Linkki, Niksi, Vinkki
Re: Linkki, Niksi, Vinkki
Asensin työmaakopilla varustettuun Ducatoon. Valoteho parani.
Sarjan releet aika surkeita. Nekin korvattavissa asiallisilla.
Sarjan releet aika surkeita. Nekin korvattavissa asiallisilla.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Linkki, Niksi, Vinkki
Joo niissä taisi olla joku erilaisempi kanta. Mutta hyvinpä nuo on raksuttaneet tosiaan sen 10 vuotta vaikka epäilinkin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Linkki, Niksi, Vinkki
Tuo on toimiva sarja ja hyvä "rakennussarja" jos haluaa esim. jatkaa tuota (omassa autossa on yhteensä neljä valoa/umpio).Sämpy kirjoitti:Tiedä vinkin hyötyä.. mutta luulin jo ettei näitä saa enää, vaan ainakin netistä löytyy:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... rja-42602/
Eli ajovalojen releytyssarja, jos on normaalilla H4/hehkukannalla olevat ajovalot. Eikä tarvitse olla sähköinsinööri tuon asentaakseen.
Varastin juuri Mirafiorista tuon 133:seen, kun huomasin ennen reissua valojen liittimen käyvän kuumana. 133:ssa menee vain yksi johto viiksien kautta joka sitten haaroitetaan. Kyllä muuten valot kirkastui!
Sehän juurikin on näiden vanhojen fiudejen ongelma, että ei ole releitä vaan kaikki valojen virta kiertää viiksipaketin kautta.
Muistaakseni nuo akkuun tulevat rengasliittimet jouduin vaihtamaan kun hapettuivat mössöksi, muuten on pelannut moitteetta 10 vuotta.
Pitää harkita muihinkin vanhuksiin. Yhteen rakentelin itse johdotukset kun luulin ettei tätä enää saa.
Ja kylläpä tuo sähkönpuute vaivaa liki kaikkia 90-luvun autojakin jo. En nyt muista, kuinka paljon jännitteen pitää pudota että polttimon kirkkaus putoaa puoleen, mutta muistaakseni joku kymmenen prosenttia riittää.
Omassa -91 volvossa tuli ajovaloille 12,1V vaikka akulla oli auton käydessä ns. "täysi kuorma päällä" (kaikki sähkölaitteet päällä) 13,8-14,1V. Tuon relesarjan kun laittoi H4:lle ja paranteli "lisäpitkien" (umpioissa) kontakteja, tuli vissiin 100-200 metriä lisää valotehoa! Ero oli aika älytön vanhaan.
Mielummin ehdottomasti rahat tuollaiseen kuin niihin "+100%" -polttimoihin. Eräs tuttu "einstein" teki mittaustestin Volvon irtonaisella umpiolla ja virtalähteellä (tasainen +13,8V), jossa testasi laadukasta "peruspoltinta", halpaa peruspoltinta, halpaa +50%, kallista +50%, halpaa+100%, kallista+100% ja longlife -polttimoita.
Parhaimman valotehon antoi "laadukas peruspoltin", toiseksi paras oli laadukas +100%, mutta näiden "+xx%"-polttimoiden käyttöikä voi olla alle puolet peruspolttimista (palavat kuumempina ja täten myös helposti vaurioittavat pientä umpiota).
Että johdot kuntoon!
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Linkki, Niksi, Vinkki
Ei se käyttöikä taida olla kuin 20% oem-laatuisesta peruspolttimosta. Joka vuosi noita lisävalotehopolttimoita saa vaihdella. Sitten kun maksavat vielä enemmän pari, kuin tuo relesarja.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Linkki, Niksi, Vinkki
https://www.motonet.fi/fi/tuote/431010/ ... ium-Vision" onclick="window.open(this.href);return false;
Philips +30% on ollut kaikkein kestävin H4 sellaisessa autossa jossa latausjännite on melkein 15V ja polttimon kannalla on yli 14,2V.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/431397/ ... e-3v-takuu" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuollaisia olen pistänyt sellaisiin H7:lla varustettuihin autoihin joissa polttimon vaihto on erittäin mulkkua hommaa. Tuntuisi kestävän hienosti, paljon pidempään kuin tavalliset H7:t.
Taitaa noiden polttimoiden ilmoitettu kestoikä olla ilmoitettu jollain 12V jännitteellä, pari volttia tuohon päälle niin kestoikä lyhenee eksponentiaalisesti.
Philips +30% on ollut kaikkein kestävin H4 sellaisessa autossa jossa latausjännite on melkein 15V ja polttimon kannalla on yli 14,2V.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/431397/ ... e-3v-takuu" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuollaisia olen pistänyt sellaisiin H7:lla varustettuihin autoihin joissa polttimon vaihto on erittäin mulkkua hommaa. Tuntuisi kestävän hienosti, paljon pidempään kuin tavalliset H7:t.
Taitaa noiden polttimoiden ilmoitettu kestoikä olla ilmoitettu jollain 12V jännitteellä, pari volttia tuohon päälle niin kestoikä lyhenee eksponentiaalisesti.
Understeer is definitely a crime -Colin Mcrae
Re: Linkki, Niksi, Vinkki
Joo, ja käytännössä monien kirkkaampien polttimoiden kohdalla on vain lyhyemmällä hehkulangalla pudotettu nimellisjännitettä entisestään, jolloin valaisee kyllä paremmin jos on huono jännite lampun kannalla, mutta isommalla jännitteellä taas elinikä onkin todella lyhyt. Toki poikkeuksiakin on.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
- TfP-Motors
- GFF
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 22.02.2003 10:20
- Paikkakunta: Suonenjoki
Re: Linkki, Niksi, Vinkki
Ei ole ihan aukoton systeemi, oma 131 on Super Mirafiori vm 2006Nipa kirjoitti: http://www.vindecoderz.com/EN/Fiat/132" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Re: Linkki, Niksi, Vinkki
Mulla näytti oma 132:n vuosimalliks 2005. Ei tainnu sekään pitää paikkaansa
Re: Linkki, Niksi, Vinkki
No voiprkel! Tuotako saa vielä? Itsekin kävin Oulun Biltemassa muka hyllyt läpi ja netinkin kahloin, vaan en löytänyt. Tuo näyttää olevan vieläpä edellisvuosista paranneltu versio. No, Puntoon tuli releytettyä valot erillisillä releillä, kyllä maailma kirkastui!wellu kirjoitti:Sämpy kirjoitti:Tiedä vinkin hyötyä.. mutta luulin jo ettei näitä saa enää, vaan ainakin netistä löytyy:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... rja-42602/
Eli ajovalojen releytyssarja, jos on normaalilla H4/hehkukannalla olevat ajovalot. Eikä tarvitse olla sähköinsinööri tuon asentaakseen.
Varastin juuri Mirafiorista tuon 133:seen, kun huomasin ennen reissua valojen liittimen käyvän kuumana. 133:ssa menee vain yksi johto viiksien kautta joka sitten haaroitetaan. Kyllä muuten valot kirkastui!
Sehän juurikin on näiden vanhojen fiudejen ongelma, että ei ole releitä vaan kaikki valojen virta kiertää viiksipaketin kautta.
Muistaakseni nuo akkuun tulevat rengasliittimet jouduin vaihtamaan kun hapettuivat mössöksi, muuten on pelannut moitteetta 10 vuotta.
Pitää harkita muihinkin vanhuksiin. Yhteen rakentelin itse johdotukset kun luulin ettei tätä enää saa.
Re: Linkki, Niksi, Vinkki
Biltemassa on kovin moni varaosa jne. siirtynyt tiskin alle...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Linkki, Niksi, Vinkki
Ainakin Vantaalla oli ihan hyllyssä, puuhasin Mirahörvelöön anastetun tilalle.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: Linkki, Niksi, Vinkki
Mutta kuis tuo releytys naitetaan mk2 puntoon jossa polttimon vikavalo?
Bravo t-jet
Re: Linkki, Niksi, Vinkki
Ite releytin valot ajat sitten, mittariston sisään teipinpala niin pääs vikavalosta eroon
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: Linkki, Niksi, Vinkki
Kaverin puntoo kokeiltiin motonetin valovahvistimia ja releitä mutta eipäs toimineet, syttyi ja sammui miten sattui.jonik kirjoitti:Ite releytin valot ajat sitten, mittariston sisään teipinpala niin pääs vikavalosta eroon
Tosin tuo on 2003 vuosimallia, hmm
Bravo t-jet
Re: Linkki, Niksi, Vinkki
Täällä muuten erinomaiset ohjeet jos releytyksen haluaa tehdä omilla tarvikkeilla. Tulee tosin hieman kalliimmaksi, mutta epäilen, että myös johtimet ja releet on tällöin laadukkaammat ja molempia pitkiä sekä molempia lyhyitä ohjaa oma rele.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=110289" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilteman sarjassa on myös se heikkous, että siinä on vain kaksi ohjaavaa relettä ja heräte otetaan yhdestä piiristä. Yleensähän esim. vasemmalle ja oikealle lyhyelle ajovalolle on oma sulake. Jos nyt sitten herätettä ohjaavasta piiristä palaa sulake (olet ottanut herätteen vaikka vasemmasta valosta), niin molemmat lyhdyt ovat sitten pimeinä. Mukava ylläri kun vaihdat vastaan tulevan ajoneuvon kohdalla lyhyille valoille, piiriin tulee häiriö ja seurauksena on täysi pimeys. :-/
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=110289" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilteman sarjassa on myös se heikkous, että siinä on vain kaksi ohjaavaa relettä ja heräte otetaan yhdestä piiristä. Yleensähän esim. vasemmalle ja oikealle lyhyelle ajovalolle on oma sulake. Jos nyt sitten herätettä ohjaavasta piiristä palaa sulake (olet ottanut herätteen vaikka vasemmasta valosta), niin molemmat lyhdyt ovat sitten pimeinä. Mukava ylläri kun vaihdat vastaan tulevan ajoneuvon kohdalla lyhyille valoille, piiriin tulee häiriö ja seurauksena on täysi pimeys. :-/
Viimeksi muokannut gsp, 23.10.2014 07:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.