Tapaturmia?-)
Tapaturmia?-)
Tuli tuossa mieleeni kirjoitella aiheesta, kun otin hiekkapuhalluksen jäljiltä suojamuoveja sähköjohtojen päältä puukolla, ja onnistuin aika taitavasti viiltämään sormenpäästäni ison palan lihaa luuhun asti. Sormi näyttä nyt lähinnä nokkahuilun päältä. Eikä tämä suinkaan ollut ensimmäinenm eikä varmasti viimeinen kerta
Onkos teille muille autoharrastajille käynyt minkämoisia haavereita autoja värkkäillessä?
Onkos teille muille autoharrastajille käynyt minkämoisia haavereita autoja värkkäillessä?
http://forum.parru.org - Fiat 600 Foorumi!
http://www.netikka.net/krupa
http://www.netikka.net/krupa
No mulle ei ole ikinä mitään vakavaa sattunut.. Onneksi
No mitänyt minäkin 4 vuotta autopurkamossa
ja 2 vuotta kolarikorjaajana
Puhumattakaan omista autoista
Arpia on kyynärpäihin asti.. näin kesällä huomaa hyvin kun rusketusta alkaa tulemaan.. Arvet oikein loistaa
Sinänsä hassu juttu muistan tasan tarkkaan mistä/miten jokainen arpi on tullut
No mitänyt minäkin 4 vuotta autopurkamossa
ja 2 vuotta kolarikorjaajana
Puhumattakaan omista autoista
Arpia on kyynärpäihin asti.. näin kesällä huomaa hyvin kun rusketusta alkaa tulemaan.. Arvet oikein loistaa
Sinänsä hassu juttu muistan tasan tarkkaan mistä/miten jokainen arpi on tullut
Tämäkin pitää kai mainita: Olen saanut bensaa silmiini! Pesin bensalla jotakin osia, ja puhaltelin paineilmalla kuivaksi. Sopivaan koloon oli jäänyt bensaa, ja paineilma osui siihen sopivasti, niin roiskahti päin näköä.
Kirvely oli kyllä jotain niin uskomatonta, että enpäs muista moista kokeneeni. Noh puolisen tuntia huuhtelua vedellä, niin alkoi helpottaa.
Kirvely oli kyllä jotain niin uskomatonta, että enpäs muista moista kokeneeni. Noh puolisen tuntia huuhtelua vedellä, niin alkoi helpottaa.
"haaveri" tämäkin
Viimeisin ei ole mitenkään fyysisesti koskettava onnettomuus, vaan lähinnä rahallisesti. Niin ja ajokorttiakaan en ole nähnyt viiteen viikkoon. Käytin autoa paikallisella korjaamolla ja sain heiltä soiton, jossa kysyttiin, "onko autossasi ollut lämpöongelmia?" Vastasin ei, jolloin ihmeteltiin ja sanottiin ettei flekti lähtenyt pyörimään ja moottori kuumeni heidän käyttäessään sitä hallissa. Nämä älypäät olivat sitten jäähdyttäneet konetta ulkopuolelta vedellä, jolloin alkoi herätä pieni panikki siitä mahtaako kansi olla enää suora. Ilmaisin huoleni autoa hakiessani ja sanoin testaavani autoa ja jos kansipahvi menee niin on selvää mitä on tapahtunut. Lähdin tekemään pienen lenkin palatakseni takaisin töihin ruokatunnilla kun olin. Hakeuduin hiljaseksi tietämälleni tieosuudelle ja nostin ahtopaineita kiihdytin risteyksestä n 30 sekuntia ja seurasin ahtopaineita ja kuuntelin moottoria. Valitettavasti en kiertänyt ruuvia tarpeeksi auki, jolloin ahdot jäivät 0,7bar 1 bar ollessa tavoitteena. Tiellä ei ollut muita liikkujia paitsi se pikän suoran päässä tuleva poliisiauto. Mittasivat sitten nopeudeksi 150km/h 80-alueella. En tiedä mitä olisi tapahtunut, jos ahdot olisivat olleet oikein. Vaihtoehto 1: vauhtia olisi ollut huomattavasti enemmän. Vaihtoehto 2: Olisin saanut koeponnistettua koneen ilman vauhdin nousua törkeisiin lukemiin. Olisihan sitä voinut ajaa jarrujakin vasten ne paineet, mutta ajattelin säästää luistavaa kytkintä. Nyt sitten odotellaan haastetta ja veikkaus on, että auton käyntiongelmat eivät hävinneet mihinkään tuon "korjauksen" myötä.
Oma moka, josta kärsii lompakko ja nivuset, kun polkee fillarilla töihin.
Mika
Oma moka, josta kärsii lompakko ja nivuset, kun polkee fillarilla töihin.
Mika
Mopoistä muistuu mieleen tapaus, kun päätin alkaa suurentamaan alumiinista tehtyä kaasarin kurkkua porakoneella
Laitoin kurkun höyläpenkkiin kiinni ja sehän jäi poraamista ajatellen vähän liian ylös. Sitten jossain vaiheessa porausta painoin kädellä vahingossa porakoneen lukituksen päälle ja yritin päästää irti...kone eikun löi poraajaa turpiin ja jatkoi pyörimistään vimmatusti kunnes johto oli kiertynyt istukan ympärille ja tehny oikosulun ja polttanu sulakkeen...
Tulos: Ylä- ja alahuuli auki ja turvoksissa ja hammas helkkarin kipeä. 8)
Laitoin kurkun höyläpenkkiin kiinni ja sehän jäi poraamista ajatellen vähän liian ylös. Sitten jossain vaiheessa porausta painoin kädellä vahingossa porakoneen lukituksen päälle ja yritin päästää irti...kone eikun löi poraajaa turpiin ja jatkoi pyörimistään vimmatusti kunnes johto oli kiertynyt istukan ympärille ja tehny oikosulun ja polttanu sulakkeen...
Tulos: Ylä- ja alahuuli auki ja turvoksissa ja hammas helkkarin kipeä. 8)
[url]http://s3.photobucket.com/albums/y53/TAHVOLVO/127/[/url]
- fiat127mkII
- Viestit: 152
- Liittynyt: 03.02.2003 22:36
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
no tekevälle sattuu sanotaan.. mä olen noiden omien ja kavereiden projektien ansiosta tullut iho puhkottua aika monesti.. vois tehdä tähän pienen top-listan..
1) Tinneriä silmiin - kirvely jotain aivan uskomatonta
2) sormet (varsinkin peukalo) puukotettu useasti verille
3) väänsin jotain tiukassa olevaa pulttia, lenkki lähti irti ja POKS, iskin käden / naaman johonkin kohti koria.. mustelmia tuli
4) unon takaluukku tipahti päähän kun tuki petti.
5) kämmen palo kuumaan pakoputkeen
6) verkkarit sytty kun rälläkän kipinäsuihku meni suoraan lahkeeseen.
mut isällä on paras.. 240 volvon flektin vaihto joskus vuosia sitten..
volvon huoltomies unohti isän volvon flektiin avaimen kiinni. Isä nohevana oli ajoissa paikalla, hyppäsi rattiin ja auton startatessa ihmetteli omituista sivuääntä.. no sitä ihmettelemään huoltomiehen kanssa. volvon huoltomies: "menepäs tuonne toimistoon kahville, tässä meneepi vielä hetki".. flektikoppa, flekti ja muutama johto meni uusiin..
1) Tinneriä silmiin - kirvely jotain aivan uskomatonta
2) sormet (varsinkin peukalo) puukotettu useasti verille
3) väänsin jotain tiukassa olevaa pulttia, lenkki lähti irti ja POKS, iskin käden / naaman johonkin kohti koria.. mustelmia tuli
4) unon takaluukku tipahti päähän kun tuki petti.
5) kämmen palo kuumaan pakoputkeen
6) verkkarit sytty kun rälläkän kipinäsuihku meni suoraan lahkeeseen.
mut isällä on paras.. 240 volvon flektin vaihto joskus vuosia sitten..
volvon huoltomies unohti isän volvon flektiin avaimen kiinni. Isä nohevana oli ajoissa paikalla, hyppäsi rattiin ja auton startatessa ihmetteli omituista sivuääntä.. no sitä ihmettelemään huoltomiehen kanssa. volvon huoltomies: "menepäs tuonne toimistoon kahville, tässä meneepi vielä hetki".. flektikoppa, flekti ja muutama johto meni uusiin..
Vähällä sitä selviää kun käyttää enemmän ylämunuaisia...mutta...
-hitsausnööli putos kädelle/sormukseen joka poltti aika kivasti, sormusta poistettaessa nahkaa lähti nimettömästä reilusti. Olin silloin vielä armeijassa ja sain vasemmankädenkäyttövapautusta .
Autohallin vääpeli kysyi vitsikkäästi että "pillussako poltit" (tapahtui lomien aikana).
-kerran taas hitsailin rasvamontussa istuma-asennossa ja hitsisulaa putosi helvetinmoinen köntti nivusiin arpia jäi ...
-rälläkoidessa ei kannata käyttää liukkaita hanskoja, polvessa kiva vekki...
-jne...
... tekevälle sattuu. Mutta itse voi vaikuttaa kuinka paljon 8)
TA
-hitsausnööli putos kädelle/sormukseen joka poltti aika kivasti, sormusta poistettaessa nahkaa lähti nimettömästä reilusti. Olin silloin vielä armeijassa ja sain vasemmankädenkäyttövapautusta .
Autohallin vääpeli kysyi vitsikkäästi että "pillussako poltit" (tapahtui lomien aikana).
-kerran taas hitsailin rasvamontussa istuma-asennossa ja hitsisulaa putosi helvetinmoinen köntti nivusiin arpia jäi ...
-rälläkoidessa ei kannata käyttää liukkaita hanskoja, polvessa kiva vekki...
-jne...
... tekevälle sattuu. Mutta itse voi vaikuttaa kuinka paljon 8)
TA
Emmie tiiä, mie vaan ajelin viiatilla...
Sormukset voi muuten hitsatessa olla todella vaarallisia! Yhden kaverin isälle sattui nimittäin niin, että vahingossa nimettömän sormus otti kiinni maihin, ja samalla hitsauspuikkoon, ja sillä seurauksella, että sormus lämpeni hetkessä punahehkuiseksi! Kuvitelkaa sitä paniikkia kun on punahehkuinen sormus sormessa!
Tuli mieleen sellanenkin tapaus, kun vuonna 2000 talvella haettiin Volvo uuteen kotiin hinaamalla, rekisterissä kun ei ollut.
Pakkasta oli parikymmentä astetta ja matkaa oli 3 kilometriä. Helppo nakki siis. Auto kun oli ajokuntoinen. Eli ei muuta kun köysi näön vuoksi autojen väliin.
Puolessa matkassa kuitenkin tuntu outo nykäys ja samassa kun katse siirtyi vasemmalle (istuin vetoautossa) näin renkaan pomppivan pellolle!
Ei kovin tiukalla renkaat ollu kun kaikki mutteritkin löyty 50 metrin matkalta. Kannattaa tehdä tarpeelliset tarkistukset hinaushommissakin!
Nimimerkillä KokemustaOn. 8)
Pakkasta oli parikymmentä astetta ja matkaa oli 3 kilometriä. Helppo nakki siis. Auto kun oli ajokuntoinen. Eli ei muuta kun köysi näön vuoksi autojen väliin.
Puolessa matkassa kuitenkin tuntu outo nykäys ja samassa kun katse siirtyi vasemmalle (istuin vetoautossa) näin renkaan pomppivan pellolle!
Ei kovin tiukalla renkaat ollu kun kaikki mutteritkin löyty 50 metrin matkalta. Kannattaa tehdä tarpeelliset tarkistukset hinaushommissakin!
Nimimerkillä KokemustaOn. 8)
[url]http://s3.photobucket.com/albums/y53/TAHVOLVO/127/[/url]
Anteeksi offtopic postaus tähän väliin, mutta tuli vaan mieleen yksi tapaus kun ajelin jonkun asuntovaunun perässä kerran.
Yhtäkkiä vasemman puolen asuntovaunun pyörästä lensi kaikki pultit tielle, ja pyörä pomppasi pari metriä korkealle, pomppasi vipattaen vastaantulijoiden kaistalta vielä korkealle ja siitä johonkin metikköön.
Kurja homma jollekulle, ja vaaratilanne vastaantulijoille, mutta oli se jotenkin koominenkin näky!
Yhtäkkiä vasemman puolen asuntovaunun pyörästä lensi kaikki pultit tielle, ja pyörä pomppasi pari metriä korkealle, pomppasi vipattaen vastaantulijoiden kaistalta vielä korkealle ja siitä johonkin metikköön.
Kurja homma jollekulle, ja vaaratilanne vastaantulijoille, mutta oli se jotenkin koominenkin näky!
Sitä itsekin olen kiittänyt jälkikäteen, että ketään ei tullu vastaan.NesteHukka kirjoitti:Anteeksi offtopic postaus tähän väliin, mutta tuli vaan mieleen yksi tapaus kun ajelin jonkun asuntovaunun perässä kerran.
Yhtäkkiä vasemman puolen asuntovaunun pyörästä lensi kaikki pultit tielle, ja pyörä pomppasi pari metriä korkealle, pomppasi vipattaen vastaantulijoiden kaistalta vielä korkealle ja siitä johonkin metikköön.
Kurja homma jollekulle, ja vaaratilanne vastaantulijoille, mutta oli se jotenkin koominenkin näky!
Tommoset tilanteet ei vaaranna pelkästään itseään, vaan myös vastaantulijan.
Omassa tapauksessani ei tullut muuta vahinkoa kun jarrulevy jarrukilvestä läpi ja levyn reunaan sileä kohta.
Lisäksi rengas nykäs mennessään etulokasuojan hitsaussauman kyljen puoliväliin asti auki! Onneksi se oli menossa vaihtoon muutenkin.
[url]http://s3.photobucket.com/albums/y53/TAHVOLVO/127/[/url]
Eipä muuten myöskään ole hääviä kun menee hitsauskipinä korvaan! Näin tapahtuu helposti jos makailee auton alla ja hitsaa. Jostain syystä on tullut käytettyä sen yhden kerran jälkeen aina vastaavassa tilanteessa korvatulppia...
Vähän samanlainen tilanne kun jalassa on hitsaillessa ne halvat tarralenkkarit joissa on päällä vain jotain vaahtomuovia - aika kauan ehtii kiroilemaan ennenkuin se hitsauskipinä varpaiden välissä jäähtyy..
Vähän samanlainen tilanne kun jalassa on hitsaillessa ne halvat tarralenkkarit joissa on päällä vain jotain vaahtomuovia - aika kauan ehtii kiroilemaan ennenkuin se hitsauskipinä varpaiden välissä jäähtyy..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -