Rakennatko Abarth Replicaa??

Abarthiin ja replikoihin liittyvät aiheet
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Olen kuullut että näitä on tehty (Suomessakin) ja erään harrastajan mukaan valmistus on ollut melko työlästä. Onko muutoksista ollut hyötyä, siitä en tiedä. Kerran satuin näkemään internetissä vastaavan rakennelman, mutta nyt juuri en muista osoitetta. Laitan osoitteen näkyviin jos sattuu tulemaan uudelleen vastaan. Vvierillä tuntuu olevan runsaasti kokemusta konepuolesta, hänellä saattaisi olla lisää tietoa tähän kansimuutokseen.
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Kyllähän noita kansia on
Moposportin ammoin myymä kaksireikä kansi
Siis nimestä en tiedä kaks reikä kantena se minun mielestä myytiin
juuri siitä syystä että siihen saa kaksi kaasaria
(onhan sitä kutsuttu 8 ja 6 reikä kanneksi)

Voin sanoa että harvassa on ja maksaa

muutaman kerran nähnyt myynnissä kelt.pörsissä
muistaakseni maksoi 500 eeroa (pelkkä kansi)
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Joo, mä muistelin sellaista TCR-kannen kopiota, jossa kanteen on valmistettu neljä reikää imupuolelle siten, että joka imuventtiilille on oma kanava. Noitakin saa valmiina, Bernin kuvastossa esitetty PBS-kansi on Fiatin vakiokannen kehitelmä, jolla väittävät saavansa enemmän tehoa kuin alkuperäisistä TCR-kansista. Hintaa näillä tehdastekoisilla tosin tuntuu olevan. Tosin, jos ajatellaan käytettävän tollaista Juhan mainitsemaa 6-reikäkantta, voidaan tälläkin varmaan päästä korkeaan tehoon huomattavasti edullisemmin. Toisaalta 8-reikäinen läpihengittävä kansi olisi ulkonäöllisesti upea Fiatin konetilassa.
Avatar
Heikki
Ylläpitäjä
Viestit: 116
Liittynyt: 23.11.2002 17:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Minulla on tuollainen kaksireikäkansi olemassa ja tulossa omaan 133:een. En tiedä onko Mopo-Sportin valmistetta, mutta ainakin on valmistettu hitsaamalla. Kunnollisia kuvia kapineesta ei valitettavasti ole, mutta täytyy muistaa sellaisia ottaa, kun seuraavan kerran saa digikameran käyttöön. Imusarjan tuohon joutui valmistamaan itse, samoin kannenpulteista sen, joka tulee imusarjan kohdalle.
PBS:ltä ainakin tosiaan saa jotain TCR-kopiokansia ja muitakin, täällä kuvia ja hintoja:
http://www.pbseng.com/TCRCylinderHeads.html
500 euroa kuulostaa kyllä todella kovalta hinnalta 2-reikäkannesta, omastani maksoin muistaakseni 50e (vaati tosin yhden uuden ohjurin + tietysti plaanauksen yms.).
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

kelt. pörssin tilaajana luen lehden viikottain
ja siellä on noita kansia ollut muutama myytävänä
hinta on tuo 500 eeroa ollut niissä
minäkään en sitä maksaisi pelkästä kannesta

olen kyllä kuullut että halvempiakin olisi liikkeellä
mutta ne ei ole ollut moposportin kansia

Se ei ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa!
aba1
Viestit: 12
Liittynyt: 06.03.2003 07:56
Paikkakunta: kempele

8-reikäkansi

Viesti Kirjoittaja aba1 »

Tämä 6-reikäkansi on mulle uus juttu, en ole ennen kuullut. Mulla on yks rikkinäinen 127 kansi, taidan paloitella sen, siitä näkis miten sais tehtyä erilliset imukanavat. Jäähdytysveden kierto on varmaan suurin kompastuskivi. Pekka
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Vanhassa Fazan Race Worldissä on kuva tuollaisesta "perinteisestä" kannesta jossa on kaksi DCD:tä tai DCNF:ää (en muista kumpia on). 500e kunnon kannesta ei niin kauheesti ole, siis jos se on täydellinen ja ihan oikeesti hyvin virtaava... Orgiskannestahan historic-miehet ovat ottaneet ihan hyviä virtauksia, kyllä senkin pitäisi riittää aikas pitkälle.

Tuo M-S kansi oli joku italialainen, mukanahan oli myös venakoppa johon oli valettu imusarja vaakatuplalle. Tuolla se maksoi muuten silloin ihan sikana kanssa...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
aba1
Viestit: 12
Liittynyt: 06.03.2003 07:56
Paikkakunta: kempele

Tcr

Viesti Kirjoittaja aba1 »

Miksi Tcr:ssä ,ainakin viimeisissä on takaa tulipeltiin tehty iso aukko. Onko näissä konetta siirretty eteenpäin? Öljynjäähdytin ja suodatin systeemit ovat siellä, mutta onkohan tämä perimmäinen syy. Ja toinen juttu onko ensimmäisissä erillisjousitus keuloissa yläpään iskarin/jousijalan kiinnitys aivan vakio. Paloittelin kannen, katotaan tuleeko siitä mitään, ainakin hitsattavaa on!. Pekka
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Kaikissa Radiale-moottoreilla varustetuissa tehdastekoisissa 600-korin Abartheissa on tosiaan aukko tulipellissä ent. syylarikotelon paikalla. Aukko mahdollistaa öljynsuodatin/termostaattiyksikön sijoittamisen oikeanpuoleisen takapalkin päähän, sillä kaasuttimet eivät jätä tilaa suodatinyksikön sijoittamiseksi sivupeltiin kuten vanhemmissa malleissa. Öljynlauhdutin taas sijaitsi etuspoilerissa syylarin yhteydessä. Öljynsuodatuslaitteen lisäksi muuta oleellista merkitystä aukolla ei ole, mutta toisaalta se helpottaa huomattavasti moottorin irrottamista vaihteistosta kiinnityspulttien ollessa hyvin esillä ja samalla takapää hieman kevenee (oma päätelmä) paloturvallisuuden heiketessä. Moottorin paikka sen sijaan on ollut Abartheissa sama kuin vakio-kuussatasissa.

Erillisjousitetuissa etupäissä on käytetty perinteisen kaltaista iskarin kiinnitystä ainakin silloin, kun lehtijousen ohella käytettiin kierrejousi-iskareita. Olen nähnyt kuvia irto-osista, joista voisi päätellä, että perinteisen kaltaista iskarin yläkiinnitystä olisi käytetty myös lehtijousen korvaavan palkin kanssa joissain vuosimalleissa, mutta varmaa tietoa minulla ei tästä ole. Jousi-iskunvaimenninyhdistelmän kanssakaan yläkiinnikkeet eivät ole ihan samat kuin vakio-kuussatasissa, vaan hieman leveämmät jousien sovittamiseksi kiinnikkeiden väliin.
Avatar
Fiiutón
Viestit: 267
Liittynyt: 09.02.2003 11:45
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Fiiutón »

Ja taas hyppäys toisaalle...(600 fiatin päivityksiin) :)

Mitä keinoja etujousituksen (lehtijousi) ja ohjausgeometrian parannuksiin?
Renkaat tuppaa ottamaan kiinni pyöräkoteloihin (edessä), 165/65/13.

Entäs takapyöränkulmien korjaus madalletun takajousituksen kanssa, on nimittäin ERITTÄIN huono ajaa jäisellä tiellä. :shock:
Tuntuu samalta kuin takarenkaat olisi irti, tai pyöränlaakerit aivan p*****a.
Raju negatiivinen kampperi sen tietty aiheuttaa, mutta onko tarvetta kesäkeliä ajatellen tehdä muutoksia :?:

TA
Emmie tiiä, mie vaan ajelin viiatilla...
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Paras etupään muutosratkaisu lienee A-varsin varustettu palkki ja kierrejousi-iskarit, joista aiemmin onkin jo käyty keskustelua. Sitten yhtenä vaihtoehtona madaltaa etupäätä on alimman jousenlehden kääntäminen ylösalaisin tai vaihtamalla se kokonaan jäykempään jousilehteen, jossa silmukat ovat taottu 'väärinpäin'. Ohjauksessa ei ole paljon parantamisen varaa. Ohjaus voidaan muuttaa nopeammaksi, mutta tämä ei poista pyörien kääntymiseen liittyvää ongelmaa. Juuri pyörien esteettömän kääntymisen sallimiseksi leveärenkaisissa ja matalissa Abarth-autoissa pyöränkoteloita onkin levitetty sisäänpäin varsinkin ohjaamon puolelle näkyvästä osasta.

Takapäässä pyöränkulmiin liittyvä ongelma onkin hankalampi. Mitä leveämpiä renkaita käyttää, sitä huonommaksi ajotuntuma muuttuu camberkulman ollessa liian negatiivinen. Tästä syystä Abarth kehitti takapyörille tuennan, jossa erikoisrakenteiset heiluritukivarret kiinnitettiin eri kohdista kuin vakio-fiateissa, jolloin pyörän sivukallistuma muuttui ainoastaan vähän joustosta riippumatta. Vastaava muutos on hankala toteuttaa rakenneltuun autoon riittävien mittatarkkuusvaatimusten täyttämiseksi siten, että muutoksesta olisi hyötyä. Mikäli alkuperäisiä tukivarsia muutetaan siten, että camberkulma lähenee enemmän nollaa, pyörä taittuu auton alle jo pienissäkin ulosjoustoissa. Lisäksi kaikki suuremmat takapyörän kulmiin liittyvät muutokset edellyttävät vetoakselien rakenteen muuttamista siten, että rättinivelten tilalle saadaan joustavemmat nivelet.

Kilpakäyttöön rakennelluissa Abarth-kopioissa käytetään pääasiassa Fiatin omaa takapyörän tuentaa, ja kovin näyttävät ajavn niillä alustoilla. Katuajossa taas teissä olevat urat ums. tekevät ajosta epämukavan. Itse olen kokeillut kadulla eri korkuisia alustoja ja eri kokoisia renkaita, joista ajomukavuudeltaan parhaaksi osoittautui lähes madaltamaton alusta 185- ja 205- leveillä renkailla.
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

eikö ulosjoustoa voisi rajoittaa "sinkillä" tai vaikkapa kierretangolla tai jollain jolla saataisiin asetettua maksimiarvo ulosjoustamiselle. onko viisasta??
Avatar
Fiiutón
Viestit: 267
Liittynyt: 09.02.2003 11:45
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Fiiutón »

Vaijeri voisi ehkä toimia ulos rajoittimena, laillisuudesta en tiedä.
Tosin vanhoissa Amazoneissahan on ulosjouston rajoittimena joku rättipunos tsydeemi, autoa madallettaessa piti lyhentää rättiä ettei jousi putoa mutkassa :lol:
Fiudessani taitaa kuitenkin jouston rajoittaa iskari joka on tietääkseni laitonta. Rajoitettu ulosjousto tekee alustasta hiukka omituisen.

TA
Emmie tiiä, mie vaan ajelin viiatilla...
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Itse olen käyttänyt joskus hammashihnasta tehtyjä rajoittimia kuussatasessa, jotta jousi pysyy paikallaan perää nostettaessa. Toimivat hyvin eikä katsastusmies kiinnittänyt niihin mitään huomiota. Tällä hetkellä omassa autossani lyhyet iskarit rajoittavat pyörien laskemista, mutta tähänkään katsastaja ei puuttunut. Tuo jouston rajoittamisen kieltäminen iskareilla taitaa tarkoittaa käsittääkseni enemmänkin sisäänpäin joustoa.
Avatar
Fiiutón
Viestit: 267
Liittynyt: 09.02.2003 11:45
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Fiiutón »

JEP JEP 8)

www.scuderiatopolino.com sivuilta löytyy etupalkkirakennelma A-tukivarsin hinta 415 $....

Mitähän toi katsastusmies sanoisi vaikkei se olekaan suora abarth kopio?

Tarvii kysellä katsastuksen yhteydessä.

TA
Emmie tiiä, mie vaan ajelin viiatilla...
Vastaa Viestiin