Linkki, Niksi, Vinkki

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Linkki, Niksi, Vinkki

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Juu, kataloogissa 6.5e rosterinen holkki tulpalla. Kunnon fiatistille toki liian kallis :P .

On noita löytynyt jo vuosia vauhtikauppojen valikoimista.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Linkki, Niksi, Vinkki

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Tässä vaan kun mukamas välillä jotakin tulee oikein tehtyäkin niin lampaatan mutterit on aika hubaata tavaraa.
Kymmenenkipaleen pussukka tyhjenee ihan huomaamatta.
Tuubiputkeen voi tehdä myös kierteen säästyy mikkilankaakin :mrgreen:
Kolme meinaan menee heti yhteen dpeehen. Ainakin obd autossa...

Toinen huba tuote on noit pakoputken laipat. Säkillinen katoaa käsistä välillä liiankin nopsasti.
Tfp motorsille vinkkinä.

No okei tuubikäyriä menee sitten kotsullinen. Onneksi ne ei oo kalliita :roll:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
sedicivalvole1
GFF
Viestit: 704
Liittynyt: 10.07.2010 09:35

Re: Linkki, Niksi, Vinkki

Viesti Kirjoittaja sedicivalvole1 »

Tässäpä yksi oikeenkin hyväksi havaittu katkenneen pultin irroitus
Liitteet
Prikka hitsataan tumppiin
Prikka hitsataan tumppiin
NIKSI 001.jpg (39.14 KiB) Katsottu 9095 kertaa
Mutteri hitsataan prikkaan
Mutteri hitsataan prikkaan
NIKSI 002.jpg (33.32 KiB) Katsottu 9095 kertaa
Lopputulos
Lopputulos
NIKSI 003.jpg (35.35 KiB) Katsottu 9095 kertaa
Avatar
sedicivalvole1
GFF
Viestit: 704
Liittynyt: 10.07.2010 09:35

Re: Linkki, Niksi, Vinkki

Viesti Kirjoittaja sedicivalvole1 »

Ja taas väärään järjestykseen :oops:
Tässäpä yksi oikeenkin hyväksi havaittu katkenneen pultin irroitus
Liitteet
Tästä homma lähtee
Tästä homma lähtee
NIKSI 004.jpg (44.14 KiB) Katsottu 9095 kertaa
Prikka tumpin päälle
Prikka tumpin päälle
NIKSI 005.jpg (38.57 KiB) Katsottu 9095 kertaa
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Linkki, Niksi, Vinkki

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Liimapuristimellä saa jarrumännän painettua sisään.

Öljynsuodattimen tiivistettä ei kannata heittää pois, kestänyt jo pari vuotta uppo pumpussa :D
Bravo t-jet
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Linkki, Niksi, Vinkki

Viesti Kirjoittaja mivot »

..ja monestikko joutunut jarrumäntää paikalleen laittaessa kikkailemaan pölysuojakumin luiskautuksessa männän päälle, monesti tuon tehnyt paineilmaa ilmausruuvin reijästä puhaltaen ja samalla mäntää paikalleen käsin painaen, paineilma luiskauttaa kumin nätisti männänreunan päälle.

..ja jarrumäntiä metsästäessä johonkin ihmeellisempään, esim. viimeksi vitaraan, johon ei löytynyt kun kokonaista arvokasta vaihtosatulaa tilaustavarana, männästä halkaisija ja sen perusteella netistä googlaus missä perusautoisa samalla halkaisialla mäntää, sit motonettiin ja hylystä sunnyn samanhalkaisjainen mäntä, joka maksoi jonkun hullun euron ja oli aivan yksyhteen vitaran männän kanssa, tuli noin sadan euron säästö per puoli.

..sit tuli mieleen, olin viemässä audin vauhtipyörää tasapainoitukseen ja satuin huomaamaan että omaan auton renkaiden tasapainoituskoneeseen istuu vauhtipyörä nätisti kiinni, sattui akselihalkaisija kohdalleen ja eikun summittaiset tiedot koneeseen ja pyörimään, tulikohan jotain 25g heitoks jotka markkasin mielenkiinnosta vauhtiksen ulkokehään. No, sit kun vauhtis saapui oikeasta tasapainoituksesta koneistamolta, huomasin että muutaman gramman tarkkuudella oisin kotikonein voinut näköään tehdä aivan saman.
124 Spider 2200 20vt -77
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Linkki, Niksi, Vinkki

Viesti Kirjoittaja arpati »

Sedicivalvolen kuvasarja pultin irrotuksesta mainio! Itsekin em konstia tullut käytettyä ja toimivaksi havaittu. Noin saa sitä lämpöä parhaiten siihen nysään.

Sen verran vielä lisäisin että laittaa reilusti isomman mutterin että saa kunnolla hitsattua sinne reiän pohjalle. Aiemmin hitsailin ihan vaan esim M8 nysään - > M10 mutterin jne eikä sittenkään hitsi juurikaan kiinni ottanut ympäristöön mutta prikkahommalla sen saa eliminoitua täysin kunhan prikka kestää hitsausta eli riittävän paksu.

Tarkoitan siis että nysään hitsataan paksu ja leveä prikka sitä kokoa mikä on katkennut pultti ja siihen päälle sitten pari kertaluokkaa isompi mutteri että saa sulatettua sitä hitsiä sinne pohjalle kunnolla esim M8 nysä - M8 korialuslevy - M14 mutteri päälle ja reikään hitsiä reilulla virralla...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Linkki, Niksi, Vinkki

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Punton jakohihnan kiristimen kierretanko katkes irrottaessa, edellinen omistaja vissii vähä tiukalle vetäny.

Kierteeseen sopivan ruuvin hitsasin kiinni nii lähti irti, tilalle tuli ruuvi.
Bravo t-jet
stella
Viestit: 2028
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Linkki, Niksi, Vinkki

Viesti Kirjoittaja stella »

sampsulisami kirjoitti:Punton jakohihnan kiristimen kierretanko katkes irrottaessa, edellinen omistaja vissii vähä tiukalle vetäny.

Kierteeseen sopivan ruuvin hitsasin kiinni nii lähti irti, tilalle tuli ruuvi.
Ja sitten jossain vaiheessa,kun se lohkossa oleva kierre korkkaa,niin sitten se vasta mukavaksi muuttuukin :lol: ....Itse olisin ehdottomasti laittanut tähän pinnapultin,niinkuin siinä alunperinkin on :|
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Linkki, Niksi, Vinkki

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Tietämättömänä kysyn. Onko pinnapultissa ja kierretangossa eroa? Kovuus? Jostain pulttikaupasta kyselemään sopivaa..
Bravo t-jet
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Linkki, Niksi, Vinkki

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Pinnapultissa on katko kierteiden välillä, eli et voi kiertää sitä kierteytetystä reiästä kokonaan läpi.

Kierretankoa ja pinnapultteja on eri kovuuksia, halvimmat kierretangot ovat 4.4 luokkaa ja niitä ei kannata käyttää oikeastaan missään.

Pinnapultteja saa myös sellaisia joissa on eri kokoiset kerteet eripuolilla, esimerkiksi M8/M10 pinnapultti on oikein käytännöllinen vaikka sohon imu- tai pakosarjan pultin kierteiden korkatessa kannesta, teet vanhan M8-kierteen tilalle M10-kierteen ja ruuvaat siihen tuollaisen korjauspultin.

Sellainen työkalu kuin pinnapulttihylsy on kätevä tiukassa olevien pinnapulttien ja myös katkenneiden pulttien kanssa, Hazetin tekeleet ovat toimiva, mutta arvokkaita, numerolla 844/4 pitäisi löytyä neljän sarja.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Linkki, Niksi, Vinkki

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Ippe kirjoitti:
Kierretankoa ja pinnapultteja on eri kovuuksia, halvimmat kierretangot ovat 4.4 luokkaa ja niitä ei kannata käyttää oikeastaan missään.
löyhiä ovat, ei kestä taivuttaa mutkalle ku murtuu poikki. yhen kerran koitin tehä 6mm kierretangosta akkutelineen kiinikeraudan pulttia jossa piti olla mutka päässä. eihä se onnistunut. piti hakea kovempaa tavaraa ja tehä siittä.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Linkki, Niksi, Vinkki

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Mun kokemusteni mukaan kova teräs murtuu ja pehmeä taipuu, mutta halvat kierretangot ovat kyllä pehmeitä ja murtuvat helposti :lol:

Jos kierretankoon on pitänyt taivuttaa lenkki, niin kyllä se on pitänyt punaiseksi lämmittää että sen saa taipumaan.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Linkki, Niksi, Vinkki

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Löytyi sattumalta espanjalainen varaosakauppa, peltejä yms. Seatin tekemiin malleihin (124, 127, 128, 131 yms.):

http://www.repuestosclassic.es/
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Linkki, Niksi, Vinkki

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tiedä vinkin hyötyä.. mutta luulin jo ettei näitä saa enää, vaan ainakin netistä löytyy:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... rja-42602/

Eli ajovalojen releytyssarja, jos on normaalilla H4/hehkukannalla olevat ajovalot. Eikä tarvitse olla sähköinsinööri tuon asentaakseen.

Varastin juuri Mirafiorista tuon 133:seen, kun huomasin ennen reissua valojen liittimen käyvän kuumana. 133:ssa menee vain yksi johto viiksien kautta joka sitten haaroitetaan. Kyllä muuten valot kirkastui!

Sehän juurikin on näiden vanhojen fiudejen ongelma, että ei ole releitä vaan kaikki valojen virta kiertää viiksipaketin kautta.

Muistaakseni nuo akkuun tulevat rengasliittimet jouduin vaihtamaan kun hapettuivat mössöksi, muuten on pelannut moitteetta 10 vuotta.

Pitää harkita muihinkin vanhuksiin. Yhteen rakentelin itse johdotukset kun luulin ettei tätä enää saa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin