lancia 037...

Abarthiin ja replikoihin liittyvät aiheet
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Lancia Deltasta tai S4:stä sen verran, että tiedättekö, ehtikö "triflux"-kannella varustettu erikoisversio koskaan kilpailla? Tehtaalta tullessaan kyseisessä autossa oli (1,8 tuplaturbo) 600hv@8000rpm. Koneesta teki erikoisen se, että sylinterin neljä venttiiliä oli käännetty 90 astetta siten, että koneen kummallakin puolella oli pakoventtiili, sekä imuventtiili. Imukanava tuli pystysuoraan kannen päältä, ja pakosarjat lähtivät turboille molemmille puolille kantta.

Samanlaista moottorirakennetta on kilpamoottorissa tietääkseni hyödynnetty vasta 90-luvun lopulla seuraavan kerran.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Itse asiassa ei käännetty 90 astetta, vaan imu ja pako olivat lisäksi ristikkäin ja syy tähän on että lämpökuormitus jakaantuu tasaisemmin kannessa ja sylinteri täyttyy myös tasaisemmin.

Tuosta kannesta oli hyvä kuvaus Wardin uudessa kirjassa 'Twin Cam Italia', ja myös käsitelty yleisessä ahdettuja moottoreita kuvaavassa kirjassa 'Forced Induction Performance Tuning' (A Bell).
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Eipä ehtinyt ainakaan virallisesti, oli tulossa vasta siinä vaiheessa kun gr.B autot kiellettiin, kaikkihan varmasti muistavat siihen syyn että miksi ne kiellettiin.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Napalaikka
Viestit: 201
Liittynyt: 24.01.2003 20:57
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Napalaikka »

Tuommoista twinturbo kantta käytettiin harjoituksissa useampaan otteeseen mutta sen hyvyys kaatui toisen turbon tuhoutumiseen. Jotta saadaan nopeammin ahtopaine nousemaan niin toisen turbon pakoaukko suljetaan isolla venttiilillä ja ahdin pysähtyy. Kaikki turbojen kanssa tekemisissä olevat ihmiset tietävät kuinka käy turbon laakereiden kun 900 asteinen turbiini akseli pysähtyy tultaessa risteykseen...
Voin toki olla väärässäkin...
Avatar
fiat forever
Viestit: 306
Liittynyt: 15.04.2003 23:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja fiat forever »

no sanoin kyllä nii vaikka varmaa tietoo ei ollu :oops: mutta kyllä tiedot uskois löytyvän nii harvinaiseen (ja "uteen") autoon ainakin niin että tietää jos sillä on joku joskus ajanu niin kuin 131 rally mainitsikin.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Napalaikka, eihän tuossa "triflux" kantisessa Lancia ECV:ssä toista turboa voitu ottaa pois pelistä - molemmat oli ihan itsenäisesti toimivia. Ohessa vielä linkki http://digilander.libero.it/mini80/Lancia%20ECV1-2.htm
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
tumma
Viestit: 9
Liittynyt: 25.03.2003 19:37

Viesti Kirjoittaja tumma »

Silmä käteen HH!
Tuossa kuvassa näkyy,että vasemman ahtimen pakopuoli suljetaan isolla venttiilillä!
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

:oops: :oops: HÄPEÄÄ.. :oops: :oops: Empä taas tuota kuvaa katsonut tälläkertaa tuon tarkemmin, ihan selvästi tuossa on tuollainen systeemi :oops: . Mutta tuo sydemi on oikeastaan aikas älytön, vaikka viive saadaan minimoitua mutta tuossa tilanteessa pakokaasut poistuvat yhdestä venasta - hmmm, lämpökuormat kanssa aika mielenkiintoiset...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
sameli
Viestit: 19
Liittynyt: 25.10.2003 15:30

Viesti Kirjoittaja sameli »

Siinä on hyvät 037 sivut
Viimeksi muokannut sameli, 20.01.2005 04:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

On, ja paljon hyvää videomateriaalia jonka äänet nostaa karvat pystyyn. :D

Oli mielenkiintoista katsoa vanhaa pätkää jostain suomalaisesta moottoriurheiluohjelmasta, jossa Markku Alen kommentoi uutta S4:ää ensimmäisten testiajojen jälkeen. Myös B-ryhmän lopettamisuhka nousi keskustelussa esille mutta Markku aivan oikein totesi että varmaankin Lancialla on kilpailukykyinen auto myös A-ryhmään. :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin