600 Abarth replika.

Abarthiin ja replikoihin liittyvät aiheet
HP-H
Viestit: 8
Liittynyt: 25.01.2003 18:46

600 Abarth replika.

Viesti Kirjoittaja HP-H »

Homma olis semmonen et tekis mieli rakentaa isän vanhasta bompannapista kilpuri jääradalle ja miksei kesällä myös radalle.

Joten kysymys kuuluu: mitä kaikkia muutoksia tämä abarth sisältää?

Kertokaa ihmeesä kaikki mitä mieleen tulee kaikki kiinnostaa.
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Abarth-replika on helppo rakentaa kuussatasesta pienillä muutoksilla, mutta tehtaan rakentamissa autoissa lähes kaikkea on muutettu. Mitä kehittyneempi Abarth-versio, sitä suuremmat ovat muutokset vakiomalliin verrattuna. Listaan alle muutamia kirjoista tutkimiani muutettuja kohtia viimeisistä, 1970 tehtaan rakentamista Fiat 600 -pohjaisista Abartheista.

Korin muutokset
-ruuvikiinnitteiset lasikuitulevikkeet takana ja lasikuituinen jäähdytinkotelo edessä
-takaluukku auki kolmitankoisin tukiraudoin ja niitatut vahvikkeet
takaluukun sisäpuolella reunoissa
-tietyissä versioissa lasikuituinen takaspoileri alkup. luukun tilalla
-etuluukku tuettu kumipidikkein etureunastaan
-etulokasuojalevikkeet peltiä ja 90 asteen kulmassa alkuperäiseen lokasuojaan nähden
-takapellissä vahvistuksia moottorin kannattelua varten
-Fiat 600:n syylarin takaa oleva kotelo poistettu ja moottorin kohdalta tulipellistä on leikattu aukko ohjaamoon, mikä peittyy tulenkestävällä materiaalilla pinnoitetulla muovikotelolla
-tehdasnumero ja korimerkintä moottoritilan vasemmanpuoleisessa seinämässä

Moottori ja vaihteisto
-Nelisylinterinen Fiat 600-lohkoon perustuva moottori, jossa pääosa osista korvattu erikoisvalmisteisilla kilpaosilla, ulkoisia tunnuksia erikoiskansi ja magnesiumöljypohja
-ulkoinen öljynsuodatusjärjestelmä alustan oikean takapalkin päähän sijoitettuine öljynsuodattimineen ja termostaattiohjattu öljynjäähdytys etuspoilerissa olevan lauhduttimen avulla
-monimutkainen öljyhöyryjen talteenottojärjestelmä
-suurtehovesipumppu ja Motorola-latauslaitteisto hammashihnakäyttöisinä
-vesisäiliö moottoritilan oikeanpuol. seinämässä ja jäähdytysvesiputket auton alla etuspoilerissa olevalle syylarille
-Marelli-sytytysjärjestelmä, jossa kaksoiskärjet ja käyttövoimansa jakaja saa hammasrattain toteutetulta jakopäältä
-kaksoiskaasuttimet moottorilla ja polttonesteen suodatus Fispa-suodatinyksiköllä, jossa lienee myös paineentasausmekanismi
-erikoisrakenteiset polttonestesäiliöt eri tilavuuksin ja joissain malleissa tankkausmahdollisuus myös etukannessa olevasta aukosta
-sähkötoiminen polttonestepumppu
-4-1 -pakoputkisto joko perinteisesti sijoitettuna tai yläkautta ulos tulevana
-erikoisrakenteinen kytkinasetelma ja vauhtipyörä
-5-vaihteinen neulalaakerein parannettu vaihteisto, joka on koottu vakiolaatikon koteloon ja tähän liitettyyn lisäosaan
-vaihteiston sovittamiseksi alustan takapalkkien väliin on leikattu aukko, jonka peittää suojakansi
-vahvistettu vaihteistonkannake
-nivelletty vaihteensiirtotanko ja muutettu vaihdekepin konsoli lyhennetyllä vaihdekepillä sekä pyöreällä kepinnupilla
-tasauspyörästön lukitsin
-vetoakselien sisä- ja ulkopäissä CV-nivelet

Alusta
-nelipyörälevyjarrut, takana lisäksi erillis-käsijarrusatulat
-pääjarrusylinteri erikoismitoitettu (halk. 1 tuuma) ja takana paineenrajoitusventtiili
-etupäässä lehtijousen korvaa palkki, johon on neulalaakeroitu tukivarret
-takana tukivarsien kiinnikkeitä muutettu ja tukivarret valmistettu teräsputkesta
-kierrejouset kaikkien (öljy)iskunvaimentimien yhteydessä ja korissa vahvistetut kiinnikkeet iskareita varten, yläpäät toteutettu uniball-nivelin
-alustassa kiinnikkeet kallistuksenvakaimia varten ja vakaajatangot sekä edessä että takana uniball-nivelin
-etupäässä jäykistyksiä ylempien tukivarsien kiinnityksiin liittyen ja itse tukivarsissa
-Sisälokasuojia avarrettu edessä kauttaaltaan sisäänpäin ja takana ylöspäin korottamalla
-Campagnolo Abarth-vanteet, yleinen ensiasennuskoko edessä 7" ja takana 8"
-vanteiden kiinnitys mutterein
-ulompien raidetankonpäiden kiinnikkeissä mahdollisesti eroja ohjauksen nopeuttamiseksi
-autonnostokoukut etulokasuojien etureunoissa ja takalokasuojien takareunoissa erikoisvalmisteista renkaanvaihtonostinta varten

Sisustus ja varusteet
-Abarth-kuppi-istuimet edessä
-Abarth-ohjauspyörä
-erikois-mittaristokotelo kolmelle mittarille, josta keskimmäisenä vaijerikäyttöinen kierroslukumittari, oikealla nopeusmittari (-160 tai) -200 km/h asteikoilla ja vasemmalla yhdistelmämittari bensiinin, öljynpaineen ja veden lämpötilan mittaukseen polttoaineen merkkivaloineen
-mittaristoa varten suuri aukko kojelaudassa ja riviin sijoitettujen varoitusvalojen paikkaa siirretty lähemmäs kojelaudan reunaa
-tuhkakupin paikalla öljyn lämpömittari omassa kotelossaan
-kuljettajan jalkatuet ovessa ja keskitunnelissa
-kojelaudan lisämerkkivalo lasinpyyhkijöille ja lisäkytkimiä
-päävirtakytkimet auton ulkopuolella sekä keskitunnelissa (tietyissä versioissa vakiovaruste!!!)
-sisäilmanotto keulamerkin takaa olevasta kotelosta, josta ajoviima kiertää pahviletkua pitkin säätöventtiilin kautta tuulilasin suuttimille
-jätti-iso kaasupoljin
-tuulilasinpyyhkimet pystyasennossa tukitankon tukemina, varsien päissä uniball-nivelet
-joissain malleissa sivulasit muovia
-Abarth-merkki ja erikoisvalmisteiset viikset keulapellissä, merkki myös alkup. takaluukusta irrotetun lukon aukossa
-korissa helmalistat, ei ovien eikä konepellin listoja
-katukäytössä Abarth-rekisterikilven pidin ja valaistus takaosassa
-autoissa erikoismaalaus

Tässäkään ei varmaan vielä kaikki muutokset, toivottavasti helpottaa hieman projektin aloittamista :roll: . Suuri osa muutoksista on sellaisia, että tarkkaa kopiota rakentavan kannattaa tehdä ne jo projektivaiheessa ennen korin maalausta.
HP-H
Viestit: 8
Liittynyt: 25.01.2003 18:46

Viesti Kirjoittaja HP-H »

Juu kiitoksia näistä tiedoista. Aika paljon muutoksia siinä taitaa olla, mutta tarkkaa kopiota en ole rakentamassa.

Moottoriksi voisi tulla 1300cc sellainan kuin Matty O. Suonsivun fiiussa.

No sen näkee mitä tästä projektista tulee :wink:
Avatar
FiatAbarth
Viestit: 30
Liittynyt: 19.12.2002 20:32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FiatAbarth »

Tietysti moottori kannattaa valita riippuen mitä luokkaa meinaa ajaa, noin kilpailumielessä :)

....pellin alle voisi samalla vaivalla laittaa 1500-kuutioisen (ritmon) koneen. (perustuu samaan lohkoon/kanteen kuin 1300-kuutioinen => lähes sama kone).
HP-H
Viestit: 8
Liittynyt: 25.01.2003 18:46

Viesti Kirjoittaja HP-H »

FiatAbarth kirjoitti:Tietysti moottori kannattaa valita riippuen mitä luokkaa meinaa ajaa, noin kilpailumielessä :)

....pellin alle voisi samalla vaivalla laittaa 1500-kuutioisen (ritmon) koneen. (perustuu samaan lohkoon/kanteen kuin 1300-kuutioinen => lähes sama kone).
Joo juurikin noita kahta konetta olen miettinyt.

Millasia tehoja noissa koneissa on vakiona?

Vaikka ei toi kusiainen nii hirveesti tehoo vaadi.
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Viritetyllä n. 1000 cc:n Autobianchin tai vast. Fiatin koneella voidaan saavuttaa mukavasti jopa >100 hv ja se sopisi autoon lähes ilman erikoisrakenteluja toisin kuin isommat lohkot. Tällöin takapään paino pysyy aisoissa ja mun mielestä nää tehot riittää moneen lähtöön :wink: . Vrt. vastaavan Fiatin saavutuksia autoslalomissa www.fiatabarthteam.fi. Tietysti luokassa, jossa Suonsivu ajaa, on isommasta koneesta enemmän hyötyä, mutta tällöin vakio-fiiun muutakin tekniikkaa pitäisi päivittää aika paljon.
hautakorpi
Viestit: 46
Liittynyt: 29.01.2003 09:47
Paikkakunta: Kajaani

Replica

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

Jos olet aikeissa rakentaa replicaa osta Abarth 850 & 1000 TC kirja alfameriltä...maksoi muistaakseni 60e, mutta on hirmu apu replican teossa kun näkee detaili yksityskohdat tekniikasta...aina maalaus teemoja myöten vuosittain.
:D

-Toni-
Avatar
Mika
Viestit: 137
Liittynyt: 25.12.2002 22:14

Viesti Kirjoittaja Mika »

Jos aikoo rakentaa tarkkaa kopiota, kannattaa lisäksi muistaa, että eri lähteistä/kirjoista löytyvissä kuvissakin vain harvoin näkee tehtaan jäljiltä olevia autoja vaan monesti niitä on enemmän tai vähemmän modifioitu jälkeenpäin kilpakäytössä. Tossa Abarth 850 & 1000 TC-kirjassa on kyllä harvinaisen paljon laatukuvia :D ja tekstissäkin on varmaan asiaa jos vain ymmärtäisi kieltä... :roll:
Avatar
FiatAbarth
Viestit: 30
Liittynyt: 19.12.2002 20:32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FiatAbarth »

piru, pitääkö tässä vielä Italian kurssillekin mennä:? No, kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa...vai mitenkä se nyt meni?
HP-H
Viestit: 8
Liittynyt: 25.01.2003 18:46

Viesti Kirjoittaja HP-H »

Juu tota kirjallisuutta vois löytyä veljeltä, täytyypä kysäistä.

Kusiainen lähti käymään ladosta kuin palmun alta.

Joten projekti voi alkaa, mutta hidasta voi olla kun tota ylimääräistä aikaa ei kauheen paljon ole.

PS. Hiljaa hyvä tulee :wink:
HP-H
Viestit: 8
Liittynyt: 25.01.2003 18:46

Viesti Kirjoittaja HP-H »

No niin nyt meni projekti jäihin ainakin vuodeksi.

Syy tähän on että tuli ostettua ruotsalaista rautaa eli Volvo Amazon
ja siitä tarvis rakentaa peto kadulle :wink:
hautakorpi
Viestit: 46
Liittynyt: 29.01.2003 09:47
Paikkakunta: Kajaani

Hep!

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

...jos meinaat amatsonia ruveta rakentamaan, olisiko kusiainen mahdollisesti myynnissä??

-Toni-

(pari kusiaista hitsanneena voin kokemuksella sanoa että, yksi on yhden vuoden mittainen rutistus...)
HP-H
Viestit: 8
Liittynyt: 25.01.2003 18:46

Viesti Kirjoittaja HP-H »

Ei ole myynnissä.
Pitää ton amazonin jälkeen sit ruveta fiiua laittamaan.
Eikä tossa amassa edes hirveesti laittamista.
Ehkä ens syksynä pääsis jo kusiaista räpläämään !!
Tomppade
Viestit: 29
Liittynyt: 17.02.2003 14:57
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomppade »

No juuh, tossa suonsivun abarth replicassahan on volvo 100-sarjalaisen etuakselisto kavennettuna. Itekkin tässä olen suunnitellut omasta 600:sta tehdä katukäyttöisin abarth replican 127:n turbotetulla koneella ja sitten tietenkin jokanurkassa levyt ja tommot. Tosin aikaa on vielä 3v ajokorttiin.. :(
Vastaa Viestiin