600 Abarth replika.
600 Abarth replika.
Homma olis semmonen et tekis mieli rakentaa isän vanhasta bompannapista kilpuri jääradalle ja miksei kesällä myös radalle.
Joten kysymys kuuluu: mitä kaikkia muutoksia tämä abarth sisältää?
Kertokaa ihmeesä kaikki mitä mieleen tulee kaikki kiinnostaa.
Joten kysymys kuuluu: mitä kaikkia muutoksia tämä abarth sisältää?
Kertokaa ihmeesä kaikki mitä mieleen tulee kaikki kiinnostaa.
Abarth-replika on helppo rakentaa kuussatasesta pienillä muutoksilla, mutta tehtaan rakentamissa autoissa lähes kaikkea on muutettu. Mitä kehittyneempi Abarth-versio, sitä suuremmat ovat muutokset vakiomalliin verrattuna. Listaan alle muutamia kirjoista tutkimiani muutettuja kohtia viimeisistä, 1970 tehtaan rakentamista Fiat 600 -pohjaisista Abartheista.
Korin muutokset
-ruuvikiinnitteiset lasikuitulevikkeet takana ja lasikuituinen jäähdytinkotelo edessä
-takaluukku auki kolmitankoisin tukiraudoin ja niitatut vahvikkeet
takaluukun sisäpuolella reunoissa
-tietyissä versioissa lasikuituinen takaspoileri alkup. luukun tilalla
-etuluukku tuettu kumipidikkein etureunastaan
-etulokasuojalevikkeet peltiä ja 90 asteen kulmassa alkuperäiseen lokasuojaan nähden
-takapellissä vahvistuksia moottorin kannattelua varten
-Fiat 600:n syylarin takaa oleva kotelo poistettu ja moottorin kohdalta tulipellistä on leikattu aukko ohjaamoon, mikä peittyy tulenkestävällä materiaalilla pinnoitetulla muovikotelolla
-tehdasnumero ja korimerkintä moottoritilan vasemmanpuoleisessa seinämässä
Moottori ja vaihteisto
-Nelisylinterinen Fiat 600-lohkoon perustuva moottori, jossa pääosa osista korvattu erikoisvalmisteisilla kilpaosilla, ulkoisia tunnuksia erikoiskansi ja magnesiumöljypohja
-ulkoinen öljynsuodatusjärjestelmä alustan oikean takapalkin päähän sijoitettuine öljynsuodattimineen ja termostaattiohjattu öljynjäähdytys etuspoilerissa olevan lauhduttimen avulla
-monimutkainen öljyhöyryjen talteenottojärjestelmä
-suurtehovesipumppu ja Motorola-latauslaitteisto hammashihnakäyttöisinä
-vesisäiliö moottoritilan oikeanpuol. seinämässä ja jäähdytysvesiputket auton alla etuspoilerissa olevalle syylarille
-Marelli-sytytysjärjestelmä, jossa kaksoiskärjet ja käyttövoimansa jakaja saa hammasrattain toteutetulta jakopäältä
-kaksoiskaasuttimet moottorilla ja polttonesteen suodatus Fispa-suodatinyksiköllä, jossa lienee myös paineentasausmekanismi
-erikoisrakenteiset polttonestesäiliöt eri tilavuuksin ja joissain malleissa tankkausmahdollisuus myös etukannessa olevasta aukosta
-sähkötoiminen polttonestepumppu
-4-1 -pakoputkisto joko perinteisesti sijoitettuna tai yläkautta ulos tulevana
-erikoisrakenteinen kytkinasetelma ja vauhtipyörä
-5-vaihteinen neulalaakerein parannettu vaihteisto, joka on koottu vakiolaatikon koteloon ja tähän liitettyyn lisäosaan
-vaihteiston sovittamiseksi alustan takapalkkien väliin on leikattu aukko, jonka peittää suojakansi
-vahvistettu vaihteistonkannake
-nivelletty vaihteensiirtotanko ja muutettu vaihdekepin konsoli lyhennetyllä vaihdekepillä sekä pyöreällä kepinnupilla
-tasauspyörästön lukitsin
-vetoakselien sisä- ja ulkopäissä CV-nivelet
Alusta
-nelipyörälevyjarrut, takana lisäksi erillis-käsijarrusatulat
-pääjarrusylinteri erikoismitoitettu (halk. 1 tuuma) ja takana paineenrajoitusventtiili
-etupäässä lehtijousen korvaa palkki, johon on neulalaakeroitu tukivarret
-takana tukivarsien kiinnikkeitä muutettu ja tukivarret valmistettu teräsputkesta
-kierrejouset kaikkien (öljy)iskunvaimentimien yhteydessä ja korissa vahvistetut kiinnikkeet iskareita varten, yläpäät toteutettu uniball-nivelin
-alustassa kiinnikkeet kallistuksenvakaimia varten ja vakaajatangot sekä edessä että takana uniball-nivelin
-etupäässä jäykistyksiä ylempien tukivarsien kiinnityksiin liittyen ja itse tukivarsissa
-Sisälokasuojia avarrettu edessä kauttaaltaan sisäänpäin ja takana ylöspäin korottamalla
-Campagnolo Abarth-vanteet, yleinen ensiasennuskoko edessä 7" ja takana 8"
-vanteiden kiinnitys mutterein
-ulompien raidetankonpäiden kiinnikkeissä mahdollisesti eroja ohjauksen nopeuttamiseksi
-autonnostokoukut etulokasuojien etureunoissa ja takalokasuojien takareunoissa erikoisvalmisteista renkaanvaihtonostinta varten
Sisustus ja varusteet
-Abarth-kuppi-istuimet edessä
-Abarth-ohjauspyörä
-erikois-mittaristokotelo kolmelle mittarille, josta keskimmäisenä vaijerikäyttöinen kierroslukumittari, oikealla nopeusmittari (-160 tai) -200 km/h asteikoilla ja vasemmalla yhdistelmämittari bensiinin, öljynpaineen ja veden lämpötilan mittaukseen polttoaineen merkkivaloineen
-mittaristoa varten suuri aukko kojelaudassa ja riviin sijoitettujen varoitusvalojen paikkaa siirretty lähemmäs kojelaudan reunaa
-tuhkakupin paikalla öljyn lämpömittari omassa kotelossaan
-kuljettajan jalkatuet ovessa ja keskitunnelissa
-kojelaudan lisämerkkivalo lasinpyyhkijöille ja lisäkytkimiä
-päävirtakytkimet auton ulkopuolella sekä keskitunnelissa (tietyissä versioissa vakiovaruste!!!)
-sisäilmanotto keulamerkin takaa olevasta kotelosta, josta ajoviima kiertää pahviletkua pitkin säätöventtiilin kautta tuulilasin suuttimille
-jätti-iso kaasupoljin
-tuulilasinpyyhkimet pystyasennossa tukitankon tukemina, varsien päissä uniball-nivelet
-joissain malleissa sivulasit muovia
-Abarth-merkki ja erikoisvalmisteiset viikset keulapellissä, merkki myös alkup. takaluukusta irrotetun lukon aukossa
-korissa helmalistat, ei ovien eikä konepellin listoja
-katukäytössä Abarth-rekisterikilven pidin ja valaistus takaosassa
-autoissa erikoismaalaus
Tässäkään ei varmaan vielä kaikki muutokset, toivottavasti helpottaa hieman projektin aloittamista . Suuri osa muutoksista on sellaisia, että tarkkaa kopiota rakentavan kannattaa tehdä ne jo projektivaiheessa ennen korin maalausta.
Korin muutokset
-ruuvikiinnitteiset lasikuitulevikkeet takana ja lasikuituinen jäähdytinkotelo edessä
-takaluukku auki kolmitankoisin tukiraudoin ja niitatut vahvikkeet
takaluukun sisäpuolella reunoissa
-tietyissä versioissa lasikuituinen takaspoileri alkup. luukun tilalla
-etuluukku tuettu kumipidikkein etureunastaan
-etulokasuojalevikkeet peltiä ja 90 asteen kulmassa alkuperäiseen lokasuojaan nähden
-takapellissä vahvistuksia moottorin kannattelua varten
-Fiat 600:n syylarin takaa oleva kotelo poistettu ja moottorin kohdalta tulipellistä on leikattu aukko ohjaamoon, mikä peittyy tulenkestävällä materiaalilla pinnoitetulla muovikotelolla
-tehdasnumero ja korimerkintä moottoritilan vasemmanpuoleisessa seinämässä
Moottori ja vaihteisto
-Nelisylinterinen Fiat 600-lohkoon perustuva moottori, jossa pääosa osista korvattu erikoisvalmisteisilla kilpaosilla, ulkoisia tunnuksia erikoiskansi ja magnesiumöljypohja
-ulkoinen öljynsuodatusjärjestelmä alustan oikean takapalkin päähän sijoitettuine öljynsuodattimineen ja termostaattiohjattu öljynjäähdytys etuspoilerissa olevan lauhduttimen avulla
-monimutkainen öljyhöyryjen talteenottojärjestelmä
-suurtehovesipumppu ja Motorola-latauslaitteisto hammashihnakäyttöisinä
-vesisäiliö moottoritilan oikeanpuol. seinämässä ja jäähdytysvesiputket auton alla etuspoilerissa olevalle syylarille
-Marelli-sytytysjärjestelmä, jossa kaksoiskärjet ja käyttövoimansa jakaja saa hammasrattain toteutetulta jakopäältä
-kaksoiskaasuttimet moottorilla ja polttonesteen suodatus Fispa-suodatinyksiköllä, jossa lienee myös paineentasausmekanismi
-erikoisrakenteiset polttonestesäiliöt eri tilavuuksin ja joissain malleissa tankkausmahdollisuus myös etukannessa olevasta aukosta
-sähkötoiminen polttonestepumppu
-4-1 -pakoputkisto joko perinteisesti sijoitettuna tai yläkautta ulos tulevana
-erikoisrakenteinen kytkinasetelma ja vauhtipyörä
-5-vaihteinen neulalaakerein parannettu vaihteisto, joka on koottu vakiolaatikon koteloon ja tähän liitettyyn lisäosaan
-vaihteiston sovittamiseksi alustan takapalkkien väliin on leikattu aukko, jonka peittää suojakansi
-vahvistettu vaihteistonkannake
-nivelletty vaihteensiirtotanko ja muutettu vaihdekepin konsoli lyhennetyllä vaihdekepillä sekä pyöreällä kepinnupilla
-tasauspyörästön lukitsin
-vetoakselien sisä- ja ulkopäissä CV-nivelet
Alusta
-nelipyörälevyjarrut, takana lisäksi erillis-käsijarrusatulat
-pääjarrusylinteri erikoismitoitettu (halk. 1 tuuma) ja takana paineenrajoitusventtiili
-etupäässä lehtijousen korvaa palkki, johon on neulalaakeroitu tukivarret
-takana tukivarsien kiinnikkeitä muutettu ja tukivarret valmistettu teräsputkesta
-kierrejouset kaikkien (öljy)iskunvaimentimien yhteydessä ja korissa vahvistetut kiinnikkeet iskareita varten, yläpäät toteutettu uniball-nivelin
-alustassa kiinnikkeet kallistuksenvakaimia varten ja vakaajatangot sekä edessä että takana uniball-nivelin
-etupäässä jäykistyksiä ylempien tukivarsien kiinnityksiin liittyen ja itse tukivarsissa
-Sisälokasuojia avarrettu edessä kauttaaltaan sisäänpäin ja takana ylöspäin korottamalla
-Campagnolo Abarth-vanteet, yleinen ensiasennuskoko edessä 7" ja takana 8"
-vanteiden kiinnitys mutterein
-ulompien raidetankonpäiden kiinnikkeissä mahdollisesti eroja ohjauksen nopeuttamiseksi
-autonnostokoukut etulokasuojien etureunoissa ja takalokasuojien takareunoissa erikoisvalmisteista renkaanvaihtonostinta varten
Sisustus ja varusteet
-Abarth-kuppi-istuimet edessä
-Abarth-ohjauspyörä
-erikois-mittaristokotelo kolmelle mittarille, josta keskimmäisenä vaijerikäyttöinen kierroslukumittari, oikealla nopeusmittari (-160 tai) -200 km/h asteikoilla ja vasemmalla yhdistelmämittari bensiinin, öljynpaineen ja veden lämpötilan mittaukseen polttoaineen merkkivaloineen
-mittaristoa varten suuri aukko kojelaudassa ja riviin sijoitettujen varoitusvalojen paikkaa siirretty lähemmäs kojelaudan reunaa
-tuhkakupin paikalla öljyn lämpömittari omassa kotelossaan
-kuljettajan jalkatuet ovessa ja keskitunnelissa
-kojelaudan lisämerkkivalo lasinpyyhkijöille ja lisäkytkimiä
-päävirtakytkimet auton ulkopuolella sekä keskitunnelissa (tietyissä versioissa vakiovaruste!!!)
-sisäilmanotto keulamerkin takaa olevasta kotelosta, josta ajoviima kiertää pahviletkua pitkin säätöventtiilin kautta tuulilasin suuttimille
-jätti-iso kaasupoljin
-tuulilasinpyyhkimet pystyasennossa tukitankon tukemina, varsien päissä uniball-nivelet
-joissain malleissa sivulasit muovia
-Abarth-merkki ja erikoisvalmisteiset viikset keulapellissä, merkki myös alkup. takaluukusta irrotetun lukon aukossa
-korissa helmalistat, ei ovien eikä konepellin listoja
-katukäytössä Abarth-rekisterikilven pidin ja valaistus takaosassa
-autoissa erikoismaalaus
Tässäkään ei varmaan vielä kaikki muutokset, toivottavasti helpottaa hieman projektin aloittamista . Suuri osa muutoksista on sellaisia, että tarkkaa kopiota rakentavan kannattaa tehdä ne jo projektivaiheessa ennen korin maalausta.
- FiatAbarth
- Viestit: 30
- Liittynyt: 19.12.2002 20:32
- Viesti:
Joo juurikin noita kahta konetta olen miettinyt.FiatAbarth kirjoitti:Tietysti moottori kannattaa valita riippuen mitä luokkaa meinaa ajaa, noin kilpailumielessä
....pellin alle voisi samalla vaivalla laittaa 1500-kuutioisen (ritmon) koneen. (perustuu samaan lohkoon/kanteen kuin 1300-kuutioinen => lähes sama kone).
Millasia tehoja noissa koneissa on vakiona?
Vaikka ei toi kusiainen nii hirveesti tehoo vaadi.
Viritetyllä n. 1000 cc:n Autobianchin tai vast. Fiatin koneella voidaan saavuttaa mukavasti jopa >100 hv ja se sopisi autoon lähes ilman erikoisrakenteluja toisin kuin isommat lohkot. Tällöin takapään paino pysyy aisoissa ja mun mielestä nää tehot riittää moneen lähtöön . Vrt. vastaavan Fiatin saavutuksia autoslalomissa www.fiatabarthteam.fi. Tietysti luokassa, jossa Suonsivu ajaa, on isommasta koneesta enemmän hyötyä, mutta tällöin vakio-fiiun muutakin tekniikkaa pitäisi päivittää aika paljon.
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: 29.01.2003 09:47
- Paikkakunta: Kajaani
Replica
Jos olet aikeissa rakentaa replicaa osta Abarth 850 & 1000 TC kirja alfameriltä...maksoi muistaakseni 60e, mutta on hirmu apu replican teossa kun näkee detaili yksityskohdat tekniikasta...aina maalaus teemoja myöten vuosittain.
-Toni-
-Toni-
Jos aikoo rakentaa tarkkaa kopiota, kannattaa lisäksi muistaa, että eri lähteistä/kirjoista löytyvissä kuvissakin vain harvoin näkee tehtaan jäljiltä olevia autoja vaan monesti niitä on enemmän tai vähemmän modifioitu jälkeenpäin kilpakäytössä. Tossa Abarth 850 & 1000 TC-kirjassa on kyllä harvinaisen paljon laatukuvia ja tekstissäkin on varmaan asiaa jos vain ymmärtäisi kieltä...
- FiatAbarth
- Viestit: 30
- Liittynyt: 19.12.2002 20:32
- Viesti:
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: 29.01.2003 09:47
- Paikkakunta: Kajaani
Hep!
...jos meinaat amatsonia ruveta rakentamaan, olisiko kusiainen mahdollisesti myynnissä??
-Toni-
(pari kusiaista hitsanneena voin kokemuksella sanoa että, yksi on yhden vuoden mittainen rutistus...)
-Toni-
(pari kusiaista hitsanneena voin kokemuksella sanoa että, yksi on yhden vuoden mittainen rutistus...)