No tulihan se leima...

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
NesteHukka

No tulihan se leima...

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

:D :D :D

Lopultakin sain auton leimasta läpi!
Voi olla välillä tuskaista, kun ostaa vanhan auton käyttöautoksi vähän ennen katsastusta, ja sitten alkaa paljastua, paljonko on laitettavaa!
(on nyt ollut niin paljon rahanmenoa, että se käyttöauton hommaaminenkin menee syksyyn).

(Sanokaa vaan, jos tämä palsta alkaa muistuttaa liikaa meikäläisen Fiat-päiväkirjaa! Tykkään vaan kirjoitella paljon, ja välillä aika turhiakin kirjoituksia...)

Kaikki Mirafiorin omistajat/omistaneet varmaan tietävät, minkälainen "pain in the ass" se kyseisen auton käsijarru on, noin niinkuin katsastusta ajatellen. Eihän sitä saa millään pidettyä siinä kunnossa, että se menisi leimalta läpi, muuten kuin tuurilla!
Tälläkin kertaa sen käsijarrun kanssa tehtiin tuntikaupalla työtä, ja vieläkään se ei ollut mikään mallikappale.
Varmaan suurin osa katsastuksessa reputuksissa itselläni on tullut tuosta käsijarrusta.
Ajamiseen ja turvallisuuteen vaikuttavat paikat pidetään tietysti kunnossa, jo ihan ajettavuudenkin puolesta.

Sain muutoskatsastuksenkin sitten samalla läpi, elikkäs nyt saa huoleti ajella 2,0 TC nokalla. :)
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

No käkkäri on ollut aina p*ska fiateissa :oops:
Siis korjaan:
Fiatin käsijarrussa on ainutlaatuinen ominaisuus olla välillä v-mäinen

No joo kusiaisissa on sama ominaisuus
yksi asia minkä olen huomannut vaijeri "venyy"
taannoin otin irti "vähän käytetyn" 2 vuotta vanhan vaijerin mitasin/vertailin uuteen saman merkkiseen vaijeriin oli pituus eroja melkein kaksi senttiä

Ja on kuulemma samaa "venymistä" tapahtunut muissakin fiateissa

Mikähän prkele siinä on että useimmissa fiateissa on tuota käkkäri vikaa
kumpulainen_mika
Viestit: 271
Liittynyt: 20.12.2002 22:02
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja kumpulainen_mika »

NesteHukka: Musta on hyvä että tänne kirjoitellaan onnistumisista ja kaikesta vähän "turhemmastakin". Ittekkin välillä kirjoitan jos on menny päivä hyvin hiivatin kanssa.

Händärin kanssa ongelmia? Onko Fiateissa semmosiakin ongelmia? :lol: Tuli vaan mieleen että ku ihmisethän sanovat sähköjen pettävän Fiateista. Ni alko vaan tuossa eilen vilkkujen kanssa sählätessä tuntumaan että sähköiset viat ovat liittimissä. En sitte tiedä mutta olen prätkän kanssa huomannu että sen ku ajaa vaan ni kaikki pysyy kunnossa. :wink: En todellakaan tarkoita että huollot saisi jättää väliin. Kuhan vaan ei ottaisi autoilua/prätkäilyä niin vakavasti.

Niin ja onnea vielä leiman johdosta! 8)
Saas nährä kui äijän käy...
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Juu, kiitoksia :D

Niin sähköt tosiaan, olen kanssasi kyllä samoilla linjoilla, että liittimissä ne ongelmat on.
Tuon edellisen mirafiorin kanssa niitä sitten riittikin, kun siinä alkoi sulakeboksille menevät liittimet olla aivan finaalissa. Joku liitin joskus kipinöinyt pitemmän aikaa, ja sulattanut boksin muoviosia vielä kaikenlisäksi.
Se oli sitten tällainen tyypillinen fiat, että syksyllä lakkaa liipparit, pissapoika tai lämppärin puhallin toimimasta, tai mieluummin kaikki yhdessä :lol:
Hävispä muistaakseni joskus sähköt virtalukoltakin.
Ei vaan koskaan tullut sitä sulakeboksia vaihdettua, tai otettua sitä kunnolla putsattavaksi.

Sitten, jos nuo liittimet ovat abikon tyyppisiä, ja sellaisissa isoissa ryhmäliittimissä (niinkuin useimmiten on), niin nehän on mukavia kun ne löystyy! Niitä kun ei ihan pienellä vaivalla saa kiristettyä, niinkuin tavallisen "koteloimattoman" abikon...

Abikoliittimet on kyllä muutenkin niin hanurista, että käytän mieluummin sokeripalaakin kuin abikoja.
Moottoripyörähuollossa työskennellessäni en koskaan korjannut johdotuksia millään liittimillä, vaan tein sitten pimpanpäälle. :wink: Juotin katkenneet johdot yhteen, ja kutistesukkaa päälle. Ei varmasti ala pätkimään.
mauri

käsijarrusta

Viesti Kirjoittaja mauri »

Jep,niin se pakkaa oleen huono toi käppäri kaikissa Fiudeisssa.ostin tuossa
"halvan" Unon sadetakiksi.. :lol: ja siinä jarrut tietty oli kuralla.Takaa kun purki ja ensin jarrusylinteri oli jumissa ja sitten katkesi sen pienet kiinnityspultit niin ties heti mitä on eessä...pari iltaa ja 3m uutta putkee,sylinterit,jakokappale mikä Unossa on alumiinia ja kun irroitat sen,
se hajoo käsiin!! No ,käsijarrusta saa hyvän kun hitsaa tavaraa siihen
kenkien väliseen levitinvipuun,sen v-mäiseen koloon joka vastaa jarrukenkään,jo 2mm lisäys muuttaa jo kummasti vipusuhdetta.
Sitten oli takalasinpyyhin pimeenä ja sadeilta kun oli purin moottorin ja
niin se vaan on että itse pyyhinakseli kun saa kuraa se ruostuu ja vetää
jumiin ,jolloin päällelaittaessa motti kuumiaa ja Hiilet olivat sulaneet
muovirunkoonsa jolloin kosketus loppui :shock: ja huono oli korjata,
onneksi varaosia löytyi...
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Samalla tavalla itse olen levitinvipuun hitsannut lisää ainetta kun käkkäri on temppuillut - se on mitoitettu niin jämptiksi että kun nivelet siinä levitinsysteemissä pikkasen kuluu niin jo alkaa käkkäri ottamaan huonosti, varsinkin kun kengätkin ovat hitusen kuluneet. Eli hetken aikaa menee sillä että vaihtaa joka vuosi katsasukseen uudet jarrukengät mutta itse tuohon en ikinä ole ryhtynyt.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
kumpulainen_mika
Viestit: 271
Liittynyt: 20.12.2002 22:02
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja kumpulainen_mika »

NesteHukka: Jaa jaa... :shock: Noo, tommosia vikoja voi olla muissakin kuin Fiateissa. Itsekkin kannatan juottamista. Harvemmin käytän abikoja. Tinalla johdon päät yhteen vaan ja kutistesukkaa päälle kuten jo mainitsitkin.
Saas nährä kui äijän käy...
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Täytyy vielä lisätä, että maa saisi olla kyllä parempi ainakin mirafiorissa. Huomaa selvästi, että tulee huono maa tuonne kojelaudalle, kun mittarien näyttämä muuttuu riippuen siitä paljonko laitteita on päällä. Joissakin yksilöissä enemmän, joissakin vähemmän. En tiedä sitten onko sekin joku liitinongelma, vai tuleeko sinne yksinkertaisesti liian ohut maajohto.
kumpulainen_mika
Viestit: 271
Liittynyt: 20.12.2002 22:02
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja kumpulainen_mika »

Just, just. Ymmärrän sähköstä aika vähän mutta tuo voi olla yhtenä syynä sähköjen toimimattomuuteen... :|
Saas nährä kui äijän käy...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Omassa Regatassa oli kanssa tuo pyyhkijänmoottorin hiilenpidin sulanut (hei, ei tuollaista osaa kuulu tehdä muovista!). Hieman viilaa hiilille ja taas rokkaa.

Kaikein huipuimman sulakepaneeliratkaisun näin emännän -98 escortissa, semmoinen piirilevyistä päällekkäin juoteltu hässäkkä. Ja kuten arvattua, tyyppivika kyseisessä ajoneuvossa. Joskin helppo korjata avaamalla ja juottelemalla johdonpätkiä rinnalle sitä mukaa kun laitteita pimenee..

Tuo johdon jatkamishomma on totta, suurin osa sähköongelmista johtuu niillä ohuesta teräspellistä puristetuilla pihdeillä laitetuista abikoista. Jos ei ole kunnollisia pihtejä (semmoiset lukitusmekanismilliset jotka saa irti vasta kun liitin on loppuun asti crimpattu. Ja liitokset aina juottamalla ja kutistesukkaa käyttäen.

Seiskassa vedin maajohdotkin piuhalla, ja vain yksi maadoituspiste kabiiniin, tavaratilaan ja konetilaan jotka lisäksi ovat yhteydessä johdolla toisiinsa. Kaikki tietävät että rauta on eriste. :lol:

Itselläni on loppujen lopuksi eniten sähkövikoja ollut muissa kuin italialaisissa autoissa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
T.A.H.
Viestit: 113
Liittynyt: 04.04.2003 19:07
Paikkakunta: Raahe/Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja T.A.H. »

Sähköhäiriöt voivat tosiaan johtua huonosta maadoituksesta.
Kerran oli 127:ssa sellanen vika, että kun veti lasinpesurin kytkintä, vasemman puolen etuvilkku sytty! :wink:
Viaksi paljastui vasemman ajovalon yhteydessä oleva maadoitusjohto.

Vähän vastaavia onkelmia on ollu myös Volvon kanssa (viime talvena 35 asteen pakkassäällä :lol: ). Kun pisti lyhyet valot päälle, mittarivalot himmeni ja pitkien valojen merkkivalo alkoi kiilua. Sitten huomasin, että vasen ajovalo on tosi himmeällä päällä ja tajusin, että maajohdon täytyy olla huonosti jossain.

Että ei ne sähköviat vaan Fiatin probleemeja ole. :wink:

Omassa Fiatissa ainoata todellista (sähkö)ongelmaa on tuottanut virranjakaja, joka joskus sateella ottaa kosteutta ja vaatii kuivauksen, ennen kuin auto suostuu käymään.
[url]http://s3.photobucket.com/albums/y53/TAHVOLVO/127/[/url]
Avatar
SJS127
Viestit: 60
Liittynyt: 27.02.2003 19:24
Paikkakunta: Helsinki

Leima

Viesti Kirjoittaja SJS127 »

Onnittelut sinulle. Itse en ole vieläkään saanut leimaa kun ei ole ollut rahaa/aikaa. Nykyinen työ koti-isänä vie kaiken ajan.
www.ladat.org
Vastaa Viestiin