Rakennatko Abarth Replicaa??

Abarthiin ja replikoihin liittyvät aiheet
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

kkuisma:
Kiitos kuvista pistän ne näkyviin lähipäivinä

Asiaan
Mistäs te noita Abartin keula merkkejä olette löytäneet
Hinta? toimitus aika?

Täytys varmaan aloittaa uusi treadi jossa olisi pelkästään linkkejä?
En ole meinaa ennen eksynyt historicracen sivuille :oops:
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Keulamerkkejä on saatavilla kahta päätyyppiä:

-Korkeaa, (ulkonema keulasta n. 2 cm) jota on käytetty vanhemmissa Abartheissa sekä katukäyttöön tarkoitetuissa versioissa. Näissä "viikset" ovat selvästi paksummat keskeltä kuin päistä.
-Matala (n. 1 cm paksu) keulamerkki esiintyy kilpamalleissa ja niiden yhteydessä näkee käytettävän ohuita viiksiä.

Korkeaa merkkiä on saanut suhteellisen helposti, esim Berni Motorilla hinnat olivat muutama vuosi sitten sellaiset, että keskiosa maksoi noin 800 mk ja pari viiksiä saman verran. Matalaa merkkiä on vaikeampi saada, mutta sellainen löytyy esim www.abarth-gmr:stä. Nämä merkit ovat yleensä alumiinivalua. Lisäksi olen nähnyt saatavilla "säästömalleja" muovista valmistettuna. Alkuperäisethän olivat prässätty ohutlevystä.
Näitä merkkejä olen nähyt valettavan alumiinista myös Suomessa.

Lisäksi keulamerkkiin tarvitaan skorpionivaakuna, joita on saanut hintaan 100-600 mk riippuen, onko kyseessä maali- vai emalimerkki tarralla vaiko ruuveilla kiinnitettävänä. :D

Skorpionivaakunaa saa alkuperäisvalmistajalta ja ne jakautuvat skorpionin ulkoasun mukaan kolmeen päätyyppiin 1. 2. ja 3. sarja. 600-korisissa Abartheissa tiettävästi vuoteen 1969 asti käytettiin merkkiä, jossa oli 2. sarjan skorpioni ja ABARTH&Co tekstin takana vaakatasossa Italian lipun värit. Tämän jälkeen merkistä vaihtui ainoastaan skorpioni 3. sarjan malliseksi eli sellaiseksi, joka on Abarth-teamin logossa, mutta tekstin alla säilyivät Italian lipun värit. Nämä alkup. merkit olivat emalimerkkejä, ja niitä on näissä ulkoasuissa nykyään vaikea saada. Sen sijaan merkit, joissa teksti sijaitsee sinisellä pohjalla tai italian lippu on pystysuunnassa tekstin takana, ovat helposti saatavilla esim. Torino Mobil&Partsista.

Nyt kannattaa jo laittaa tilaus sisään, jos ostat tuotteita ulkomailta ja haluat ne kesäksi. Valitettavasti ulkomaiset firmat haluavat pääsääntöisesti rahat etukäteen.
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Mika:
Sinunhan täällä foorumilla pitäisi olla jo vähintääkin Abarth-Guru :lol:
Voi .. ihme mistä sä kaiken tiedon haalit

On muuten sika kallis merkiksi
No täytyypi kattella ja pakko kai semmone täytyy tilata jossain välis

Mikä on muuten kirein Abartti mitä voi käyttää vertailu autona leimassa?
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

no, jokainenhan tässä on guru omalla alallaan, yks tietää yhtä, toinen toista ja sillä tavoinhan voimme muun muassa tämän forumin kautta viisastua entisestään :D

Abarth vertailuautoksi? kannattaa varmistaa asia katsastuskonttorilta, sillä muun muassa ajoneuvohallintokeskuksessa ollaan asiasta kahta mietä: auto kun on eri tehtaan tuote niin se ei välttämättä kelpaa vertailuautoksi, mutta teknisen samankaltaisuuden vuoksi saattaa kelvatakin yms.

Ja vaikka vertailuautoperusteen saisikin läpi, on vaikeaa osoittaa mikä malli on kadulle tarkoitettu ja mikä ainoastaan kilpakäyttöön. Itse olen kokenut asian niin, että oma autoni on muutettu alustaltaan Abarthia vastaamaan (jarrut, jousitus, renkaat, levikkeet + muut parannukset kuten kaaret), saan käyttää vertailumoottorina noita tehokkaampia 60-luvun lopun versioita ja prosenttien puitteissa saisin autooni yli 100 hv:n koneen (kokeillaan keväällä, meneekö tosiaan läpi). Tämä kaikki riippuu kuitenkin katsastusmiehistä ja siitä, millaisella tuulella AKE:n miehet sattuvat olemaan. KAikki tarvittavat muutokset voidaan periaatteessa suorittaa ilman poikkeuslupamenettelyä katsastusmiehen avulla, mikäli käytetään vastaavaa tekniikkaa mitä Abarth on myynyt 600:aan lisävarusteena. :lol:
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

No täytyypi käydä katsastus setiä moikkaamassa
Sen tiedän levyt eteen, seiskan kone ja leima tulee

Jotenkin mieli tekee turboa ja onhan mulla tossa noita kusiaisen koreja joten pieni kokeilu harkinnassa :wink:

Kone peiton abarth merkkejä saa varmaan samoista paikoista kuin etu

Onkos polkimet saman laiset kuin vakio?
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Konepellin merkit saa tosiaan sieltä mistä etumerkitkin löytyy. Takaluukkuun avauskahvan paikalle tulevan merkin tosin pitäisi olla kaarevan muotoinen, ja sellainen on aika harvinainen, mutta niitä valmistetaan yhä. Teksteissä vaihtoehtoja onkin sitten enemmän. Alkuperäisissä on käytetty joko isoa 850tc-merkkiä tai alleviivattua Abarth-tekstiä yhdessä irtonumeroiden 1 0 0 0 kanssa. Nämä merkit ovat varsin hintavia, mutta Abarth-gmr:llä on laserleikattuja liimattavia merkkejä huomattavasti edullisemmin hinnoin.

600-koristen Abarthien polkimet ovat kaasupoljinta lukuunottamatta vakiomalliset. Kaasupoljin on suora kun vakiomallissa etukärki kaartuu alaspäin. Lisäksi se on noin 3 cm alkuperäistä pidempi ja 1,5 cm leveämpi. Alkuperäisen mukainen poljin on helppo valmistaa hitsaamalla iso peltilevy alkuperäisen polkimen pintaan ja reunat taivutetaan hieman alaspäin. :D
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

kiitos
nuo polkimet jotenkin tiesin jo
Mutta oli pakko varmistua kun semmosia kaupattiin
Samainen henkilö kauppasi öljylauhdutinta mimmones se oli?
Se kauppias on vähä epäluotettava ja olen menos viikonloppuna niitä osia katsomaan
Sillä oli myös mittarikotelon muotti täytyy myös se tutkia
Onneksi on tää foorumi ja asioista voi varmistua
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Tyypillinen Abarthin öljynlaudutin sijaitsi etuspoilerissa yhdessä vesijäähdyttimen kanssa, koko paketti on juuri spoilerin aukon kokoinen, ja tästä noin 20 senttiä vasemmanpuoleisesta päästä (edestä katsottuna) muodosti öljynlauhduttimen. Abartheissa erillisessä öljynsuodattimessa oleva termostaatti säätelee öljynvirtausta lauhduttimelle öljyn lämpötilan mukaan, ja tietyn lämpötila-arvon ylittyessä kiertoon tulee mukaan lauhduttimessa ja letkuissa oleva öljy, jolloin öljytilavuus kasvaa ja tehokas jäähdytys toimii. Näitä systeemejä alettiin käyttämään 600-korisissa Abartheissa 60-luvun puolivälin tienoilta alkaen.

Markkinoilla on tarvikemallisia konetilaan sijoitettavia lauhduttimia, jotka kytketään esim. Fiat 127:n moottorissa öljynsuodattimen juureen saatavaan lisäosaan. Jos autossa ei ole ennestään perinteistä öljynsuodatinta, vaaditaan sylinteriryhmään muutoksia, jotta lauhdutus saadaan toimimaan (siis mistä öljy saataisiin ulos). Niissä Fiat 600 -moottoreissa, joissa öljynsuodatin sijaitsi oikealla lohkossa, saattaa lauhduttimen kytkemiseen löytyä yksinkertaisempikin ratkaisu.
850abarth
Viestit: 113
Liittynyt: 17.02.2003 12:26
Paikkakunta: Tuusula

Merkkejä!!!

Viesti Kirjoittaja 850abarth »

Ebay:stä löytyy Hollantilainen kauppias, jolla on joitain noit merkkejä kohtuu hintaan!!!

www.automobilia.nl
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

juha: tsekkaa samalla tän mittaristokotelomuotin myyjältä josko tämä muistaisi kuka on myynyt valmiita koteloita. Omakin koteloni saattaa olla samasta muotista, sillä niitä ei varmaan hirveesti ole Suomessa.
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Mika:
Totta kai utelen kaiken mahdollisen kyseiseltä henkilöltä
muotin ja muutkin osat ostan jos on vaa hyviä
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

harmikseni kaikki minulle kaupatut osat oli vakio osia :cry:
Mittarikotelosta se tiesi vaan että joku on aktiivisesti kaupannut muottia noin 200
ja koteloa noin 40 kelt. pörssissä ja palstassa
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Se koteloidentekijä on Forssan suunnasta, on kaupannut koteloita mm. Pick-nickissä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Mut se joka kauppas tota muottia, oli muistaakseni jostain ihan muualta, mutta eipä noista tiedä vaikka sama muotti olisi kiertänyt henkilöltä toiselle. Olivat kuulemma vaikeita valmistaa, sillä kotelossa on n. 2 mm:n paksuisia kohtia, jotka ovat laminoitu muotossa oleviin rakoihin.
aba1
Viestit: 12
Liittynyt: 06.03.2003 07:56
Paikkakunta: kempele

8-reikäkansi

Viesti Kirjoittaja aba1 »

Onko kukaan rakentanut /hitsannut 127 kannesta 8-reikästä , esim. kahdelle 40 dcoe Weberille? Onko tuhoon tuomittu ajatus. Pekka
Vastaa Viestiin