Fiat 850 -> fiat 850 OT2000 replica

Abarthiin ja replikoihin liittyvät aiheet
Avatar
OT 2000
Viestit: 86
Liittynyt: 25.12.2002 21:35
Paikkakunta: Köyliö

Fiat 850 -> fiat 850 OT2000 replica

Viesti Kirjoittaja OT 2000 »

Niin eli itsellä on tuollainen tavallinen fiat 850 sedan ja tarkoitus olisi ruveta tekemään siitä tuollaista replicaa, mutta mitä kaikkia asioita pitäisi ottaa huomioon kun rupeaa tuohon koriin tekemään muutoksia? Eli lähinnä mitä kaikkea pitää muttaa, että on edes suurinpiirtein samannäköinen auto? Moottori puolelle ei nyt mennä ollenkaan kun se tulee sitten vasta korin jälkeen, mutta hyviä kone vaihtoehtoja saa ja pitääkin kertoa. Mutta tärkeimpiä ovat nuo korin vaatimat muutokset.

Kuva

Kuva
Fiat 850 sedan vm.67
Fiat 850 coupe vm.66
Alfa Romeo 33 Qv vm.91
Alfa Romeo 156 2.5V6 vm.98
Avatar
FiatAbarth
Viestit: 30
Liittynyt: 19.12.2002 20:32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FiatAbarth »

eli noissa kuvissahan esiintyy Abarth OT 1600!
1592 cc, 155 hv -7400 r/min, huippunopeus 220 km/h! Suurimmat(ainoat?) erot korissa on takakaarien levitykset ja syyläri edessä. Muita eroja: levyjarrut joka kulmassa, mittaristo, 4- tai 6-vaihteinen laatikko, 30-litrainen polttoainetankki edessä (fiat 600?). + mulla on autosta muutamia kuvia, voin pistää sähköpostiin, kunhan saan kuvat skannattua.

Moottori?
...903 cc, 1049 cc (fiat 127 sport) vai 1108 cc. Moottoriksi voisi valita Lancia Y10 turbokoneen, josta vakiona löytyy vakiona 86 hevosvoimaa, 1050-kuution tilavuudesta. Lakihan sanoo: Autoon vaihdettavan moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho. Autoon vaihdettavan vertailumoottoria iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin vertailumoottorin iskutilavuus.

vertailumoottori: 990 cc, 78 hv (Fiat Abarth OTR 1000 Coupe)
uusi moottori(lancia y10) 1050 cc, 86 hv = iskutilav. +6 %, teho +10,2 %
maksimiarvot: 1237,5 cc 93,6 hv

Turboautojan pitää käyttää ennen katsastusta tehonmittauksessa. Todennäköisesti papereihin tulee merkintä ahtopaineesta.

PS. muista 'vaihdelaatikko' ongelma, ettei tule 4vaihdetta taakse ja 1 eteen!

2000-OT
elii 2000-OT:n lähtökohtana on Fiat 850 sport coupe eli sedanista voi replikaa olla vaikea rakentaa. :P 2000-OT Abarth oli siis kilpa-autoksi tehty Abarthin pajalla, ei 'Fiiatti' olleskaan, joten ei käy vertailuautoksi (varma tieto!).
Avatar
OT 2000
Viestit: 86
Liittynyt: 25.12.2002 21:35
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja OT 2000 »

Joo tuli vähän virheellisesti tuohon tuo OT 2000, mutta tuollaista OT 1600 replicaa olisi tarkoitus alkaa rakentamaan, Ajattelin itsekin, että ei tarvitse muuta varmaan tehdä kuin nuo levityksen tuonne taakse. Kuinkas vaikea tuollainen moottori mahtaa olla löytää ja asentaa paikoilleen? Mikäs siihen sitten laatikoksi kannattaisi pistää? Tuossa edessä oleva maski tuntuu kanssa olevan vähän erillainen kun tuossa normaalissa sedanissa. Harrastus on vasta alkuvaiheessa ja kaikki vinkit ja apu on tarpeen teiltä kauemmin fiatin kanssa harrastaneilta. Olisin kiitollinen kuvista pistä tulemaan vaan mulle. Kysymyksiä tulee lisää kun homma etenee. Miten muuten saa helpoiten jarrulevyt eteen? Entä kuinka suuri operaatio on ne vaihtaa eteen?
Fiat 850 sedan vm.67
Fiat 850 coupe vm.66
Alfa Romeo 33 Qv vm.91
Alfa Romeo 156 2.5V6 vm.98
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Hienoa, että myös 850-koristen Fiatien piiriin saadaan lisää Abarth-harrastajia! :D

Hyvät levyjarrut eteen saa ainakin mallista 850 Sport Coupe ja ne ovat helppo vaihtaa olka-akselipilareineen alkuperäisten tilalle. Saatavuudessa saattanee tulla ongelmia, sillä niistä on kysyntää Abarth-harrastajien keskuudessa :| .

Keulan säleikkö on myös erittäin harvinainen ja arvokas. Mahdollisesti Torino Mobil & Parts Lahdesta pystyisi sellaisen välittämään, kannattaa kysyä, mutta myös ulkomaisilta, internetistä löytyviltä Abarthosien toimittajilta saattaa löytyä kyseinen osa käytettynä.

Levyjarrurakenteeseen kannattaa vaihtaa/vaihdattaa uudet puslat ja olkatapit ennen asennusta ja tietysti autoon kannattaa asentaa turvakaaret vaikka se tulisikin katukäyttöön... :)
Avatar
OT 2000
Viestit: 86
Liittynyt: 25.12.2002 21:35
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja OT 2000 »

Jeps eli turvakaaret on tässä vähän mietityttänyt eli mistä sellaiset kannattaisi hankkia? Eli niitä varmaan joku tekee tai sellaiset varmaan voi tehdä itsekin eikös niihin löytynyt jostain autourheilu liiton sivuilta ohjeet tai säädökset jotka pitää täyttää. Tuo keulan säleikkö varmaan on vaikea hankkia, mutta mahtaako se olla mahdollista tehdä jostain?? No kuitenkin ensin pitäisi saadatuo kori kuntoon joka nyt tällä hetkellä on tuttuun tapaan ruosteen runtelema eli ainakin pohjassa sisä ja ulko helmoissa on tekemistä. Mahtaako noita pelli osia saada vielä jostain? Sitten olisi tarkoitus hankkia uusi mittari sellainen kolmen mittarin yhdistelmä joka taitaa olla 600 abartissa jossain mallissa eli mahtaako tuollaista löytyä mistään? No taas tuli kysymyksiä, mutta mukavinto on se, että nyt niihin saa ainakin melko nopeasti vastauksen. Niin sitten tietenkin tuli vielä mieleen tuo auton madaltaminen miten sen onnistuu parhaiten? Entä mistä mahtaa löytyä samantyylisiä vanteita kun kuvan autoissa?
Fiat 850 sedan vm.67
Fiat 850 coupe vm.66
Alfa Romeo 33 Qv vm.91
Alfa Romeo 156 2.5V6 vm.98
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

En osaa sanoa, mistä tällä hetkellä saisi kätevimmin turvakaaret, mutta valmiiksi taivuteltuina ne kannattaa hommata ja saumattomasta teräsputkesta valmistettuna. Edesmennyt Putki-Paunu Porista väänteli muutama vuosi sitten hyväksytyt kaaret esim. Fiat 600-koriin lähes pelkän materiaalin hinnalla, nykyrahaksi muutettuna jotain 200 e. Esimerkiksi jokkisharrastajilta kannattaa tiedustella, keltä löytyy tällä hetkellä mitoitukset kaarien taivuttelua varten.

Alkup. keulamerkki on tosi monimutkainen ja siten tarkkaa kopiota on vaikea valmistaa. Olen nähnyt Torino Mobilsissa myytävänä Coupemalliin tarkoitetun merkin vaakunalla ja punapohjaisella FIAT ABARTH -tekstillä ilman säleikköä, johon voisi kyhätä itse sopivan verkon. (Saattaa olla vielä myytävänä, ehkä jotain peltiosiakin löytyisi.)

Olen tutkinut kuvan mukaisten vanteiden saatavuutta 600-koriseen replikaani, mutta tosi vähän sellaisia on liikkeellä edes uustuotantona. Osoitteesta www.pbseng.com/ReplicaItems.html voidaan nähdä yksi vannetyyppi (kopio 60-luvun alun Campagnolo-vannemallista), jota mahdollisesti on saatavilla helposti.

Mittaristo on alunperin poikkeava 600- ja 850 -koristen Abarthien välillä. Siinä on iso kierroslukumittari keskellä ja neljä pienempää mittaria ympärillä. Berni Motori www.bernimotori.com valmistaa/valmistuttaa uustuotantona tätä mittaristokoteloa sekä mittaritauluja, mutta ovat aika hintavia. Koska kyseessä on Suomessa vähän harrastettu malli, muotteja tai mallia kopion valmistamiseksi on vaikea löytää. Fiat 600-malleihin sopivaa mittaristoa taas valmistetaan Suomessakin.
Avatar
OT 2000
Viestit: 86
Liittynyt: 25.12.2002 21:35
Paikkakunta: Köyliö

Viesti Kirjoittaja OT 2000 »

Tälläiset vanteet löysin tuolta autoracing:in sivuilta, mutta ei ollut oikein sopivia kokoja. http://www.autoracing.fi/tuotteet/pics/comp_th.jpg , mutta tälläisiä oli 13 tuumaisina ja 5 ja 5,5 ja ET oli 45 ja sitten 16-20 , 36-42 Minkä kokoiset vanteet parhaiten menee alle jos vähän vielä madaltaa? Tälläiset olisivat kyllä hienot, mutta kun ei ole kun 15 tuumaisina. Jos jollain tietoa mistä tuollaisia saa 13 tuumaisina niin kertokaa. Eli tälläinen vanne siis http://www.autoracing.fi/tuotteet/pics/comp_th2.jpg

Mistä muuten saa noita abarth logoja metallisina? Sellainen jonka voi maskiin pistää?
Fiat 850 sedan vm.67
Fiat 850 coupe vm.66
Alfa Romeo 33 Qv vm.91
Alfa Romeo 156 2.5V6 vm.98
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Kyllä 13 tuumaiset vanteet ovat nykyään harvinaisia varsinkin mitä leveämmistä on kysymys. Kannattaa hommata hyvännäköiset vanteet hyvissä ajoin ja avartaa projektivaiheessa sisälokasuojia tarpeen mukaan.

Mutta esim 5 1/2 x 13 vanne ja ET 40 sopii varmasti ilman isompia muutoksia eteen ja taakse mahtunee helposti leveämpikin kunhan sisäänpäin levitys pysyy n. 11 sentissä.
tppohja
Viestit: 13
Liittynyt: 07.01.2003 14:20

Viesti Kirjoittaja tppohja »

Kun täällä esitettiin varma tieto että 2000-OT ei käy vertailumalliksi, löytyisikö tietoa 1300/124-mallista? Onko tehty tieliikennekäyttöön vai miten?
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Kyllä toi 1300/124 on ihan tehtaan katukäyttöön tarkoittama malli, mutta taitaa suurin Suomessa tyypitetty olla 1000-kuutioinen, kts. FiatAbarth:n esimerkkilaskelma yllä.

Mulle on kerran erään muutoskatsastusasian yhteydessä todettu AKE:ssa, että "jos aiotaan muutoskatsastaa vakiomalli, voidaan vertailuautona pitää tehtaan tarkoittamaa suurimmalla moottorilla varustettua vastaavaa automallia. Abarth taas on ihan toisen tehtaan kuin Fiatin tuote, joten niihin ei voi vedota muutoslupia haettaessa." :(

Tällä hetkellä on katsastusmiehen ja AKE:n päättäjien harkinnassa tapauskohtaisesti se, voidaanko Abarthin tuotteita pitää vertailukohteena muutoksia tehtäessä vai ei. Monissa tapauksissa Fiat 600:n saa muuttaa Abarthia vastaamaan, koska tekniset eroavaisuudet ovat "vähäisiä" ja tarvittavat muutokset helposti tehtävissä. Uskon että 850-koristen autojen kanssa on sama tilanne, joten kohtuullinen rakentelu ei tuottane ongelmia. :)
tppohja
Viestit: 13
Liittynyt: 07.01.2003 14:20

Viesti Kirjoittaja tppohja »

Kiitos tiedoista!
Jatkokysymyksenä tiedustelisin, että onko kenelläkään tietoa kyseisen auton valmistusmääristä? Ja onko tuossa 1000-kuutioisessa ja tuossa 1280-kuutioisessa jotain merkittäviä eroja? Muutakin kuin tuo moottori?
Avatar
FiatAbarth
Viestit: 30
Liittynyt: 19.12.2002 20:32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FiatAbarth »

eroja eli suurimmat moottorin jälkeen on kai:

1000 OTS = 4-vaihteinen, perävälitys 4.1, paino n. 700 kg
1000 OTR = 5-vaihteinen, perävälitys 4.1, paino n. 700 kg
1300/124 = 4-vaihteinen, perävälitys 3.9, paino n. 755 kg

eli eikös noissa jarrut, ohjausosat ym. olleet samanlaiset. 1300/124 mallissa vakiorengastus taisi olla hieman leveämpi.

Valmistusmääriä, varsinkaan Fiat Abarth OT 1600 ja 1300/124 osalta en ole mistään löytänyt. Jos(kun) joku paremmin tietää hän kertokoon 8)
hautakorpi
Viestit: 46
Liittynyt: 29.01.2003 09:47
Paikkakunta: Kajaani

Fiat Abarth 850 /1000 Omolgato Turismo (OT)

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

Kiva huomata että harrastaja piiri laajenee, kokemuksesta kaksi fiat 600:sta ja yhden 850:sen hitsanneena voisin ehdottaa seuraavaa:

Mikäli auto on alkuperäinen (siis ei valmiiksi rakenneltu reppana) kannattaisi joko säilyttää selaisenaan tai mikäli jos haluaa rakentaa replican suosittelisin Abarth 850 OT mallia, joka on todella lyhyen matkan päässä...autosta tulisi pienellä vaivalla aidon abarth:in näköinen...eikä projekti vaatisi kohtuutomia investoiteja.

Jos haluaa nousta pykälän edemmäs kannattaa harkita Abarth 1000 OT:n raknetamista...nyt jo puhutaan kustannus arviossa helposti 20 000mk projektista...mikäli homma tehdään oikein ja halutaan todellakin rakentaa oikean mukainen replica.

Varsinaiset 1600 OT mallit kuten myös 2000 OT (coupen korissa) vaativat jo sallaista vaivannäköä ja myös rahoitusta...että kannattaako ihan sinne asti lähteä...pikku fiiuilla kun ei hinta juurikaan nouse (siis kukaan ei maksa) enempää kuin orkkis kunnossa olevasta pelistä...mutta ei hän harrastuksessa tulekkaan laskea käytettyjä tunteja tai rahaa :wink:


Itselläni on abarthin alkuperäiset listat mitä muutoksia 1000 OT malli vaatii englannin kielellä verratuna vakioon, mikäli tieto kiinnostaa kyselkää niin vastaillaan!!

-Toni-

ps Olin taannoin (viime syksynä) yhdeydessä apart racingin sivuilla esiteltyyn fiat 850 1600 OT:n (replica) rakentajaan joka kertoi auton mahdollisesti olevan tulossa myyntiin...hinta arvio likkunee tuolla 25 000mk seutuvilla (en tietenkään takaa mikä tilanne on tänään) ...tulee paljon halvemmaksi ostaa tälläinen valmis, kun tehdä tyhjästä...pelkkään TC koneeseen kun uppoaa helposti 8-10 tmk...
Avatar
kkuisma
Viestit: 27
Liittynyt: 02.02.2003 21:26
Paikkakunta: saarijärvi

1600 OT replicasta

Viesti Kirjoittaja kkuisma »

Voin sanoa,että oli huima tunne päästellä tuolla sivuilla olevalla 1600 OT replicalla laskelmien mukaan yli 200 km/h.... alkaa nimittäin vauhti tuntumaan!!!
Avatar
karkin
Viestit: 956
Liittynyt: 29.01.2003 19:35
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja karkin »

:roll:
Viimeksi muokannut karkin, 19.01.2005 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin