Abarth-keskustelun alle mutta mistä vaan tän jakaa... No enköhän mä jotain keksi.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin