lancia 037...
Lancia Deltasta tai S4:stä sen verran, että tiedättekö, ehtikö "triflux"-kannella varustettu erikoisversio koskaan kilpailla? Tehtaalta tullessaan kyseisessä autossa oli (1,8 tuplaturbo) 600hv@8000rpm. Koneesta teki erikoisen se, että sylinterin neljä venttiiliä oli käännetty 90 astetta siten, että koneen kummallakin puolella oli pakoventtiili, sekä imuventtiili. Imukanava tuli pystysuoraan kannen päältä, ja pakosarjat lähtivät turboille molemmille puolille kantta.
Samanlaista moottorirakennetta on kilpamoottorissa tietääkseni hyödynnetty vasta 90-luvun lopulla seuraavan kerran.
Samanlaista moottorirakennetta on kilpamoottorissa tietääkseni hyödynnetty vasta 90-luvun lopulla seuraavan kerran.
Itse asiassa ei käännetty 90 astetta, vaan imu ja pako olivat lisäksi ristikkäin ja syy tähän on että lämpökuormitus jakaantuu tasaisemmin kannessa ja sylinteri täyttyy myös tasaisemmin.
Tuosta kannesta oli hyvä kuvaus Wardin uudessa kirjassa 'Twin Cam Italia', ja myös käsitelty yleisessä ahdettuja moottoreita kuvaavassa kirjassa 'Forced Induction Performance Tuning' (A Bell).
Tuosta kannesta oli hyvä kuvaus Wardin uudessa kirjassa 'Twin Cam Italia', ja myös käsitelty yleisessä ahdettuja moottoreita kuvaavassa kirjassa 'Forced Induction Performance Tuning' (A Bell).
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
-
- Viestit: 201
- Liittynyt: 24.01.2003 20:57
- Paikkakunta: Riihimäki
Tuommoista twinturbo kantta käytettiin harjoituksissa useampaan otteeseen mutta sen hyvyys kaatui toisen turbon tuhoutumiseen. Jotta saadaan nopeammin ahtopaine nousemaan niin toisen turbon pakoaukko suljetaan isolla venttiilillä ja ahdin pysähtyy. Kaikki turbojen kanssa tekemisissä olevat ihmiset tietävät kuinka käy turbon laakereiden kun 900 asteinen turbiini akseli pysähtyy tultaessa risteykseen...
Voin toki olla väärässäkin...
- fiat forever
- Viestit: 306
- Liittynyt: 15.04.2003 23:10
- Paikkakunta: kokkola
Napalaikka, eihän tuossa "triflux" kantisessa Lancia ECV:ssä toista turboa voitu ottaa pois pelistä - molemmat oli ihan itsenäisesti toimivia. Ohessa vielä linkki http://digilander.libero.it/mini80/Lancia%20ECV1-2.htm
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
HÄPEÄÄ.. Empä taas tuota kuvaa katsonut tälläkertaa tuon tarkemmin, ihan selvästi tuossa on tuollainen systeemi . Mutta tuo sydemi on oikeastaan aikas älytön, vaikka viive saadaan minimoitua mutta tuossa tilanteessa pakokaasut poistuvat yhdestä venasta - hmmm, lämpökuormat kanssa aika mielenkiintoiset...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
On, ja paljon hyvää videomateriaalia jonka äänet nostaa karvat pystyyn.
Oli mielenkiintoista katsoa vanhaa pätkää jostain suomalaisesta moottoriurheiluohjelmasta, jossa Markku Alen kommentoi uutta S4:ää ensimmäisten testiajojen jälkeen. Myös B-ryhmän lopettamisuhka nousi keskustelussa esille mutta Markku aivan oikein totesi että varmaankin Lancialla on kilpailukykyinen auto myös A-ryhmään.
Oli mielenkiintoista katsoa vanhaa pätkää jostain suomalaisesta moottoriurheiluohjelmasta, jossa Markku Alen kommentoi uutta S4:ää ensimmäisten testiajojen jälkeen. Myös B-ryhmän lopettamisuhka nousi keskustelussa esille mutta Markku aivan oikein totesi että varmaankin Lancialla on kilpailukykyinen auto myös A-ryhmään.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -