Mikä vaihteisto?
Mikä vaihteisto?
Fiat 124/131 tyyppinen 5v aski jossa lukee abarth.
Muuten samanmallinen aski kuin 131 mallissa mutta kardaani tulee rättinivelellä kiinni, kuten 124 mallissa ja vaihdekeppi tulee taemmas, kuten 124 mallissa.
Vaihteiston kyljessä tekstit: 131BB1A 1005, 44171995
Kuvia, joista ensimmäisessä verrokkina 131 ja 124 mallin askit:
http://kuvablogi.com/blog/4024/8/
Muuten samanmallinen aski kuin 131 mallissa mutta kardaani tulee rättinivelellä kiinni, kuten 124 mallissa ja vaihdekeppi tulee taemmas, kuten 124 mallissa.
Vaihteiston kyljessä tekstit: 131BB1A 1005, 44171995
Kuvia, joista ensimmäisessä verrokkina 131 ja 124 mallin askit:
http://kuvablogi.com/blog/4024/8/
124 Spider 2200 20vt -77
Luulin että 131 malleissa on aina tuo boorillinen kardaanin sisäänmeno ja keppi lähempänä keulaa, semmoisia askeja minulla muutama hyllyssä, joista ainakin toisen piti olla racing mallista lähtöisin.
..eli onko racing mallissa ollut kahdenlaisia askeja, vakiota ja abarth mallia?
..eli onko racing mallissa ollut kahdenlaisia askeja, vakiota ja abarth mallia?
124 Spider 2200 20vt -77
Se vasemmanpuoleinen on sitten 78(9?)-81 mallinen ja tikkukoneen (OHV) perästä kun on startti tuolla puolen. Ainakin muistelen että OHC koneissakin on startti kuskin puolella samaten kuin kaikissa TwinCameissa. Tuollainen liukuboorinen on mulla harvemmin tullut vastaan, taitaa olla vain 1 ja se 4-vaihteinen vm. -79. Toisessa samanikäisessä samalla tekniikalla oli se kiinteän munkkirinkulan versio. Jos joku tietää millä periaatteella noita autoihin viskottiin niin kertokoon. Niin 75-77 oli se 124-tyypin ruutukylkinen versio vielä käytössä mirkuissa, 78 vuodesta en ole varma kun silloin oli vielä vanha etuakselistokin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Tuo vasemmalla oleva aski oli aikoinaan kaverilla ladassa ja aina tilanteen mukaan vaihtoi kytkinkoppaa eli oliko TC vai ladan kone keulilla.
Tuli tässä muistelo mieleen, oli sillä kivasti paukkua ladan 1,5 pohjaisella koneella, takapyöriltä 169hp mittasivat aikaan jolloin ei ahtimia tunnettu.
Tuli tässä muistelo mieleen, oli sillä kivasti paukkua ladan 1,5 pohjaisella koneella, takapyöriltä 169hp mittasivat aikaan jolloin ei ahtimia tunnettu.
124 Spider 2200 20vt -77
Outo legenda, sikäli kun esimerkiksi roots-ahdin on keksintönä vanhempi kuin polttomoottori.
Tosiaan ei noissa laatikoissa merkittäviä eroja ole. Uudemmissa tuo jatkopala on vain ilman tuota Abarth-tekstiä. 124:ssä ei tuollaista sileäkylkistä ole ollut, vain noita vohvelipintaisia. 124:n laatikossa nuo jatkopalat on ainakin Sport Coupen ja Special T:n laatikoissa. Toisessa pitää pakille vaihtaessa keppiä nostaa ja toisessa painaa.
Tosiaan ei noissa laatikoissa merkittäviä eroja ole. Uudemmissa tuo jatkopala on vain ilman tuota Abarth-tekstiä. 124:ssä ei tuollaista sileäkylkistä ole ollut, vain noita vohvelipintaisia. 124:n laatikossa nuo jatkopalat on ainakin Sport Coupen ja Special T:n laatikoissa. Toisessa pitää pakille vaihtaessa keppiä nostaa ja toisessa painaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
muutamaa uppiniskaista dinosaurusta lukuunottamatta
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net