Linkki, Niksi, Vinkki

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
juhani.e
Viestit: 138
Liittynyt: 28.04.2003 20:40

Linkki, Niksi, Vinkki

Viesti Kirjoittaja juhani.e »

Kun noita Linkki, Niksi, Vinkki juttuja eksyy noissa keskusteluissa
olisi varmaan helpompi jos ne olisi "saman katon alla"

Tänne vaan Hyvät Linkit, Niksit ja Vinkit
juhani.e
Viestit: 138
Liittynyt: 28.04.2003 20:40

Viesti Kirjoittaja juhani.e »

No aloitan itse

Naftalla ja polttoöljyllä peseminen

on ihan hyvä keino saada puhtaaksi esim. kakkasia koneita
ruosteisia pultteja jne.

Kokemusta on! tuntuu paremmalta vaihtoehdolta kuin kalliit CRC ja muut öljyt ja liuottimet
Mikä parasta huomattavasti halvempi vaihtoehto!

Ei ihan ole oma kikka :oops:
"juha" taisi tuon mainita jo pariin otteeseen täällä foorumilla
Avatar
fiat127mkII
Viestit: 152
Liittynyt: 03.02.2003 22:36
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiat127mkII »

vanhoja autoja kasatessa kannattaa sit joihinkin v-mäisiin pultteihin laitella tervaa (turvavyöt jne).. aukeaa hienosti vielä 30v päästä.. vanha rekkamiesten niksi.

ja noita hyviä pesuaineita paskasille osille on myös jarruneste (ainakin hapettuneet jarrusylinterit) ja crc hand cleanilla saa niin kädet kuin osatkin puhtaaks..
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Täytyy nyt sanoa ei tuo nafta ja polttoöljy juttu mikään uus keksintö ole
Iät ja ajat tuota on käytetty

Ja Nafta on parempaa kuin PÖ koska nafta vie enemmän ruostetta mukanaan

Itsellä on tynnyristä tehty "amme" joka on täynnö naftaa siinä on helppo pestä osia täytyy kyllä sanoa että Toimii osista tulee puhtaita ja ruosteet lähtee ja kiinni juuttuneet pultit yms. aukeaa
Mikään super juttu tuo ei ole se vie kyllä enemmän aikaa kuin "pesuaineet" yms.

Itse olen "aukonut" jumiutuneita koneita kun kaataa tulpan reijistä pytyt täyteen naftaa
Esim. yli 25 vuotta jumissa ollut kusiaisen kone aukesi
eikä tarvinnut porata tai uusia mäntiä
rengastaa vain + tiytysti laakerit
(koneen aukomisiin kuulin myös Maidon olevan hyvää tosin en ole ikinä kokeillut)

Mitään hyvää irroitusöljyä nafta ei ole
Tosin olen naftan kanssa saanut auki sellaisia pultteja mitä en ole "CRC" :llä auki saanut
ihan kokeilemisen arvoista

Ja naftahan on edullista
juhani.e
Viestit: 138
Liittynyt: 28.04.2003 20:40

Viesti Kirjoittaja juhani.e »

Juha:
Juu moutoilin vähäb hassusti sanani
suoraan ruiskimalla nafta ei ole mitään irroitusöljyä
Vaan liuottamalla ja pesemällä se aukoo juuttuneetkin mutterit
Etkös tuota tarkoittanut

Maitoa.....
Siis tavallista maitoa juuttuneisiin mäntiin ???
Avatar
krupa
Viestit: 51
Liittynyt: 23.05.2003 14:24
Viesti:

Viesti Kirjoittaja krupa »

Noihin juuttuneisiin mäntiin käytetään usein myös ihan tavallista Coca Colaa. Ei ihme jos ei hampaatkaan tykkää :)
http://forum.parru.org - Fiat 600 Foorumi!
http://www.netikka.net/krupa
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

- Pakoputken katkaisuun auton alla on kätevä värkki ketjukatkaisin.
Näyttää kauempaa öljynsuodatinavaimelta, mutta siinä on ketjussa teräviä rullia.

- Sokeassa reiässä olevan holkin saa helposti pois laittamalla reiän täyteen rasvaa, ja lyömällä holkin reikään tiiviisti (ei naftisti) sopivan tapin. Rasva työntää hydraulisesti holkin ulos.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Työkaluja

Pulttipyssy: tällä välineellä saa auki melkein mitä vaan katkaisematta pulttia tai pyöristämättä kulmia kunhan oikeanlaiset hylsyt. Tarpeellinen esim fiuden jurkoontuneiden (teräs-alumiini sidos) jarrujen ilmausruuvien irrottamiseen (pienellä teholla), ja ovien ristipäisten kiinnitysruuvien irrottamiseen johon pään saa iskumeisseli sarjasta (sopii 1:1 1/2" karaan), iskumeisselistä ei ole hyviä kokemuksia. Koivusen Well Made pyssy toiminut monta vuotta moitteetta ainoastaan liipasin (muovia) hiukan palasina eli tippuu paikaltaan eli sähköteippiä kahvan ympärille ja toimii 8) . Teräs sietää iskumaista kuormitusta paljon enemmän kuin vääntöä/jatkuvaa painetta eli avaintakin kannattaa lyödä jos pystyy vääntämään poikki = alle 10 mm pultit ja jarruputkien kiinnitykset ym.

ISOT säätöleukapihdit: Eli suomeksi v###upihdit, mutta nimenmukaisia (sormet välissä) pihtejä ei kannata ostaa vaan KNIPEX merkkiset jousikuormitteisella hammas-tappi säädöllä. Näillä tekee mitä vaan :lol: esim jarrutöissä saa (satulan) männät sisälle ja jouset irti ja kiinni.

Pajavasara: Ilman ei tule toimeen, paino maun mukaan. Kutsutaan myös HIENOSÄÄTÖTYÖKALUKSI.

Rälläkkä: Kressiä ei kannata ostaa nimim. kokemusta parin vuoden ajalta. Atlas Copcon 1400 W pikkurällä (125mm laikka) seuraava kone. Laikat katkaisuun 1 - 1.2 mm ja hiontaan 2 - 4 mm + lamellilaikat 40 - 120 Grit. Katkenneet pultit saa helposti irti kun tekee 1 -1.2mm laikalla viillon päähän ja ruuvarilla irti tai jos kovemmin kiinni niin taas pulttipyssy ja iskumeisselisarjan taltta pääterä. Ruosteisia kierteitä putsailee helposti kun tekee kierteen päähän pitkittäisen viillon 1- 1.2 mm laikalla, eli ura kerää paskat pois, kierretappikin käy mutta mistä sen ikinä löytää? :lol:

+ Laaja valikoima hyviä työkaluja joita kannatta kerätä vähitellen jos (kun) ei ole liikaa rahaa.
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

juhani.e:
Just sitä tarkoitin ei siihen "tippakannuun" kannata öljyn sijasta naftaa pistää Vaan jos pääsee osaa hyvin uittamaan/pesemään niin kyllä se auttaa
Jep ihan tavallista Maitoa
(en tiedä sinistäkö vai punaista :lol: )


Näin on työkalut on A ja O
Säästää paljon kun kerralla ostaa kunnon pelit
(Käsiä, aikaa, vaivaa ja niin edelleen)
Niistä "halpahallin" kaluista voi sitten tehdä tiettyihin tarkoituksiin sopivia työkaluja
ja kyllähän nuo halppis kalut kestää jos ei niitä käytä :wink:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Työkaluista tuli mieleen - laitetaan nyt tähänkin vaikka jossain keskustelussa on ollut puhetta.

Erikoistyökalun OHC-koneiden venttiilinsäätölevyjen saa näppärästi leveällä talttapäällä varustetusta ruuvimeisselistä. Käännetään varsi 90 asteen mutkalle siten että ruuvarin kahva ja taltta ovat samassa suunnassa. Asetellaan ruuvari akselin ja paininkupin reunan väliin sopivaan kohtaan ja käännetään meisseliä - paininkupin saa pysymään alhaalla ja säätölevy nostetaan ylös hyvin ohueksi viilattua pientä talttapää meisseliä ja kärkipihtejä apuna käyttäen.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

vvieri kirjoitti:Työkaluista tuli mieleen - laitetaan nyt tähänkin vaikka jossain keskustelussa on ollut puhetta.

Erikoistyökalun OHC-koneiden venttiilinsäätölevyjen saa näppärästi leveällä talttapäällä varustetusta ruuvimeisselistä. Käännetään varsi 90 asteen mutkalle siten että ruuvarin kahva ja taltta ovat samassa suunnassa. Asetellaan ruuvari akselin ja paininkupin reunan väliin sopivaan kohtaan ja käännetään meisseliä - paininkupin saa pysymään alhaalla ja säätölevy nostetaan ylös hyvin ohueksi viilattua pientä talttapää meisseliä ja kärkipihtejä apuna käyttäen.
Itselläni oli alkuperäisen säätötyökalun mallinen itsetehty, mutta en tarvinnut sitä pitkään aikaan yhdessä vaiheessa ja se pääsi hukkumaan.
Viimeksi säädin venttiilit käyttäen viiden millin vahvaa neliötankoa josta oli päästä viistetty, ja vähän taivutettu koukuksi. Löin vaan ison tasapäämeisselin nokan ja säätöpalan väliin, ja asetin neliötangon nokan ja paininkupin reunan väliin. Sitten tasapäämeisseli välistä pois, ja säätöpala välistä pois samalla menetelmällä, mitä tuossa quotessa.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Takatuupparin taka-akselin rummut saa helposti irti kun laittaa toisen pyörän ilmaan ja vaihdepäällä ottaa kierroksia samalla nypäten muutaman kerran käsijarrusta. Ensin tietysti rengas pois ja rummun lukkopultit irti, eli kun käsijarru nappaa kiinni niin vetoakseli jatkaa matkaansa ja rumpu pysähtyy. Ladan takajarrujen kanssa erityisesti tarpeen kun alumiini ei kestä lyömistä :lol: ja rummun ja vetoakselin välissä hapettumaa.
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Raidetangon päät ja alatukivarren nivelet ynnä muut kartiokiinnitteiset saa auki kun ensin löysää mutterin nivelen kierreosan päähän asti siten että jää se puoli cm mutterista siihen korvaan jonka sisällä on kartiotappi kiinni, laittaa pukin nivelen mutterin alle ja laskee auton painon tunkilta pukin ja kierreosan varaan. Nyt tarvitaan vain muutama napakka lyönti sivulta nivelen korvaan. Tämä ohje pätee siis niveliin joissa mutteri on alapuolella, muunmuassa kaikki etuveto-fiuden nivelet. Kikkailun aikana auton alla kannattaa olla toinenkin pukki siltä varalta että sattuu putoamaan..

Kartion väliin EI KANNATA kasausvaiheessa laittaa rasvaa, sen jälkeen se vasta tiukkaan tuonne istuu!
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
jukkizz
Viestit: 282
Liittynyt: 24.05.2003 07:08
Paikkakunta: nousiainen

Viesti Kirjoittaja jukkizz »

olen kuullut että lamppu öljyllä saa kanssa mutterit ja pultit saa aukenemaaan.
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Periaatteessa sama kuin vvieri:n "vinkki"

Mutta toisin päin

Haitari tunkilla (sellaisia jossa on mutteri yläpuolella)
Olen avannut "tunkkaamalla"
Tietysti tämä edellyttää sitä että siellä ylhäällä on jotain tukevaa
(ja tunkki mahtuu)
Esim. iskarin lautanen
Ei sitä tarvi kuin saada hieman "jännitystä" ja muutama napakka isku "korvaan"

EDITT:
Tietysti jotain suojaksi ettei kalliit Fiatin osat naarmuunnu :wink:

Ja nuo haitaritunkit ovat muutenkin käteviä
Esim: koneiden/laatikoiden sovittelussa
Eikä maksa "romiksilla" juuri mitään
ja niitä jää "aina käteenkin" romu-autoista

Niin ja toimii myös "vara-pukkina" alla loikoilemisen aikana
Vastaa Viestiin