Rakennatko Abarth Replicaa??

Abarthiin ja replikoihin liittyvät aiheet
hautakorpi
Viestit: 46
Liittynyt: 29.01.2003 09:47
Paikkakunta: Kajaani

Rakennatko Abarth Replicaa??

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

Hei!

Jos olet rakentamassa Abrth replicaa 600 tai 850 pohjaisesta autosta, olisiko paikallaan että saataisiin rakentajat tälle palstalle yhteen jakamaan tietoa replican rakentamista koskevista tiedoista, lopputuloksena voisi olla helposti parempilaatuisia autoja, koska tietoa oli saatavilla enemmän monista lähteistä johtuen.

Itselläni on suunnitteilla fiat 850 TC replica :lol:

-Toni-
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Tää on asiaa. :D Ei oo vielä liikaa tietoa näistä malleista!
Mulla on tonninen Abarth-replikaprojekti loppusuoralla, sen jälkeen alkaa 850:n (600-korinen) väsääminen.
Napalaikka
Viestit: 201
Liittynyt: 24.01.2003 20:57
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Napalaikka »

Mielenkiintoa olisi, mutta täytyisi hommata toinen kusianen kun tuo nykyinen on katsastettu viimeksi -98 ja alkaa olla tosi ruosteinen. Se oli isoveljen vara fiiu kunnes varsinainen paloi ja harrastus loppui, parin vuoden seisomisen jälkeen se siirrettiin lasten leikkikaluksi mutsin kotieläinpihalle. No nyt teksti harhautui ja pahasti..

Eli mielen kiintoa on, varsinkin kun näistä nyky autoista puuttuu karismaa.
Toden näköisesti minusta ei suurta tieto hyötyä ole mutta muuten autan niin kuin voin...
Voin toki olla väärässäkin...
Avatar
kkuisma
Viestit: 27
Liittynyt: 02.02.2003 21:26
Paikkakunta: saarijärvi

Jees

Viesti Kirjoittaja kkuisma »

Tarkoitus olisi keväällä aloittaa jonkinmoinen TCR projekti. Tuli myytyä 1.5 vuotta sitten yksi replica pois ja nyt on alkanu ahdistamaan niin paljon että on saatava uusi tilalle! Mistä olette noita TCR levikkeitä hommannu ja paljonko niistä pitää pulittaa?
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Torino Mobilsilta tilasin Berni Motorin takalevikkeet. Olivat vähän kalliimpia mitä Suomessa valmistetut, mutta ne ovat tosi tukevat ja niistä sai helposti aidonnäköiset ilman työlästä sovittelua ja muotoilua. Tossa osto- ja myynti -osastolla 131rally myy lasikuituisia levikesarjan osia. Taisin saada juuri tältä kaverilta taannoin omaankin replikaani takaspoilerin, joka oli erittäin hyvin valmistettu ja helposti maalattavissa ilman suurempia pohjatöitä. Hinnatkin ovat aika edullisia.
hautakorpi
Viestit: 46
Liittynyt: 29.01.2003 09:47
Paikkakunta: Kajaani

Non niin...puhutaampa pelleistä

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

Kiva huomata että replica rakentamiseen löytyy kiinnostuneita kavereita.

Vastaan muutamaan minulle esitettyyn kysymykseen näin avoimesti, koska uskon tiedon hyödyttävän kaikkia.

ENNEN ENTISÖINTIÄ:

Peltiosat, fiat 600 ja 850 ovat todella kiven alla, keulapeltejä ja lokasuojia ei saa enää oikein mistään, ainoat paikat on ne jos jollakin on tallissa ylimääräisiä...eli kun irroitat kunnostuksen aikana keulpeltiä tai lokasuojia, irroita ne niin että pistät samat kunnostuksen jälkeen paikoilleen!!!! Tätä työvaihetta varten on olemassa poranterä jolla pistehitsisauman saa nätisti pisteen kohdalta auki.

PELTIOSIEN HINTA/SAATAVUUS:

Hinta kysymyksiin uusistaa (siis paikoileen asentamattomista osista) voitaneen sanoa: Saksasta saa lokarit a´140e/kpl+postikulut (minulta löytyy osoite)

suomessa olen tänä kesänä maksanut lokareita noin 500mk/kpl ja keulapeltiä en ole löytänyt mistään....hinnat siis toisilta harrastajilta...motonet /koivunen/öhrum nostavat kädet pystyyn.

HELMOJEN KORJAUS:

uusia helmoja on vaikea saada mistään siis:


Mikäli joudut uusimaan helmoja autoosi, älä leikkaa muuta irti kuin helman pohja...(muistithan tehdä mallin pahvista minkä mukaan taivutat uuden pellinpalan helmaksi ja sen että auto on nostetu tasaisesti koko kyljen matkalta...saattaa muuten kori nitkahtaa kieroksi) hitsaat SÄHKÖSINKITYSTA PELLISTÄ 1mm paksuisesta) uuden kappaleen ensin kiinni ylempään leikkaussaumaan noin 2cm pätkissä antaen jäähtyen välillä kunnolla (ei lämpövetele)

Hitsatessasi alasaumaa kiinni tee pellin pokkauseen (siihen missä alkuperäiset pistehitsi saumat oli helman pohjassa) noin 4-5cm välein poralla 5mm reijät, mitsaat migillä näistä helman takaisin paikoille kiinni, mainittakoon että tämä työvaihe ei onnistu kunnollisia lukkopihtejä..noin5-6kpl/helman pituus)

Rustesuojaus, poraa helman pohjaan noin 4-5 10mm vedenpoisto aukkoa, siten että helmojen päätyyn tulee yhdet...ruosteen suojaus tectylin ML ruosteen suoja aineella johon lisätty noin30% moottoriöljyä (mobilisti piireissä havaittu parhaaksi...öljy ryömii pieniinkin väleihin ja ei kovetu kuten tectyl ajan kanssa), oikealla ruiskulla tarkoitukseen...jota pitää valua lattialle asti reijistä...helmat ovat valmiit!!!


RUOSTUMINEN:

Fiat 600 & 850 pahin paikka a-pilarin alaosa heti tuulilasin alatason jälkeen...näkyy ulos sitten kun on liian myöhäistä...kori on jo notkahtanut!

Muut:

ikkuna alaosat a-pilarin alapäästä (lokasuojan takakulmat konepeiton vierestä)
...korjaus ruostunut pala pois, takana oleva kotelo auki ja sinne tectyl+öjy...hitsaat uuden palan kiinni vasta 2-3 päivän päästä muuten TULIPALON VAARA koska tectyl palaa koteloiden sisällä....TARKOITTAEN SITÄ ETTÄ AUTOA EI MAALATA TAI KOTELOSUOJATA JOS SITÄ AIJOTAAN HITSATA SAMANA PÄIVÄNÄ!!!!

Kun rupeat hitsaamaan, ota paine-ilma pistooli viereen, jos kotelo käryää puhallat liekit sammuksiin paine ilmalla....tämä ei toimi, jos koteloaineesta ei o,le kerennyt haihtua pois liuottimet...auto voi palaa siihen paikkaan!!!


Lokasuojien kyljet:

sama kuin edellä mainittu, ei edellytä uutta lokaria, korjaa vanha, säästät aikaa ja rahaa.

Helmat:

Toimita ohje edellä mainittu

ovien alareunat, auki ja uutta peltiä.

kusiainen ja kasipuolikas ruostuvat suht nopsasti...jos sinulla on siis ruosteeton alkuperäinen, suojaa kotelot ja enenkaikkea apilarien alaosat (se palkki johon etuovien saranat kiinnittyvät) hyvin...autosi kestää tulevat vuodet paljon paremmin!!!

-Toni-
hautakorpi
Viestit: 46
Liittynyt: 29.01.2003 09:47
Paikkakunta: Kajaani

MIKALLE!!!

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

Kerroppa omasta tonnisesta abarth projektistasi hieman taustoja...mikä kone laatikko ja jousitus... onko sinulla sitä alkuperäistä kolmen mittarin mittari kehystä...joku kaupitteli sellaisen muottia keltaisessa pörssissä taannoin, pitäisi hankkia tuollanen abarthin kolmen mittarin kehys omaan projektiin...siis kenelle soittelen? :o

-toni-
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

HELMOJEN KORJAUS:

uusia helmoja on vaikea saada mistään siis:
Itse ostin helmat APT:stä Porista Maksoi noin 230 vanhaa rahaa kpl
Ja sinne jäi hyllyyn vielä 20-30 kpl (1,5 vuotta sitten)

Hyvä että tämmöinen keskustelu saatiin aikaan
itsekin olen ajatellut tuon 600:sen replicaksi muuttaa
Joten seuraan mielenkiinnolla miten juttu etenee
hautakorpi
Viestit: 46
Liittynyt: 29.01.2003 09:47
Paikkakunta: Kajaani

Helmat!!

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

Hieno juttu, pistäkääpä eritoten peltiosien saatavuudesta viestejä, itsellä ne on olleet kiven alla...vielä 1 1/2 -2 vuotta sitten niitä sai yleisesti...nyt tilanne on kääntynyt toisinpäin!!!

-Toni-
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

hautakorpi kirjoitti:
Kerroppa omasta tonnisesta abarth projektistasi hieman taustoja...mikä kone laatikko ja jousitus... onko sinulla sitä alkuperäistä kolmen mittarin mittari kehystä...joku kaupitteli sellaisen muottia keltaisessa pörssissä taannoin, pitäisi hankkia tuollanen abarthin kolmen mittarin kehys omaan projektiin...siis kenelle soittelen?
Aihiona olen käyttänyt -70 -mallista, Italiassa valmistettua kuussatasta. Vaihdoin siihen helmat, pohjapellit sekä etulokasuojat. Osat sain Torino Mobil&Partsista Lahden lähettyviltä. Hinnat olivat samaa luokkaa, mitä yllä kerroit, ja joitain peltiosia siellä on vieläkin mutta jatkossa niiden saatavuus tulee heikkenemään :cry:

Autoni on kopio Abarth 1000 Berlina Corsasta gr.2 1970, ja olen yrittänyt jäljitellä mahdollisimman tarkasti kirjoista näkemiäni yksityiskohtia. Takaluukku on avoin, mutta maalasin samalla kertaa myös lasikuituisen luukun, jota tulen käyttämään (koristeeksi) teettämäni (äänekkään :wink: ) yläkautta ulos tulevan 4-1 -pakoputkiston kanssa. Kori on muutettu vastaamaan Abarthia Yleistä Fiateista- palstalla olleen 600 abarth replika. -aiheen muutoslistan mukaisesti suurelta osin, mutta joitakin yksityiskohtia toteutin hieman eri tavalla.

Teknisesti auto on vielä keskeneräinen ja yritän saada aidonmukaista tekniikkaa ensi kesäksi. Nyt autossa on levyjarrut kaikissa pyörissä Fiat 850- ja FSO Polonez -malleista. Etupäässä on Abarth-malleissa käytettyä etupään pyöräntuentaa vastaava palkki tukivarsineen lehtijousen paikalla, mutta takatukivarret ovat Fiat 600:sta. Auto on varustettu teetetyin coilover-iskarein, jotka vastaavat koriin kiinnityksiltään myöhempiä Abartheja. Tällä hetkellä koneena on Abarth-viritetty Fiat 850/133:n moottori, vaihteisto on 600:n alkupeärinen. Syylari on edessä, paisuntasäiliö takana oikealla tulipellissä. Auto on katsastettu ja mulla on mahdollisuus vaihtaa vielä n. 10% alkuperäisistä osista (esim. vaihteisto) :roll:

Mittariston olen koonnut Suomessa valmistettuun, aidonnäköiseen lasikuitukehykseen käyttäen Berni Motorin kuvastosta kopioituja ja todellisen kokoisina tulostettuja mittaritauluja, sekä sopivia mittarikoneistoja Cortinan mittarikoteloissa. Koska nopeusmittarin kuuluisi olla oikealla, olikin vaikeaa taivutella vaijeri hyvään asentoon tuulilasin ilmasuuttimen letkun ollessa pahasti tiellä. Tämän kolmen mittarin kehyksen löysin harrastetapahtumasta, laitan maililla yhteystiedot kunhan saan kaivettua esille.

ps. Joskus myöhemmin teen replikan vähän vanhemmasta mallista, jolloin saan siitä tarkemmin alkuperäisen kaltaisen ja huomattavasti pienemmillä muutoksilla :wink:
hautakorpi
Viestit: 46
Liittynyt: 29.01.2003 09:47
Paikkakunta: Kajaani

aitoa tekniikka

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

Hep!

Pistäppä tosiaan tiedot siitä mistä löysit mittrikotelon...pitänee itse ruveta soveltamaan saman mallin mukaan.

Kerroit etsiväisi alkuperäisen (ilmeisesti et ihan alkuperäistä) mallista tekniikkaa...itse olen parasta aikaa kopiomassa 4-1 alkuperäistä pakoputkistoa...voin sanoa että aikamoinen homma näissä replica osien teossa on...alkuperäisiä kun ei todellakaan kannata ruuvata kiinni rikkoutumaan...no voitaneen postitivisena seikkana mainita se että illat on täystyöllistettyjä :D

Kun rakennat konetta varmaan on jäkekevintä pysytellä 843ccm lohkossa koska se on lähinnä 633ccm lohkoa...ja mikä parasta siinä on valmiiksi 65mm männät. Erkki Rintakari lapualta hio nokka-akselit, ja tekee koneistus jutut moottoreihin ihan kätevästi paljon halvemmalla kuin monet muut koneistamot...joten jo olet ajatellut ottaa esim 903 kampuran ja migillä täyttöhitsata iskunpityydeksi esim 69mm rintakari hoitaneen homman hionnassa. (903ccm kampurassa isoilla iskunpituuksilla tasapainoitus ongelma...abartin kampurassa paksummat vastapainot...eli en lähti rantamaan paljon yli70mm iskua ko. kammesta...)

Itse olen hiottanut nokkia rintakarilla (viimeisin 296 ast, 7.3 nostolla 850 fiiattiin maksoi jotain 70e fosfatointeineen, ja itse tarkastellen työn laatu on samaa kuin joensuun vauhtipyörällä aikoinaan)

Oletko ajatellut rakentaa kannen miten? kiusaus itsellä olisi suuri rakentaa 850:sen kannesta, koska 767/633ccm koneiden kannet on monesti jo loppuun oikaistuja...ja niiden vedenkierto kannen sisällä ei ole niin hyvä kuin 843/903 koneissa....toisaalta jos oikein tarkkoja ollaan vanhat kannet ovat ainoita oikeita tehdä kansi näyttämään abartilta...ja jos rupeaa tekemaan kantta on sama mootori lohkokosi etsia 767...koska se sallii 65mm männät ja siinä ei tule sitä ongelmaa että lohko on noin 10mm leveämpi yläpäästä kuin 843/903 koneissa....joo kerroppa mitä itse olet löytänyt asian tiimoilta!!

-Toni-

ps. alkuperäisiä AH lohko käytettiin vain ja ainoastaan abartin 982ccm koneissa, lohkossa oli paksummat sylinterin seinämät...mutta vaati yhä epäkeskeisen poraamisen jotta 65mm mukit sopivat pyörimään koneessa)

850TC rakennettiin vakio 633 lohkoon....OT (fiat 850) mallien 850 OT ja 1000OT rakennettiin vakio 843 ja korkeampaan sport/spider lohkoon...näin kertoi oikean abartin omistaja Albertsen (auto on muuten myynnissä 34 000e), jolla hyllyssä on AH lohko sisuskaluineen

ps paras paikka löytää alkuperäisiä Abarth osia on ebay...eli joka iikka naputtamaan ebay:n hakukoneeseen sanaa abarth :wink:
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Olen huomanut kanssa, että aika työlästä on tuo Abarth-yksityiskohtien valmistaminen. Esim. pakoputkea varten joutui tekemään todella työtä ennen kuin sain hahmotettua putkien muodot ja mitat. Monessa firmassa yritin niitä sitten taivututtaa, ennen kuin sopivat käyrät aikaansaatiin ilman saumoja. Sitten siinä kasausvaiheessa piti kuitenkin katkaista :oops: nämä valmiiksi taivutellut osat ennen kuin ne sai aidonnäköisesti nippuun. Täytyy seuraavaksi kokeilla valmistaa sivuilla

http://users.ntplx.net/~kinukoyc/NewFil ... 0mech.html

esitetty vaihdekeppisysteemi, jotta saisi taas viikon vapaa-ajat mukavasti vierähtämään.

Tuo moottorin viritys on itselleni vähän vierasta, kun en ole niitä paljon rakennellut, vaan kokemukseni rajoittuu lähinnä purkamis-puhdistus-kasaus -prosesseihin moottoreissa, joita olen onnistunut hankkimaan valmiiksi viritettyinä. Koska ajoa harrasteautolla tulee jotain 500 km/vuosi, en ole liiemmin panostanut koneiden tarkkaan viritykseen/paranteluun :D

Nykyisen moottorin lohko lienee 133:sta ja se oli porattu aika lailla loppuun, muistaakseni johonkin 68:aan. Lohkossa on kampiakseli mallista Abarth 1000, jota on koneistettu runkolaakereihin sopivaksi. Kiertokanget olivat mulle tuntemattoman näköiset, samoin nokka-akseli, joka nokkaprofiileiltaan vastasi vakioakselia mutta nostoa oli reilusti enemmän. Kannessa, joka taitaa olla myös 133:sta, on vakioventtiilit ja imupuolta on avarrettu Weber 36 DCD7:n vesijäähdytteisen imusarjan sovittamiseksi. Kaasuttimena on tällä hetkellä 2-vaihe-Solex, muistaakseni 28/32 rei’illä. Tämä moottori tuntuu tehokkaalta ja kierrosherkältä, mutta öljynsuodatusjärjestelmä siitä puuttuu tässä vaiheessa kokonaan.

Hyviä kokemuksia on myös Autobianchi A112 Abarth -moottorista, jollaisen tulen ehostamaan katukäyttöön sopivaksi. Ulkoisesti se ei vastaa apulaitteineen 850/1000Abartheissa käytettyjä, mutta vääntöä riittää alakierroksilta asti ja ko. kone on tunnetusti kestävä suurine runkolaakereineen ja öljynsuodattimineen. Tämänkin kone on helppo muutoskatsastaa katukäyttöön Fiat 600:ssa :wink:

Olen huomannut myös, että vanhat kannet vanhantyyppisillä imusarjan kiinnityksillä näyttävät alkuperäisiltä, ainoa ero päällepäin taitaa olla leima kannen etupäädyssä. Sisällä onkin sitten suurempia eroja, alkuperäisissä taitaa olla mm. neulalaakeroidut keinuvivut ja järeemmät pinnapultit keinuvipuakselille.
hautakorpi
Viestit: 46
Liittynyt: 29.01.2003 09:47
Paikkakunta: Kajaani

Abarth

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

Joo, ei ole helppoa rakentaa kopiota...itsellä on onneksi vapaa pääsy putken taivutus työkalujen kimppuun...joten niitä onkin sitten tullut hyödynnettyä ihan kivasti.

Itse olen painottunut enenmmän moottori puolelle, ja rakennan koneeni suurimmalta osin itse...saampahan juuri sellaista kuin tarvitsen.

Niin, abarth replican koneen rakentaminen on aina hiukka mystinen homma,,,kirjoissa on todellakin hyviäö kuvia, monesti vain on tullut huomattua että kirjan kuvissa olevat koneet ja kuten myös autotkin on suoraan kilpakäytöstä repäistyä, siis rakennelmia ja muutoksia esiintyy aika paljon.

Kerroit leimasta kannen päässä, sellainen pöyöreä noin 15-18mm halkaisialtaan vai neliskulmainen jossa teksti abarth sisällä...siis missä kohti leima on tarkkaan ottaen??

Kerroit omassa autossasi olevan itse muunnetut etu iskarit, miten ja mistä rakennit?

Ostitko etupään lehtijousen tilalle tulevan ripustuksen valmiina berniltä vai onko kyseesä jokin muu tapaus?

-Toni-

ps. meillä alumiinin valu homma saatiin toimimaan viikon alussa, on valettu isompia ja pienempiäkin osia hyvällä menestyksellä!

pss. kiitti kaverin yhteystiedoista...yritän saada puhelin numeron tiedustelusta jotta saisin mittarikotelon!!

psss. joss sulla on autossa 982ccm abarth kampura, ja sen runkoakseli kaulat on koneistettu seiskan laakereille...työn tehnyt heitti just ikkunasta ulos noin 600e...kampurasta tuli paljon, paljon heikempi.... :(
hautakorpi
Viestit: 46
Liittynyt: 29.01.2003 09:47
Paikkakunta: Kajaani

Jatkoa...

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

oliko muuten tietoa minkä hintainen tuo mittari kotelo mahtoi olla?

Ja toinen kysmys, kun rupeat rankentamaan 850TC kopiota mistä katselet takapyörän kaarten levikkeet...siis joko olet hankkinut ko. kamppeet?

...kauanko olet rassanut fiiattien parissa...itsellä on mennyt rattoisasti nyt putkeen 3 vuotta, sitä ennen tuli tutuksi fordin RS tekniikka 8 vuotta...voi sanoa että autot on rahalla ja ajalle pohjaton kaivo....

-Toni-
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Eikös nuo mittari kotelon muotit o ollu 200 egen molemmin puolin
muistelisin nähneeni kel.pörssissä

Itselläni on ollut
<-- tuo kuvassa näkyvä fiatti kohta 10 vuotta
"Sairaus" on edennyt vuosien varrella aika pahaksi
piha maata koristaa 62 , 64 , 66 ja 69 vm. 600:nen ja 4 Seat 600:sta
Ja 7 niitä olen purkanut osiksi noh.. lisäksi 20 kpl muuta vanhaa autoa

Joten rahaa on mennyt ja paljon!!

Asiasta toiseen
ps. meillä alumiinin valu homma saatiin toimimaan viikon alussa, on valettu isompia ja pienempiäkin osia hyvällä menestyksellä!
Mitä kaikkia osia olet tehnyt
Viimeksi muokannut juha, 10.02.2003 00:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin