Kuka tietää 850/1000TC kansista???

Abarthiin ja replikoihin liittyvät aiheet
hautakorpi
Viestit: 46
Liittynyt: 29.01.2003 09:47
Paikkakunta: Kajaani

Kuka tietää 850/1000TC kansista???

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

Moi! :)

taas fiiatin moottorin kimpussa, vaihdoin 600:sen vakioventtiilien tilalle 127 muutaman millin isommat venttiilit, ja kas kanteni muistuttaa päivä päivältä enemmän abartin 850tc/1000tc kantta...mutta jos venttiilien vaihto ei ollut ongelmaton saatikka halpa, lisaan ongelmia ja kysymyksia piisaa... :(

kuka tietäisi miten abarth porttasi imupuolen kanavat?? olen lukenut kirjallisuudesta että isommilla venttiileillä isonnettiin venttiilitaskut seetien alta, seka sen etta kanavat olisi olleet kiillotetut...laskettiinko imukanavan pohjaa jyrsimalla alaspain, ja varmaan imusarja kohdistettiin kanteen??....siis onko kukaan nahnyt livena alkuperaista 850tc:n tai 1000tc kantta, ja voisi jelpata minua ongelmassani????

myös palotilat on ongelmaiset, johtuen siitä että venttiilit istuvat syvällä palotilassa, luokitus todistus mainitsee palotilan tilavuudeksi 29ccm3, mittasin itse höyläämättömästä kannestani 25ccm3...eli palotiloihinkin oli abarth tehnyt jotain, kun ne kerta vakiota tilavammat ovat!!

siis mikali tiedat jotain, joka vois johdattaa replika koneen rakentajan oikeaan suuntaan tiedoista oltaisiin todella kiitollisia, ehka koneeni olisi nahtavilla ensi kesana hameenkyrossa...ja www sivutkin vaarmaan kiinnostaisivat monia? :D

terveisin,
Toni Parkkinen
"alias hautakorpi"

ps. mikali olet innostunut vaihtamaan vakio kusiaisen kanteen isommat 127 venttiilit, joudut vaihtamaan seetit suurempiin, ja jyrsimaan venttiilijousi taskuja suuremmiksi...ohjurit kantsii vaihtaa 127 mallisiksi...joihin on jyrsitty lukkosokan urat, keinuvipu akseli kannattaa ottaa myos 127:sta ja samalla koneistuttaa 600:sen kanteen 127 keinuvipuakselin pinnapultit...maksoin tasta koneistus lystista juuri asken 377e!!!! +postikulut, rintakari lapualta teki jalleen erinomaista tyota, ja ymmarsi pysya kohtuudessa laskuttaessa tyostaan (oli halvin kun kilpailutin koneistukset kanteen)

vinkkina sitten, jos rakennat replica konetta...hiotuta vakio kusiaisen nokasta virinokka....paaset vahemmalla vaivalla keskilaakeripukin kanssa... :wink:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Varmasti tuon kaltainen kone kiinnostaa nähdä. :D

Palotilaan lienee tehty muutoksia venttiilien kaivelemiseksi esiin, ja siitä tilavuuden kasvaminen. Aika runsaasti on poistettu materiaalia. Onko männät tuossa koneessa minkä malliset?

Tuossa pari veikeää linkkiä - jälkimmäinen on sama minkä laitoin tuohon aiemmin Derivazione 750:stä.

http://users.ntplx.net/~kinukoyc/Pages/ ... %20to.html
http://users.ntplx.net/~kinukoyc/Pages/ ... 0page.html
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
JOP127
Viestit: 31
Liittynyt: 20.12.2002 13:35
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja JOP127 »

http://fiat-abarth.net/kansi.html

Tuossahan on tuohon 903:n kanteen tehtyjä muutoksia...
Ainakin silmämääresesti näytäisi tuo palotilan tilavuus kasvavan...
hautakorpi
Viestit: 46
Liittynyt: 29.01.2003 09:47
Paikkakunta: Kajaani

Kiitti!

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

Moi!

olihan sinne tupsahtanut pari viestiä, kiitos niista :)

...valitettavasti linkeissa ei ollut tietoja joita kaipasin :(

itseäni tosiaan kiinnostaisi rakentaa moottori mahdollisimma alkuperaisen kaavan mukaan kannen osalta ja osien jotka tulevat nakyville paallepain...talloin olisi paras mahdollinen lahtokohta ehdottomasti vanhat kuvat, joista nakisi suoraan kanavien sisaan...tai kuvat jotka olisivat otetut sellaisesta kuvakulmasta jossa näkyisi selvasti palotilaan tehdyt muutokset...aivan mahdottoman hyvat olisivat mittatiedot kanavien koosta ja muodoista!!! olisiko kellaan tietoa orginaaleista??? :o

tassa tuntemiani tietolahteista joihin olen jo perehtynyt:

*abarth 1000 (fiat 600) luokitustodistus
*MILA 2002 katalogi (berni motors)
*mahlon /scuderia topolinon sivut
*alkuparaisia abartin tehtaan osagatalogeja jenkki distribuuttorin jaljilta(faza...eli Al Cosentinon kirjoittama kirjallisuus....paljon hyvia kuvia...kuitenkin juuri ne tarvitsemani kuvat puuttuvat...)
*alfamerin kaikki toimittama kirjallisuus aiheesta
*abarth competition manual (hyvä jos rakentaa fiat 850 pohjautuvaa autoa)

kysymykseen moottorin mannista, fiat 843/903 mannat, koneistettu jyrsimessa siten etta mannan paassa 2mm patti (palotilan muotoinen), jolla saadaan puristukset ylos...koneessa on yksi ongelma kohtia puristuksien kasvattaminen yli 10:1 koska vakio 767:skan (fiat 600 kansi) kannessa on todella syvat palotilat...ja puristukset ilman pattipaa mantia jaavat liian alas...syva palotila tosin mahdollistaa jopa 11mm nostojen kayttamisen moottorissa, aivan kuten abarth teki 850/1000tc moottorissa virtauksen parantamiseksi!!!!

**mikali aiot porata 767 lohkon 65mm mannille, kannattaa valita lohkoksi joko seatin tai zastavan lohko...valu sylinterin seinamissa on vahvempi kuin alkuperaisissa fiat 600; lohkoissa...itablokissa valmistetuissa lisenssi fiiuissa ei saastetty metallia! (onneksi!!!) :D

toni
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Kannet ja palotila

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao
Minulta kyseltiin myös Abarth 850-1000 palotilan muotoja ja täytyy tunnustaa etten tiedä, en ainakaan muista aktiivisesti tietäväni. Mutta pidän silmät auki, jos törmään tietoihin ja KUVIIN.
t. karpy
Vastaa Viestiin